Anotācija

24-TA-1685: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Zemgaļi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Zemgaļi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 004 0122) daļu - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0382) daļu 8,1317 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) - Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar nekustamā īpašuma "Zemgaļi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 004 0122) Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0382) ar platību 13,5 ha (turpmāk – Zemes vienība) daļu.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS3 posma "Igaunijas/ Latvijas robeža – Vangaži" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 2, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt:
1) Zemes vienības daļu aptuveni 1,6164 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
2) Zemes vienības daļu aptuveni 4,9685 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras (pašvaldības ceļa) izbūvei;
3) atlikušo Zemes vienības daļu aptuveni 1,5468 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet ir atsavināma, ievērojot Atsavināšanas likuma 6. panta pirmās daļas tiesisko regulējumu un Nekustamā īpašuma īpašnieka viedokli.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par Nekustamo īpašumu.
1. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Eiropas dzelzceļa līnijas” (turpmāk - Institūcija) 2023. gada 30. novembrī atbilstoši Atsavināšanas likuma 18. pantam nosūtīja Īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-3851 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Zemgaļi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720040122, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai".
2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
2.1.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010118) 32,9 ha platībā;
2.1.2. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040382) 13,5 ha platībā;
2.1.3. būves: dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 66720040122001) un trīs palīgēkas (būves kadastra apzīmējums 66720040122002, 66720040122003, 66720040122004). Apraksts par būvēm ir sniegts atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastrs) datiem.
Būve (sakaru tornis) (būves kadastra apzīmējums 66720040122006) dabā neeksistē un nav reģistrēta Nekustamā īpašuma sastāvā.
Būves Rail Baltica projekta risinājumi neskar.
2.2. Īpašuma tiesības.
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 409 un īpašuma tiesības uz to ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
2.3. Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 409 III daļas 1. iedaļā, pamatojoties uz 2020. gada 30. novembra pirkuma līgumu, ir nostiprināts ceļa reālservitūts par labu nekustamajam īpašumam "LMT sakari" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (ieraksts Nr. 4.1. un Nr. 4.2).
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. pantu 2024. gada 16. janvārī Institūcija ar paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-200 uzsāka nekustamā īpašuma "LMT sakari" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720040384 - zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720040383 visā tās platībā - 0,06 ha, atsavināšanu sabiedrības vajadzībām - Rail Baltica projekta īstenošanas vajadzībām. Uz šo īpašumu veidojošās zemes vienības bija plānota būves (sakaru tornis) (būves kadastra apzīmējums 66720040122006) izbūve.
Līdz ar to secināms, ka saskaņā ar Civillikuma 1237. pantu ceļa reālservitūts būs izbeidzams ar tiesību un pienākumu sakritumu vienā personā.
2.4. Kadastrā reģistrētā informācija par Zemes vienību:
2.4.1. apgrūtinājumi:
2.4.1.1. ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju - 0,0 ha;
2.4.1.2. ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju - 0,0 ha;
2.4.1.3. ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju - 0,1 ha;
2.4.1.4. ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem - 1,4 ha;
2.4.1.5. ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju - 0,0 ha;
2.4.1.6. ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu transformatoru apakšstaciju - 0,0 ha;
2.4.1.7. ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 1,1 ha;
2.4.1.8. biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija - 13,5 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tostarp arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma atsavināmā daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma atsavināmajai daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
2.4.2. Kadastrā Zemes vienībai reģistrēts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis - Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība (kods 0101) 13,5 ha platībā.
2.4.3. Kadastrā Zemes vienībai reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
2.4.3.1. lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība (t.sk. aramzemes platība un augļu dārzu platība) – 12,8 ha;
zeme zem ēkām – 0,4 ha;
zeme zem ceļiem – 0,2 ha;
pārējās zemes platība – 0,1 ha.
2.5. Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) Zemes vienības daļu 6,5849 ha platībā, ko veido Zemes vienības daļa 1,6164 ha platībā (Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei) un 4,9685 ha platībā (Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras (pašvaldības ceļa) izbūvei), atlikumā veidojas divas Zemes vienības daļas aptuveni 1,5468 ha un 5,3683 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 9. novembra atzinumam Nr. 8.2/23/1410 Zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorija (L), kurā minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība noteikta 2 ha. Līdz ar to Zemes vienības daļa aptuveni 5,3683 ha platībā atbilst pašvaldības teritorijas plānojumā noteiktajam un turpmāk izmantojama patstāvīgi. Savukārt zemes vienības daļa aptuveni 1,5468 ha platībā neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumā noteiktajai minimālajai platībai un turpmāk nav izmantojama patstāvīgi.
Atsavināšanas likuma 6. panta pirmajā daļā noteikts, ja sabiedrības vajadzībām nepieciešama tikai nekustamā īpašuma daļa un atlikusī tā daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, institūcija ierosina visa nekustamā īpašuma atsavināšanu un atsavina visu nekustamo īpašumu, ja ar nekustamā īpašuma īpašnieku nevienojas citādi.
Vienošanās ar Īpašnieku par Zemes vienības atlikušās daļas aptuveni 1,5468 ha platībā saglabāšanu Īpašnieka īpašumā netika panākta.
Ņemot vērā minēto, saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu un 18. panta pirmo un otro daļu Rail Baltica projekta vajadzībām ir atsavināma Zemes vienības daļa aptuveni 8,1317 ha platībā (platība var tikt precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas).
2.6. Īpašnieks zaudējumus nav pieteicis, bet lūdza sniegt atbildes uz jautājumiem par:
2.6.1. jauno piekļuves ceļa izbūvi dzīvojamai mājai;
2.6.2. meliorācijas sistēmas nepārtrauktas funkcionalitātes nodrošināšanu;
2.6.3. artēziskā urbuma izbūvi, ja Rail Baltica projekta ietvaros izpildāmo būvdarbu laikā tiks skarta ūdens ādere, kas nodrošina ūdens padevi pie dzīvojamās mājas izbūvētai akai;
2.6.4.ienākuma nodokļa maksāšanas pienākumu par atsavināto Zemes vienības daļu.
Institūcija informēja Īpašnieku, ka:
- atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" skaidrojumam Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem;
- Rail Baltica projekta ietvaros tiks nodrošināta piekļuve Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) daļai no jaunbūvējamā pašvaldības nozīmes autoceļa;
- zaudējumus par alternatīvā dzeramā ūdens avota izveidi nav iespējams identificēt pirms ir sākta Rail Baltica projeka realizācija. Ja Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros radīsies akas bojājumi vai darbības traucējumi, kas, tostarp, tiks konstatēti būvdarbu garantijas periodā, Īpašniekam būs tiesības prasīt Institūcijai novērst radītos bojājumus, kas tiks fiksēti abpusēji parakstītā aktā, un atlīdzināt zaudējumus, kas radušies cēloņsakarīgi ar Rail Baltica projekta būvdarbu radītiem akas bojājumiem vai darbības traucējumiem. Zaudējumi būs piesakāmi pēc to faktiskās rašanās, iesniedzot Institūcijai iesniegumu, kuram pievienoti dokumenti, kas pamato zaudējumu esamību, pamatu un to apmēru.
- saskaņā ar likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 9.panta pirmās daļas 34.1 punktu gada apliekamajā ienākumā netiek ietverts un ar nodokli netiek aplikts ienākums no Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā atsavināta nekustamā īpašuma, ja minētais īpašums ir maksātāja īpašumā ilgāk par 60 mēnešiem (no dienas, kad attiecīgais nekustamais īpašums ir reģistrēts zemesgrāmatā) vai ja šis ienākums no jauna tiek ieguldīts funkcionāli līdzīgā nekustamajā īpašumā 12 mēnešu laikā pēc sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas, kā arī, ja nekustamo īpašumu Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā kompensē ar citu nekustamo īpašumu; atsavinot šādas kompensācijas veidā iegūto nekustamo īpašumu, par tā iegādes dienu uzskata dienu, kad zemesgrāmatā tika reģistrēts saskaņā ar Atsavināšanas likumu atsavinātais nekustamais īpašums.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija 2024. gada 13. jūnija sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Zemgaļi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040122) daļas - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040382) daļas aptuveni 8,1317 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) - Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai kopējai vērtībai 61 168,24 EUR (sešdesmit viens tūkstotis viens simts sešdesmit astoņi euro un 24 centi) apmērā, ko veido:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040382) daļas 8,1317 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) tirgus vērtība – 60 174,58 EUR (sešdesmit tūkstoši viens simts septiņdesmit četri euro un 58 centi) jeb 0,74 EUR par kvadrātmetru;
2) kompensējamie zaudējumi - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040382) atlikušās (neatsavināmās) daļas 5,3683 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) vērtības samazinājums 993,66 EUR (deviņi simti deviņdesmit trīs euro un 66 centi) jeb 0,02 EUR par kvadrātmetru, attiecinot uz zemes vienības atlikušās daļas lauksaimniecības zemes daļu ar platību ~ 49 683 m2.
Institūcijā ir saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.

Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 11. jūlija lēmumu Nr. 03.1-14/2494 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 61 168,24 EUR apmērā.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Zemgaļi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720040122) daļu - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720040382) daļu 8,1317 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) - Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi