Anotācija (ex-ante)

22-TA-3693: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
 2022. gada 27. oktobrī Saeima pieņēma likumu "Grozījums Darba likumā", ar kuru minimālā mēneša darba alga no 2023. gada 1. janvāra tiek noteikta ne mazāka par 620 euro. Savukārt 2022. gada 13. decembrī tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.788 "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu"", ar kuriem minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros no 2023.gada 1.janvāra ir noteikta 620 euro
Personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzība, kā arī aprūpes pakalpojuma nepilngadīgām personām ar invaliditāti vienas pakalpojuma stundas izmaksas ir noteiktas ne mazāk kā 4,50 euro apmērā, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar minēto pakalpojumu sniegšanu. Minētais atlīdzības apmērs asistentiem un pavadoņiem un minimālās vienas aprūpes pakalpojuma stundas izmaksas ir noteiktas, pielīdzinot asistentu, pavadoņu un aprūpētāju atlīdzību valsts ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestādēs noteiktajai aprūpētāju algai - 608 euro par slodzi. Līdz ar to šobrīd Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr.316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti" (turpmāk - MK noteikumi Nr.316) noteiktais atlīdzības apmērs no 2023.gada 1.janvāra nesasniedz minimālās algas apmēru.
Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti"" (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāti, lai asistentu, pavadoņu un nepilngadīgu personu ar invaliditāti aprūpētāju samaksa par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu no 2023.gada 1.janvāra nav mazāka par minimālo stundas tarifa likmi normāla darba laikam ietvaros.

Vienlaikus Labklājības ministrija jautājumu par papildu nepieciešamā papildu finansējuma piešķiršanu, lai nodrošinātu asistentu un pavadoņu atlīdzību atbilstoši manabalss.lv iniciatīvai (5,58 euro/h) ir izvirzījusi izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
https://manabalss.lv/par-personu-ar-invaliditati-asistentu-atalgojuma-palielinasanu-no-2023-gada/show

