Anotācija (ex-ante)

22-TA-3301: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas noteikumi" (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma (turpmāk – Likums) 5.panta viens divi prim daļu un 13. panta pirmo daļu, lai noteiktu tiesisko regulējumu Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmai (turpmāk – VIRSIS) nosakot tās pārzini, tajā iekļaujamās informācijas apjomu, reģistrēšanas, izmantošanas un apstrādes kārtību, kā arī valsts informācijas sistēmu un institūcijas informācijas sistēmu (turpmāk – informācijas sistēma) darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) resursu un pakalpojumu pārvaldības kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai pilnveidotu IKT centralizētu pārvaldību, tiek attīstīta VIRSIS. VIRSIS tiek attīstīta kā centralizēta elektroniskā vide strukturētas informācijas iegūšanai un uzkrāšanai par informācijas sistēmām un to darbībai nepieciešamajiem IKT resursiem un pakalpojumiem. Papildus VIRSIS nodrošinās citām institūcijām pieteikumu vadības sistēmu dažādu veidu ar starpiestāžu IKT pakalpojumiem un valsts pārvaldes IKT resursiem saistītu pieteikumu pieņemšanai un apstrādei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd VIRSIS var reģistrēt tikai Valsts informācijas sistēmas un to darbībai nepieciešamos IKT resursus un pakalpojumus. Ņemot vērā, ka 2022. gada 1. jūnija grozījumi Likumā paredz paplašināt tā darbības tvērumu arī uz institūciju informācijas sistēmām, attiecīgi nepieciešams pilnveidot pašu VIRSIS funkcionalitāti, kā arī ar VIRSIS saistīto normatīvo regulējumu.

Valsts kontrole savā lietderības revīzijā Nr. 2.4.1-12/2016 „Vai valsts pārvalde efektīvi rīkojas ar uzkrāto informāciju?” (turpmāk – VK revīzija) ir identificējusi nepieciešamību uzlabot valsts pārvaldes rīcībā esošās informācijas centralizētu pārvaldību, tajā skaitā mazināt administratīvo slogu, kurš saistīts ar vienošanās slēgšanas procesu starp institūcijām attiecībā uz datu aprites nodrošināšanu. VK revīzijā norādīts, ka nepieciešams standartizēt minētās vienošanās, lai būtiski samazinātu tos saskaņošanai nepieciešamo laiku (pieejams Valsts kontroles tīmekļvietnē https://www.lrvk.gov.lv/lv/getrevisionfile/uploads/reviziju-zinojumi/2016/2.4.1-12_2016/zinojums.pdf, sk. 62.lp.). Līdz ar to Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk – VARAM) tika dots uzdevums, lai samazinātu nepieciešamos resursus un laiku dažādu juridiska rakstura jautājumu risināšanai, slēdzot vienošanās par datu aprites nodrošināšanu un vienlaikus nodrošinātu atbilstošu fizisko personu datu aizsardzības prasību ievērošanu, izstrādāt vienotus principus (metodiku) vai līgumu paraugus datu apmaiņas izveidei. Papildus VK revīzijā norādīts, ka, lai ieviestu noteiktību un caurskatāmību datu plūsmās un apritē valsts pārvaldē, VARAM, attīstot VIRSIS, nepieciešams apzināt, uzkrāt un nodrošināt pieejamību informācijai par valsts pārvaldē esošajās informācijas sistēmās uzkrātajiem datiem (datu lauku līmenī), par piekļuves nosacījumiem, kā arī institūcijām un to informācijas sistēmām, kas nodod vai saņem datus. Paredzēt kontroles procedūras VIRSIS uzkrātās informācijas kvalitātes un aktualitātes uzraudzībai.

Lai turpinātu VIRSIS attīstību un risinātu iepriekš minētās problēmas, saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 15. jūlija rīkojumu Nr. 374 “Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" un 2.2.1.2. pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" projektu iesniegumu atlases 1. un 2. kārtas projektu sarakstu Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas periodam”  ir apstiprināts darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1. pasākuma “Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” projektu iesniegumu atlases 1. un 2. kārtas projektu saraksts Eiropas Savienības fondu 2014.-2020. gada plānošanas periodam, tai skaitā projekts “Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)” (turpmāk – DAGR projekts). Savukārt, saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 11. janvāra rīkojumu Nr. 9 “Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 56.0. versija)” ir apstiprināts DAGR projekta apraksts un tā izmaksas, bet ar Ministru kabineta 2022. gada 26. oktobra rīkojumu Nr. 760 “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 9 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 56.0. versija)" ir apstiprināti grozījumi DAGR projektā tajā iekļaujot aktivitātes, kuras saistītas ar VIRSIS pilnveidi.

Ņemot vērā VK revīzijā minētās problēmas un tajā dotos uzdevumus VARAM, VIRSIS DAGR projekta ietvarā ir izstrādāta jauna funkcionalitāte (pieteikumu vadības sistēma dažādu veidu ar starpiestāžu IKT pakalpojumiem un valsts pārvaldes IKT resursiem saistītu pieteikumu pieņemšanai un apstrādei), kura, tajā skaitā nodrošina iespēju institūcijām elektroniski (standartizētā formā) vienoties par datu (tajā skaitā personas datu) aprites apjomu un to saņemšanas nosacījumiem, ja datu apritei tiek izmantota Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (turpmāk – DAGR), kā arī ir pilnveidots informācijas resursu un datu objektu reģistrācijas process.

Lai nodrošinātu pilnveidotās VIRSIS tiesisko regulējumu, tika izstrādāti grozījumi Likumā, kā arī ir nepieciešams izstrādāt Noteikumu projektu, kurš noteiks pilnveidotās VIRSIS iekļaujamās informācijas apjomu un izmantošanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
- Nepieciešams uzlabot valsts pārvaldes rīcībā esošās informācijas centralizētu pārvaldību, tajā skaitā mazināt administratīvo slogu, kurš saistīts ar vienošanās slēgšanas procesu starp institūcijām attiecībā uz datu aprites nodrošināšanu.
- Nepieciešams apzināt, uzkrāt un nodrošināt pieejamību informācijai par valsts pārvaldē esošajās informācijas sistēmās uzkrātajiem datiem (datu lauku līmenī), par piekļuves nosacījumiem, kā arī institūcijām un to informācijas sistēmām, kas nodod vai saņem datus.
- Esošajā VIRSIS var reģistrēt tikai informāciju par valsts informācijas sistēmām un to darbībai nepieciešamajiem IKT resursiem un pakalpojumiem. Nepieciešams paplašināt tvērumu arī uz institūciju informācijas sistēmām.
- Nav centralizēta risinājuma (pieteikumu vadības sistēmas) dažādu veidu ar starpiestāžu IKT pakalpojumiem un valsts pārvaldes IKT resursiem saistītu pieteikumu pieņemšanai un apstrādei.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts nosaka VIRSIS pārzini, tajā iekļaujamās informācijas apjomu, reģistrēšanas, izmantošanas un apstrādes kārtību, kā arī informācijas sistēmu darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju  resursu un pakalpojumu pārvaldības kārtību.
Noteikumu projektā ir ieviesta terminoloģija, kura nepieciešama, lai pilnīgāk reģistrētu informāciju par informācijas sistēmām un to darbībai nepieciešamajiem IKT resursiem un pakalpojumiem.
Tiek ieviesti sekojoši termini:
Institūcija ir Latvijas Republikas tiešās pārvaldes iestāde, valsts institūcija, kas nav Ministru kabineta padotībā, atvasināta publiska persona vai tās iestāde, tiesu iestāde, prokuratūra, kā arī privātpersona, kurai deleģēts valsts pārvaldes uzdevums vai, kurai saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir tiesības iegūt un sniegt informāciju no informācijas sistēmas normatīvajos aktos noteikto pienākumu veikšanai. Ņemot vērā, ka VIRSIS lietotāju tvērums var būt plašāks nekā Likumā noteiktajam terminam “institūcija”, Noteikumu projektā minēta termina tvērums tiek paplašināts iekļaujot tajā arī privātpersonu, kurai saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir tiesības iegūt vai nodot informāciju no informācijas sistēmas normatīvajos aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildei. Kā piemēru var minēt Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumu, kura ietvarā komercsektoram ir tiesības iegūt informāciju no valsts pārvaldes, taču komercsektoram nav deleģēts valsts pārvaldes uzdevums. VARAM nākotnē veicot grozījumus Likumā izvērtēs iespēju tajā paplašināt termina "institūcija" tvērumu. Šajā gadījumā iegūt informāciju Informācijas atklātības likuma izpratnē netiek paredzēts.
Informācijas resurss ir elektroniskā formā, institūcijas rīcībā esošs, tematiski saistītas, strukturētas informācijas kopums, kas ir institūcijas rīcībā. Minētā termina ieviešana atvieglos informācijas par valsts pārvaldē esošajiem datiem centralizētu uzkrāšanu un pārvaldību.
IKT resurss ir institūcijas rīcībā esošs tehniskais resurss un informācijas resurss. Kā piemēru var minēt jebkuru valsts informācijas sistēmu, institūcijas informācijas sistēmu, valsts platformu, iekārtas un aparatūru, kas nodrošina informācijas sistēmas darbību, kā arī informācijas resursi, kuri ir iekļauti informācijas sistēmā vai, kuri tiek nodoti citai institūcijai.
IKT pakalpojums ir institūciju sadarbības rezultāts, kas saistīts ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu nodrošināšanu citas institūcijas funkciju izpildei. Kā piemēru var minēt datu centru pakalpojumus, valsts platformas sniegtos pakalpojumus citām institūcijām un informācijas pakalpojumus (datu nodošana citai institūcijai).
Tehnoloģisks pakalpojums ir IKT pakalpojums, kas ietver ar programmatūru un IKT aparatūru saistītas darbības, lai nodrošinātu citas  institūcijas vajadzības, kas saistītas ar tās darbību. Daļa no IKT pakalpojumu kopuma - software as a service (SaaS) un Hardware as a service (HaaS). Pēc savas būtības tie ir programmatūras koplietošanas pakalpojumi un infrastruktūras koplietošanas pakalpojumi.
Informācijas pakalpojums ir IKT pakalpojums, kura ietvarā viena institūcija elektroniskā veidā nodrošina nepieciešamo informāciju citai institūcijai. Daļa no IKT pakalpojumu kopuma – datu nodošana citai institūcijai.
Datu objekts ir datu lauks vai to grupa, ko nosaka informācijas resursā ietilpstošās informācijas organizatoriskā struktūra. Datu objekts raksturo informācijas resursa uzbūvi – tas ir informācijas resursa sastāvdaļa. Informācijas resurss satur vismaz vienu, vai vairākus datu objektus. Kā piemēru var minēt datu kopu, ko viena institūcija nodot citai institūcijai.
Kartīte ir VIRSIS reģistrēts IKT resursa vai pakalpojuma detalizēts apraksts. Kartīte satur detalizētu informāciju par VIRSIS reģistrētajiem IKT resursiem vai pakalpojumiem kā arī valsts pārvaldes pakalpojumiem un dzīves situācijām.
IKT pakalpojuma sniedzējs ir institūcija, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nodrošina informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojuma sniegšanu. Ņemot vēra, ka šobrīd nav noteikts tiesiskais regulējums pakalpojumu pārvaldībai, tiek noteikta atbildīgā institūcija, par konkrētā IKT pakalpojuma sniegšanu.
IKT pakalpojuma saņēmējs ir institūcija, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saņem IKT pakalpojumu.
Elektroniskā vienošanās ir vienošanās, ko, izmantojot VIRSIS pieejamo funkcionalitāti, noslēdz informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojuma sniedzējs ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojuma saņēmēju. Uz doto brīdi paredzēts, ka minēto vienošanos slēgs institūcijas par datu (tajā skaitā personas datu) aprites apjomu un to saņemšanas nosacījumiem, ja datu apritei tiek izmantota DAGR. Nākotnē elektronisko vienošanos varēs noslēgt par jebkuru IKT pakalpojumu, piemēram, par datu centra pakalpojumu, vienotā pieteikšanās moduļa vai maksājuma moduļa izmantošanu.
Kontaktpersona ir par konkrētās kartītes aizpildīšanu atbildīgs institūcijas darbinieks.

VIRSIS tiek noteikts valsts platformas statuss atbilstoši Likumam un tās pārzinis būs Valsts reģionālās attīstības aģentūra (turpmāk – VRAA).

VIRSIS nodrošinās:
- datu apkopošanu, reģistrēšanu un uzturēšanu par valsts pārvaldes digitālajām tehnoloģijām, informācijas resursiem, valsts pārvaldes pakalpojumiem, dzīves situācijām, valsts digitālo tehnoloģiju infrastruktūru un informācijas sistēmām (atbilstoši VARAM nolikumā noteiktajiem uzdevumiem);
- pieteikumu pieteikšanu un elektroniskās vienošanās slēgšanu starp institūcijām par IKT resursiem un pakalpojumiem, kā arī valsts pārvaldes pakalpojumiem.

VARAM tiek noteikts pienākums nodrošināt uzraudzību un koordinēšanu IKT resursu un pakalpojumu reģistrācijas procesam VIRSIS. Līdz ar to tieši VARAM konsultēs iestādes saistībā ar ievadāmo saturu un pārvaldīs datu ievadīšanas procesu VIRSIS par IKT resursiem un pakalpojumiem.

Atbildība par savlaicīgu datu ievadīšanu, datu aktualitāti un to patiesumu tiek uzlikta attiecīgajai institūcijai, kuras pārziņā ir attiecīgais IKT resurss vai pakalpojums.

Noteikumu projekts nosaka, ka VIRSIS sevī ietvers vismaz šādas funkcionalitātes:
- portāls, kura tīmekļvietnes adrese ir www.virsis.gov.lv;
- vienotais reģistrs, kurš savukārt ietver:
 - IKT resursu reģistru, kurš nodrošina:
  - informācijas resursu reģistrēšanu;
  - aparatūras reģistrēšanu;
  - programmatūras reģistrēšanu.
 - pakalpojumu reģistru, kurā ietver informāciju atbilstoši normatīvo aktu prasībām par IKT pakalpojumiem un valsts pārvaldes pakalpojumiem;
 - dzīves situāciju reģistru, kurā ietver informāciju atbilstoši normatīvo aktu prasībām par valsts pārvaldes pakalpojumiem (2017. gada 4. jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr. 399 "Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība" un  2017. gada 4. jūlija noteikumos Nr.400 “Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla noteikumi”);
- pieteikumu un vienošanās vadības funkcionalitāte, kurā tiek pieteikti un apstrādāti:
 - sūdzību pieteikumi;
 - savstarpējās vienošanās;
 - pakalpojuma pieprasījumi;
 - incidentu pieteikumi;
 - problēmu pieteikumi;
 - izmaiņu pieteikumi.
Minētā terminoloģija tiek izmantota pamatojoties uz ITIL (Information Technology Infrastructure Library) metodoloģiju.

VIRSIS portāls nodrošinās VIRSIS lietotājiem saskarni (darba vietu) VIRSIS funkcionālo iespēju izmantošanai, kā arī VIRSIS lietotāju identifikāciju un autorizāciju. Portālam būs publiskā daļa, kurā būs publicēta vispārpieejama informācija, tajā skaitā VIRSIS lietošanas vadlīnijas un pieteikuma forma par VIRSIS lietošanas uzsākšanu vai pārtraukšanu. Portāla tīmekļvietnes adrese būs www.virsis.gov.lv.
Vienotais reģistrs nodrošinās IKT resursu un pakalpojumu, elektronisko vienošanās, valsts pārvaldes pakalpojumu un dzīves situāciju reģistrāciju un uzglabāšanu, lai nodrošinātu centralizētu elektronisko vidi strukturētas informācijas iegūšanai par informācijas sistēmām un to darbībai nepieciešamajiem IKT resursiem un pakalpojumiem.
Pieteikumu un vienošanās vadības funkcionalitāte nodrošinās IKT resursu un pakalpojumu, kā arī VIRSIS pārvaldību. Institūcijām tiks nodrošināta iespēja attiecībā uz VIRSIS reģistrētajiem IKT pakalpojumiem pieteikt sūdzības, slēgt savstarpējās vienošanās, pieprasīt pakalpojumus, pieteikt incidentus, problēmas, kā arī iniciēt izmaiņu pieprasījumu. Minētos procesus varēs īstenot, ja attiecīgās speciālās normas paredzēs VIRSIS izmantošanu vai institūcijas ir par to vienojušās. Šobrīd minētā funkcionalitāte nodrošinās iespēju slēgt elektronisko vienošanos starp datu devēju un datu saņēmēju par datu (tajā skaitā personas datu) aprites apjomu un to saņemšanas nosacījumiem DAGR.

Lai detalizētāk aprakstītu VIRSIS lietošanas kārtību un reģistrējamo informāciju, VRAA sadarbībā ar VARAM izstrādās VIRSIS lietošanas vadlīnijas (turpmāk – vadlīnijas), kurās tiks iekļauta detalizēta informācija par VIRSIS funkcionalitātēm, IKT resursu reģistra aprakstu un lietošanas kārtību, pakalpojumu un dzīves situāciju reģistru aprakstu un lietošanas kārtību, kā arī VIRSIS lietotāja darba vietas aprakstu un lietošanas kārtību. Vadlīniju sadaļas par IKT resursu reģistru un IKT pakalpojumu reģistru izstrādās VARAM. Lai institūcijas, kuras vēlēsies izmantot VIRSIS varētu iepazīties ar vadlīnijām, tās VIRSIS pārzinis publicēs VIRSIS portāla publiskajā sadaļā.
Papildus līdz 2024. gada sākumam ir ieplānotas vairākas apmācības, kurās tiks rādīts, kā VIRSIS ir jāievada informācija par valsts pārvaldes pakalpojumiem. Citu kartiņu aizpildīšanas apmācības ir plānots organizēt divu nedēļu laikā pēc Noteikumu projekta apstiprināšanas.

VIRSIS ir būtisks valsts pārvaldes IKT resursu un pakalpojumu pārvaldības elements, līdz ar to piekļuve VIRSIS tiks nodrošināta tikai identificētiem lietotājiem un tikai ar kvalificētiem paaugstinātas drošības identifikācijas līdzekļiem, kā arī ar programmsaskarni, izmantojot VIRSIS pārziņa noteiktos starpsistēmu autorizācijas līdzekļus. Ja savietojamās sistēmas identifikācijai un autorizācijai ir paredzēts izmantot autentifikācijas sertifikātu, tās identifikācijai ekspluatācijas vidē būs jāizmanto starptautiski atpazītu un atzītu sertifikātu vai pašu izdotu sertifikātu.

Institūcija, izmantojot oficiālo elektronisko adresi varēs pieteikties VIRSIS izmantošanai vai atteikties no izmantošanas. Pieteikuma veidlapa par institūcijas lietotāju administratora izveidi, datu aktualizēšanu vai dzēšanu būs pieejama VIRSIS portāla publiskajā daļā. Institūcijas lietotāju administrators būs institūcijas norīkota persona, kura nodrošinās atbilstošās institūcijas lietotāju reģistrāciju sistēmā VIRSIS. VIRSIS varēs būt vairāki institūcijas lietotāju administratori. Attiecīgi varēs arī labot informāciju par institūcijas lietotāju administratoru.

VIRSIS pārzinis varēs anulēt institūcijas piekļuvi VIRSIS pēc pieteikuma par VIRSIS lietošanas pārtraukšanu apstiprināšanas, kā arī, ja ir saņemta oficiāla informācija par institūcijas likvidāciju vai reorganizāciju.

Noteikumu projekts paredz, ka VIRSIS iekļauj vismaz šādus datus par informācijas sistēmu un tās darbībai nepieciešamajiem IKT resursiem un pakalpojumiem:
-informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resurss:
 - aparatūra;
 - programmatūra;
 - informācijas sistēma;
 - valsts platforma;
 - informācijas resurss, tajā skaitā datu objekts.
- informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojums:
 - tehnoloģisks pakalpojums;
 - valsts platformas pakalpojums;
 - informācijas pakalpojums.
Termini aparatūra un programmatūra šajos noteikumos tiek izmantoti kā vispārpieņemti termini “hardware” un “software”. Reģistrēt VIRSIS paredzēts to aparatūru un programmatūru, kas saistīta ar institūciju informācijas sistēmu, valsts informacijas sistēmu un e-pakalpojumu nodrošināšanu atbilstoši Valsts kontroles ziņojumā “Vai varam paļauties uz informācijas sistēmu pieejamību un e-pakalpojumu saņemšanu?” aprakstītajam. Institūcijas minēto informāciju varēs aizpildīt esošo cilvēk resursu ietvarā tik tālu, cik tas netraucē institūciju pamatdarbību veikšanu.

Atsevišķi norādāms, ka programmatūra ietver arī publisko iestāžu tīmekļvietnes un mobilās lietotnes. VIRSIS pieejamie dati minētajām tīmekļvietnēm un mobilajām lietotnēm nepieciešami digitālās piekļūstamības uzraudzībai un nodrošināšanai saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 445 "Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā" 26.2. apakšpunkta un citu prasību izpildei (izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 26. oktobra Direktīvas 2016/2102/ES par publiskā sektora struktūru tīmekļvietņu un mobilo lietotņu piekļūstamību). Paredzams, ka VIRSIS attīstības ietvaros Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 445 "Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā" būs jāveic grozījumus, paredzot valsts pārvaldes iestāžu pienākumu reģistrēt to pārziņā esošās tīmekļvietnes un mobilās lietotnes, kā arī datus par to piekļūstamības uzraudzību.

VIRSIS tiks iekļauta informācija par valsts pārvaldes pakalpojumiem un dzīves situācijām kārtībā un apjomā, kas noteikta normatīvajos aktos par valsts pārvaldes pakalpojumiem un dzīves situācijām. Minēto kārtību paredzēts noteikt 2017. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 399 "Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība". Tāpat minētie noteikumi paredzēs kartītē iekļaujamos datus par valsts pārvaldes pakalpojumiem un dzīves sistuācijām. Lai padarītu ērtāku valsts pārvaldes pakalpojumu un dzīves situāciju reģistrāciju un datu aktualizāciju VIRSIS, VARAM nākotnē izvērtēs iespēju izstrādāt funkcionalitāti datu importam no valsts pārvaldes pakalpoju sniedzēju uzturētajiem datiem (xls datnes vai citas informācijas sistēmas) uz VIRSIS.

Institūcijām tiek uzlikts par pienākumu aktualizēt VIRSIS iekļauto informāciju.

VIRSIS personas dati tiek apstrādāti ar mērķi:
- nodrošināt VIRSIS lietotāja identifikāciju un autorizāciju un auditēt to veiktās darbības (atbilstoši Likuma 10. panta otrās daļas prasībām un Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumiem Nr. 442 “Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām”);
- nodrošināt iespēju slēgt elektronisko vienošanos;
- nodrošināt iespēju institūcijām savstarpēji sazināties (informācija kartītē par kontaktpersonu).

VIRSIS tiek apstrādāti šādi kontaktpersonas un elektroniskajā vienošanās iekļautie personas dati:
- vārds, uzvārds;
- personas kods;
- darbavietas tālruņa numurs;
- institūcija un amats;
- darbavietas elektroniskā pasta adrese.
VIRSIS iekļautā informācija ir pieejama tikai valsts pārvaldes darbiniekiem, kuri izmanto VIRSIS, VIRSIS iekļautie personas dati netiek publiskoti.

Informācija VIRSIS kartītē par kontaktpersonu tiek glabāta tiešsaistē tik ilgi, kamēr kartītē nomaina kontaktpersonu un divus gadus pēc kontaktpersonas nomaiņas kartītē.
VIRSIS iekļautā informācija tiks izmantota, lai nodrošinātu uz datiem balstītu lēmumu pieņemšanu attiecībā uz IKT resursu un pakalpojumu, valsts pārvaldes pakalpojumu un dzīves situāciju attīstību un uzturēšanu. Ņemot vērā riskus, kuri ir saistīti ar nekvalitatīvas vai nepatiesas informācijas ievadi, kā rezultātā kļūdainu attiecīgo lēmumu pieņemšanu, nepieciešams nodrošināt iespēju identificēt par konkrētas VIRSIS kartītes saturu atbildīgo kontaktpersonu konkrētā laika periodā, lai pretenziju gadījumā nodrošinātu iespēju uzrādīt pierādījumus, kuri apliecina, ka konkrētā lēmuma pieņemšanas brīdi kartītē bija reģistrēta atbilstoša informācija, kuru ievadījusi konkrētā atbildīgā kontaktpersona. Nepieciešams nodrošināt informāciju institūciju tiesisko interešu nodrošināšanai vērsties pret atbildīgo kontaktpersonu, kura darbības vai bezdarbības rezultātā kartītē tika ievadīta nepatiesa, kļūdaina vai novecojusi informācija. Līdz ar to nepieciešams VIRSIS uzglabāt vēsturisko informāciju par kartīti, nodrošinot sasaisti ar atbildīgo kontaktpersonu. Ņemot vērā, ka Darba likuma 31. panta pirmajā daļā noteiktais noilguma termiņš prasījumiem, kas izriet no darba tiesiskajām attiecībām ir divi gadi, iepriekš minēto informāciju nepieciešams uzglabāt divus gadus.

VIRSIS piekļuves auditācijas pierakstus glabā 18 mēnešus no ieraksta izdarīšanas brīža. Saskaņā ar Fizisko personu datu apstrādes likuma 37. panta pirmo daļu, auditācijas pieraksti ir analīzei pieejami reģistrēti dati par noteiktiem notikumiem informācijas sistēmā. Atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 442 "Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām" 15.10. apakšpunktam, auditācijas pierakstos ietver informāciju par pieslēgšanos vai atslēgšanos no sistēmas, datu atlasi, kā arī konta izveidi, grozīšanu vai dzēšanu, fiksējot notikuma laiku, kas sakrīt ar faktiskā notikuma koordinēto pasaules laiku (UTC), interneta protokola adresi, no kuras veikta darbība, aprakstu, kā arī informāciju par darbības iniciatoru – identifikatoru, pieslēguma metadatus. Minēto noteikumu 24.8. apakšpunktā noteiktais paredz, ka auditācijas pierakstu uzraudzība un analīze nodrošina iespēju konstatēt incidentus, tādējādi sekmējot sistēmu drošību. Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr.442 "Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām" 24.6.  apakšpunktu, izstrādājot sistēmas drošības politiku informācijas sistēmām ir jāparedz auditācijas pierakstu uzglabāšana vismaz 18 mēnešus pēc ieraksta izdarīšanas.

VIRSIS pārzinis elektronisko vienošanos VIRSIS uzglabā, kamēr ir spēkā vienošanās starp attiecīgo IKT pakalpojuma sniedzēju un IKT pakalpojuma saņēmēju. Pēc elektroniskās vienošanās izbeigšanas IKT pakalpojuma sniedzējs to glabā pie sevis atbilstoši vispārīgajām prasībām, kas attiecināmas uz šādu vienošanos glabāšanu.

Noteikumu projektā tiek noteikta kārtība, kādā VIRSIS tiek reģistrēta informācija par IKT resursiem un IKT pakalpojumiem. Institūcijai tiek uzlikts par pienākumu piecu darbdienu laikā veikt attiecīgu datu aktualizēšanu VIRSIS, par savā pārziņā esošajiem IKT resursiem vai pakalpojumiem. Datu aktualizācija saistīta tikai ar kartītē reģistrēto informāciju (mainās dati, kuri ievadīti kartītē). Jauna IKT resursa vai pakalpojuma reģistrācija ir jāsaskaņo ar VARAM. Izmantojot VIRSIS pieejamo funkcionalitāti, institūcija piecu darbdienu laikā informē VARAM, kurai tiek uzlikts par pienākumu izvērtēt iesniegto informāciju 10 darbdienu laikā. Institūcija ir atbildīga par VIRSIS sniegto datu patiesumu un aktualitāti. Datu aktualizēšanu par jau reģistrētiem IKT resursiem vai pakalpojumiem, kā arī to dzēšanu no VIRSIS institūcija veic patstāvīgi bez VARAM iesaistes.

Informāciju VIRSIS aktualizē un dzēš atbilstošā institūcija neiesaistot šajā procesā VARAM vai VIRSIS pārzini.

Pēc datu aktualizācijas VIRSIS pārzinis glabā vēsturiskos datus VIRSIS divus gadus. Papildus norādāms, ka pirms nodrošināt VIRSIS palaišanu produktīvā darbībā, tajā tiks veikta datu migrācija no valsts pārvaldes pakalpojumu kataloga (atbilstoši Ministru kabineta  2017. gada 4. jūlija noteikumiem Nr. 399 "Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība") un iepriekšējās VIRSIS versijas. Migrēto valsts pārvaldes pakalpojumu kartīšu migrācijas datums tiks uzskatīts par to reģistrācijas datumu VIRSIS. Papildus norādāms, ka informācija par valsts pārvaldes pakalpojumiem tiks uzturēta tikai VIRSIS.

Izmantojot VIRSIS pieejamo funkcionalitāti, IKT pakalpojumu saņēmēji var griezties pie IKT pakalpojuma sniedzēja ar sūdzību par IKT pakalpojuma kvalitāti, incidenta pieteikumu, izmaiņu pieteikumu vai pakalpojuma pieprasījumu.

Noteikumu projektā tiek noteikta atsevišķa kārtība attiecībā uz elektronisko vienošanās slēgšanu par IKT pakalpojumu izmantošanu vai pārtraukšanu, izmantojot VIRSIS pieejamo funkcionalitāti. Minētās elektroniskās vienošanās institūcijas parakstīs ar drošu elektronisko parakstu. Uz doto brīdi ieplānots VIRSIS slēgt elektronisko vienošanos starp datu saņēmēju un datu devēju par datu (tajā skaitā personas datu) aprites apjomu un to saņemšanas nosacījumiem gadījumā, ja datu apritei tiek izmantota DAGR. Pēc elektroniskās vienošanās slēgšanas informācija par tajā iekļauto datu aprites apjomu un aprites nosacījumiem tiks automātiski nodots DAGR.

Termins “vienošanās” šajā gadījuma tiek lietots Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 Par fizisku personu datu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) kontekstā.

Vienošanās forma tiks automātiski uzģenerēta VIRSIS, un tajā būs sekojoši lauki:
          - vienošanās numuru;
          - pakalpojuma saņēmēja informācijas sistēmas identifikatoru;
          - datu aprites pakalpojuma nosaukumu;
          - vienošanās nosaukumu;
          - pakalpojuma saņemšanas pamatojumu;
          - pakalpojuma līmeņa vienošanās nosacījumus (service level agreement (SLA));
          - izvēlētos pakalpojuma datu laukus;
          - vienošanās pieteikuma datu izmantošanas mērķi un nolūku;
          - vienošanās izbeigšanas termiņu;
          - informāciju vai vienošanās izbeidzama savstarpēji vienojoties;
          - vienošanās parakstīšanas datumu;
          - informāciju par pakalpojuma saņēmēju un pakalpojuma sniedzēju:
          - institūcijas nosaukumu un reģistrācijas numuru;
          - institūcijas paraksttiesīgās personas vārdu, uzvārdu un amatu.

Nākotnē ieplānots, ka minēto funkcionalitāti varēs izmantot arī, lai slēgtu elektronisko vienošanos arī par citiem IKT pakalpojumiem, piemēram, par datu centra pakalpojumu izmantošanu.

Tiek noteikts termiņš 2024. gada 19. februāris, līdz kuram VIRSIS pārzinim ir jāizstrādā un jāizvieto VIRSIS portālā VIRSIS lietošanas vadlīnijas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Latvijas Republikas privātpersona, kurai deleģēts valsts pārvaldes uzdevums vai, kurai saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir tiesības iegūt un sniegt informāciju no informācijas sistēmas normatīvajos aktos noteikto pienākumu veikšanai.
Ietekmes apraksts
Privātpersonai būs papildus pienākums piereģistrēt atbilstošu informāciju VIRSIS par savā pārziņā esošajiem IKT resursiem vai pakalpojumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
132 160
0
336 310
0
321 158
328 827
2.1. valsts pamatbudžets
0
132 160
0
336 310
0
321 158
328 827
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-132 160
0
-336 310
0
-321 158
-328 827
3.1. valsts pamatbudžets
0
-132 160
0
-336 310
0
-321 158
-328 827
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-132 160
-336 310
-321 158
-328 827
5.1. valsts pamatbudžets
-132 160
-336 310
-321 158
-328 827
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
DAGR projekta ietvarā VARAM izstrādā VIRSIS, kuru plānots uzturēt un attīstīt kā centralizētu elektronisko vidi strukturētas informācijas iegūšanai un uzkrāšanai par informācijas sistēmām un to darbībai nepieciešamajiem IKT resursiem un pakalpojumiem valsts pārvaldē, kā arī nodrošināt institūcijām pieteikumu vadības sistēmu dažādu veidu ar starpiestāžu IKT pakalpojumiem un valsts pārvaldes IKT resursiem saistītu pieteikumu pieņemšanai un apstrādei. Līdz ar to sākot ar 2024. gadu nepieciešams uzturēšanas finansējums VIRSIS risinājumam.
Lai varētu nodrošināt VIRSIS fizisko, loģisko aizsardzību, sistēmas darbības monitoringu, veiktspēju, pieejamību (vismaz 98%) un integritāti definētajos rādītājos, tajā skaitā savlaicīgi veikt atklāto kļūdu (t.sk. drošības ievainojamību) novēršanu sistēmā, kas var izraisīt darbības, datu integritātes, drošības problēmas vai datu noplūdi, veikt izmaiņas un pilnveidojumus, kas saistīti ar lietojamības uzlabošanu, lai nodrošinātu lietotājiem ērtu risinājuma izmantošanu, vai gadījumos, kad tiek veikti grozījumi normatīvajos aktos, projekta ietvarā izstrādāto risinājumu specializētās programmatūras uzturēšanas izdevumi 2024.-2026.gadā (pēc projekta pabeigšanas) no valsts budžeta līdzekļiem kopumā tiek plānoti indikatīvi šādā apmērā:
VIRSIS pilnveide - 44 340 euro kopā, indikatīvi plānojot 2024. gadā – 14 780 euro, 2025. gadā – 14 780  euro, 2026. gadā un turpmāk – 14 780  euro (ik gadu).
VIRSIS (Pieteikuma vadības sistēmas izstrāde) – 365 140 euro kopā, indikatīvi plānojot 2024 .gadā – 117 380 euro, 2025. gadā – 130 380 euro, 2026. gadā un tirpmāk – 117 380 euro (ik gadu).
Uzturēšanai nepieciešamo cilvēkdienu skaits un cilvēkdienas izmaksas noteiktas, pamatojoties uz VARAM resora ekspertu viedokli un līdzšinējo pieredzi līdzīgos iepirkumos. Iepirkumos par līdzīgiem programmēšanas darbiem pretendentu iesniegtajos piedāvājumos vienas cilvēkdienas cena ir aptuveni 545 euro/dienā ar PVN. Ņemot vērā to, ka daudzi ERAF projekti IKT jomā tiks īstenoti vienlaicīgi, var prognozēt, ka drīzumā būs novērojama ievērojama IT industrijas noslodze un atbilstošu IT cilvēkresursu trūkums, kas var izraisīt vēl straujāku cilvēkdienas izmaksu kāpumu, līdz ar to aprēķinos tiek pieņemta cilvēkdienas cena 580 euro/dienā ar PVN.
Uzturēšanai nepieciešamo cilvēkdienu skaits un cilvēkdienas izmaksas attiecas gan uz 2000 EKK, gan 5000 EKK aprēķiniem.
Uzturēšanas izmaksas aprēķinātas, pieņemot, ka precēm un pakalpojumiem tiek atvēlēti 25-30% no kopējām uzturēšanas izmaksām, un pamatkapitālam atbilstoši 70%-75%. Uzturēšanai nepieciešamo cilvēkdienu skaits, cilvēkdienas izmaksas un sadalījums detalizētās pozīcijās noteikts, pamatojoties uz VARAM resora līdzšinējo pieredzi IKT risinājumu uzturēšanā, kā arī uz faktu, ka sistēmas attīstības darbu (pamatkapitāla izdevumi) cilvēkstundu likmes ir augstākas nekā likmes risinājuma kļūdu novēršanai (preču un pakalpojumu izdevumi).
Pamatkapitāla izmaksās ņemti vērā tādi izdevumi kā risinājuma tehnoloģiskā attīstība risinājuma funkcionālo spēju un drošības saglabāšanai, risinājuma pielāgojumi lietotāju produktīvākam darbam ar sistēmu (lietojamības vajadzībām),  kā arī nelieliem (līdz darbietilpībai ar dažām cilvēkdienām) uzlabojumiem sistēmas atbilstības izmaiņām normatīvajā regulējumā nodrošināšanai.
Savukārt preču un pakalpojumu izmaksas ietver izdevumus sistēmas kļūdu novēršanai, sistēmas konfigurēšanai, administrēšanai un konsultācijām par sistēmas tehniskajiem jautājumiem, un ir iekļautas izmaksu kodā 2000 EKK.
Plānojot sistēmu uzturēšanas izdevumus, tika ievēroti sistēmu uzturēšanas principi, kas ir norādīti informatīvā ziņojuma “Par Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējo ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļu ietvaros izveidoto informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu uzturēšanai nepieciešamo valsts budžeta finansējumu 2017.-2019. gadam” (izskatīts Ministru kabineta   2016. gada 18. augusta ārkārtas sēdē (prot. Nr.41, 2.§) 1.pielikumā “Sistēmu uzturēšanas principi” (turpmāk – sistēmu uzturēšanas principi), paredzot sistēmu uzturēšanas izdevumus līdz 20% no faktiskajām sistēmas specializētās programmatūras izstrādes izmaksām. Finansējums projekta ietvarā izstrādāto risinājumu uzturēšanai tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc projekta beigām.
Iepriekš minētie VIRSIS specializētās programmatūras uzturēšanas izdevumi ir apstiprināti ar Ministru kabineta 2022. gada 26. oktobra rīkojumu Nr. 760 “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 9 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 56.0. versija)" un tie tiks pieprasīti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā (atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.1 panta otrajā daļā minētajiem nosacījumiem).
Papildus būs nepieciešams finansējums VRAA 3 amata vietām, lai nodrošinātu ne tikai VIRSIS specializētās programmatūras uzturēšanu, bet arī nodrošinātu VIRSIS iekļautās informācijas pārvaldības un lietotāju atbalsta funkciju īstenošanu. Finansējums minētajām amata vietām no valsts budžeta līdzekļiem tiek plānoti šādā apmērā:
2025. gadā – 191 150 euro, 2026. gadā – 188 998 euro, 2027. gadā – 196 667 euro, 2028. gadā - 203 466 euro un turpmāk 209 606 euro (ik gadu).
Minēto finansējuma pieprasījumu 3 amata vietām VARAM iekļaus prioritārā pasākuma pieteikumā, kas tiks iesniegts Finanšu ministrijā saskaņā ar likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanas grafikā noteikto. Gadījumā, ja attiecīgais papildu valsts budžeta finansējums netiek piešķirts likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā, VIRSIS tiks nodrošināta uzturēšana minimālā apjomā esošā finansējuma ietvarā, kamēr papildu nepieciešamais valsts budžeta finansējums IKT resursu un pakalpojumu pārvaldībai VIRSIS tiek piešķirts nākamo gadu valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā, VARAM iesniedzot attiecīgu prioritārā pasākuma pieteikumu, vai VARAM rosinot esošo amata vietu un finansējuma pārdali starp tiešās valsts pārvaldes iestādēm.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Attiecībā uz VIRSIS specializētās programmatūras uzturēšanu:
Izdevumu pozīcijas (VIRSIS) EKK 2024. 2025. 2026.
Standartizētā programmatūra   0 0 0
Specializētā programmatūra   14 780 14 780 14 780
Preces un pakalpojumi 2000 4 060 4 060 4 060
Pamatkapitāla veidošana 5000 10 720 10 720 10 720
Centrālā infrastruktūra   0 0 0
Perifērā infrastruktūra   0 0 0
Sistēmas auditi   0 0 0
Sistēmas personāls   0 0 0
Citi izdevumi   0 0 0
Kopā:   14 780 14 780 14 780
 
Izdevumu pozīcijas (VIRSIS pieteikumu vadības sistēma) EKK 2024. 2025. 2026.
Standartizētā programmatūra   0 0 0
Specializētā programmatūra   117 380 117 380 117 380
Preces un pakalpojumi 2000 34 800 34 800 34 800
Pamatkapitāla veidošana 5000 82 580 82 580 82 580
Centrālā infrastruktūra   0 0 0
Perifērā infrastruktūra   0 0 0
Sistēmas auditi 2000 0 13 000 0
Sistēmas personāls   0 0 0
Citi izdevumi   0 0 0
Kopā:   117 380 130 380 117 380

Attiecībā uz amata vietām (detalizētāk sk. anotācijas (ex-ante) pielikumā):
Izdevumu pozīcijas EKK 2025. 2026. 2027.
Atlīdzība 1000 164 249 174 091 181 760
Preces pakalpojumi 2000 18 282 14 907 14 907
Pamatkapitāla veidošana 5000 8 619 0 0
Kopā:   191 150 188 998 196 667
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Pēc DAGR projekta realizācijas VIRSIS plānots uzturēt un attīstīt kā vienu no būtiskākajiem koplietošanas risinājumiem IKT resursu un pakalpojumu pārvaldības īstenošanai valsts pārvaldē, kā arī nodrošināt centralizētu risinājumu (pieteikumu vadības sistēmu) dažāda veida ar starpiestāžu IKT pakalpojumiem un valsts pārvaldes IKT resursiem saistītu pieteikumu pieņemšanai un apstrādei.
Līdz šim VRAA attiecībā uz valsts informācijas sistēmu uzturēšanu ir nodrošinājusi tikai informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras pakalpojumu nodrošināšanu Valsts informācijas sistēmu savietotājam un vairākām valsts informācijas sistēmām. VIRSIS gadījumā būs nepieciešams nodrošināt papildus arī iepriekš minētos IKT resursu un pakalpojumu pārvaldības procesu īstenošanu. Šīs ir jaunas būtiskas papildus funkcijas VRAA, kuru nodrošināšanai nepieciešamas papildus trīs amata vietas. Minētajām amata vietām būs jānodrošina:
- VIRSIS lietotāju pārvaldību (jaunu lietotāju reģistrēšana, lietotāju tiesību anulēšana);
- VIRSIS vadlīniju un apmācību materiālu pastāvīgu aktualizēšanu;
- VIRSIS sistēmas uzturēšanu, papildināšanu un izmaiņu veikšanu;
- Datu kvalitātes pārbaudes attiecībā uz valsts pārvaldes pakalpojumu aprakstiem;
- Problēmu risināšanu, kas saistītas ar datiem un datu avotu integrācijām starp VIRSIS un DAGR;
- VIRSIS darbības nodrošināšanu un atbalstu 24x7 režīmā;
- Atbalsta sniegšanu VIRSIS lietotājiem - visām publiskās pārvaldes iestādēm un privāto tiesību juridiskām personām, kurām deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, jo VIRSIS obligāta lietošana tiek noteikta tām iestādēm, kuras sniedz valsts pārvaldes pakalpojumus un jau šobrīd tās ir 213 iestādes, kuras Publisko pakalpojumu katalogā uztur aktuālus 3779 pakalpojumu aprakstus un no pirmās VIRSIS ekspluatācijā ieviešanas dienas turpinās to darīt sistēmā VIRSIS. Tāpat atbalsta sniegšana plānota iestādēm, kuras plāno savu datu izplatīšanu nodrošināt sistēmā DAGR un, lai to veiktu, iestādēm VIRSIS būs jāslēdz elektroniska vienošanās un jāizsniedz datu atļauja. Tā kā šis ir valsts pārvaldē jauns digitalizēts process, plānots, ka iestādēm būs nepieciešama pastiprināta atbalsta sniegšana.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts reģionālās attīstības aģentūra, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Latvijas atvērto tehnoloģiju asociācija, Latvijas Finanšu nozares asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts sabiedrību neskar, jo to izmantos valsts pārvaldes institūcijas vai privāto tiesību juridiskā persona, kurai deleģēts valsts pārvaldes uzdevums. Šobrīd spēkā esošais normatīvais regulējums, šādu uzdevumu uzliek tikai Finanšu nozares asociācijai, jo tieši finanšu institūcijām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums uzliek par pienākumu izmantot DAGR. Savukārt, lai izmantotu DAGR, finanšu institūcijām būs jāizmanto VIRSIS. Līdz ar to paredzēts skaņot noteikumu projektu arī ar Finanšu nozares asociāciju.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tiešās pārvaldes iestāde, valsts institūcija, kas nav Ministru kabineta padotībā, atvasināta publiska persona vai tās iestāde, tiesu iestāde, prokuratūra, kuru pārziņā ir valsts informācijas sistēmas, institūciju informācijas sistēmas vai IKT resursi un pakalpojumi

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Tiešās pārvaldes iestāde, valsts institūcija, kas nav Ministru kabineta padotībā, atvasināta publiska persona vai tās iestāde, tiesu iestāde, prokuratūra, kuru pārziņā ir valsts informācijas sistēmas, institūciju informācijas sistēmas vai IKT resursi un pakalpojumi
samazinās
Vērtības nozīme:
7,00
Vidējās darbinieka stundas izmaksas valstī (ieskaitot darba devēja soc. nod. 24,09 %)
300,00
Ietaupītais laiks viena līguma izveidei un noslēgšanai
438
Vidēji gadā slēgto datu apmaiņas līgumu skaits
1
438 līgumi 1 gada laikā
-919 800,00
Vidēji gadā tiek slēgti 438 datu apmaiņas līgumi (informācijas sadalījumā pa instiūcijām nav pieejama). Laika patēriņš vienas starpresoru vienošanās noslēgšanai, līdz 12 mēnešiem. Darba apjoms visām iesaistītajām iestādēm - vidēji 480 cilvēkstundu. Ietaupītais laiks viena līguma izveidei un noslēgšanai - 300 stundas. Vidējās darbinieka stundas izmaksas valstī - 7 euro/stundā (ieskaitot darba devēja soc. nod. 24,09 %) Ņemot vērā laika ietaupījumu, vidējo valsts iestāžu darbinieka stundu likmi un datu apmaiņas līgumu skaitu, gadā tiks radīti ieguvumi 919 800 euro apmērā: 300*7*438=919 800 euro/gadā Kopumā DAGR projekta VIRSIS funkcionalitāte pārskata 10 gadu periodā = 919 800 * 10 = 9 198 000 EUR. Informācija no DAGR projekta detalizētā apraksta.
Kopā
-919 800,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Paplašināsies VRAA uzdevumi, jo tā nodrošinās jaunu valsts pārvaldes funkciju – VIRSIS sistēmas pārzinis, t.sk., tā uzturēšanu un attīstību.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek attīstīts centralizēts IKT risinajums, kurš elektroniskā vidē iegūs un uzkrās strukturētu informācijau par valsts pārvaldes un pasvaldību informācijas sistēmām un to darbībai nepieciešamajiem IKT resursiem un pakalpojumiem. Papildus tiks nodrošinata citām institūcijām pieteikumu vadības sistēma dažādu veidu ar starpiestāžu IKT pakalpojumiem un valsts pārvaldes IKT resursiem saistītu pieteikumu pieņemšanai un apstrādei.

 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vārds, uzvārds un personas kods tiek apstrādāts, lai nodrošinātu lietotāja identifikāciju un autorizāciju, kā arī auditēt to veiktās darbības (atbilstoši Likuma 10. panta otrās daļas prasībām un Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumiem Nr. 442 “Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām”). 
VIRSIS piekļuves auditācijas pierakstus glabā 18 mēnešus no ieraksta izdarīšanas brīža. Saskaņā ar Fizisko personu datu apstrādes likuma 37. panta pirmo daļu, auditācijas pieraksti ir analīzei pieejami reģistrēti dati par noteiktiem notikumiem informācijas sistēmā. Atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 442 "Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām" 15.10. apakšpunktam, auditācijas pierakstos ietver informāciju par pieslēgšanos vai atslēgšanos no sistēmas, datu atlasi, kā arī konta izveidi, grozīšanu vai dzēšanu, fiksējot notikuma laiku, kas sakrīt ar faktiskā notikuma koordinēto pasaules laiku (UTC), interneta protokola adresi, no kuras veikta darbība, aprakstu, kā arī informāciju par darbības iniciatoru – identifikatoru, pieslēguma metadatus. Minēto noteikumu 24.8. apakšpunktā noteiktais paredz, ka auditācijas pierakstu uzraudzība un analīze nodrošina iespēju konstatēt incidentus, tādējādi sekmējot sistēmu drošību. Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr.442 "Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām" 24.6.  apakšpunktu, izstrādājot sistēmas drošības politiku informācijas sistēmām ir jāparedz auditācijas pierakstu uzglabāšana vismaz 18 mēnešus pēc ieraksta izdarīšanas.
Vārds, uzvārds, darbavietas tālruņa numurs, personai darbavietā piešķirtā elektroniskā pasta adrese tiek apstrādāts, lai nodrošinātu iespēju institūcijām savstarpēji sazināties (kontaktpersonas dati).
VIRSIS iekļautā informācija tiks izmantota, lai nodrošinātu uz datiem balstītu lēmumu pieņemšanu attiecībā uz IKT resursu un pakalpojumu, valsts pārvaldes pakalpojumu un dzīves situāciju attīstību un uzturēšanu. Ņemot vērā riskus, kuri ir saistīti ar nekvalitatīvas vai nepatiesas informācijas ievadi, kā rezultātā kļūdainu attiecīgo lēmumu pieņemšanu, nepieciešams nodrošināt iespēju identificēt par konkrētas VIRSIS kartītes saturu atbildīgo kontaktpersonu konkrētā laika periodā, lai pretenziju gadījumā nodrošinātu iespēju uzrādīt pierādījumus, kuri apliecina, ka konkrētā lēmuma pieņemšanas brīdi kartītē bija reģistrēta atbilstoša informācija, kuru ievadījusi konkrētā atbildīgā kontaktpersona. Nepieciešams nodrošināt informāciju institūciju tiesisko interešu nodrošināšanai vērsties pret atbildīgo kontaktpersonu, kura darbības vai bezdarbības rezultātā kartītē tika ievadīta nepatiesa, kļūdaina vai novecojusi informācija. Līdz ar to nepieciešams VIRSIS uzglabāt vēsturisko informāciju par kartīti, nodrošinot sasaisti ar atbildīgo kontaktpersonu. Ņemot vērā, ka Darba likuma 31.panta pirmajā daļā noteiktais noilguma termiņš prasījumiem, kas izriet no darba tiesiskajām attiecībām ir divi gadi, iepriekš minēto informāciju nepieciešams uzglabāt divus gadus.
Institūcijas paraksttiesīgās personas vārds, uzvārds un amats kā arī institūcijas nosaukums tiek apstrādāts, lai nodrošinātu iespēju slēgt elektronisko vienošanos. VIRSIS pārzinis elektronisko vienošanos VIRSIS uzglabā, kamēr ir spēkā vienošanās starp attiecīgo IKT pakalpojuma sniedzēju un IKT pakalpojuma saņēmēju. Pēc elektroniskās vienošanās izbeigšanas IKT pakalpojuma sniedzējs to glabā pie sevis atbilstoši vispārīgajām prasībām, kas attiecināmas uz šādu vienošanos glabāšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
VIRSIS_3_amatvietas