Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
24-TA-2079: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pēc Zemkopības ministrijas iniciatīvas ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā"" (turpmāk – noteikumu projekts), lai noteiktu lauku saimniecību pārvaldības sistēmas uzturētāju, precizētu Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk - KLP SP) uzraudzības komitejas sastāvu, kā arī veiktu redakcionālus precizējumus attiecībā uz tehniskās palīdzības finansējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt elektroniskajā vidē izveidotās lauku saimniecību pārvaldības sistēmas uzturētāju, tādējādi īstenojot Eiropas Savienības tiesību aktā par kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajiem plāniem noteikto attiecībā uz elektronisku lauku saimniecības ilgtspējas rīku, kā arī precizēt KLP SP uzraudzības komitejas sastāvu, ņemot vērā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukuma maiņu, kā arī Klimata un enerģētikas ministrijas pārņemto kompetences jautājumu loku.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – noteikumi Nr. 50) noteikta kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, (turpmāk – regula 2021/2115) preambulas 51. punkts un 15. panta 4(g). punkts nosaka, ka lauku saimniecību agronomiskā un vidiskā snieguma atbalstīšanai, informācija par barības vielu pārvaldību būtu jāsniedz, izmantojot īpaši šim nolūkam paredzētu elektronisku lauku saimniecības ilgtspējas rīku, kuru dalībvalstis dara pieejamu individuāliem lauksaimniekiem. Projekta "Lauku saimniecību pārvaldības elektroniskās sistēmas izveide" ietvaros, kas tika īstenots Latvijas Lauku attīstības programma 2014.-2020. gadam pasākuma "Sadarbība" apakšpasākumā "Atbalsts Eiropas inovāciju partnerības lauksaimniecības ražīguma un ilgtspējas darba grupu projekta īstenošanai", tika izveidota elektroniskajā vidē visiem brīvi pieejama universāla lauku saimniecību pārvaldības sistēma "Mans Lauks" (manslauks.lv), kas nodrošina iespēju veikt datos un zināšanās balstītu ilgtspējīgu saimniecības pārvaldību ilgtermiņa mērķu sasniegšanai un atbilst regulas 2021/2115 preambulas 51. punktā un 15. panta 4(g). punktā minētajam lauku saimniecību ilgtspējas rīkam. Ar sistēmas starpniecību lauku saimniecību vadītāji, izmantojot saimniecības datus, regulāri var izvērtēt saimnieciskās darbības rādītājus, plānot ražošanas norisi, modelēt attīstības scenārijus, sekot līdzi finanšu prognozēm, veikt elektronisku dokumentu apriti ar citām institūcijām un pieņemt uz attīstību vērstus lēmumus. Tāpat sistēma nodrošina datu apmaiņu ar Lauku atbalsta dienesta, Lauksaimniecības datu centra un Valsts augu aizsardzības dienesta datu bāzēm, kas lauksaimniekiem ļauj ērti piekļūt visai informācijai par savu saimniecību, kā arī sistēmas ietvaros ir iespēja veidot augu maiņas un mēslošanas plānus. Projekta īstenošanas vadošais partneris bija sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" (turpmāk – LLKC), kas projekta īstenošanā kopumā piesaistīja 14 dažādus partnerus – gan zinātniskās institūcijas, gan biedrības, gan lauksaimniekus. Projekta īstenošana tika noslēgta 2023. gada 30. jūnijā.
Lai nodrošinātu izveidotās lauku saimniecību pārvaldības sistēma "Mans Lauks" darbību, ir nepieciešams turpināt tās uzturēšanu. 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu regulas 2021/2115 preambulas 51. punktā un 15. panta 4(g). punktā noteikto par elektroniska lauku saimniecības ilgtspējas rīka pieejamību, noteikumu projekta 1. punkts paredz papildināt noteikumus Nr. 50 ar 11.1 punktu, nosakot, ka LLKC, kas bija vadošais partneris minētās sistēmas izstrādē, kā arī ir iestāde ar uzkrātu pieredzi konsultāciju un pakalpojumu sniegšanā lauksaimniecības nozares un lauku attīstības veicināšanai, uztur elektroniskajā vidē izveidoto visiem brīvi pieejamo lauku saimniecību pārvaldības sistēmu "Mans Lauks" (manslauks.lv).  
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 50 20. un 21. punktā minētais tehniskās palīdzības nosaukums neatspoguļo regulas 2021/2115 85. panta 2. punktā un 125. panta 1. punktā izmantoto terminoloģiju, līdz ar to noteikumu Nr. 50 20. un 21. punktā ir nepieciešams veikt redakcionāla rakstura precizējumus. Tāpat ir konstatēts, ka noteikumu Nr. 50 20. punktā ir dota norāde uz neatbilstošu regulas 2021/2115 pantu, tas ir, 89. pantu. Tā vietā noteikumu Nr. 50 20. punktā ir nepieciešama atsauce uz regulas 2021/2115 94. pantu, kurā ir atspoguļoti noteikumi, kas piemērojami dalībvalstu rīcībā esošajiem tehnikās palīdzības finanšu līdzekļiem. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2. un 3. punkts paredz redakcionāla rakstura precizējumus attiecībā uz minēto terminu "tehniskā palīdzība", to precizējot atbilstoši regulas 2021/2115 85. panta 2. punktā un 125. panta 1. punktā izmantotajai terminoloģijai, tas ir, ELFLA finansētā tehniskā palīdzība darbību atbalstīšanai, kas ir saistītas ar KLP SP. Tāpat noteikumu projekta 2. punkts precizē atsauci uz regulas 2021/2115 94. pantu, dzēšot atsauci uz regulas 2021/2115 89. pantu. 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 50 24. punktā ir noteiks KLP SP uzraudzības komitejas institucionālais pārstāvju sastāvs, tā 24.3. apakšpunktā paredzot divus pārstāvjus no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM).
Ņemot vērā VARAM un Klimata un enerģētikas ministrijas (turpmāk - KEM) reorganizāciju, kas maina VARAM nosaukumu uz Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju, kā arī nodala līdz šim VARAM kompetencē esošās dabas un vides aizsardzības jomas, KEM pārņemot vides aizsardzību, savukārt Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai saglabājot dabas aizsardzības jomu, ir jāprecizē KLP SP uzraudzības komitejas sastāvs.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 4. punktā ir precizēts noteikumu Nr. 50 24.3. apakšpunkts, aizstājot VARAM nosaukumu ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu, kā arī samazinot institūcijas pārstāvību no diviem pārstāvjiem uz vienu pārstāvi, ņemot vērā to, ka dabas un vides aizsardzības jomas tiek nodalītas starp Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju un KEM.
Noteikumu projekta 5. punkts paredz papildināt noteikumus Nr. 50 ar 24.3.1 apakšpunktu, paredzot viena KEM pārstāvja dalību KLP SP uzraudzības komitejā, ņemot vērā KEM kompetnecē nodoto vides aizsardzības jautājumu jomu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2115 15. panta 4(g). punkts
Noteikumu projekta 1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 85. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 94. pants
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 125. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi