Anotācija (ex-ante)

22-TA-2708: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 28. septembra noteikumos Nr. 906 "Dzīvojamās mājas sanitārās apkopes noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā tiesību akta projektu enerģijas patēriņa samazināšanai centralizētās apkures sistēmās

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ierobežotas energoresursu pieejamības un augstu energoresursu cenas apstākļos nepieciešams nodrošināt  enerģijas patēriņa samazināšanu centralizētās apkures sistēmās samazinot dzīvojamo māju karstā ūdens temperatūru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Energoresursu cenu pieauguma apstākļos strauji pieaug centralizētās siltumapgādes ražošanas izmaksas  un secīgi tām - arī siltumenerģijas tarifi iedzīvotājiem, tomēr Latvijas klimatiskajos apstākļus iedzīvotājiem nav iespējams pilnībā atteikties no siltumapgādes pakalpojumiem aukstajā gadalaikā. 
Vienlaikus iedzīvotāju ienākumi nav kāpuši līdzvērtīgā apjomā kopš 2022.gada sākuma un daudzās mājsaimniecībās 2022./2023.gada apkures sezonā energopakalpojumu rēķinu nomaksas problemātika būs aktuāla.
Šobrīd ir pamatotas bažas par pietiekamu energoresursu daudzumu 2022./2023.gada apkures sezonā dzīvojamo māju siltumenerģijas nodrošināšanai, jo pieejamais dabasgāzes apjoms ir ierobežots un tas tiek aizstāts ar citiem energoresursiem. Tā rezultātā citu energoresursu, piemēram, dažāda veida koksnes kurināmā,  izmantošanas intensitāte pieaug.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai gan Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā paredzēti atbalsti mājsaimniecībām, kurām tiek piemērots maksas samazinājums par centralizētās siltumapgādes pakalpojumiem, kā arī paredzēti atbalsti, ja dzīvojamo telpu apsildei un karstā ūdens sagatavošanai vienotā sistēmā izmanto dabasgāzi, elektrību vai kādu no koksnes kurināmajiem, tomēr vienlaikus ir iespējams enerģijas ietaupījums siltuma patērētāju pusē, nedaudz vai īslaicīgi samazinot karstā ūdens temperatūru apkures sezonas laikā.
Pastāvot reāliem draudiem par nepietiekamu nodrošinājumu ar energoresursiem 2022./2023.gada apkures sezonā, parādās akūta nepieciešamība samazināt energoresursu patēriņu, īstenojot enerģijas taupības pasākumus.
Risinājuma apraksts
Lai samazinātu energoresursu patēriņu dzīvojamo māju siltumapgādes nodrošināšanai, ir iespējams pazemināt vai īslaicīgi samazināt karstā ūdens temperatūru, ilgtermiņā veidojot vērā ņemamu ietaupījumu.
Optimālā karstā ūdens temperatūra izejā no siltummaiņa ir ne zemāka par +55 0C, tomēr to ir iespējams nedaudz vai īslaicīgi samazināt, ja ir ievēroti priekšnoteikumi, lai izvairītos no Legionella spp. baktēriju intensīvas vairošanās. Tā kā Legionella spp. baktērijas dzīvo dabas ūdeņos, tās pilnībā iznīcināt ūdensapgādes sistēmā praktiski nav iespējams, un ir būtiski ievērojot profilaktiskos pasākumus Legionella spp. baktēriju ierobežošanai.
Saskaņā ar Veselības inspekcijas sniegto informāciju ūdens temperatūra, kurā Legionella spp. baktērijas vairojas lielā skaitā, t.sk. rada cilvēkiem vislielāko inficēšanās bīstamību, ir no +370C līdz +420C, tomēr risks savairoties Legionella spp.  baktērijām būtiski pieaug, ja ūdens temperatūra nokrītas zem +500C vairāk kā divas stundas diennakts laikā. 
Noteikumi ir papildināti ar 19.punktu, kas paredz, ka laika periodā no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim dzīvojamās mājas pārvaldītājam ir tiesības nepiemērot noteikumu 17.punktā minēto prasību par minimālo pastāvīgi nodrošināmo karstā ūdens temperatūru izejā no siltummaiņa. Lēmumu pieņem mājas pārvaldnieks vai dzīvojamās mājas īpašnieki, ievērojot karstā ūdens sistēmas īpatnības un iedzīvotāju paradumus. 
Grozījums paredz, ka noteikumu 19.punktā minēto pārvaldniekam ir tiesības veikt, ja vismaz piecas darbdienas pirms pirmā temperatūras pazeminājuma dzīvojamās mājas pārvaldītājs informē dzīvojamās mājas īpašniekus un citas mājā dzīvojošās personas, ka 19.punktā noteiktajā periodā regulāri tiks veikta karstā ūdens temperatūras pazemināšana un par individuāli veicamajiem profilaktiskajiem pasākumiem dzīvokļu īpašumos Legionella spp.baktēriju izplatības ierobežošanai.  
Ja 19.punktā noteiktajā laika periodā regulāri tiek veikta temperatūras pazemināšana, iedzīvotāju informēšana par profilaktiskajiem pasākumiem Legionella spp. ierobežošanai jāveic vismaz reizi mēnesī, nevis pirms katras pazemināšanas. Tas nozīmē, ka ņemot vērā, ka riski tiks paaugstināti, pārvaldnieka veiktā regulārā iedzīvotāju informēšana, kas noteikta 18.punktā, jāveic nevis minimālajā apjomā "ne retāk kā reizi ceturksnī", bet reizi mēnesī.  
Ar Legionella spp. baktērijām nevar inficēties dzerot ūdeni vai mazgājoties vannā, bet būtisks riska faktors ir duša, jo inficētā ūdens pilieni nokļūst gaisā un tiek ieelpoti.  Tādēļ pazeminātas karstā ūdens temperatūras dēļ dušas izmantošana jāierobežo vai dušas izmantošana jādara veidā, kas samazina risku ieelpot ūdens pilienus. 
Papildus skaidrojošo informāciju par legionellozes profilakses pasākumiem gan iedzīvotājiem, gan ēku apsaimniekotājiem var skatīt Veselības inspekcijas mājaslapā (šeit: https://www.vi.gov.lv/lv/jaunums/ieteikumi-eku-apsaimniekotajiem-un-katram-udens-lietotajam), kā arī Ekonomikas ministrijas vadlīnijās (skatīt šeit: https://www.em.gov.lv/lv/search?q=le%C4%A3ion%C4%81ru).  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ja tiks nedaudz vai īslaicīgi pazemināta karstā ūdens temperatūra, dzīvojamo māju iedzīvotājiem būs nepieciešams veikt profilaktiskos pasākumus Legionella spp. baktēriju izplatības ierobežošanai un, iespējams, nedaudz mainīt savus ikdienas paradumus, bet vienlaicīgi viņi saņems mazākus rēķinus par piegādāto siltumenerģiju.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projektam noteikta steidzamība.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi