Anotācija (ex-ante)

23-TA-2756: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 196 "Kārtība, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu biškopībai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023.gada 18.aprīļa noteikumos Nr.196 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta biškopībai piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt grozījumus Ministru kabineta 2023.gada 18.aprīļa noteikumos Nr.196 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta biškopībai piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība"  (turpmāk - noteikumi Nr. 196), lai precizētu nosacījumus atbalsta saņemšanai un maksājuma aprēķina kārtību atbalsta saņēmējiem, kā arī veiktu tehniskus precizējumus un novērstu nepilnības atbalsta intervenču administrēšanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gads bija pirmais gads, kurā tika īstenotas atbalsta intervences biškopības nozarē, kas paredzētas Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plānā 2023. – 2027. gadam (turpmāk – KLP stratēģiskais plāns).
Zemkopības ministrija un Lauku atbalsta dienests (turpmāk - Dienests) uzsākot atbalsta finansējuma intervenču praktisko administrēšanu ir konstatējis dažas nepilnības un, lai tās novērstu ir nepieciešams veikt precizējumus un atsevišķus tehniskus grozījumus noteikumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Patreiz noteikumu Nr. 196 4. punktā ir noteikts, ka atbalsta finansējumu piešķir un intervenču veidi (turpmāk – intervences) tiek realizēti katru gadu laikposmā no kārtējā gada 16. oktobra līdz nākamā gada 15. oktobrim (turpmāk – finanšu gads). 
Šāda redakcija ir radījusi situāciju, ka tekošajā finanšu gadā netiek pilnīgi  apgūts KLP stratēģiskā plānā paredzētais atbalsta finansējums un apdraud tajā noteikto intervenču realizēšanu biškopības nozarē.
Katrai atbalsta intervencei KLP stratēģiskajā plānā ir noteikta plānotā vienības summa un norādīts indikatīvais finansējuma apmērs. Nosakot KLP stratēģiskajā plānā plānotās vienības summas ir jāņem vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, (turpmāk – regula 2021/2115) X pielikumā noteiktais finansējums. 
Tā kā veicot intervenču administrēšanu ir konstatētas dažas nepilnības attiecībā uz atsevišķiem atbalsta nosacījumu īstenošanu un atbalsta maksājumu aprēķina kārtību, Latvija uzdeva Eiropas Komisijai vairākus jautājumus saistībā ar KLP stratēģiskā plāna ieviešanas nosacījumiem un atbalsta maksājuma administrēšanu.  
Eiropas Komisija ir sniegusi sekojošu skaidrojumu: 
Kopš 2023. gada 1. janvāra dalībvalstīm ir atļauts īstenot intervences biškopības nozarē saskaņā ar regulas 2021/2115 55. pantu un KLP stratēģisko plānu laikposmam no 2023. līdz 2027. gadam.
Dalībvalstu ziņā ir noteikt, kā intervences tiek īstenotas un pārvaldītas. Tas ietver termiņu noteikšanu atbalsta saņēmēju pieteikumiem un maksājuma pieprasījumiem, kā arī to izmaksu attiecināmības datumus, kas saņēmējiem radušās maksājumu pieprasījumos, lai nodrošinātu katra finanšu gada finansējuma maksimālu apguvi nepārsniedzot to. 
KLP stratēģiskā plānā noteikto intervenču realizēšanai biškopības nozarē nav saiknes starp pasākuma plānošanas un īstenošanas brīdi un izdevumu deklarācijas iesniegšanas brīdi ES Komisijai un saskaņā ar ES tiesisko regulējumu nav pienākuma maksāt saņēmējiem par īstenotajām intervencēm nozarē tajā pašā finanšu gadā, kurā notika īstenošana.
Finanšu gads ir noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) Nr. 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116) 35.pantā.
Ņemot vērā augstāk minētos Komisijas sniegtos skaidrojumus ir veicami noteikumu Nr. 196 grozījumi, tostarp tehniska rakstura, lai veicinātu atbalsta maksimālu apguvi un vienkāršotu atbalsta maksājumu intervenču administrēšanu un uzraudzību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ietverti šādi noteikumu Nr. 196 grozījumi:

1) Noteikumu Nr.196 4. punktā tiek precizēts laikposms un noteikts biškopības gads, kurā atbalsta pretendentam ir jāīsteno intervences, lai maksimāli katru gadu izmantotu katrai intervencei noteikto atbalsta finansējumu, tā nodrošinot secīgu pāreju no viena gada uz nākamo gadu.
2) Noteikumi Nr.196 ir papildināts ar jauno 4.1.punktu, kurā ir noteikts laikposms (finanšu gads), kurā Dienests atbalsta saņēmējam izmaksā atbalsta maksājumu par kārtējā biškopības gadā īstenotām intervencēm. Noteiktais finanšu gads atbilst regulas 2021/2116 35. pantam. 
3) Noteikumu Nr.196. 9.2.apakšpunktā ir precizēts atbalsta iesnieguma iesniegšanas datums.
4) Noteikumu Nr. 196 21. un 22.punktā tiek redakcionāli precizēts, norādot uz kuru gadu attiecināma noteiktā prasība.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bišu stropu īpašnieki un turētāji - biškopji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Valsts un Eiropas Savienības atbalsta biškopībai piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kas iesniegs iesniegumu un atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
Juridiskās personas
  • Biedrība vai nodibinājums, kas reģistrēts atbilstoši normatīvajiem aktiem par biedrību un nodibinājumu reģistrēšanu un darbojas biškopības nozarē
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Valsts un Eiropas Savienības atbalsta biškopībai piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kas iesniegs iesniegumu un atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsta intervences veicina nodarbinātību un ražošanu laukos, un tas pozitīvi ietekmē valsts makroekonomiskos rādītājus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsta intervences veicina kvalitatīvas biškopības produkcijas ražošanu, tā labvēlīgi ietekmējot konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tā kā atbalsta saņēmēji un gala labumu guvēji ir mazie un vidējie uzņēmumi, atbalsts ietekmē šos uzņēmumus.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tā kā atbalsts biškopības nozarē sniedz būtisku ieguldījumu saimniecību saražoto gala produktu kvantitatīvajos un kvalitatīvajos rādītājos, pieejamais atbalsts veicina to konkurētspēju.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Stiprinot lauksaimniecības nozari, tiek saglabāta lauku apdzīvotība un veicināta nodarbinātība laukos.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Stiprinot biškopības nozari, tiek saglabāta lauku apdzīvotība un veicināta nodarbinātība laukos.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R1475
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 6. decembra Īstenošanas regula (ES) 2022/1475, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 īsteno attiecībā uz KLP stratēģisko plānu izvērtēšanu un uzraudzībai un izvērtēšanai vajadzīgās informācijas sniegšanu
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2115 55. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 6. decembra Īstenošanas regula (ES) 2022/1475, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 īsteno attiecībā uz KLP stratēģisko plānu izvērtēšanu un uzraudzībai un izvērtēšanai vajadzīgās informācijas sniegšanu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/1475 V pielikuma 9. punkts 
Noteikumu projekta 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Biškopības biedrība"
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiesību akts tiks publicēts publiskajai apspriešanai.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iesaistītajām institūcijām un nevalstiskajām organizācijām tika elektroniski paziņots par publiskajā apspriešanā izsludināto noteikumu projektu, kā arī nosūtīts noteikumu projekts un tā anotācija e-pasta pielikumā komentāru sniegšanai. 

6.4. Cita informācija

Organizētas vairākas sanāksmes ar biedrību "Latvijas biškopības biedrība" un Lauku atbalsta dienestu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi