Anotācija (ex-ante)

22-TA-1624: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilo ekspertu dalības Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā atsaukšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa noteic, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju, savienību vai kopienu rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma. Savukārt minētā panta otrā daļa nosaka, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā pieņem Ministru kabinets. Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr.598 „Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā” (turpmāk – Noteikumi Nr.598) 13.4. apakšpunkts nosaka, ka civilo ekspertu no dalības misijā vai operācijā atsauc Ministru kabinets pēc Ārlietu ministrijas vai izvirzītājinstitūcijas ierosinājuma, ja civilā eksperta atsaukšanu lūdz starptautiskās misijas vai operācijas vadība.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz civilo ekspertu atsaukšanu no Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas (turpmāk – EDSO) Speciālās novērošanas misijas Ukrainā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvija dalībai EDSO Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā Latvija ir nosūtījusi 5 civilos ekspertus: Reini Janevicu (Ministru kabineta 2021. gada 6. decembra  rīkojums Nr. 887), Oļegu Lagutinu (Ministru kabineta 2021. gada 6. oktobra rīkojums Nr. 701), Pāvelu Trifanovu (Ministru kabineta 2021. gada 27. oktobra rīkojums Nr. 762), Didzi Nīmantu (Ministru kabineta 2021. gada 27. oktobra rīkojums Nr. 764) un Arvīdu Līci (Ministru kabineta 2021. gada 27. oktobra rīkojums Nr. 764).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
EDSO Speciālās novērošanas misijas Ukrainā mandāts noslēdzās 2022.gada 31.martā. Krievijas Federācija 2022. gada 14.janvārī dalībvalstīm izplatīja  ne-papīru, kurā subjektīvi kritizēja Speciālās novērošanas misijas Ukrainā darbību. 2022. gada 11.martā Ukrainas ārlietu ministrs D.Kuleba EDSO prezidējošajai valstij Polijai lūdza pagarināt EDSO speciālās novērošanas misijas mandātu. 2022.gada 25.martā Krievijas Federācija EDSO komitejā paziņoja, ka neatbalsta mandāta pagarināšanu.  Ņemot vērā, ka nebija visu EDSO dalībvalstu atbalsts, misijas mandāts netika pagarināts un kopš 2022.gada 31.marta misija turpināja darbu ierobežotā apjomā.
2022. gada 28.aprīļa EDSO Pastāvīgas padomes sēdē dalībvalstis tika informētas par Speciālās novērošanas misijas Ukrainā slēgšanu. 2022. gada 17. maijā Ārlietu ministrija saņēma EDSO vēstuli par civilo ekspertu Reiņa Janevica, Oļega Lagutina, Arvīda Līča, Didža Nīmanta un Pāvela Trifanova dalības starptautiskajā misijā pārtraukšanu, nosakot 2022. gada 31. maiju kā pēdējo darba dienu.
Risinājuma apraksts
Ievērojot, ka EDSO ir pieņēmusi lēmumu slēgt Speciālās novērošanas misiju Ukrainā, ir nepieciešams Ministru kabineta lēmumu atsaukt Latvijas civilos ekspertus no  dalības starptautiskajā misijā Ukrainā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
205 275
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
205 275
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
205 275
-112 464
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
205 275
-112 464
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
112 464
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
112 464
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
112 464
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
112 464
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022.gadam Ārlietu ministrijas budžetā minēto piecu civilo ekspertu darbības nodrošināšanai paredzēts finansējums 205  275 euro apmērā, tajā skaitā 43 045 euro saskaņā ar MK 2022.gada 18.janvāra rīkojumu Nr.31 un FM 2022.gada 26.janvāra rīkojumu Nr.46 piešķirti no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Rīkojumā projekts paredz atsaukt civilos ekspertus ar 2022.gada 31.maiju, tādējādi finansējums 112 464 euro apmērā nebūs nepieciešams. Detalizēts aprēķins pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā, ka 2022.gadā ĀM budžetā tika paredzēts finansējums ar dalību starptautiskajā misijā saistītu izdevumu segšanai, neizmantotā finansējuma daļa tiks novirzīta citu civilo ekspertu darbības nodrošināšanai starptautiskajās misijās.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
EDSO civilo ekspertu finansējums