Anotācija (ex-ante)

24-TA-2005: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Mazstūri" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma "Mazstūri"(kadastra Nr. 8025 011 0010) daļu – zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 011 0677) 0,49 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 011 0678) 2,13 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 011 0679) 0,02 ha platībā – Baldones pagastā, Ķekavas novadā.
Nekustamā īpašuma daļa ir izveidota, sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 80250110010).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju Rail Baltica projekts skar Nekustamā īpašuma daļu. Nekustamā īpašuma daļu nepieciešams atsavināt:
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110677) 0,49 ha platībā saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla),
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110678) 2,13 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei,
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110679) 0,02 ha platībā saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Savukārt pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būs nododams pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu "Mazstūri" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80250110010) Baldones pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).
1. Par situāciju pirms kadastrālās uzmērīšanas procesa uzsākšanas un pabeigšanas:
1.1. saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk - Institūcija) 2023. gada 30. maijā nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-1487 un 2023. gada 26. oktobrī šī paziņojuma precizējumu Nr. 2.3.N/2023-3286 par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai, informējot par Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110010) 8,7 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība) daļas aptuveni 2,7048 ha platībā (platība var tikt precizēta kadastrālās uzmērīšanas procesā) atsavināšanu Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei un saistītās infrastruktūras (pašvaldības nozīmes ceļa) izbūvei.
1.2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
1.2.1. Nekustamais īpašums ir ierakstīts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 82 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks), pamatojoties uz 2012. gada 27. augusta un uz 2012. gada 6. septembra pirkuma līgumu.
1.2.2. Saskaņā ar zemesgrāmatas datiem Nekustamais īpašums sastāv no Zemes vienības 8,7 ha platībā un dzīvojamās mājas un septiņām palīgēkām.
1.2.3. Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 82 III daļas 1. iedaļā izdarītas atzīmes par lietu tiesībām, kas apgrūtina Nekustamo īpašumu:
1.2.3.1. upe Misa - 0,2 km, kuras piekrastes joslas izmantošanas kārtību nosaka normatīvie akti (Baldones pilsētas ar lauku teritoriju zemes komisijas 1996. gada 21. februāra lēmums Nr. 4/8);
1.2.3.2. ceļa servitūts par labu Baldones pilsētas pašvaldībai - 0,28 km.
Atbilstoši tiesu praksei atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts par ceļa servitūtu neapliecina ceļa servitūta nodibināšanu par labu kādam nekustamajam īpašumam. Zemesgrāmatā ierakstīta atzīme nerada lietu tiesību, kas lietošanas ziņā aprobežo svešu lietu, un nepiešķir tiesības pārvietoties pa strīdus ceļu. Tādējādi zemesgrāmatā ierakstītajai atzīmei par ceļa servitūtu nav lietu tiesību nodibinoša spēka par labu noteiktām personām vai īpašumiem.
1.2.4. Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības.
1.2.5. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) Zemes vienībai apgrūtinājumi nav reģistrēti.
1.2.6. Kadastrā Zemes vienībai reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
1.2.6.1. lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 4,2 ha (tajā skaitā aramzemes platība 3,1 ha, augļudārzu platība 0,3 ha, pļavu platība 0,8 ha);
1.2.6.2. mežu platība – 3,8 ha (tajā skaitā jaunaudzes platība 3,04 ha);
1.2.6.3. ūdens objektu zeme (tajā skaitā zeme zem ūdeņiem) – 0,4 ha;
1.2.6.4. zeme zem ēkām 0,2 ha;
1.2.6.5. pārējā zemes platība – 0,1 ha.
6. Kadastrā Zemes vienībai reģistrēts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis – "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) 8,7 ha platībā.
1.2.7. Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
- nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) Zemes vienības daļu aptuveni 2,7048 ha platībā, atlikumā veidojas divas Zemes vienības daļas aptuveni 2,6111 ha un 3,3841 ha platībā.
Saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 13. aprīļa atzinumā Nr. 1-7.1/23/1128 minēto atlikušās (neatsavināmās) Zemes vienības daļas aptuveni 2,6111 ha un 3,3841 ha platībā turpmāk ir izmantojamas patstāvīgi atbilstoši Ķekavas novada teritorijas plānojumam.
1.2.8. Īpašnieks 2023. gada 30. jūnijā sniedza atbildi uz atsavināšanas paziņojumu (Institūcijā reģistrēts 2023. gada 3. jūlijā ar Nr. 2.2.S/2023-3508), kurā taisnīgas atlīdzības noteikšanai lūdza:
- ņemt vērā īpašumā augošo koku/koksnes vērtību (Īpašnieks atbilstoši atsavināšanas paziņojumam pievienotajam grafiskajam pielikumam, lai noteiktu atsavināmajā teritorijā esošo koku daudzumu, 2023. gada 21. jūnijā ir veicis šīs teritorijas dastošanu un stigošanu);
- nodrošināt atbilstošus skaņas slāpēšanas risinājumus, kas samazinātu skaņas piesārņojuma negatīvo ietekmi;
- nodrošināt drenāžas sistēmas darbības nepārtrauktību gan būvniecības laikā, gan pēc būvniecības;
- kompensēt Zemes vienības atlikušo (neatsavināmo) daļu, kas paliks Īpašnieka īpašumā pēc dzelzceļa būvniecības, vērtības samazinājumu, saskaņā ar 2015. gada nogalē zvērinātu advokātu biroja Borenius pētījumu par praksi īpašumu atsavināšanā,
- nosakot kompensāciju, ņemt vērā, ka pēc dzelzceļa būvniecības, lai no vienas atlikušās (neatsavināmās) daļas nokļūtu otrā atlikušajā (neatsavināmajā) Zemes vienības daļā, būs jāveic garāks ceļš, līdz ar to palielināsies degvielas izdevumi;
- ņemt vērā, ka Īpašnieks ir pieteicies Lauku atbalsta dienestā platību maksājumiem mazajiem lauksaimniekiem un dzelzceļa būvniecības dēļ pastāv risks šos maksājumus zaudēt vai tiem tikt samazinātiem, jo samazināsies lauksaimniecības zemes daudzums;
- nodrošināt Gāliņu ceļa uzturēšanas nepārtrauktību gan būvniecības laikā, gan pēc būvniecības. Šis ceļš ir vitāli svarīgs, lai nodrošinātu piekļūšanu īpašumam;
- papildus 2024. gada 28. marta iesniegumā Īpašnieks lūdza ņemt vērā, ka Nekustamais īpašums ir Īpašniekam vienīgais piederošais īpašums un atsavināšanas gadījumā ir jāpalielina atlīdzība par 5% no nekustamā īpašuma tirgus vērtības.
2. Situācija pēc kadastrālās uzmērīšanas procesa pabeigšanas:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110675) 3,29 ha platībā;
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110676) 2,54 ha platībā;
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110677) 0,49 ha platībā;
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110678) 2,13 ha platībā;
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110679) 0,02 ha platībā;
būves (saskaņā ar Kadastra datiem): dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 80250110010001), siltumnīca (būves kadastra apzīmējums 80250110010002), saimniecības ēka (būves kadastra apzīmējums 80250110010003), pagrabs (būves kadastra apzīmējums 80250110010004), šķūnis (būves kadastra apzīmējums 80250110010005), kūts (būves kadastra apzīmējums 80250110010006), dzīvojamā māja (nepabeigta jaunbūve (būves kadastra apzīmējums 80250110010007)), šķūnis (būves kadastra apzīmējums 80250110010008), saimniecības ēka (būves kadastra apzīmējums 80250110010010), ateja (802501106750010).
2.2. Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110675, 80250110676, 80250110677, 80250110678 un 80250110679), kas izveidotas Zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80250110010 - 8,7 ha platībā sadales rezultātā, zemesgrāmatā ierakstītas 2024. gada 27. martā.
2.3. Rail Baltica projekta risinājumi neskar Nekustamā īpašuma sastāvā iekļautās un zemes īpašniekam piederošās būves.
2.4. Kadastrā reģistrētā informācija par Nekustamā īpašuma daļu veidojošajām zemes vienībām:
2.4.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110677) 0,49 ha platībā:
2.4.1.1. apgrūtinājumi:
- (7311041000) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,02 ha;
- (7311041000) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,03 ha;
- (7311040900) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs 0,03 ha;
2.4.1.2. platību sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība (t.sk. pļavu platība) - 0,2 ha,
- mežu platība – 0,27 ha,
- krūmāju platība – 0,01 ha,
- ūdens objektu zeme (t.sk. zeme zem ūdeņiem) – 0,01 ha;
2.4.2. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110678) 2,13 ha platībā:
2.4.2.1. apgrūtinājumi:
- (7311041000) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,1 ha,
- (7311041000) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,08 ha,
- (7311040900) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs 0,08 ha,
- (7312030303) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,0005 ha,
- (7311020101) vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos 0,65 ha;
2.4.2.2. platību sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība (t.sk. pļavu platība) – 1,14 ha,
- mežu platība – 0,86 ha,
- krūmāju platība – 0,01 ha,
- ūdens objektu zeme (t.sk. zeme zem ūdeņiem) – 0,12 ha;
2.4.3. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110679) 0,02 ha platībā:
2.4.3.1. apgrūtinājumi:
- (7311041000) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,01 ha,
- (7311020101) vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos 0,02 ha,
- (7312030303) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,02 ha,
- (7312050101) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,01 ha;
2.4.3.2. platību sadalījums pa lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība (t.sk. pļavu platība) – 0,01 ha,
- ūdens objektu zeme (t.sk. zeme zem ūdeņiem) – 0,01 ha.
2.5. Nekustamā īpašuma daļu veidojošajām zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110677, 80250110678 un 80250110679), kas nepieciešamas Rail Baltica projekta īstenošanai, noteikts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis – "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101).
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka atsavināmajai Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
3.Informācija par atsavināšanas procesa norises kārtību:
3.1. Īpašnieks ir informēts (Institūcijas 2024. gada 6. jūnija vēstule Nr. 2.3.N/2024-3026) par prasījumu izskatīšanu:
- par Nekustamajā īpašumā esošo koku vērtēšanu - uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80250110677, 80250110678 un 80250110679 esošās mežaudzes un atsevišķu koku novērtēšanu veica sertificēts koksnes krājas un kvalitātes vērtētājs, kura aprēķinātā vērtība par mežaudzi un atsevišķiem kokiem ir iekļauta atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtībā;
- par Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas vērtības samazināšanos – sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs, pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 25. panta otrās daļas 2. punktā noteikto, ir konstatējis zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80250110675 un 80250110676 vērtības samazinājumu un to aprēķinājis atbilstoši izmantošanas veidam (lauksaimniecības un meža zeme);
- par iespējamiem zaudējumiem, patērējot vairāk degvielas, lai nokļūtu no vienas atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības uz otru atlikušo (neatsavināmo) zemes vienību – atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai Rail Baltica projekta risinājumi paredz publiskas lietošanas ceļu izbūvi līdz esošajiem valsts un pašvaldības autoceļiem, kas nodrošinās piekļuvi atlikušajām (neatsavināmajām) Nekustamā īpašuma daļām, paredzot pat daudzveidīgākas mobilitātes iespējas. Līdz Rail Baltica projekta īstenošanas uzsākšanai saglabāsies esošā likumīgi izveidotā piekļuve no pašvaldības autoceļa. Savukārt ceļa izdevumu kompensēšanai saistībā ar projektētajām ceļu tīkla izmaiņām nav pamata. Jebkurai personai ir jārēķinās, ka arī publisko ceļu tīkls laika gaitā var attīstīties un mainīties. Savukārt īpašnieka tiesības uz piekļuves saglabāšanu/nodrošināšanu atlikušajai (neatsavināmajai) Nekustamā īpašuma daļai tiek nodrošinātas;
- par meliorācijas sistēmu nepārtrauktu un kvalitatīvu funkcionēšanu – saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail" sniegto skaidrojumu Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma atlikušajā (neatsavināmajā) nekustamā īpašuma daļā būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem;
- par Lauku atbalsta dienesta atbalsta maksājumiem – saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta 2023. gada 8. septembrī sniegto informāciju par zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 80250110010 (zemes vienības kadastra apzīmējums pirms sadales) ietilpstošo lauksaimniecības zemi nav uzņemtas daudzgadu saistības. Lauksaimniecības zeme 2023. gadā ir pieteikta maksājumam mazajiem lauksaimniekiem, ko piešķir, ja platība kārtējā gadā apsaimniekota saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" ietvertajām prasībām un kopējā apsaimniekotā platība ir vismaz 1 ha. Tā kā maksājumu mazajiem lauksaimniekiem piešķirt par kārtējā gadā apsaimniekoto lauksaimniecības zemi, tad Lauku atbalsta dienestam nebūs tiesiska pamata piemērot finanšu korekcijas, apsaimniekoto platību atsavināšanas dēļ. Saskaņā ar Īpašnieka 2022. gada 25. maija projekta iesniegumu pasākumā "Ieguldījumi meža platību paplašināšanā un mežu dzīvotspējas uzlabošanā", lai ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu veiktu jaunaudžu retināšanu, ir realizēts un 2023. gada 6. jūlijā izmaksāts gala maksājums. Minētā projekta nosacījumi neparedz uzraudzības laiku. Līdz ar to Nekustamā īpašuma daļas atsavināšana nerada nekādu risku attiecībā uz saistību izpildi;
- par trokšņu sienas izbūvi – Nekustamajā īpašumā tiks izbūvēta trokšņu siena gar Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu, kurā ir dzīvojamā apbūve;
- par piekļuvi Nekustamajam īpašumam Rail Baltica projekta būvniecības laikā un pēc tās - saskaņā ar būvprojektā iekļauto darba organizācijas projektu, kā arī ar darba veikšanas projektu Nekustamajam īpašumam tiks nodrošināta nepārtraukta piekļuve. Papildus pašvaldības nozīmes  ceļa izbūvei izdotajos pašvaldības tehniskajos noteikumos ir izvirzīta prasība  - būvniecības laikā būvdarbu veicējiem nodrošināt pašvaldības ceļu uzturēšanu. Minētā prasība tiks iekļauta Darba organizācijas projektā un būs saistoša būvdarbu veicējam.
3.2. Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 4. jūlija sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par sabiedrības vajadzībām - projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai - atsavināmo nekustamā īpašuma "Mazstūri" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80250110010) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110677) 0,49 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110678) 2,13 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110679) 0,02 ha platībā - Baldones pagastā, Ķekavas novadā, nosakot to 21 900,06 EUR (divdesmit viens tūkstotis deviņi simti euro un seši centi) apmērā, ko veido:
3.2.1. zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110677 (0,49 ha), 80250110678 (2,13 ha), 80250110679 (0,02 ha)) tirgus vērtība 16 224 EUR jeb 0,86 EUR par zemes kvadrātmetru, attiecinot uz lauksaimniecības zemes daļu 1,44 ha platībā, un 0,32 EUR par zemes kvadrātmetru, attiecinot uz meža zemi 1,20 ha platībā;
3.2.2. uz zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110677, 80250110678 un 80250110679) esošās mežaudzes vērtība 2 948 EUR;
3.2.3. uz zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110677, 80250110678 un 80250110679) esošo atsevišķi augošo koku tirgus vērtība 77,06 EUR;
3.2.4. kompensējamo zaudējumu apmērs:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110676) 2,54 ha platībā vērtības samazinājums 520 EUR jeb 0,26 EUR par zemes kvadrātmetru, rēķinot uz atlikušās zemes vienības lauksaimniecības zemes daļas platību 0,20 ha;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110675) 3,29 ha platībā vērtības samazinājums 2 131 EUR jeb 0,08 EUR par zemes kvadrātmetru, rēķinot uz atlikušās zemes vienības lauksaimniecības zemes daļas platību 2,42 ha, un 0,03 EUR par zemes kvadrātmetru, rēķinot uz atlikušās zemes vienības meža zemes daļas platību 0,65 ha.
Komisija noraidīja prasījumu par atlīdzības palielināšanu par 5%, kas pamatots ar Atsavināšanas likuma 22. panta ceturto daļu, kur noteikts, ka atlīdzība tiek palielināta par pieciem procentiem no nekustamā īpašuma tirgus vērtības, ja nekustamais īpašums, kas tiek atsavināts sabiedrības vajadzībām, ir šā nekustamā īpašuma īpašniekam vienīgā piederošā dzīvojamā telpa, kurā viņš paziņojuma nosūtīšanas dienā dzīvo - konkrētajā gadījumā atsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā neatrodas Īpašnieka dzīvojamā telpa jeb dzīvojamā māja.
3.3. Institūcijā ir saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.

Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 28.augusta lēmumu Nr. 03.1-14/2986 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 21 900,06 EUR.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Mazstūri" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80250110010) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110677) 0,49 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110678) 2,13 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80250110679) 0,02 ha platībā – Baldones pagastā, Ķekavas novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura tiek atsavināta Nekustamā īpašuma daļa.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas 2020. gada 13. novembrī noslēgts starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai, paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi