25-TA-634: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par biedrībai un nodibinājumam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 1.panta otrās daļas 18.punkts.
Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumu Nr.760 “Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā biedrībai un nodibinājumam piederošās ēkas un inženierbūves netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli” 6.punkts.
Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumu Nr.760 “Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā biedrībai un nodibinājumam piederošās ēkas un inženierbūves netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli” 6.punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 1.panta otrās daļas 18.punkts paredz, ka ar nekustamā īpašuma nodokli neapliek biedrībām un nodibinājumiem piederošas ēkas un inženierbūves saskaņā ar Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem un apstiprināto sarakstu.
Projekts paredz izdot Ministru kabineta rīkojumu par biedrībai un nodibinājumam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli.
Projekts paredz izdot Ministru kabineta rīkojumu par biedrībai un nodibinājumam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 1.panta otrās daļas 18.punktam ar nekustamā īpašuma nodokli neapliek biedrībām un nodibinājumiem piederošas ēkas un inženierbūves saskaņā ar Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem un apstiprināto sarakstu.
2014.gada 16.decembra Ministru kabineta noteikumi Nr.760 “Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā biedrībai un nodibinājumam piederošās ēkas un inženierbūves netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli” (turpmāk – MK noteikumi Nr.760) nosaka kritērijus un kārtību, kādā biedrībai un nodibinājumam piederošās ēkas un inženierbūves netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli.
Biedrībai un nodibinājumam piederošo ēku vai inženierbūvju, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli, saraksts ir apstiprināts ar Ministru kabineta 2015.gada 1.jūlija rīkojumu Nr.347 “Par biedrībai un nodibinājumam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli”” (turpmāk – Rīkojums Nr.347).
Pašreiz Rīkojumā Nr.347 ir iekļautas tās biedrībām un nodibinājumiem piederošās ēkas un inženierbūves, kuras atbilst MK noteikumu Nr.760 2.punktā noteiktajiem kritērijiem, par kurām nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma saņemšanai biedrības un nodibinājumi ir snieguši iesniegumu saskaņā ar MK noteikumu Nr.760 4.punktu.
Rīkojumā Nr.347 iekļautajām biedrībām vai nodibinājumiem piederošajām ēkām un inženierbūvēm nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojums tiek piešķirts uz nenoteiktu laiku – līdz biedrība vai nodibinājums zaudē tiesības uz atbrīvojumu no nekustamā īpašuma nodokļa par tai vai tam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm (tiek mainīts ēku un inženierbūvju izmantošanas veids vai arī šīs ēkas un inženierbūves tiek atsavinātas).
Līdz ar to, pēc pirmreizējas biedrībai vai nodibinājumam piederošas ēkas vai inženierbūves iekļaušanas Rīkojumā Nr.347, turpmāk biedrībai vai nodibinājumam informācija Finanšu ministrijā ir jāsniedz tikai tad, ja notiek izmaiņas biedrībai vai nodibinājumam piederošo ēku un inženierbūvju izmantošanas veidā vai īpašuma tiesību sastāvā.
Finanšu ministrija katru gadu veic biedrību un nodibinājumu iesniegto iesniegumu un Rīkojumā Nr.347 iekļautās informācijas atbilstības izvērtējumu, salīdzinot to ar no Tiesu administrācijas saņemto informāciju, Valsts zemes dienesta pārraudzībā esošās sistēmas “Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēma” teksta datiem un Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļa vietnē publicēto Sabiedriskā labuma organizāciju reģistru.
Šobrīd Rīkojumā Nr.347 ir iekļautas 24 biedrībām, četrām personu ar invaliditāti biedrībām un pieciem nodibinājumiem piederošās ēkas un inženierbūves, norādot konkrētu telpu grupu un būvju kadastra apzīmējumus.
2014.gada 16.decembra Ministru kabineta noteikumi Nr.760 “Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā biedrībai un nodibinājumam piederošās ēkas un inženierbūves netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli” (turpmāk – MK noteikumi Nr.760) nosaka kritērijus un kārtību, kādā biedrībai un nodibinājumam piederošās ēkas un inženierbūves netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli.
Biedrībai un nodibinājumam piederošo ēku vai inženierbūvju, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli, saraksts ir apstiprināts ar Ministru kabineta 2015.gada 1.jūlija rīkojumu Nr.347 “Par biedrībai un nodibinājumam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli”” (turpmāk – Rīkojums Nr.347).
Pašreiz Rīkojumā Nr.347 ir iekļautas tās biedrībām un nodibinājumiem piederošās ēkas un inženierbūves, kuras atbilst MK noteikumu Nr.760 2.punktā noteiktajiem kritērijiem, par kurām nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma saņemšanai biedrības un nodibinājumi ir snieguši iesniegumu saskaņā ar MK noteikumu Nr.760 4.punktu.
Rīkojumā Nr.347 iekļautajām biedrībām vai nodibinājumiem piederošajām ēkām un inženierbūvēm nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojums tiek piešķirts uz nenoteiktu laiku – līdz biedrība vai nodibinājums zaudē tiesības uz atbrīvojumu no nekustamā īpašuma nodokļa par tai vai tam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm (tiek mainīts ēku un inženierbūvju izmantošanas veids vai arī šīs ēkas un inženierbūves tiek atsavinātas).
Līdz ar to, pēc pirmreizējas biedrībai vai nodibinājumam piederošas ēkas vai inženierbūves iekļaušanas Rīkojumā Nr.347, turpmāk biedrībai vai nodibinājumam informācija Finanšu ministrijā ir jāsniedz tikai tad, ja notiek izmaiņas biedrībai vai nodibinājumam piederošo ēku un inženierbūvju izmantošanas veidā vai īpašuma tiesību sastāvā.
Finanšu ministrija katru gadu veic biedrību un nodibinājumu iesniegto iesniegumu un Rīkojumā Nr.347 iekļautās informācijas atbilstības izvērtējumu, salīdzinot to ar no Tiesu administrācijas saņemto informāciju, Valsts zemes dienesta pārraudzībā esošās sistēmas “Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēma” teksta datiem un Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļa vietnē publicēto Sabiedriskā labuma organizāciju reģistru.
Šobrīd Rīkojumā Nr.347 ir iekļautas 24 biedrībām, četrām personu ar invaliditāti biedrībām un pieciem nodibinājumiem piederošās ēkas un inženierbūves, norādot konkrētu telpu grupu un būvju kadastra apzīmējumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tiesību aktu portāla funkcionalitāte nenodrošina iespēju veikt korektas izmaiņas (grozījumus) Rīkojumā Nr.347, neļaujot no www.likumi.lv konsolidētajā redakcijā izgūt atbilstošu Rīkojuma Nr.347 strukturētu dokumentu , kurā varētu veikt atbilstošos grozījumus. Tādējādi nepieciešams Rīkojumu Nr.347 izdot jaunā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par biedrībai un nodibinājumam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli” (turpmāk – Projekts) paredz izdot Ministru kabineta rīkojumu par biedrībai un nodibinājumam piederošajām ēkām vai inženierbūvēm, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli (turpmāk – Rīkojums), iekļaujot tajā aktuālo informāciju no Rīkojuma Nr.347.
Problēmas apraksts
Atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likuma 2.panta pirmajai daļai, biedrība ir brīvprātīga personu apvienība, kas nodibināta, lai sasniegtu statūtos noteikto mērķi, kam nav peļņas gūšanas rakstura. Minētā likuma 7.pants noteic, ka biedrībai ir tiesības papilddarbības veidā veikt saimniecisko darbību, kas saistīta ar sava īpašuma uzturēšanu vai izmantošanu, kā arī veikt citu saimniecisko darbību, lai sasniegtu biedrības un nodibinājuma mērķus, bet biedrības ienākumus drīkst izmantot vienīgi statūtos noteiktā mērķa sasniegšanai. Peļņu, kas gūta no biedrības veiktās saimnieciskās darbības, nedrīkst sadalīt starp biedrības biedriem.
Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 7.pants nosaka, ka komercdarbības atbalsts var tikt piešķirts kā nodokļu jomā veiktie pasākumi.
Komerclikuma 1.panta trešajā daļā ir noteikts, ka saimnieciskā darbība ir jebkura sistemātiska, patstāvīga darbība par atlīdzību. Komercdarbības atbalsta kontroles likuma izpratnē komercsabiedrība — fiziskā persona, juridiskā persona vai šādu personu apvienība neatkarīgi no tās īpašuma formas un darbības veida, kura veic vai gatavojas veikt komercdarbību. No Eiropas Savienības tiesu prakses izriet, ka par komercsabiedrību (saimnieciskās darbības veicēju) ir atzīstama jebkura persona, neatkarīgi no tās juridiskā statusa un veida, kādā tā tiek finansēta, kura ir iesaistīta saimnieciskās darbības/ekonomiskās aktivitātes veikšanā, piedāvājot preces vai pakalpojumus tirgū. Fakts, ka potenciālais atbalsta saņēmējs ir bezpeļņas organizācija vai arī fakts, ka potenciālais saņēmējs tiek pilnībā finansēts no valsts resursiem un tas savus pakalpojumus sniedz bez maksas, neizslēdz iespējamību, ka tas var tikt kvalificēts kā komercsabiedrība (saimnieciskās darbības veicējs).
MK noteikumu Nr.760 2.punkta viens no kritērijiem nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošanai nosaka, ka ar nekustamā īpašuma nodokli netiek apliktas biedrībai piederošās ēkas un inženierbūves, ja tās tiek izmantotas tajā sabiedriskā labuma darbības jomā, kas noteikta lēmumā par sabiedriskā labuma organizācijas statusa piešķiršanu (nosacījums neattiecas uz invalīdu biedrību). Ņemot vērā minēto, Rīkojuma 2.pielikumā esošās personu ar invaliditāti biedrības tām piederošās ēkas, to daļas, telpu grupas un inženierbūves var izmantot saimnieciskās darbības veikšanai.
Ņemot vērā, ka nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piešķiršana sniedz priekšrocību personu ar invaliditāti biedrībām, kura nekustamajā īpašumā veic saimniecisko darbību, pasākums var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma veidā, ko var sniegt, ja ir ievēroti komercdarbības atbalsta nosacījumi.
Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 7.pants nosaka, ka komercdarbības atbalsts var tikt piešķirts kā nodokļu jomā veiktie pasākumi.
Komerclikuma 1.panta trešajā daļā ir noteikts, ka saimnieciskā darbība ir jebkura sistemātiska, patstāvīga darbība par atlīdzību. Komercdarbības atbalsta kontroles likuma izpratnē komercsabiedrība — fiziskā persona, juridiskā persona vai šādu personu apvienība neatkarīgi no tās īpašuma formas un darbības veida, kura veic vai gatavojas veikt komercdarbību. No Eiropas Savienības tiesu prakses izriet, ka par komercsabiedrību (saimnieciskās darbības veicēju) ir atzīstama jebkura persona, neatkarīgi no tās juridiskā statusa un veida, kādā tā tiek finansēta, kura ir iesaistīta saimnieciskās darbības/ekonomiskās aktivitātes veikšanā, piedāvājot preces vai pakalpojumus tirgū. Fakts, ka potenciālais atbalsta saņēmējs ir bezpeļņas organizācija vai arī fakts, ka potenciālais saņēmējs tiek pilnībā finansēts no valsts resursiem un tas savus pakalpojumus sniedz bez maksas, neizslēdz iespējamību, ka tas var tikt kvalificēts kā komercsabiedrība (saimnieciskās darbības veicējs).
MK noteikumu Nr.760 2.punkta viens no kritērijiem nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošanai nosaka, ka ar nekustamā īpašuma nodokli netiek apliktas biedrībai piederošās ēkas un inženierbūves, ja tās tiek izmantotas tajā sabiedriskā labuma darbības jomā, kas noteikta lēmumā par sabiedriskā labuma organizācijas statusa piešķiršanu (nosacījums neattiecas uz invalīdu biedrību). Ņemot vērā minēto, Rīkojuma 2.pielikumā esošās personu ar invaliditāti biedrības tām piederošās ēkas, to daļas, telpu grupas un inženierbūves var izmantot saimnieciskās darbības veikšanai.
Ņemot vērā, ka nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piešķiršana sniedz priekšrocību personu ar invaliditāti biedrībām, kura nekustamajā īpašumā veic saimniecisko darbību, pasākums var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma veidā, ko var sniegt, ja ir ievēroti komercdarbības atbalsta nosacījumi.
Risinājuma apraksts
Ja Rīkojuma 2.pielikumā esošajām biedrībām piederošais nekustamais īpašums tiek izmantots saimnieciskās darbības veikšanai, t.sk. iznomāts citam subjektam neatkarīgi no tā juridiskā statusa, piemērojot nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu personu ar invaliditāti biedrībām (Rīkojuma 2.pielikums), ir jāpiemēro komercdarbības atbalsta nosacījumi, ievērojot Eiropas Komisijas Regulu 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Savukārt, ja Rīkojuma 2.pielikumā esošo biedrību īpašumā esošie nekustamie īpašumi netiek izmantoti saimnieciskās darbības veikšanai, tai skaitā netiek iznomāti citam subjektam, piemērojot nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu, tas nekvalificētos kā komercdarbības atbalsts un de minimis nosacījumi nav jāpiemēro.
Savukārt, ja Rīkojuma 2.pielikumā esošo biedrību īpašumā esošie nekustamie īpašumi netiek izmantoti saimnieciskās darbības veikšanai, tai skaitā netiek iznomāti citam subjektam, piemērojot nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu, tas nekvalificētos kā komercdarbības atbalsts un de minimis nosacījumi nav jāpiemēro.
Problēmas apraksts
Pēc Tiesu administrācijas sniegtās informācijas, no Rīkojumā Nr.347 iekļautajām biedrībām, vienai biedrībai vairs nepieder viens nekustamais īpašums un vienai personu ar invaliditāti biedrībai vairs nepieder viens nekustamais īpašums.
Biedrībai “Latvijas Sarkanais krusts” vairs nepieder nekustamais īpašums Ojāra Vācieša ielā 8, Alūksnē, Alūksnes novadā.
Personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Nedzirdīgo savienība” vairs nepieder nekustamais īpašums Jāņkalna ielā 8-11, Alūksnē, Alūksnes novadā.
Biedrībai “Latvijas Sarkanais krusts” vairs nepieder nekustamais īpašums Ojāra Vācieša ielā 8, Alūksnē, Alūksnes novadā.
Personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Nedzirdīgo savienība” vairs nepieder nekustamais īpašums Jāņkalna ielā 8-11, Alūksnē, Alūksnes novadā.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot informāciju Rīkojuma Nr.347 1.pielikuma 16.punktā un 2.pielikuma 2.punktā.
Rīkojuma Nr.347 1.pielikuma 16.punktā tiks svītrota informācija par biedrībai “Latvijas Sarkanais krusts” vairs nepiederošo nekustamo īpašumu Ojāra Vācieša ielā 8, Alūksne, Alūksnes novads.
Rīkojuma Nr.347 2.pielikuma 2.punktā tiks svītrota informācija par personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Nedzirdīgo savienība” vairs nepiederošo nekustamo īpašumu Jāņkalna ielā 8-11, Alūksnē, Alūksnes novadā.
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 7.panta trešā daļa paredz, ka vispārīgā gadījumā nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas pienākums izbeidzas ar nākamo taksācijas gadu pēc īpašuma tiesību vai valdījuma tiesību izbeigšanās, izņemot atsevišķus izņēmuma gadījumus. MK noteikumu Nr.760 8.1.apakšpunkts paredz, ka nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo taksācijas gadu pēc tam, kad beigušās tiesības uz biedrībai piederošo ēku vai inženierbūvi. Savukārt MK noteikumu Nr.760 8.2.apakšpunkts nosaka, ka nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo mēnesi pēc tam, kad beigušās tiesības uz atbrīvojumu no nodokļa, – ja netiek izpildīti šo noteikumu 2.2. un 2.3. apakšpunktā minētie kritēriji (biedrībai vai nodibinājumam atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss vai Rīkojumā Nr.347 minētā ēka vai inženierbūve netiek izmantota sabiedriskā labuma darbībai).
Līdz ar to biedrībai “Latvijas Sarkanais krusts” un personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Nedzirdīgo savienība” nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas pienākums un arī tiesības uz nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu par iepriekš minētajiem nekustamajiem īpašumiem izbeidzas nākamajā taksācijas gadā pēc tam, kad šīm organizācijām beigušās tiesības uz piederošo nekustamo īpašumu.
Rīkojuma Nr.347 1.pielikuma 16.punktā tiks svītrota informācija par biedrībai “Latvijas Sarkanais krusts” vairs nepiederošo nekustamo īpašumu Ojāra Vācieša ielā 8, Alūksne, Alūksnes novads.
Rīkojuma Nr.347 2.pielikuma 2.punktā tiks svītrota informācija par personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Nedzirdīgo savienība” vairs nepiederošo nekustamo īpašumu Jāņkalna ielā 8-11, Alūksnē, Alūksnes novadā.
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 7.panta trešā daļa paredz, ka vispārīgā gadījumā nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas pienākums izbeidzas ar nākamo taksācijas gadu pēc īpašuma tiesību vai valdījuma tiesību izbeigšanās, izņemot atsevišķus izņēmuma gadījumus. MK noteikumu Nr.760 8.1.apakšpunkts paredz, ka nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo taksācijas gadu pēc tam, kad beigušās tiesības uz biedrībai piederošo ēku vai inženierbūvi. Savukārt MK noteikumu Nr.760 8.2.apakšpunkts nosaka, ka nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo mēnesi pēc tam, kad beigušās tiesības uz atbrīvojumu no nodokļa, – ja netiek izpildīti šo noteikumu 2.2. un 2.3. apakšpunktā minētie kritēriji (biedrībai vai nodibinājumam atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss vai Rīkojumā Nr.347 minētā ēka vai inženierbūve netiek izmantota sabiedriskā labuma darbībai).
Līdz ar to biedrībai “Latvijas Sarkanais krusts” un personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Nedzirdīgo savienība” nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas pienākums un arī tiesības uz nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu par iepriekš minētajiem nekustamajiem īpašumiem izbeidzas nākamajā taksācijas gadā pēc tam, kad šīm organizācijām beigušās tiesības uz piederošo nekustamo īpašumu.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļa vietnē publicēto Sabiedriskā labuma organizāciju reģistru, no Rīkojumā Nr.347 iekļautajām biedrībām, personu ar invaliditāti biedrībām un nodibinājumiem, vienai biedrībai ir atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss.
Biedrībai “Baltaine" sabiedriskā labuma organizācijas statuss atņemts ar 2024.gada 10.septembri (Valsts ieņēmumu dienesta 30.augusta lēmums Nr.32.6/8.71/25673).
Biedrībai “Baltaine" sabiedriskā labuma organizācijas statuss atņemts ar 2024.gada 10.septembri (Valsts ieņēmumu dienesta 30.augusta lēmums Nr.32.6/8.71/25673).
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot vienu punktu – Rīkojuma Nr.347 1.pielikumā.
Rīkojuma Nr.347 1.pielikuma 1.punktā tiks svītrota informācija par biedrību "Baltaine" un tai piederošo vienu nekustamo īpašumu, jo, atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta mājaslapā publicētajam Sabiedriskā labuma organizāciju reģistram, biedrībai, pamatojoties uz Valsts ieņēmumu dienesta 2024.gada 30.augusta lēmumu Nr.32.6/8.71/25673, ar 2024.gada 10.septembri ir atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss.
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 7.panta trešā daļa paredz, ka vispārīgā gadījumā nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas pienākums izbeidzas ar nākamo taksācijas gadu pēc īpašuma tiesību vai valdījuma tiesību izbeigšanās, izņemot atsevišķus izņēmuma gadījumus. MK noteikumu Nr.760 8.1.apakšpunkts paredz, ka nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo taksācijas gadu pēc tam, kad beigušās tiesības uz biedrībai piederošo ēku vai inženierbūvi. Savukārt MK noteikumu Nr.760 8.2.apakšpunkts nosaka, ka nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo mēnesi pēc tam, kad beigušās tiesības uz atbrīvojumu no nodokļa, – ja netiek izpildīti šo noteikumu 2.2. un 2.3. apakšpunktā minētie kritēriji (biedrībai vai nodibinājumam atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss vai Rīkojumā minētā ēka vai inženierbūve netiek izmantota sabiedriskā labuma darbībai).
Līdz ar to nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošana biedrībai - "Baltaine" tiek pārtraukta ar 2024.gada oktobri.
Rīkojuma Nr.347 1.pielikuma 1.punktā tiks svītrota informācija par biedrību "Baltaine" un tai piederošo vienu nekustamo īpašumu, jo, atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta mājaslapā publicētajam Sabiedriskā labuma organizāciju reģistram, biedrībai, pamatojoties uz Valsts ieņēmumu dienesta 2024.gada 30.augusta lēmumu Nr.32.6/8.71/25673, ar 2024.gada 10.septembri ir atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss.
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 7.panta trešā daļa paredz, ka vispārīgā gadījumā nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas pienākums izbeidzas ar nākamo taksācijas gadu pēc īpašuma tiesību vai valdījuma tiesību izbeigšanās, izņemot atsevišķus izņēmuma gadījumus. MK noteikumu Nr.760 8.1.apakšpunkts paredz, ka nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo taksācijas gadu pēc tam, kad beigušās tiesības uz biedrībai piederošo ēku vai inženierbūvi. Savukārt MK noteikumu Nr.760 8.2.apakšpunkts nosaka, ka nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošana tiek pārtraukta ar nākamo mēnesi pēc tam, kad beigušās tiesības uz atbrīvojumu no nodokļa, – ja netiek izpildīti šo noteikumu 2.2. un 2.3. apakšpunktā minētie kritēriji (biedrībai vai nodibinājumam atņemts sabiedriskā labuma organizācijas statuss vai Rīkojumā minētā ēka vai inženierbūve netiek izmantota sabiedriskā labuma darbībai).
Līdz ar to nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojuma piemērošana biedrībai - "Baltaine" tiek pārtraukta ar 2024.gada oktobri.
Problēmas apraksts
Finanšu ministrijā 2024.gada 25.oktobrī tika saņemts Rīkojumā Nr.347 esošās biedrības “Latvijas SOS-bērnu ciematu asociācija” 2024.gada 24.oktobra iesniegums Nr. 2-4/53 par viena jauna nekustamā īpašuma iekļaušanu Rīkojumā Nr.347 un 2025.gada 28.janvārī tika saņemts biedrības “Ģimenes Šūpulis” 2025.gada 27.janvāra iesniegums par divu nekustamo īpašumu iekļaušanu Rīkojumā Nr.347.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz papildināt Rīkojuma 1.pielikumu ar vienu jaunu punktu, iekļaujot tajā informāciju par biedrību “Ģimenes Šūpulis” (tās diviem nekustamajiem īpašumiem). Paredzēts papildināt arī Rīkojuma 1.pielikuma 16.rindu (Rīkojuma Nr.347 1.pielikuma 17.rinda) ar jaunu nekustamo īpašumu biedrībai “Latvijas SOS-bērnu ciematu asociācija”.
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 7.panta pirmā daļa paredz, ka vispārīgā gadījumā nekustamā īpašuma nodokli sāk maksāt ar nākamo taksācijas gadu pēc īpašuma tiesību vai valdījuma tiesību rašanās, izņemot atsevišķus izņēmuma gadījumus. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.760 7.punktu Rīkojumā iekļautajām ēkām un inženierbūvēm nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu piemēro ar nākamā taksācijas gada 1.janvāri un piešķir uz nenoteiktu laiku – līdz biedrība zaudē tiesības uz atbrīvojumu no nekustamā īpašuma nodokļa par attiecīgajām biedrībai piederošajām ēkām vai inženierbūvēm. Tādējādi biedrībām “Ģimenes Šūpulis” un “Latvijas SOS-bērnu ciematu asociācija” piederošie nekustamie īpašumi Rīkojumā tiek iekļauti ar šo Projektu, bet nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu biedrībām piemēros ar 2026.gada 1.janvāri.
Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 7.panta pirmā daļa paredz, ka vispārīgā gadījumā nekustamā īpašuma nodokli sāk maksāt ar nākamo taksācijas gadu pēc īpašuma tiesību vai valdījuma tiesību rašanās, izņemot atsevišķus izņēmuma gadījumus. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.760 7.punktu Rīkojumā iekļautajām ēkām un inženierbūvēm nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu piemēro ar nākamā taksācijas gada 1.janvāri un piešķir uz nenoteiktu laiku – līdz biedrība zaudē tiesības uz atbrīvojumu no nekustamā īpašuma nodokļa par attiecīgajām biedrībai piederošajām ēkām vai inženierbūvēm. Tādējādi biedrībām “Ģimenes Šūpulis” un “Latvijas SOS-bērnu ciematu asociācija” piederošie nekustamie īpašumi Rīkojumā tiek iekļauti ar šo Projektu, bet nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojumu biedrībām piemēros ar 2026.gada 1.janvāri.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Rīkojumā iekļautās biedrības un nodibinājumi, kuriem piederošas ēkas un inženierbūves (iekļautas Rīkojumā) netiks apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
241 200 000
0
243 600 000
0
246 000 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
241 200 000
0
243 600 000
0
246 000 000
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
241 200 000
0
243 600 000
0
246 000 000
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
241 200 000
0
243 600 000
0
246 000 000
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Šobrīd Rīkojumā Nr.347 ir iekļautas 24 biedrībām, četrām personu ar invaliditāti biedrībām un pieciem nodibinājumiem piederošās ēkas un inženierbūves.
Projekts paredz pašreiz spēkā esošajā Rīkojuma Nr.347 1. un 2.pielikumā šādas izmaiņas:
1. biedrību un nodibinājumu piederošo ēku vai inženierbūvju sarakstā, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli, tiek svītrots:
- punkts par biedrību “Baltaine” un tai piederošo vienu nekustamo īpašumu;
- punkts par biedrībai “Latvijas Sarkanais krusts” vairs nepiederošu vienu nekustamo īpašumu;
- personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Nedzirdīgo savienība” vairs nepiederošu vienu nekustamo īpašumiem.
2. biedrību un nodibinājumu piederošo ēku vai inženierbūvju sarakstā, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli, tiek iekļauts:
- jauns punkts ar vienu jaunu biedrību "Ģimenes Šūpulis" un tai piederošajiem diviem nekustamajiem īpašumiem;
- punkts ar informāciju par sarakstā esošas biedrības "Latvijas SOS-bērnu ciematu asociācija" vienu jaunu nekustamo īpašumu.
Ņemot vērā plānotās izmaiņas iepriekš minētajā biedrībām un nodibinājumiem piederošo ēku vai inženierbūvju sarakstā, tiek aplēsts, ka fiskālā ietekme uz pašvaldību budžeta ieņēmumiem no nekustamā īpašuma nodokļa būs nebūtiska.
Projekts paredz pašreiz spēkā esošajā Rīkojuma Nr.347 1. un 2.pielikumā šādas izmaiņas:
1. biedrību un nodibinājumu piederošo ēku vai inženierbūvju sarakstā, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli, tiek svītrots:
- punkts par biedrību “Baltaine” un tai piederošo vienu nekustamo īpašumu;
- punkts par biedrībai “Latvijas Sarkanais krusts” vairs nepiederošu vienu nekustamo īpašumu;
- personu ar invaliditāti biedrībai “Latvijas Nedzirdīgo savienība” vairs nepiederošu vienu nekustamo īpašumiem.
2. biedrību un nodibinājumu piederošo ēku vai inženierbūvju sarakstā, kas netiek apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli, tiek iekļauts:
- jauns punkts ar vienu jaunu biedrību "Ģimenes Šūpulis" un tai piederošajiem diviem nekustamajiem īpašumiem;
- punkts ar informāciju par sarakstā esošas biedrības "Latvijas SOS-bērnu ciematu asociācija" vienu jaunu nekustamo īpašumu.
Ņemot vērā plānotās izmaiņas iepriekš minētajā biedrībām un nodibinājumiem piederošo ēku vai inženierbūvju sarakstā, tiek aplēsts, ka fiskālā ietekme uz pašvaldību budžeta ieņēmumiem no nekustamā īpašuma nodokļa būs nebūtiska.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tiks papildināts pēc publiskās apspriešanas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Projektu piemēros nekustamā īpašuma nodokļa administrācija – pilsētu un novadu pašvaldības.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
