Anotācija (ex-ante)

24-TA-1102: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2021.gada 1.jūnija noteikumos Nr.345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.345), lai uzlabotu datu apmaiņas kārtību un aizsargāto lietotāju datu informācijas sistēmai (turpmāk - ALDIS) nodoto datu kvalitāti, kā arī lai noteiktu maksimālo periodu, kādā tiek pārskatīti dati par aizsargātajam lietotājam nepiešķirtu atbalstu ALDIS darbības kļūdu vai citu daru reģistru kļūdu dēļ.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt MK noteikumos Nr.345 ietvertās normas, uzlabotu datu apmaiņas kārtību un ALDIS nodoto datu kvalitāti, kā arī lai noteiktu maksimālo periodu, kādā tiek pārskatīti dati par aizsargātajam lietotājam nepiešķirtu atbalstu ALDIS darbības kļūdu vai citu daru reģistru kļūdu dēļ.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma ietvaros daudzbērnu ģimenēm, ģimenēm, kuras aprūpē bērnu/-us ar invaliditāti, personām ar I invaliditātes grupu, trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām / personām kopš 2015. gada, kad privātpersonām tika atvērts elektroenerģijas tirgus, no valsts budžeta līdzekļiem tiek kompensēta daļa no maksājuma par elektroenerģiju.
MK noteikumi Nr. 345 paredz, ka Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk - birojs) nodrošina pakalpojuma īstenošanu un vienlaikus veic pārziņa funkciju aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēmai (turpmāk – ALDIS), kas apkopo datus no valsts datu reģistriem, lai identificētu aizsargāto lietotāju statusam atbilstošās personas, kā arī no elektroenerģijas tirgotājiem, lai aprēķinātu, kāds ir atbalsta apmērs un kuri attiecīgā elektroenerģijas tirgotāja klienti atbilst aizsargātā lietotāja statusam, kā rezultātā atbalsta apmērs ir jāattiecina to rēķinos par elektroenerģiju kā maksājuma samazinājums. Pakalpojums aizsargātajam lietotājam tiek sniegts automātiski (nepiesakoties atbalsta saņemšanai), tādējādi nodrošinot, ka aizsargātie lietotāji saņem pienākošos atbalstu norēķiniem par elektroenerģiju.
Ir identificēta nepieciešamība veikt grozījumus MK noteikumos Nr.345, ka rezultātā uzlabotos datu apmaiņa un ALDIS nodoto datu kvalitāte, kā arī ir identificēta nepieciešamība skaidri definēt termiņu, kādā tiek pārskatīti dati par aizsargātajam lietotājam nepiešķirtu atbalstu ALDIS darbības kļūdu vai citu daru reģistru kļūdu dēļ, kas MK noteikumu Nr.345 spēkā esošajā redakcijā nav noteikts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.345 34.1.apakšpunkts noteic, ka elektroenerģijas tirgotāji, kas nodrošina aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu ALDIS informāciju pa spēkā esošajiem elektroenerģijas tirdzniecības līgumiem iesniedz līdz mēneša piektajam datumam. Ņemot vērā, ka 2024.gada 7.februāra noteikumu Nr.635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.635) 31.4.apakšpunkts noteic, ka elektroenerģijas tirdzniecības līgumā ir jāietver nosacījumi, kas ļauj lietotājam atkāpties no noslēgtā elektroenerģijas tirdzniecības līguma pirms elektroenerģijas piegādes uzsākšanas, par to paziņojot līdz iepriekšējā mēneša divdesmitajam datumam pirms paredzētās elektroenerģijas piegādes uzsākšanas, laikposmā no MK noteikumos Nr.345 noteiktā datu iesniegšanas termiņa līdz MK noteikumos Nr.635 noteiktā elektroenerģijas tirdzniecības līguma maiņas datumam var tikt veiktas būtiskas izmaiņas aktuālajos elektroenerģijas tirdzniecības līgumos, un aizsargātajiem lietotājiem piemērotajā atbalstā ir nepieciešams veikt korekcijas.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu aizsargātajam lietotājam piemērotā atbalsta korekcijas risku un uzlabotu savstarpējās informācijas apmaiņas kvalitāti starp biroju un elektroenerģijas tirgotājiem, sniedzot aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, MK noteikumu projektā paredzētas izmaiņas 34.1.apakšpunktā, paredzot, ka elektroenerģijas tirgotāji ALDIS datus par spēkā esošajiem elektroenerģijas tirdzniecības līgumiem iesniedz līdz mēneša piecpadsmitajam datumam.
Vienlaikus jānorāda, ka attiecīgās izmaiņas datu apmaiņā starp elektroenerģijas tirgotājiem un ALDIS ir saskaņotas ar elektroenerģijas tirgotājiem, un vērā ņemts arī savstarpējai datu apmaiņai nepieciešamais laiks, tāpēc papildu izmaiņas veiktas arī MK noteikumu Nr.345 31.2.apak'psunktā, nosakot, ka ALDIS līdz mēneša septiņpadsmitajam datumam nosūta apstiprinājumu pakalpojuma sniedzējam un pilno aizsargāto lietotāju sarakstu, kuriem konkrētais pakalpojuma sniedzējs sniedz pakalpojumu, un sniedz pakalpojuma sniedzējam aizsargāto lietotāju datus.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.345 7.1, 22. un 22.1 nosaka, ka ja tiek identificēts, ka aizsargātajam lietotājam ALDIS darbības kļūdas vai citu reģistru kļūdas dēļ aizsargātajam lietotājam nav ticis piemērots tam pienākošais atbalsts, birojs to attiecina tuvākajā norēķinu periodā. Taču MK noteikumos Nr.345 nav noteikts termiņš, kādā attiecīgo sistēmu kļūdas dēļ nepiešķirtais atbalsts tiek piešķirts. Ņemot vērā, ka saskaņā ar MK noteikumu Nr.345 34.punktā noteikto ALDIS uzkrāj un glabā datus 18 mēnešus, un pēc attiecīgā termiņa dati tiek dzēsti, līdz ar to birojam nav iespējas pārliecināties par nepiešķirtā atbalsta faktu termiņā, kas pārsniedz datu glabāšanas termiņu.
Risinājuma apraksts
Lai skaidri definētu MK noteikumos Nr.345 noteiktās tiesības uz aizsargātā lietotāja atbalstu, ja tas nav piešķirts ALDIS vai citu datu reģistru kļūdas dēļ, MK noteikumus Nr.345 nepieciešams papildināt ar jaunu 7.2 un 22.2 punktu, nosakot, ka MK noteikumu Nr.345 7.1, 22. un 22.1 punktā minēto maksas samazinājumu birojs pārskata un attiecina par periodu, kas nepārsniedz šo noteikumu 37. punktā minēto datu glabāšanas termiņu jeb astoņpadsmit mēnešus, tādējādi arī rados iespēju birojam pārliecināties par atbalsta pieprasītāja atbilstību aizsargātā lietotāja vēsturiskajam statusam atbilstoši tā rīcībā esošajai informācijai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izmaiņas ALDIS, ko būs nepieciešams veikt pēc grozījumu MK noteikumos Nr.345 stāšanās spēkā, tiks veiktas ALDIS uzturēšanai paredzētā finansējuma ietvaros.
Identificētās datu apmaiņas termiņa izmaiņu izmaksas datu apmaiņā iesaistītajām pusēm ir nebūtiskas un tiks nodrošinātas tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros vai no pašu finansējuma.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Grozījumi MK noteikumos Nr.345 tieši neskar sabiedrības intereses, bet nodrošina kvalitatīvāku datu apmaiņas procesu starp ALDIS, elktroenerģijas tirgotājiem un valsts reģistru pārziņiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs
  • Elektroenerģijas tirgotāji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Būvniecības valsts kontroles birojs
neietekmē
Izmaiņas ALDIS tiks veiktas ALKDIs uzturēšanai paredzētā finansējuma ietvaros.
Elektroenerģijas tirgotāji
neietekmē
Izmaiņu veikšanas izmaksas identificētas kā nebūtiskas.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi