Anotācija (ex-ante)

22-TA-1456: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumos Nr. 850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumi Nr. 887 (prot. Nr. 81 74. §) "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu"", ar kuriem cita starpā tiek pievienots 3.1 punkts, kas nosaka, ka Nacionālais veselības dienests (turpmāk – NVD) kā atbildīgā iestāde par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību ir atbildīga, ka pacienta datu pārrobežu apmaiņas procesā tiek nodrošināta datu integritāte, pieejamība, konfidencialitāte, auditācija un izsekojamība.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt NVD jaunu uzdevumu – nodrošināt nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un tā funkciju izpildi, lai ar e-veselības kontaktpunkta starpniecību veiktu datu pārrobežu apmaiņu starp vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu (turpmāk – e-veselības sistēma) un citu valstu e-veselības kontaktpunktiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumu Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" 3.1 punktā ir noteikts, ka NVD kā atbildīgā iestāde par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību ir atbildīga, ka pacienta datu pārrobežu apmaiņas procesā tiek nodrošināta datu integritāte, pieejamība, konfidencialitāte, auditācija un izsekojamība.

Lai veicinātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai nepieciešamo datu pieejamību Latvijas iedzīvotājiem ārvalstīs, un ārvalstu iedzīvotājiem Latvijā, NVD īsteno projektu “Pacientu veselības pamatdatu un e-receptes informācijas apmaiņa ar pārrobežu E-veselības informācijas sistēmām” (turpmāk – Projekts), kura mērķis ir nodrošināt pacientu pamatdatu un e-recepšu datu elektronisku apmaiņu starp Latviju un citām valstīm, kurās ir ES tiesiskajam regulējumam atbilstošs un sadarbspējīgs nacionālais e-veselības kontaktpunkts. Projektā plānots veikt pacienta veselības pamatdatu un recepšu datu pārrobežu apmaiņu ar ES dalībvalstīm. Sākotnēji datu apmaiņu plānots veikt ar šādām dalībvalstīm: Igaunija, Lietuva, Portugāle, Spānija, Čehija, Polija.

Projekta ietvaros tiek izveidots nacionālais e-veselības kontaktpunkts, organizatoriska un tehniska vienība, kura būs atbildīga par pārrobežu datu apmaiņas nodrošināšanu, un  savienos e-veselības sistēmu ar Eiropas Komisijas izveidoto nacionālo e-veselības kontaktpunktu vārteju. No tehniskā aspekta nacionālais e-veselības kontaktpunkts ietvers nacionālo savienotājprogrammatūru, kas būs e-veselības sistēmas modulis un kas tiek izstrādāta Projektā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
NVD nolikums ir galvenais normatīvais akts, kas nosaka NVD uzdevumus, tiesības, funkcijas u.tml.

Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas 2011/24/ES (2011. gada 9. marts) par pacientu tiesību piemērošanu pārrobežu veselības aprūpē 6. pants nosaka pārrobežu veselības aprūpes kontaktpunktu izveidi katrā dalībvalstī, kuri sniedz nepieciešamo informāciju pacientiem, lai tie varētu izmantot savas tiesības attiecībā uz pārrobežu veselības aprūpi. NVD nolikuma 4.7.punktā ir jau noteikts, ka NVD veic pārrobežu veselības aprūpes valsts kontaktpunkta uzdevumus.

Savukārt Komisijas Īstenošanas lēmuma (ES) 2019/1765 (2019. gada 22. oktobris), ar ko paredz par e-veselību atbildīgo valsts iestāžu tīkla izveidošanas,  pārvaldības un darbības noteikumus un atceļ Īstenošanas lēmumu 2011/890/ES 2. pantā ir noteikts, ka nacionālie e-veselības kontaktpunkti ir organizatoriskas un tehniskas vārtejas pārrobežu e-veselības informācijas pakalpojumu sniegšanai dalībvalstu pārraudzībā, un pārrobežu e-veselības informācijas pakalpojumiem paredzētā e-veselības digitālo pakalpojumu infrastruktūra ļauj caur nacionālajiem e-veselības kontaktpunktiem un Eiropas pamatpakalpojumu platformu sniegt pārrobežu e-receptes un pacientu pamatdatu informācijas apmaiņas pakalpojumus. 

Ņemot vērā, ka pārrobežu veselības aprūpes valsts kontaktpunkts un nacionālais e-veselības kontaktpunkts ir vienības ar dažādām funkcijām un uzdevumiem, secināms, ka esošais NVD nolikuma regulējums attiecībā uz pārrobežu kontaktpunktu (NVD nolikuma 4.7.1 apakšpunkts) nav attiecināms un neietver nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumi Nr. 134 “Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu” papildināti ar nosacījumu, ka NVD ir atbildīgs par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un funkciju nodrošināšanu, nepieciešams papildināt arī NVD nolikumu.

Tādējādi NVD nolikumā tiek pievienots jauns punkts 4.7.2, kurā noteikts, ka NVD ir pienākums nodrošināt nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un tā funkciju izpildi, savukārt 4.19. punkts kurā noteikts, ka NVD organizē un koordinē datu apmaiņu starp veselības nozares informācijas sistēmām, tiek papildināts ar nosacījumu, ka NVD ar nacionālā e-veselības kontaktpunkta starpniecību nodrošina datu pārrobežu apmaiņu, kas tiek īstenots starp e-veselības sistēmu un citu valstu e-veselības kontaktpunktiem, izmantojot Eiropas pamatpakalpojumu platformu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums nosaka NVD kā atbildīgo iestādi par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un tā funkciju izpildi, un tas uzlabos veselības pakalpojumu saņemšanu Latvijas pilsoņiem, kas ceļo vai dzīvo ārvalstīs, un ārzemniekiem, kas apmeklē Latviju vai strādā Latvijā.
Juridiskās personas
  • Ārstniecības iestādes, ārstniecības personas, aptiekas, farmaceiti.
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums nosaka NVD kā atbildīgo iestādi par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un tā funkciju izpildi, kas uzlabos ārstniecības iestāžu, ārstniecības personu, aptieku un farmaceitu piekļuvi veselības datiem, sniedzot pakalpojumus pacientiem no valstīm, kurās ir ES tiesiskajam regulējumam atbilstošs un sadarbspējīgs nacionālais e-veselības kontaktpunkts.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
473 054
0
398 968
0
398 968
398 968
2.1. valsts pamatbudžets
0
473 054
0
398 968
0
398 968
398 968
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-473 054
0
-398 968
0
-398 968
-398 968
3.1. valsts pamatbudžets
0
-473 054
0
-398 968
0
-398 968
-398 968
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
107 970
0
107 970
0
107 970
107 970
5. Precizēta finansiālā ietekme
-365 084
-290 998
-290 998
-290 998
5.1. valsts pamatbudžets
-365 084
-290 988
-290 988
290 998
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ņemot vērā to, ka tiesību akta projekts paredz noteikt jaunu NVD uzdevumu un nav normatīvais akts par Projekta īstenošanu, informācija par Projekta īstenošanas un uzturēšanas finansējumu iekļauta punktā "Cita informācija".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Ņemot vērā to, ka tiesību akta projekts paredz noteikt jaunu NVD uzdevumu un nav normatīvais akts par Projekta īstenošanu, informācija par Projekta īstenošanas un uzturēšanas finansējumu iekļauta punktā "Cita informācija".
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Lai ar e-veselības kontaktpunkta starpniecību veiktu datu pārrobežu apmaiņu starp vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu un citu valstu e-veselības kontaktpunktiem, nepieciešams papildu finansējums 107 970 euro 3 amata vietām. Amata vietas tiks pārdalītas Veselības ministrijas resora ietvaros no Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta bez finansējuma, nepalielinot nozares kopējo amatu vietu skaitu. Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests finansējuma ekonomiju, kas radusies no amata vietu pārdalēm, novirzīs esošo darbinieku atlīdzībai, t.i. piemaksām par papildu darbu, speciālajām piemaksām (piemaksām par risku un stāžu), nakts darbu, piemaksām par darbu svētku dienās, kā arī virsstundu apmaksai, lai tiktu nodrošināta Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta funkcija "organizēt un nodrošināt neatliekamo medicīnisko palīdzību iedzīvotājiem pirmsslimnīcas etapā". Finansējums 107 970 euro apmērā tiks nodrošināts no rezervēta finansējuma 275 miljonu euro apmērā atbilstoši MK 2023. gada 26. septembra protokollēmuma (prot. Nr 47 43. §) “Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam”” 7. punktam.

Detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumā.

Minētajām amata vietām būs:
1. jānodrošina:
1.1. pacientu pamatdatu un e-recepšu pārrobežu datu elektroniska apmaiņa starp Latviju un ES valstīm, ar kurām ir nodrošināta datu apmaiņa, kurās ir ES tiesiskajam regulējumam atbilstošs un sadarbspējīgs nacionālais e-veselības kontaktpunkts;
1.2. nacionālā e-veselības kontaktpunkta savietojamība ar Eiropas Komisijas izveidoto Eiropas pamatpakalpojumu platformu, kura nodrošina visu ES valstu nacionālo e-veselības kontaktpunktu savstarpējo datu apmaiņu, kā arī jānodrošina nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbība;
1.3. sadarbība ar Eiropas Komisiju un ES dalībvalstīm par plānotajām izmaiņām Eiropas pamatpakalpojumu platformā un ES dalībvalstu e-veselības kontaktpunktiem.
1.4. veikto MVC[1] un MTC[2] izmaiņu atjaunošanu ES uzturētajā Eiropas centrālajā terminoloģijas servisā;
1.5. informācijas pieejamību Latvijas un ES dalībvalstu iedzīvotājiem, e-veselības kontaktpunkta darbības jomā;
1.6. problēmu risināšana, kas saistīta ar pārrobežu datu apmaiņas nodrošināšanu; 
1.7. nacionālā e-veselības kontaktpunkta uzturēšana, papildināšana un izmaiņu veikšana, to skaitā darbības nodrošināšana;
1.8. atbalsta sniegšana pacientu pamatdatu un e-recepšu pārrobežu datu elektronisko apmaiņu lietotājiem;
1.9. jaunu ES dalībvalstu pieslēgšana nacionālajam e-veselības kontaktpunktam, nodrošinot testēšanu un pakalpojuma juridisko atšķirību salāgošanu;
2. līdzdarboties ES darba grupās par plānotajām izmaiņām Eiropas pamatpakalpojumu platformā.
3. jākoordinē:
3.1. ES pieņemto lēmumu, pacienta pamatdatu un e-recepšu datu pārrobežu apmaiņas jomā, īstenošana Latvijā.
3.2. MVC un MTC izmaiņu sagatavošana (transkodēšana, tulkošana) starp veselības aprūpē iesaistītajām valsts iestādēm un šo izmaiņu ieviešana MVC.

[1] MVC (Master Value Catalogue) – ES izveidots un uzturēts katalogs, kas satur ES dalībvalstu visus pārrobežu datu apmaiņā izmantojamos klasifikatorus un to vērtības.
[2] MTC  (Master  Translation Catalogue) -  katras valsts izveidots un uzturēts katalogs, kas satur ES dalībvalstu visus pārrobežu datu apmaiņā izmantojamos  klasifikatorus, to  vērtības un šo vērtību tulkojumus nacionālajā valodā un atbilstības kartējumus ar nacionālajiem klasifikatoriem
 
Cita informācija
Projekta kopējie izdevumi tika plānoti 697 249 euro apmērā (Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (Connecting Europe Facility, turpmāk – CEF) finansējums – 314 078 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 383 171 euro apmērā, tai skaitā valsts budžeta līdzfinansējuma neattiecināmās izmaksas – 88 512 euro).

Projekta ietvaros veiktie izdevumi:

2020. gadā – 6 830 euro (CEF finansējums – 6 830 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 0 euro apmērā).

2021. gadā – 34 460 euro (CEF finansējums – 32 927 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 1 533 euro apmērā, tai skaitā valsts budžeta līdzfinansējuma neattiecināmās izmaksas – 1 533 euro).

2022. gadā – 409 939 euro (CEF finansējums – 203 926 euro apmērā, tai skaitā, 2 340 euro iestādes ieņēmumi no ārvalstu finanšu palīdzības un 201 586 euro izdevumiem no ārvalstu finanšu palīdzības naudas līdzekļu atlikumiem uz 2022. gada 1. janvāri, un valsts budžeta finansējums – 206 013 euro apmērā, tai skaitā valsts budžeta līdzfinansējuma neattiecināmās izmaksas – 74 831 euro).

2023. gadā –   171 934 euro (CEF finansējums –   34 514 euro apmērā, un valsts budžeta finansējums –  137 420 euro apmērā, tai skaitā valsts budžeta līdzfinansējuma neattiecināmās izmaksas –   12 148 euro).

