Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
21-TA-1779: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saeimā 2021. gada 16. novembrī pieņemti grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, kas paredz, ka no 2022. gada 1. jūlija amatpersonām (darbiniekiem) mēnešalgas grupas minimālo, vidējo un maksimālo mēnešalgas līmeni izteiks kā koeficientus pret bāzes mēnešalgu.
Ņemot vērā Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma izmaiņas, nepieciešams izstrādāt jaunu amatu katalogu.
Katalogā precizēti amatu saimju līmeņu apraksti un numerācija, apvienoti atsevišķi līmeņi, kuru aprakstos nav konstatējamas būtiskas atšķirības, un svītroti tie līmeņi, kuros nav klasificēts neviens amats

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Jaunā amatu kataloga mērķis ir:
vienkāršot aprakstus, mazinot konkrētām iestādēm rakstītos līmeņus un saimes;
pielāgot darba tirgus realitātei, iekļaujot aktuālos amatus, amatu nosaukumus, amatu funkciju nosaukumus;
novērst saimju un līmeņu dublēšanos;
nodrošināt, ka amatu līmeņu vērtējums atrodas pareizā mēnešalgu grupā;
nodrošināt, ka amatu līmeņu kritēriji atbilst faktiskajai situācijai
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
Noteikumi ir saistīti ar 2021. gada 16. novembra likumu "Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā", kas stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Mainoties mēnešalgu skalai, nepieciešams pārskatīt amatu saimes, līmeņus
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošais amatu katalogs nav pēc būtības pārskatīts no 2010. gada
Risinājuma apraksts
Amatu kataloga izmaiņas:
1. Tiek ieviests jauns princips valsts pārvaldes iestāžu vadītāju amatu klasificēšanai, izmantojot šādus kritērijus: 
- nodarbināto skaits,  
- iestādes statuss (augstākā iestāde vai padotības iestāde), 
- iestādes apsaimniekotais (administrētais) budžets.  

2. Jaunas iespējas:
- Iespēja klasificēt grupu vadītājus (uz laiku izveidotu projekta komandu vadītājus), pielīdzinot zemākā līmeņa struktūrvienību vadītājiem.
- Iespēja unikālus ekspertus pielīdzināt (zemākā līmeņa) vadītājiem.

3. Iekļauti tipiskie amatu nosaukumi.

4. Izmaiņas amatu saimēs:
- amatu saime "Administratīvā vadība" sadalīta divās daļās, nodalot valsts pārvaldi no pašvaldībām; 
- amatu saime "Apsaimniekošana" papildināta ar jaunu līmeni, kurā klasificēt amatus, kuri vada īpaši lielas iestādes ar plašu ģeogrāfisko izvietojumu, saimniecisko un tehnisko funkciju; 
- amatu saimes "Darba aizsardzība" nosaukums izteikts jaunā redakcijā "Darba, ugunsdrošības un civilā aizsardzība"; apvienots pirmais un otrais līmenis, kā arī saime papildināta ar jaunu līmeni, kas attiecas uz tiem amatiem, kuri nodrošina darba aizsardzības funkciju (jomu) ar īpašu risku saistītās vairākās darba aizsardzības jomās, kā arī ugunsdrošības un civilās aizsardzības jomā;
- amatu saime "Diplomātiskā un konsulārā darbība" izteikta jaunā redakcijā;
- amatu saimei "Dispečeru pakalpojumi" svītrots pēdējais līmenis, ņemot vērā, ka tajā nav klasificēts neviens amats;
- svītrota amatu apakšsaime "Valsts fiskālās politikas plānošana un izpilde";
- amatu saimei "Fiziskais un kvalificētais darbs" apvienoti divi zemākie līmeņi un svītrots augstākais līmenis, ņemot vērā, ka tajā nav klasificēts neviens amats; 
- saimes "Ārstniecība" nosaukums izteikts jaunā redakcijā "Ārstniecība un veselības aprūpe", un saime papildināta ar jaunu apakšsaimi "Veselības veicināšana";
- amatu apakšsaime "Aprūpe" papildināta ar jaunu līmeni, kurā klasificēt skolu medicīnas māsu amatus;
- pilnībā pārstrādāta un izteikta jaunā redakcijā amatu saime "Iekšējais audits". Saimes aprakstā iekļauta atsauce, ka atšķirībā no valsts iestādēm prasība struktūrvienības vadītājam par iekšējā auditora sertifikātu nav attiecināma uz pašvaldību iestādēm;
- amatu saime "Iestāžu drošība" papildināta ar jaunu līmeni, kurā klasificējami datu aizsardzības speciālistu amati, savukārt līmeņi, kuros līdz šim tika klasificēti amati, kuri veic un uzrauga ar informācijas sistēmu drošību saistītos pienākumus iestādē, turpmāk būs klasificējami jaunā apakšsaimē "Informācijas drošība"; 
- amatu apakšsaimei  "Finanšu administrēšana. Finanšu tirgi un finanšu resursu vadība" apvienoti pirmais un otrais līmenis;
- svītrota amatu apakšsaime "Kreditēšana" un tās vietā ieviesta jauna amatu apakšsaime "Valsts aizdevumi un galvojumi";
- izveidotas jaunas amatu saimes:
1) "Procesu pārvaldība", kurā apvienotas tādas amatu saimes kā "Kvalitātes vadība", "Risku vadība" un "Iestāžu procedūras"; 
2) "Inovācija un pakalpojumu dizains", kurā klasificējami tādi jaunie amati valsts pārvaldē kā pakalpojumu dizainers un inovāciju līderis, kas darbojas kā procesu virzītājs sniedzamo pakalpojumu pilnveides aktivitātēs, kā arī vada inovācijas procesu iestādē;
- precizēts amatu saimes "Informācijas apkopošana un analīze" apraksts uz "Informācijas pārvaldība". Amatu apakšsaime "Arhīvu pakalpojumi" izteikta jaunā redakcijā; 
- amatu apakšsaime "Bibliotēku pakalpojumi" izteikta jaunā redakcijā; 
- amatu apakšsaimei "Dokumentu pārvaldība" precizēti apakšsaimes līmeņu apraksti; 
- amatu apakšsaime "Fondu glabāšana" izteikta jaunā redakcijā;
- mainīts nosaukums amatu apakšsaimei "Statistika". Turpmāk tā sauksies "Datu analīze", attiecīgi precizēti arī līmeņu apraksti;
- amatu saimei "Informācijas tehnoloģijas" mainīts nosaukums, turpmāk tā sauksies "Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas"; 
- precizēts amatu apakšsaimes "IT un IS vadība" apraksts. Turpmāk šajā saimē klasificēs amatus, kuru veicēji vada informācijas tehnoloģiju IT un informācijas sistēmu IS struktūrvienības. Savukārt amatus, kuru veicēji vada IT un IS projektus vai darba grupas, klasificē saimē "Projektu vadība un uzraudzība"; 
- amatu apakšsaimei "Sistēmu administrēšana un uzturēšana" saimes līmeņi izteikti jaunā redakcijā. Līmenis, kurā līdz šim tika klasificēti amati, kas veic un uzrauga ar informācijas sistēmu drošību saistītos pienākumus iestādē, turpmāk būs atrodams apakšsaimē "Informācijas drošība";
- mainīts amatu saimes "Juridiskā analīze, izpildes kontrole un pakalpojumi" nosaukums uz "Juridiskā analīze un pakalpojumi". Amatu saime izteikta jaunā redakcijā;
- amatu saimē "Inženiertehniskie darbi" svītrots pēdējais līmenis, ņemot vērā, ka tajā nav klasificēts neviens amats, precizēti arī šīs amatu saimes līmeņu apraksti;
- izveidota jauna saime "Transportlīdzekļa vadīšana un apkope", kurā apvienotas līdz šim atsevišķi nodalītās saimes "Jūras un gaisa transports" un "Transportlīdzekļa vadīšana";
- precizēta amatu saime "Klientu apkalpošana", apvienojot atsevišķus līmeņus un precizējot tajos veicamos pamatpienākumus; 
- pārstrādāta un izteikta jaunā redakcijā amatu saime "Personāla vadība";
- apvienotas saimes "Projektu vadība" un "Ārvalstu finanšu instrumentu vadība", izveidota saime "Projektu vadība, īstenošana un uzraudzība" ar trim apakšsaimēm:
"Projektu vadība",
"Projektu uzraudzība",
"Eiropas Savienības fondu revīzija";
- pārstrādāta un izteikta jaunā redakcijā saime "Sociālais darbs". Jaunais saimes nosaukums "Sociālais un psiholoģiskais atbalsts" ar divām apakšsaimēm "Sociālais darbs" un "Psihologu pakalpojumi";
- precizēta saime "Bāriņtiesas", ņemot vērā Bāriņtiesu asociācijas izteiktos priekšlikumus;
- amatu saime "Sporta organizēšana un profesionālais sports" precizēta, samazinot līmeņu skaitu;
- precizēta saime "Noziedzības novēršana un apkarošana", tai skaitā apakšsaime "Pašvaldības policija";
- apvienotas amatu apakšsaimes "Tulkošana rakstveidā" un "Tulkošana mutvārdos". Turpmāk to amatu pienākumu veicēji, kas nodarbojas ar tulkošanu, klasificējami amatu saimē "Tulkošana";
- mainīts nosaukums amatu saimei "Sekretariāta funkcija", turpmāk tā sauksies "Sekretariāts", precizēti arī šīs amatu saimes līmeņu apraksti;
- pārstrādāta amatu apakšsaime "Kontrole un uzraudzība. Iestāžu un amatpersonu kontrole", svītroti pirmie divi līmeņi, ņemot vērā, ka tajos nebija klasificēti amati;
- amatu apakšsaime "Kontrole un uzraudzība. Muita un muitas kontrole" izteikta jaunā redakcijā, ņemot vērā Valsts ieņēmumu dienesta priekšlikumus;
- amatu apakšsaimei "Kontrole un uzraudzība. Privātpersonu kontrole" svītrots pirmais līmenis;
- amatu saimei "Politikas plānošana" svītrots pirmais līmenis un pievienota amatu saime "Valsts attīstības plānošana, koordinācija un vadība";
- svītrota apakšsaime "Satversmes tiesas darbinieki";
- amatu apakšaimei "Tiesu darbinieki" svītroti līmeņi, kas attiecās uz Augstāko tiesu;
- amatu saime "Nacionālo bruņoto spēku darbinieki" papildināta ar līmeņiem, kuros klasificēt jaunsargu instruktoru amatus.

Papildus, ņemot vērā to, ka no 2023. gada 1. janvāra Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā būs noteikts, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam mēnešalgu noteiks, piemērojot noteiktu koeficientu (5,5), turpmāk nebūs nepieciešams noteikt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka amatam atbilstošo saimi un līmeni, kas nepieciešams, lai noteiktu amatam atbilstošo mēnešalgu grupu. Līdz ar to pārejas noteikumos noteikts, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka amatam atbilstošo saimi un līmeni nosaka Ministru prezidents periodam no 2022. gada 1. jūlija līdz 2022. gada 31. decembrim
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonas (darbinieki)
Ietekmes apraksts
Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonām (darbiniekiem) jauni amatu apraksti
Juridiskās personas
  • Valsts un pašvaldību institūcijas
Ietekmes apraksts
Būs nepieciešams pārklasificēt valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu (darbinieku) amatus

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

Darbs pie amatu kataloga uzsākts 2018. gada 27. novembrī:
ekspertu grupas sastāvā: VK, VARAM, KM, ZM, IEM, LM, CFLA, NMPD, Valsts kases pārstāvji.
Notikušas 17 darba grupas sēdes (katra 2–4 h).
Klātienes intervijas: Finanšu ministrijas Audita departaments (2 x) – Valsts reģionālās attīstības aģentūra – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra – Valsts ieņēmumu dienests – Valsts meža dienests – Bāriņtiesu asociācija – Centrālā statistikas pārvalde – Projektu vadības asociācija – SIA "Fontes vadības konsultācijas" – Aizsardzības ministrija – Labklājības ministrija.
Daudz telefona interviju un individuālu tikšanos par iesniegtajiem priekšlikumiem amatu kataloga pilnveidošanai.

2019. gada 12. novembrī darba grupas izstrādātais amatu kataloga projekts tika nosūtīts neformālai saskaņošanai ministrijām, Latvijas Pašvaldību savienībai. Saņemtie iebildumi, priekšlikumi un ieteikumi izvērtēti un iespēju robežās iestrādāti jaunajā amatu katalogā
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kanceleja
  • Valsts un pašvaldību institūcijas. Tiesas, prokuratūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

Pielikumi