Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-2999: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
[1] Likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 38. pants
[38. pants. Finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2020. gadam, 2021.—2023. gadam un 2022.—2024. gadam piešķirtā finansējuma, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.].
[2] Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta trīspadsmitās daļas 1.punkts 
[ (13) Finanšu ministram ir tiesības Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, informējot par to Saeimu, veikt šādas apropriāciju pārdales:
1) ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām;].
[3] Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atļaut Iekšlietu ministrijai no Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" 2022. – 2024. gada prioritārā pasākuma “Amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm kapacitātes stiprināšana (robežpiemaksa, izmeklētāju atlīdzība, mēnešalgu izlīdzināšana)” apakšpasākuma “Speciālā piemaksa par robežkontroles mobilitāti un stiprināšanu” pārdalīt finansējumu 3 087 212 euro apmērā citu atlīdzības veidu nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
I. Valsts pamatbudžeta izdevumu prognozētā neapguve:
Ministru kabineta 2021. gada 24. septembra ārkārtas sēdē (prot. Nr. 63 1.§ "Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem 2022. gadam un ietvaram 2022.–2024. gadam"" 2. punkts) tika atbalstīts Iekšlietu ministrijas prioritārais pasākums "Amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm kapacitātes stiprināšana (robežpiemaksa, izmeklētāju atlīdzība, mēnešalgu izlīdzināšana)”, kuram tika piešķirts finansējums - 20 735 004 euro, tai skaitā apakšpasākumam “Speciālā piemaksa par robežkontroles mobilitāti un stiprināšanu” piemaksai par robežkontroles mobilitāti un stiprināšanu - 5 739 436 euro. Saeimā 2021. gada 23. novembrī pieņemtajā likumā “Par valsts budžetu 2022. gadam” un likumā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” Iekšlietu ministrijas resora valsts pamatbudžeta programmā 10.00.00 “Valsts robežsardzes darbība” paredzēts finansējums 2022. – 2024. gada prioritārā pasākuma “Amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm kapacitātes stiprināšana (robežpiemaksa, izmeklētāju atlīdzība, mēnešalgu izlīdzināšana)” apakšpasākumam “Speciālā piemaksa par robežkontroles mobilitāti un stiprināšanu” 5 739 436 euro apmērā. Speciālā piemaksa par robežkontroles mobilitāti un stiprināšanu tiek piemērota tikai Valsts robežsardzē dienošām amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm  (turpmāk - amatpersonas), kas savus dienesta pienākumus pilda tieši uz valsts robežas, ievērojot dienesta vietas  specifiskos apstākļus (ārpus apdzīvotām vietām, kas rada būtiskas neērtības amatpersonām, tai skaitā amatpersonas tērē personīgos līdzekļus, lai nokļūtu dienesta vietā). Piemaksas maksimālais apmērs ir 300 euro mēnesī, ko nosaka Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumi Nr. 806 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru”.
Valsts robežsardze ir sniegusi informāciju, ka 2022. gada 8 mēnešos piemaksas par robežkontroles mobilitāti un stiprināšanu ir izmaksāta vidēji 1103 amatpersonām mēnesī un piemaksas vidējais apmērs ir 153,6 euro. Ņemot vērā Valsts robežsardzes prognozes, 2022. gadā no piešķirtā finansējuma tiks apgūti 46%, veidojoties neapguvei 3 087 212 euro apmērā.                        
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
II. Priekšlikumi finansējuma pārdalei
Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu administratīvās kapacitātes stiprināšanai un nodarbināto motivēšanai ir nepieciešams finansējums šādās budžeta programmās un apakšprogrammās:
1. Budžeta programmā 10.00.00 “Valsts robežsardzes darbība” 2 883 368 euro apmērā - samaksai Valsts robežsardzes amatpersonām par dienesta pienākumu izpildi virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika saistībā ar ārkārtējo situāciju uz Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas (Ministru kabineta 2021. gada 10. augusta rīkojums Nr.518 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu”), prēmijām un naudas balvām. Plānots izmaksāt prēmijas Valsts robežsardzes amatpersonām par viņu tiešās darbības rezultātā atklātiem un novērstiem noziedzīgiem nodarījumiem un ieguldījumu ēnu ekonomikas apkarošanā atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2022.gadam" 42. un 43. pantam, kā arī naudas balvas Valsts robežsardzes nodarbinātajiem, ņemot vērā viņu ieguldījumu iestādes mērķu sasniegšanā, sakarā ar Valsts robežsardzei svarīgu notikumu – Robežsargu dienu un Valsts robežsardzes dibināšanas 103.gadadienu 7.novembrī un Valsts robežsardzes atjaunošanas 31.gadadienu 13.decembrī, pamatojoties uz Valsts robežsardzes 2019. gada 8. oktobra noteikumu Nr.19 “Noteikumi par pasākumiem, kas saistīti ar papildu atlīdzību Valsts robežsardzes un Valsts robežsardzes koledžas amatpersonām un darbiniekiem” nosacījumiem un saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.panta ceturtās daļas 5. punktu.
2. Budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" 181 018 euro  apmērā, lai  nodrošinātu Valsts policijas amatpersonu prēmēšanu par viņu tiešās darbības rezultātā atklātiem un novērstiem noziedzīgiem nodarījumiem un ieguldījumu ēnu ekonomikas apkarošanā atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2022.gadam" 42. un 43. pantam.
3. Budžeta apakšprogrammā 40.01.00 "Administrēšana" 22 826 euro apmērā, lai nodrošinātu Nodrošinājuma valsts aģentūras administratīvās kapacitātes stiprināšanu pamatfunkciju izpildes nodrošināšanai un atbalsta sniegšanai citām Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm (centralizētais iepirkums, būvniecība u.c. jomas), paaugstinot atlīdzību un motivējot nodarbinātos.
Lai efektīvāk izmantotu pieejamos budžeta līdzekļus, ievērojot prognozēto finansējuma neapguvi 3 087 212 euro apmērā, kas veidojas budžeta programmā 10.00.00 “Valsts robežsardzes darbība” 2022. – 2024. gada prioritārā pasākuma “Amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm kapacitātes stiprināšana (robežpiemaksa, izmeklētāju atlīdzība, mēnešalgu izlīdzināšana)” apakšpasākumam “Speciālā piemaksa par robežkontroles mobilitāti un stiprināšanu”, priekšlikums novirzīt minēto finansējumu Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu kapacitātes stiprināšanai un nodarbināto motivācijai, sekmējot profesionāļu un augsti kvalificētus darbinieku noturēšanu un piesaisti.
Risinājuma apraksts
Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu, kas paredz:
          1. Atļaut Iekšlietu ministrijai pārdalīt finansējumu 3 087 212 euro apmērā, tai skaitā:
          1.1. budžeta programmā 10.00.00 “Valsts robežsardzes darbība” samazināt finansējumu 2022. – 2024. gada prioritārā pasākuma “Amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm kapacitātes stiprināšana (robežpiemaksa, izmeklētāju atlīdzība, mēnešalgu izlīdzināšana)” apakšpasākumam “Speciālā piemaksa par robežkontroles mobilitāti un stiprināšanu” 2 883 368 euro apmērā un palielināt finansējumu 2 883 368 euro apmērā, lai nodrošinātu samaksu amatpersonām par dienesta pienākumu izpildi virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika, amatpersonu prēmēšanu par viņu tiešās darbības rezultātā atklātiem un novērstiem noziedzīgiem nodarījumiem un ieguldījumu ēnu ekonomikas apkarošanā, kā arī naudas balvas nodarbinātajiem sakarā ar Valsts robežsardzei svarīgu notikumu;
          1.2. no budžeta programmas 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" 2022. – 2024. gada prioritārā pasākuma “Amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm kapacitātes stiprināšana (robežpiemaksa, izmeklētāju atlīdzība, mēnešalgu izlīdzināšana)” apakšpasākuma “Speciālā piemaksa par robežkontroles mobilitāti un stiprināšanu” 203 844 euro apmērā uz:
          1.2.1. budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Valsts policija" 181 018 euro apmērā, lai nodrošinātu amatpersonu prēmēšanu par viņu tiešās darbības rezultātā atklātiem un novērstiem noziedzīgiem nodarījumiem un ieguldījumu ēnu ekonomikas apkarošanā;
          1.2.2. budžeta apakšprogrammu 40.01.00 "Administrēšana" 22 826 euro apmērā atlīdzībai, lai stiprinātu Nodrošinājuma valsts aģentūras administratīvo kapacitāti pamatfunkciju izpildes nodrošināšanai un atbalsta sniegšanai citām Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm.
          2. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam
          3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju  par šā rīkojuma 1. punktā  minēto apropriācijas pārdali un, ja  Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Iekšlietu miistrijas padotības iestāžu nodarbinātie
Ietekmes apraksts
Pieaugs nodarbināto motivācija turpināt darbu / dienestu Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
3 087 212
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
3 087 212
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 087 212
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 087 212
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 087 212
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējuma pārdale 3 087 212 euro apmērā starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām un pasākumiem.
Detalizēta informācija un aprēķini iekļauti anotācijas pielikumā.
Projektam nav ietekmes uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Aprēķinos norādītas indikatīvās izmaksas.
Ministru kabineta rīkojuma projektā iekļautās pārdales rada ietekmi uz turpmākajiem gadiem. Finansējuma pārdales no 2022. – 2024. gada prioritārā pasākuma “Amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm kapacitātes stiprināšana (robežpiemaksa, izmeklētāju atlīdzība, mēnešalgu izlīdzināšana)” apakšpasākuma “Speciālā piemaksa par robežkontroles mobilitāti un stiprināšanu” 1 199 407 euro apmērā 2023. gadā un turpmāk ik gadu ir iekļautas informatīvajā ziņojumā “Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” un likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam” izstrādes procesā” (22-TA-2913, izskatīts Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra sēdē).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nodrošinājuma valsts aģentūra, Valsts policija, Valsts robežsardze
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts policija
  • Valsts robežsardze
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēts finansējuma pārdales aprēķins