Kopējā finanšu līdzekļu apguve Projekta īstenošanas laika posmā 2020.-2023. gadam,   623 163 euro, no tā CEF finansējums –   278 197 euro un valsts budžeta finansējums –   344 966 euro, tai skaitā valsts budžeta līdzfinansējuma neattiecināmās izmaksas –   88 512 euro.

Projekta īstenošana turpinās arī 2024.gadā. Projekta īstenošanas izmaksas 2024.gadā 74 086 euro, no tā CEF finansējums – 35 881 euro izdevumi no ārvalstu finanšu palīdzības naudas līdzekļu atlikumiem uz 2024. gada 1. janvāri, un valsts budžeta finansējums –   38 205 euro apmērā. Veselības ministrija normatīvos aktos noteiktā kārtībā iesniegs pieprasījumu Finanšu ministrijai 74 086 euro apmērā iestrādāšanu 2024.gada budžetā.

Lai nodrošinātu ilgtspējīgu Projekta rezultātā izstrādāto IKT risinājumu darbību, pēc Projekta beigām paredzētas ikgadējās uzturēšanas izmaksas 2024. gadā un turpmāk ik gadu plānotas izmaksas ne vairāk ka 290 998 euro  apmērā, no tā infrastruktūras uzturēšanai 97 398 euro ar PVN, programmatūrai – 193 600 euro ar PVN.

Kopējais finansējums 2024.gadam veidojas 473 054 euro apmērā (projekta pabeigšanai 74 086 euro apmērā, 107 970 euro apmērā 3 amata vietu nodrošināšanai un 290 998 euro apmērā pēc projekta beigām paredzēto ikgadējo uzturēšanas izmaksu nodrošināšanai), 2025.gadam un turpmāk ik gadu 398 968 euro apmērā (107 970 euro apmērā 3 amata vietu nodrošināšanai un 290 998 euro apmērā pēc projekta beigām paredzēto ikgadējo uzturēšanas izmaksu nodrošināšanai).

Detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumā.

Pēc Projekta īstenošanas nacionālais e-veselības kontaktpunkts ir jāuztur, jānodrošina tā darbība un turpmāka attīstīšana, gan paplašinot pacientu pamatdatu un e-recepšu pārrobežu datu elektronisko apmaiņu starp Latviju un citām ES valstīm, gan iekļaujot jaunas datu kopas, gan pielāgojot izmaiņām, ko izvirza Eiropas Komisija (turpmāk – EK). Līdzšinējā pieredze liecina, ka, īstenojot izmaiņas Eiropas pamatpakalpojumu platformā, ES dalībvalstīm ir jāveic izmaiņas e-veselības kontaktpunktu darbībā. Regulāri tiek izvirzītas jaunas obligātās prasības, kuras īstenojot ir jāievieš izmaiņas informācijas sistēmās, kas atbalsta e-veselības kontaktpunktu darbību, katrai dalībvalstij ir jāvienojas un jāveic testēšanai ar visām ES dalībvalstīm, ar kurām ir nodrošināta datu apmaiņa, tādējādi demonstrējot sistēmas atbilstību EK izvirzītajām prasībām. Dalībvalstīm neveicot izmaiņas e-veselības kontaktpunktu darbībā, kad EK ir īstenojis izmaiņas Eiropas pamatpakalpojumu formā, var tikt liegta datu apmaiņa, kas nozīme, ka Latvija  nevarēs turpināt pacienta veselības pamatdatu un recepšu datu apmaiņu ar citām ES dalībvalstīm. 

Lai segtu IKT risinājuma uzturēšanas izmaksas pēc Projekta pabeigšanas no 2024. gada 31. janvāra, Veselības ministrija normatīvos aktos noteiktā kārtībā iesniegs pieprasījumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 01.00.00 "Apropriācijas rezerves" piešķirt Veselības ministrijai ne vairāk kā 290 998 euro, lai nodrošinātu IS uzturēšanu 2024. gadā un normatīvos aktos noteiktā kārtībā iesniegs priekšlikumu valsts pamatbudžeta bāzes 2025.-2027. gadam precizēšanai, lai nodrošinātu Eiropas Savienības Solidaritātes fonda ietvaros izveidotās IS uzturēšanu 2025. gadā un turpmāk ik gadu ne vairāk kā 290 998 euro, pamatojot pieprasījumu ar detalizētiem aprēķiniem.

Iesniedzot Finanšu ministrijā pieprasījumu finansējuma palielināšanai Eiropas Savienības CEF-Telecom investīciju programmas ietvaros izveidotās IS uzturēšanai, Veselības ministrija pievienos Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas atzinumu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu grozījumi nosaka NVD kā atbildīgo iestādi par e-veselības kontaktpunktu, ņemot vērā Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumu Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu"" 3.punktu, bet nenosaka e-veselības kontaktpunkta darbību. 

Kārtība, kādā notiek e-veselības sistēmā iekļauto pacienta veselības datu apmaiņa ar citām valstīm, un noteikts datu apjoms, kuru nacionālais e-veselības kontaktpunkts nodrošinās pārrobežu datu apmaiņas ietvaros, ir noteikts Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu". Šī kārtība un nosacījumi tika iekļauti ar Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumiem Nr. 887 "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu"", kuru saskaņošanā tika īstenota sabiedrības līdzdalība. 

Secināms, ka attiecībā uz konkrētajām e-veselības kontaktpunkta funkcijām, kas ietekmē sabiedrību, sabiedrības līdzdalība jau ir īstenota, tādēļ nav nepieciešams to īstenot atkārtoti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
NVD noteikta jauna funkcija – nodrošināt nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un tā funkciju izpildi, lai ar e-veselības kontaktpunkta starpniecību veiktu datu pārrobežu apmaiņu starp e-veselības sistēmu un citu valstu e-veselības kontaktpunktiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiesiskais regulējums nosaka NVD kā atbildīgo iestādi par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un tā funkciju izpildi, kas uzlabos ārstniecības iestāžu, ārstniecības personu, aptieku un farmaceitu piekļuvi veselības datiem, sniedzot pakalpojumus pacientiem no citām valstīm, kurās ir ES tiesiskajam regulējumam atbilstošs un sadarbspējīgs nacionālais e-veselības kontaktpunkts.

Citu valstu iedzīvotāji Latvijā varēs iegādāties zāles, kas izrakstītas citā valstī izsniegtā e-receptē. Latvijas ārstniecības personas varēs piekļūt datiem, kas glabājas citu valstu e-veselības pacienta kartēs. Latvijas iedzīvotājiem būs iespēja citās valstīs iegādāties e-receptē izrakstītās zāles, un citas valsts ārstniecības personai būs iespējams piekļūt pacienta pamatdatiem e-veselības sistēmā.

Šis iespējas attieksies uz datu apmaiņu tikai ar tām valstīm, ar kurām NVD izveidos datu apmaiņu. Paredzams, ka līdz Projekta īstenošanas beigām pacientu veselības pamatdatu apmaiņa tiks nodrošināta vismaz ar Igauniju, Portugāli un Spāniju, bet e-recepšu datu apmaiņa vismaz ar Poliju, Igauniju, Portugāli, Spāniju, Čehiju.

Nākotnē, attīstot Eiropas veselības datu telpu, nacionālais e-veselības kontaktpunkts nodrošinās arī pārrobežu apmaiņu ar citām veselības datu kategorijām, piemēram, vizuālās diagnostikas attēli un apraksti, laboratorisko izmeklējumu rezultāti, slimnīcas izraksti.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiesiskais regulējums noteiks NVD kā atbildīgo iestādi par nacionālo e-veselības kontaktpunktu, kas atsevišķām datu kategorijām nodrošinās e-veselības sistēmas pārrobežu darbību. Projekta ietvaros tiks izstrādāta nacionālā savienotājprogrammatūra – e-veselības sistēmas modulis, kurš savienos e-veselības sistēmu ar Eiropas Komisijas izveidoto nacionālo e-veselības kontaktpunktu vārteju pārrobežu datu apmaiņai.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiesiskais regulējums nosaka NVD kā atbildīgo iestādi par nacionālo e-veselības kontaktpunktu, kas veicinās e-veselības pakalpojumu izmantošanu, tostarp pārrobežu veselības aprūpē.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiesiskais regulējums nosaka NVD kā atbildīgo iestādi par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un tā funkciju izpildi, un tas uzlabos veselības pakalpojumu saņemšanu Latvijas pilsoņiem, kas ceļo vai dzīvo ārvalstīs, un ārzemniekiem, kas apmeklē Latviju vai strādā Latvijā.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizētais izdevumu aprēķins – 1., 2., 3. pielikums.