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt, lai asistentu, pavadoņu un nepilngadīgu personu ar invaliditāti aprūpētāju samaksa par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu no 2023. gada 1. janvāra nav mazāka par minimālo stundas tarifa likmi normāla darba laikam ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Atbilstoši Darba likuma 61. panta pirmajā daļā noteiktajam minimālā mēneša darba alga nedrīkst būt mazāka par valsts noteikto minimumu, līdz ar to minimālās atlīdzības apmērs par stundu, kas noteikts ar MK noteikumiem Nr.316, asistentiem, pavadoņiem un nepilngadīgu personu ar invaliditāti aprūpētājiem ir jāpalielina sākot ar 2023.gada 1.janvāri, kad stājās spēkā jaunais minimālās mēneša darba algas apmērs.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Darba likuma pārejas noteikumu 26. punkts nosaka, ka Ministru kabinets nosaka to, ka minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros no 2023. gada 1. janvāra nav mazāka par 620 euro. Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra noteikumi Nr.788 "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu"" stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī un nosaka, ka minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros ir 620 euro. MK noteikumu Nr.316 35.1. apakšpunkts nosaka, ka asistenta un pavadoņa atlīdzība par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu ir ne mazāka kā 4,50 euro, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar asistenta pakalpojuma un pavadoņa pakalpojuma sniegšanu, savukārt 45. punkts nosaka, ka vienas aprūpes pakalpojuma stundas izmaksas, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, nevar būt mazākas par 4,50 euro stundā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Asistentu, pavadoņu un nepilngadīgu personu ar invaliditāti aprūpētāju minimālais atlīdzības apmērs no 2023. gada 1. janvāra nesasniegs minimālās mēneša darba algas apmēru, jo MK noteikumu Nr.316 35.1. apakšpunktā noteiktais asistentu un pavadoņu atlīdzības apmērs par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu un 45. punktā noteiktās minimālās aprūpes pakalpojuma vienas stundas izmaksas ir noteiktas, ņemot vērā, ka atlīdzības apmērs pie pilnas darba slodzes (40 stundas nedēļā) ir 608 euro.
Asistentu un pavadoņu atlīdzība atbilstoši MK noteikumu Nr.316 35. punktā noteiktajam pilnībā tiek finansēta no valsts pamatbudžeta, savukārt aprūpes pakalpojums nepilngadīgām personām ar invaliditāti saskaņā ar Invaliditātes likuma 12. panta pirmās daļas 4.punktu tiek finansēts no pašvaldību budžeta.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2.punkts paredz paaugstināt asistentu un pavadoņu atlīdzību atbilstoši valstī noteiktajai minimālajai mēnešalgai no 2023. gada 1. janvāra, pakalpojuma cenas aprēķinā atlīdzības daļā nodrošinot valsts budžeta finansējumu par vienu pakalpojuma stundu 4,79 euro. Kopš 2021. gada 1. jūlija pakalpojuma samaksa tiek veikta atbilstoši pakalpojuma cenai, kas noteikta par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu. Lai nodrošinātu, ka pakalpojuma stundas cenā ir iekļauta darba samaksa, kas nevienu mēnesi nav mazāka par valstī noteikto minimālo mēneša stundas tarifa likmi, tā pielīdzināta 2023. gada februāra un aprīļa mēneša minimālajai stundas tarifa likmei (3,875 euro + dd VSAOI =4,79). Tādejādi Noteikumu projekta 2.punkts paredz, ka no valsts budžeta finansētā asistenta un pavadoņa pakalpojumiem asistentu un pavadoņu atlīdzība ir ne mazāk kā 4,79 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu un ietver darba samaksu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un iedzīvotāju ienākuma nodokli.
Attiecīgi ir precizēts arī valsts nodrošinātais finansējuma apmērs (pakalpojuma cena) par vienu asistenta pakalpojuma un pavadoņa pakalpojuma sniegšanas stundu, kas saskaņā ar Noteikumu projektu no 2023.gada 1.janvāra ir 5,02 euro. Ņemot vērā, ka jaunais minimālās mēneša algas apmērs (620 euro) stājas spēkā no 2023.gada 1.janvāra, tad arī jaunais asistentu un pavadoņu atlīdzības apmērs ir piemērojams par pakalpojuma sniegšanas periodu no 2023. gada 1. janvāra.
Noteikumu projekta 3.punkts paredz paaugstināt aprūpes pakalpojuma nepilngadīgām personām ar invaliditāti vienas pakalpojuma stundas izmaksas, lai sākot ar 2023.gada 1.janvāri, tās nebūtu mazākas par valstī noteikto minimālo stundas likmi. Pašvaldība ir tiesīga noteikt arī lielākas vienas pakalpojuma stundas izmaksas. Konstantu vienas pakalpojuma stundas izmaksu cenu noteikt nav iespējams, jo minimālā stundas tarifa likme katrā kalendārajā mēnesī ir atšķirīga (skat. anotācijas III sadaļā tabulu "Minimālās stundas tarifa likmes apmērs darbiniekiem, kuri strādā 5 darba dienu nedēļu un 40 stundas nedēļā  2023.gada mēnešu griezumā").
Ir veikti arī tehniski precizējum MK noteikumu Nr.316 2. pielikumā (Noteikumu projekta 4.punkts), izsakot to jaunā redakcijā. Minētā pielikuma 10.kolonnā, 4.1.apakšpunktā un 5.punktā, svītrotas iekavas ar aprēķinu formulām, kuras vairs neatbilst Noteikumu projekta normām un turpmāk nav nepieciešamības tās norādīt attiecīgajā pieprasījuma formā. Tāpat MK noteikumu Nr.316 2. pielikumā vārds "pilsētas" ir aizstāts ar vārdu "valstspilsētas", atbilstoši spēkā esošajam tiesiskajam regulējumam.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.316 33.1.2. apakšpunkts paredz, ka asistenta vai pavadoņa pakalpojuma nodrošināšanas ietvaros, vērtējot transporta izdevumu kompensēšanas nepieciešamību, pašvaldības sociālais dienests ņem vērā Valsts sociālo pabalstu likuma 12. pantā noteikto pabalstu transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās. Transporta izdevumi tiek kompensēti, ja minētais pabalsts ir nepietiekams, lai segtu izdevumus, kas personai rodas, lai nokļūtu personas norādītajās pakalpojuma saņemšanas vietās.  Izvērtējot to, vai minētais pabalsts ir pietiekams, ņem vērā, ka transporta izdevumu segšanai paredzēti 13 euro mēnesī.
Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumu Nr. 1606 "Noteikumi par pabalstu transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās" 2. punkts nosaka, ka pabalsta apmērs ir 79,68 euro par katru pilnu sešu mēnešu periodu. MK noteikumu Nr.316 33.1.2. apakšpunktā minētie 13 euro mēnesī ir aptuveni viena sestā daļa no pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās (79,68 euro / 6 mēneši=13,28 euro ~ 13 euro). 
Ja pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās, apmērs iepriekš minētajos Ministru kabineta noteikumos tiek pārskatīts, tad arī MK noteikumu Nr. 316 33.1.2. apakšpunktā ir jāveic attiecīgas izmaiņas katru reizi, kad pabalsts tiek pārskatīts, lai sociālais dienests, vērtējot transporta izdevumu kompensēšanas nepieciešamību, var ņemt vērā pabalsta apmēram atbilstošu summu vienam mēnesim. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1.punkts paredz izteikt MK noteikumu Nr.316 33.1.2. apakšpunkta otro teikumu jaunā redakcijā, lai grozījumi MK noteikumos Nr.316 nav jāveic situācijās, kad tiek pārskatīts pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās, apmērs. Attiecīgi Noteikumu projekts paredz, ka sociālais dienests, izvērtējot to, vai pabalsts transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās ir pietiekams, ņem vērā, ka transporta izdevumu segšanai paredzētā summa vienam mēnesim ir līdzvērtīga vienai sestajai daļai no attiecīgā pabalsta apmēra. Tādējādi ar minēto grozījumu tiks mazināta tiesību aktu jaunrade un, mainoties pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās, apmēram, grozījumi MK noteikumos Nr.316 nebūs jāveic.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personu ar invaliditāti asistenti, pavadoņi un aprūpētāji nepilngadīgām personām ar invaliditāti.
  • Asistenta pakalpojuma saņēmēji - personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ietekmēs personu ar invaliditāti asistentus, pavadoņus un aprūpētājus nepilngadīgām personām ar invaliditāti, kuriem atlīdzības apmērs bija 4.50 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu (iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu). No 2023.gada 1.janvāra atlīdzības apmērs asistentiem un aprūpētājiem būs ne mazāks, kā 4.79 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu (kas ietver darba samaksu, iedzīvotāju ienākumu nodokli (darba devēja un darba ņēmēja daļu personām, kurām nodokļu samaksu veic darba devējs), kā arī valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas). Savukārt nepilngadīgu personu ar invaliditāti aprūpes pakalpojuma vienas pakalpojuma stundas izmaksas nevar būt mazākas par valstī noteikto minimālo stundas likmi.
2022.gada novembrī asistenta pakalpojumu pašvaldībā sniedza 11 797 asistenti un 72 pavadoņi. 
Datu par nepilngadīgo personu ar invaliditāti aprūpētāju skaitu, kurus tiesiskais regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt, nav Labklājības ministrijas rīcībā, jo minētā pakalpojuma nodrošināšana ir pašvaldības kompetencē. Arī atlīdzības apmēru aprūpētājiem nosaka pašvaldības, atbilstoši saviem ieskatiem un budžeta iespējām, savukārt MK noteikumu Nr. 316 45. punkts nosaka tikai minimālās vienas stundas izmaksas.
Asistenta un pavadoņa pakalpojumu saņēmējus tiesiskais regulējums ietekmēs netieši, jo tiks palielināts atlīdzības apmērs personām, kuras viņiem sniedz attiecīgo pakalpojumu. Ņemot vērā, ka atlīdzības apmēra pieaugums nav būtisks, ietekme uz personu ar invaliditāti iespējām piesaistīt savām vajadzībām atbilstošu pakalpojuma sniedzēju būtiski nemainīsies. 2022.gada oktobrī asistenta pakalpojumu pašvaldībā saņēma 12 317 personas ar invaliditāti, bet pavadoņa pakalpojumu 74 personas. 
Juridiskās personas
  • Pašvaldību sociālie dienesti.
Ietekmes apraksts
Pašvaldību sociālajiem dienestiem no 2023.gada 1.janvāra būs jānodrošina atbilstoša samaksa personu ar invaliditāti asistentiem, pavadoņiem un aprūpētājiem, kuri sniedz aprūpes pakalpojumu nepilngadīgām personām ar invaliditāti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
No 2021.gada 1.jūlija asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēr bija noteikts lielāks par valstī noteikto minimālo algu un bija pielīdzināts valsts ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestādēs noteiktajai aprūpētāju algai - 608 euro mēnesī par slodzi. Savukārt minimālā alga 2021. gadā bija noteikta 500 euro mēnesī. Nosakot atlīdzības apmēru, kas atbilst minimālajai stundas tarifa likmei, un no valsts budžeta nodrošinot finansējumu atlīdzībai 4.79 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu, asistentu un pavadoņu atlīdzība kļūs mazāk konkurētspējīga starp profesijām ar līdzīgu atlīdzības apmēru. Lai saglabātu asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēra konkurētspēju vismaz esošajā līmenī, atlīdzības apmērs būtu jāpalielina proporcionāli minimālā algas pieaugumam.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Nenodrošinot asistentu un aprūpētāju atlīdzības apmēra konkurētspējīgu pieaugumu (skatīt ietekmi uz nozaru konkurētspēju), pastāv risks, ka samazināsies personu skaits, kas vēlas sniegt asistenta un pavadoņa pakalpojumu, tādējādi radot vēl lielāku pieprasījumu pēc attiecīgās profesijas pārstāvjiem. Jāatzīmē, ka jau šobrīd personām ar invaliditāti ir grūti atrast asistentus un pavadoņus nekonkurētspējīgā atalgojuma dēļ. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
42 183 606
0
42 183 606
0
42 183 606
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
42 183 606
0
42 183 606
0
42 183 606
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
42 183 606
2 539 148
42 183 606
2 539 148
42 183 606
2 539 148
2 539 148
2.1. valsts pamatbudžets
42 183 606
2 539 148
42 183 606
2 539 148
42 183 606
2 539 148
2 539 148
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 539 148
0
-2 539 148
0
-2 539 148
-2 539 148
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 539 148
0
-2 539 148
0
-2 539 148
-2 539 148
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-2 539 148
-2 539 148
-2 539 148
-2 539 148
5.1. valsts pamatbudžets
-2 539 148
-2 539 148
-2 539 148
-2 539 148
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Asistenta pakalpojumam plānotā finansējuma ietvars valsts budžeta apakšprogrammā 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas", saskaņā ar likumu "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam". 
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
2022. gada 27. oktobrī Saeima pieņēma likumu "Grozījums Darba likumā", ar kuru minimālā mēneša darba alga no 2023. gada 1. janvāra tiek noteikta ne mazāka par 620 euro. Savukārt 2022. gada 13. decembrī tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.788 "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu"" ar kuriem minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros no 2023.gada 1.janvāra ir noteikta 620 euro
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai asistentu, pavadoņu un nepilngadīgu personu ar invaliditāti aprūpētāju samaksa par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu no 2023.gada 1.janvāra nav mazāka par minimālo stundas tarifa likmi normāla darba laikam ietvaros.
 
Mēnesis Minimālā stundas tarifa likme*,
euro
Minimālā stundas tarifa likme ar darba devēja VSAOI 23.59%,
euro
1 2 3=2*1,2359
Janvāris 3.5227 4,35
Februāris 3.8750 4,79
Marts 3.3696 4,16
Aprīlis 3.8750 4,79
Maijs 3.3696 4,16
Jūnijs 3.5227 4,35
Jūlijs 3.6905 4,56
Augusts 3.3696 4,16
Septembris 3.6905 4,56
Oktobris 3.5227 4,35
Novembris 3.5227 4,35
Decembris 3.6905 4,56
*Minimālās stundas tarifa likmes apmērs darbiniekiem, kuri strādā 5 darba dienu nedēļu un 40 stundas nedēļā  2023.gada mēnešu griezumā.
 (saskaņā ar Darba likuma (DL) 131.panta pirmo daļu un 133.panta pirmo daļu).
https://www.lm.gov.lv/lv/minimala-darba-alga


Kopš 2021. gada 1. jūlija pakalpojuma samaksa tiek veikta atbilstoši fiksētai pakalpojuma cenai, kas noteikta par pakalpojuma stundu.  
Lai nodrošinātu, ka asistenta un pavadoņa pakalpojuma stundas cenā ir iekļauta darba samaksa, kas nevienu mēnesi nav mazāka par valstī noteikto minimālo mēneša stundas tarifa likmi 2023. gadā, tā pielīdzināta 2023. gada februāra un aprīļa mēneša minimālajai stundas tarifa likmei (3,875 euro + darba devēja VSAOI =4,79 euro).

Pakalpojuma cenu par 1 stundu (5,02 euro) veido atlīdzība (4,79 euro) un pakalpojuma administrēšanas izdevumi (0,23 euro).

Noteikumu projekta 2.punkts paredz paaugstināt asistentu un pavadoņu atlīdzību atbilstoši minimālajai stundas tarifa likmei normāla darba laika ietvaros, kas no 2023.gadā  ir vidēji 4,79 euro / h. Attiecīgi ir precizējams arī valsts nodrošinātais finansējuma apmērs (pakalpojuma cena) par vienu asistenta pakalpojuma un pavadoņa pakalpojuma sniegšanas stundu, kas no 2023.gada 1.janvāra plānota 5,02 euro apmērā (nemainot šī brīža pakalpojuma cenā iekļauto administrēšanas izdevumu daļu 0,23 euro).

Aprēķins:
(5,02 euro - 4,73 euro) x 8 755 683 h  = 2 539 148 euro

Detalizētu pakalpojuma cenas kalkulāciju un ietekmes uz valsts pamatbudžetu skat. anotācijas pielikumā "Ietekme uz valsts budžetu".
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Jautājums par papildu nepieciešamā finansējuma piešķiršanu Labklājības ministrijai 2023.gadam (un turpmāk ik gadu)  izskatāms Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
LM plāno nodrošināt noteikumu projektā paredzēto normu īstenošanu LM piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros gadījumā, ja papildu valsts budžeta finansējums budžeta sagatavošanas un izskatīšanas procesā netiks piešķirts.
Noteikumu projekts sagatavots, lai asistentu, pavadoņu un nepilngadīgu personu ar invaliditāti aprūpētāju atlīdzības apmērs nav mazāks par Darba likuma pārejas noteikumu 26. punktā un Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra noteikumu Nr.788 "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu"" 2.punktā noteikto.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts nodrošina Saeimā 2022. gada 27. oktobrī pieņemtā likuma "Grozījums Darba likumā" un Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra noteikumu Nr.788 "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu"" noteikto normu izpildi (Noteikumu projekta 2. un 3. punkts).
Tāpat tiek veikts tehnisks grozījums MK noteikumu Nr.316 33.1.2.apakšpunktā, lai novērstu tiesību aktu jaunradi situācijā, ja tiek mainīts Valsts sociālo pabalstu likuma 12. pantā noteiktā pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās, apmērs (Noteikumu projekta 1.punkts). MK noteikumu Nr.316 33.1.2.apakšpunkts pēc būtības netiek grozīts. Tehniski grozījumi veikti arī MK noteikumu Nr.316 2.pielikumā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pašvaldību sociālie dienesti

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Pašvaldību sociālajiem dienestiem būs jānodrošina, ka asistentu un pavadoņu atlīdzība tiek nodrošināta vismaz 4,79 euro apmērā par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu. Tāpat pašvaldību sociālajiem dienestiem jānodrošina, ka aprūpes pakalpojuma nepilngadīgām personām ar invaliditāti vienas pakalpojuma stundas izmaksas, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, nav mazākas par valstī noteikto minimālo stundas likmi. 
Ietekmi uz institūcijām pēc būtības nosaka 2022. gada 27. oktobrī Saeima pieņemtais likums "Grozījums Darba likumā", kā arī Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra noteikumi Nr.788 "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu"" ar kuriem minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros no 2023.gada 1.janvāra ir noteikta 620 euro. Noteikumu projekts izstrādāts, lai atlīdzības apmērs asistentiem, pavadoņiem un nepilngadīgu personu ar invaliditāti aprūpētājiem nebūtu mazāks par valstī noteikto minimālo darba algu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Palielinot personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēru no 4,50 euro uz 4.79 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu, tiesiskā regulējuma ietekme uz iedzīvotāju sociālo situāciju nebūs būtiska.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pastāv risks, ka personām ar invaliditāti, kurām ir tiesības saņemt asistenta un pavadoņa pakalpojumus, samazināsies iespējas piesaistīt asistentu vai pavadoni, jo atlīdzības pieaugums pakalpojuma sniedzējiem (asistentiem, pavadoņiem) nav proporcionāls minimālās algas pieaugumam, bet atbilst minimālajai stundas tarifa likmei. Samazinoties asistentu un pavadoņu atlīdzības konkurētspējai, var samazināties personu ar invaliditāti iespējas integrēties sabiedrībā, jo samazināsies šo pakalpojumu pieejamība.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Ietekme uz valsts budžetu