Anotācija (ex-ante)

24-TA-2717: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Talsu novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu "Autoceļš P129" un "Autoceļš V1407" Talsos, Talsu novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1 un 43. pants, likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa, likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8. panta trešā daļa un Talsu novada pašvaldības 2023. gada 24. oktobra lēmums Nr. TNPCP/23/4.6/74/ZVSA "Par zemes vienību ar kadastra apzīmējumiem 88010130179 un 88010070018 sadali", Talsu novada pašvaldības 2024. gada 30. maija lēmums Nr. 168 (protokols Nr. 20, 10. punkts) "Par nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 8801 007 0040 nodošanu bez atlīdzības Latvijas valsts īpašumā", Talsu novada pašvaldības 2024. gada 30. maija lēmums Nr. 173 (protokols Nr. 20, 15. punkts) "Par nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 8801 013 0276 nodošanu bez atlīdzības Latvijas valsts īpašumā", Talsu novada pašvaldības 2024. gada 11. jūlija lēmums Nr. TNPCP/24/4-8/40/NĪM "Par nekustamā īpašuma nosaukumu "Autoceļš V1407", Talsos, Talsu novadā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Talsu novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu "Autoceļš P129" un "Autoceļš V1407" Talsos, Talsu novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" (turpmāk - Rīkojuma projekts) izstrādāts, lai pārņemtu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Talsu novada pašvaldībai piekrītošos nekustamos īpašumus "Autoceļš P129" un "Autoceļš V1407", Talsos, Talsu novadā, lai nodrošinātu valsts funkciju izpildi un sakārtotu valsts autoceļu zemju piekritību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā šādus Talsu novada pašvaldībai piekrītošos nekustamos īpašumus:
1) nekustamo īpašumu "Autoceļš P129" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 88010070040) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 88010070038) 2,53 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 88010130273) 1,7 ha platībā - Talsos, Talsu novadā;
2) nekustamo īpašumu "Autoceļš V1407" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 88010130276) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 88010130274) 1,1 ha platībā - Talsos, Talsu novadā (turpmāk abi kopā - Nekustamie īpašumi).

Talsu novada pašvaldības 2023. gada 24. oktobra lēmumā Nr. TNPCP/23/4.6/74/ZVSA "Par zemes vienību ar kadastra apzīmējumiem 88010130179 un 88010070018 sadali" norādīts, ka nekustamais īpašums "K.Mīlenbaha iela", Talsos, Talsu novadā, kadastra numurs 88010120260, sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 88010130179 un nekustamais īpašums "Apvedceļš no Stendes ielas uz Lībagiem", Talsos, Talsu novadā, kadastra numurs 88010070018, sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 88010070018.
Uz zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 88010130179 un 88010070018 atrodas Satiksmes ministrijai piederošas inženierbūves ar kadastra apzīmējumiem 88010130179003 ("Autoceļš P129 km 2,503-3,026"), 88010070018001 ("Autoceļš P129 km 0,000-0,683") un 88010130179002 ("Autoceļš V1407 km 1,810- 2,154").
Nekustamā īpašuma "K.Mīlenbaha iela", Talsos, Talsu novadā, kadastra numurs 88010120260, sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 88010130179 tiek sadalīta trīs zemes gabalos: "Autoceļš P129" ar aptuveno platību 1,7 ha, "Autoceļš V1047" ar aptuveno platību 1,1 ha un "K.Mīlenbaha iela" ar aptuveno platību 1,8 ha. Nekustamā īpašuma "Apvedceļš no Stendes ielas uz Lībagiem", Talsos, Talsu novadā, kadastra numurs 88010070018, sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 88010070018 tiek sadalīta divos zemes gabalos: "Autoceļš P129" ar aptuveno platību 2,53 ha un "Autoceļš V1405" ar aptuveno platību 0,31 ha. Sadales rezultātā izveidoti Nekustamie īpašumi. Nekustamajiem īpašumiem noteikts lietošanas mērķis: zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101).
Nekustamie īpašumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēti kā pašvaldībai piekritīgā zeme.
VSIA "Latvijas Valsts ceļi" 2024. gada 5. augusta izziņā Nr. 4.9/14449 "Par autoceļa P129 "Talsu apvedceļš" posma piederību" norādīts, ka uz Talsu novada pašvaldībai piederošā zemes īpašuma "Autoceļš P129", Talsi, Talsu novads, kadastra Nr. 88010070040, sastāvā ietilpstošajām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 88010070038 un 88010130273, ir izbūvētas kompleksas inženierbūves ar kadastra apzīmējumiem 88010070018001 ("Autoceļš P129 km 0,000-0,683") un 88010130179003 ("Autoceļš P129 km 2,503-3,026") - valsts reģionālā autoceļa P129 "Talsu apvedceļš" posmi km 0,000-0,683 un km 2,503-3,026, kas atrodas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2022/-58, noslēgtu 2022. gada 29. decembrī starp Satiksmes ministriju un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”, nodoti VSIA ”Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
VSIA "Latvijas Valsts ceļi" 2024. gada 5. augusta izziņā Nr. 14446 "Par autoceļa V1407 "Talsi-Šķēde-Okte" par posma piederību norādīts, ka Talsu novada pašvaldībai piederošā zemes īpašuma "Autoceļš V1407", Talsi, Talsu novads, kadastra Nr. 88010130276, sastāvā ietilpstošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 88010130274, ir izbūvēta kompleksa inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 88010130179002 ("Autoceļš V1407 km 1,810-2,154") - valsts vietējā autoceļa V1407 "Talsi–Šķēde–Okte" posms km 1,810 līdz km 2,154, kas atrodas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2022/-58, noslēgtu 2022. gada 29. decembrī starp Satiksmes ministriju un VSIA "Latvijas Valsts ceļi", nodota VSIA "Latvijas Valsts ceļi" pārvaldījumā.
Nekustamie īpašumi nav ierakstīti zemesgrāmatā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu valsts funkciju izpildi un sakārtotu valsts autoceļu zemju piekritību, atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” 8. panta trešajai daļai uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā zemesgrāmatā tiek ierakstīta valstij piederošā un piekrītošā zeme, ko aizņem valsts transporta un sakaru komunikācijas.
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas 16. punktu, kas noteic, ka dome ir tiesīga izlemt ikvienu pašvaldības kompetences jautājumu, tikai domes kompetencē ir lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu un apgrūtināšanu, kā arī par nekustamā īpašuma iegūšanu. Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 3. panta pirmās daļas 6. punktam, 42. panta otrai daļai, 42.1 pantam, 43. pantam, Talsu novada pašvaldības 2024. gada 30. maija lēmumam Nr. 168 (protokols Nr. 20, 10. punkts) "Par nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 8801 007 0040 nodošanu bez atlīdzības Latvijas valsts īpašumā", Talsu novada pašvaldības 2024. gada 30. maija lēmumam Nr. 173 (protokols Nr. 20, 15. punkts) "Par nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 8801 013 0276 nodošanu bez atlīdzības Latvijas valsts īpašumā" nolemts Nekustamos īpašumus nodot bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju īstenošanai, vienlaikus pilnvarojot Satiksmes ministriju parakstīt nostiprinājuma lūgumu Nekustamo īpašumu ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemtos Nekustamos īpašumus bez atlīdzības nodot atpakaļ Talsu novada pašvaldībai, ja tie vairs netiek izmantoti autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai.
Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.1 pantam piekrītošie Nekustamie īpašumi tiks ierakstīti zemesgrāmatā uz Talsu novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmo daļu Nekustamie īpašumi tiks nodoti VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārziņā.
Iestājoties apstākļiem, kad Nekustamie īpašumi vairs nebūs nepieciešami Satiksmes ministrijai autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai, saskaņā ar rīkojuma projekta 2.2. apakšpunktu tie bez atlīdzības tiks nodots atpakaļ Talsu novada pašvaldībai.
Civillikuma 849. pants noteic, ka lietu kopība ir vairāku tādu patstāvīgu, vienas vai dažādu šķiru, ķermenisku vai bezķermenisku lietu sakopojums zināmam nolūkam vienā sastāvā un ar vienu kopīgu nosaukumu, kuras šajā sastāvā atzīstamas tiesiskā ziņā par vienību jeb vienu pašu lietu. Līdz ar to valsts reģionālā autoceļa un valsts vietējā autoceļa posmi būs atzīstami par Nekustamo īpašumu sastāvos esošo zemes vienību neatņemamu sastāvdaļu, kas kopīgi veidos lietu kopību un nebūs atdalāmi, un kā lietu kopība tiks nodoti Talsu novada pašvaldības īpašumā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz bez atlīdzības pārņemt valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Talsu novada pašvaldībai piederošos Nekustamos īpašumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pārņemot Nekustamos īpašumus valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, tiek nodrošināta valsts funkcijas izpilde, attiecīgi nodrošinot transporta infrastruktūras attīstību un sakārtotu valsts autoceļu zemju piekritību atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” 8. panta trešajai daļai, ar kuru ir noteikts, ka uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā zemesgrāmatā tiek ierakstīta valstij piederošā un piekrītošā zeme, ko aizņem valsts transporta un sakaru komunikācijas.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nekustamie īpašumi tiks nodoti bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju īstenošanai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar transporta infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar īpašuma tiesību uz nekustamajiem īpašumiem nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 “Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammā 23.07.00 “Valsts autoceļu pārvaldīšana” paredzētajiem līdzekļiem.
Nekustamo īpašumu uzturēšanas izdevumi tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 “Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammā 23.06.00 “Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana” paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi" un Talsu novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Talsu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ietekmē transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk