Anotācija

25-TA-2216: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2025. gada 22.jūlija sēdē izskatīto un atbalstīto jautājumu par Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (25-TA-1236), tika atbalstīts priekšlikums papildu nepieciešamo finansējumu 2025. gadā indikatīvi 1 930 895 euro apmērā piešķirt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Saskaņā ar 7.punktā uzdoto - Izglītības un zinātnes ministrijai pēc 2025. gada 1. septembra normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot Ministru kabineta rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", atbilstoši šī protokollēmuma 5. punktam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk- projekts) mērķis ir no 2025.gada 1. septembra nodrošināt papildu finansējumu atbalsta personāla darba samaksai, vienlaikus uzsākot pāreju uz pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli “Programma skolā” vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmās.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024.gada 17. decembra sēdē (protokols Nr. 53 171.§) tika pieņemts ministrijas informatīvais ziņojums "Par pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli "Programma skolā""(24-TA-2782). Pedagogu darba samaksas finansēšanas modelis "Programma skolā" ir viens no ministrijas piedāvātajiem risinājumiem efektīvai vispārējās izglītības pārvaldībai, kas nepieciešama, lai nodrošinātu izglītības kvalitāti un līdzvērtīgas iespējas izglītības programmu apguvei neatkarīgi no izglītības iestādes atrašanās vietas, uzlabotu cilvēkkapitāla un finanšu resursu pārvaldību. Ministru prezidentes E. Siliņas 2025. gada 21. februārī valdības plānā “Valdības uzrāviena 4 x 4 prioritātes 2025. gadam” kā viena no prioritātēm ir noteikta - uzsākt pedagogu atalgojuma finansēšanas modeļa “Programma skolā” ieviešanu.
Ministru kabineta 2025. gada 27. maija sēdē (prot. Nr. 21 41.§) tika atbalstīts likumprojekts “Grozījumi Izglītības likumā” (24-TA-234), kura protokollēmuma 7. punktā uzdots ministrijai līdz 2025. gada 20. jūnijam sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (turpmāk - noteikumi Nr.376) un citos saistītajos normatīvajos aktos par papildu finansējuma atbalsta personālam nodrošināšanu, uzsākot pāreju uz vispārējās pamata un vidējās izglītības pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli "Programma skolā".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai pakāpeniski uzsāktu pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa "Programma skolā" īstenošanu, skat. ministrijas informatīvo ziņojumu "Par pedagogu atalgojuma finansēšanas modeli "Programma skolā"" (24-TA-2782), pieņemts Ministru kabineta 2024.gada 16. decembra sēdē (protokols Nr. 53 171.§) skat.: https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/57d71df6-ae1d-447b-ae99-3f91edef4a90, bija nepieciešams veikt grozījumus noteikumos Nr.376, paredzot aprēķināt finansējumu atbalsta personāla darba samaksai pēc modeļa principa. Lai sasniegtu 2025./2026. mācību gadā plānotos 70 procentus no modelī plānotā apjoma atbalsta personāla darba samaksai, nepieciešams papildu finansējums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 22.jūlija sēdē (prot. Nr. 29 58.§ ) tika skatīti grozījumi noteikumos Nr.376, kur ir veiktas izmaiņas valsts budžeta mērķdotācijas aprēķinā, tādējādi paredzot piešķirt papildu finansējumu atbalsta personāla darba samaksai atbalstot Izglītības un zinātnes ministrijas priekšlikumu noteikumu īstenošanai un finansēšanas modeļa "Programma skolā" pakāpeniskai uzsākšanai no 2025. gada 1. septembra un tika atbalstīts priekšlikums papildu nepieciešamo finansējumu 2025. gadā indikatīvi 1 930 895 euro apmērā piešķirt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Izglītības un zinātnes ministrija ir veikusi aprēķinus mērķdotācijai atbilstoši izglītojamo skaitam uz 2025. gada 1.septembrī un ir papildus nepieciešams finansējuma pedagogu darba samaksai. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 930 895
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 930 895
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 930 895
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 930 895
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 930 895
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts aprēķins nosūtīts Finanšu ministrijai.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projektu skatīt kopā ar rīkojumu projektiem:
25-TA-2214 "Par apropriācijas pārdali no 74.resora 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"";
25-TA-2215 "Par apropriācijas pārdali";
25-TA-2212 "Par mērķdotāciju sadalījumu pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēm 2024. gadam".

Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Lai no 2025. gada 1. septembra nodrošinātu pedagogu darba samaksu 2025. gada četriem mēnešiem, papildu nepieciešami 1 930 895 euro, tai skaitā:
→ 62. resoram "Mērķdotācijas izglītības pasākumiem" Izglītības un zinātnes ministrijai – 1 482 117 euro;
→ Izglītības un zinātnes ministrijai – 448 778 euro.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi