24-TA-2534: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. marta noteikumos Nr. 171 "Lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu Eiropas Savienības licencēšanas un tarifu kvotu sistēmu administrēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" 4.2. apakšpunktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. marta noteikumos Nr. 171 "Lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu Eiropas Savienības licencēšanas un tarifu kvotu sistēmu administrēšanas kārtība"" jāsvītro atsauce uz Lauksaimniecības datu centru, jo Lauku atbalsta dienests no 2025. gada 1. janvāra pildīs Lauksaimniecības datu centra līdzšinējās funkcijas par dokumentu apriti saistībā ar importētiem tīršķirnes vaislas liellopiem vai nobarošanai paredzētiem jaunbuļļiem, kā arī jāprecizē atsauces uz aktuālajām regulām.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojumam Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" no 2025. gada 1. janvāra tiek likvidēta Zemkopības ministrijas padotībā esošā valsts pārvaldes iestāde – Lauksaimniecības datu centrs.
Komisijas 2014. gada 11. marta Deleģētā regula (ES) Nr. 907/2014, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1306/2013 attiecībā uz maksājumu aģentūrām un citām iestādēm, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, nodrošinājumu un euro izmantošanu, (turpmāk – regula Nr. 907/2014) tiek aizstāta ar Komisijas 2021. gada 7. decembra Deleģēto regulu (ES) 2022/127, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 papildina ar noteikumiem par maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, nodrošinājumiem un euro izmantošanu, (turpmāk – regula 2022/127).
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1307/2013, ar ko izveido noteikumus par lauksaimniekiem paredzētiem tiešajiem maksājumiem, kurus veic saskaņā ar kopējās lauksaimniecības politikas atbalsta shēmām, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 637/2008 un Padomes Regulu (EK) Nr. 73/2009, (turpmāk – regula Nr. 1307/2013) ir aizstāta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).
Komisijas 2014. gada 11. marta Deleģētā regula (ES) Nr. 907/2014, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1306/2013 attiecībā uz maksājumu aģentūrām un citām iestādēm, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, nodrošinājumu un euro izmantošanu, (turpmāk – regula Nr. 907/2014) tiek aizstāta ar Komisijas 2021. gada 7. decembra Deleģēto regulu (ES) 2022/127, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 papildina ar noteikumiem par maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, nodrošinājumiem un euro izmantošanu, (turpmāk – regula 2022/127).
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1307/2013, ar ko izveido noteikumus par lauksaimniekiem paredzētiem tiešajiem maksājumiem, kurus veic saskaņā ar kopējās lauksaimniecības politikas atbalsta shēmām, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 637/2008 un Padomes Regulu (EK) Nr. 73/2009, (turpmāk – regula Nr. 1307/2013) ir aizstāta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošajos Ministru kabineta 2018. gada 20. marta noteikumos Nr. 171 "Lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu Eiropas Savienības licencēšanas un tarifu kvotu sistēmu administrēšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 171) noteikts, ka
1) Pārtikas un veterinārais dienests, pamatojoties uz Lauksaimniecības datu centra iesniegumu, veic fizisko pārbaudi par importēto tīršķirnes vaislas liellopu vai nobarošanai paredzēto jaunbuļļu reģistrēšanas un apzīmēšanas normatīvo aktu ievērošanu noteiktā saimniecībā konkrētā laikposmā, ja ir pamatotas aizdomas par importa licences nosacījumu pārkāpumiem, un sniedz Lauksaimniecības datu centram informāciju par saimniecības vai saimniecību pārbaudē konstatēto;
2) Lauksaimniecības datu centrs pieņem importētāja rakstveida iesniegumu par saimniecību, kurā tiks turēti atbilstoši tarifu kvotai importētie tīršķirnes vaislas liellopi vai nobarošanai paredzētie jaunbuļļi, un pēc importētāja pieprasījuma izsniedz apliecinājumu par importēto tīršķirnes vaislas liellopu vai nobarošanai paredzēto jaunbuļļu turēšanu noteiktā saimniecībā konkrētā laikposmā, ja Eiropas Savienības normatīvie akti paredz šāda apliecinājuma vai pierādījuma iesniegšanu muitas nodokļa nodrošinājuma atbrīvošanai;
3) importētājs, piesakot muitas procedūru – laišana brīvā apgrozībā – tīršķirnes vaislas liellopiem vai nobarošanai paredzētiem jaunbuļļiem, iesniedz muitas iestādē apliecinājumu par informācijas iesniegšanu Lauksaimniecības datu centram par importēto dzīvnieku turēšanas garantēšanu un par saimniecībām;
4) mēneša laikā pēc muitas procedūras – laišana brīvā apgrozībā – noformēšanas importētājs iesniedz Lauksaimniecības datu centrā iesniegumu par importēto dzīvnieku turēšanu saimniecībā;
5) lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu importa un eksporta licencēšanas un tarifu kvotu sistēmu administrēšanas kārtība ir noteikta regulās Nr. 907/2014 un Nr. 1307/2013.
1) Pārtikas un veterinārais dienests, pamatojoties uz Lauksaimniecības datu centra iesniegumu, veic fizisko pārbaudi par importēto tīršķirnes vaislas liellopu vai nobarošanai paredzēto jaunbuļļu reģistrēšanas un apzīmēšanas normatīvo aktu ievērošanu noteiktā saimniecībā konkrētā laikposmā, ja ir pamatotas aizdomas par importa licences nosacījumu pārkāpumiem, un sniedz Lauksaimniecības datu centram informāciju par saimniecības vai saimniecību pārbaudē konstatēto;
2) Lauksaimniecības datu centrs pieņem importētāja rakstveida iesniegumu par saimniecību, kurā tiks turēti atbilstoši tarifu kvotai importētie tīršķirnes vaislas liellopi vai nobarošanai paredzētie jaunbuļļi, un pēc importētāja pieprasījuma izsniedz apliecinājumu par importēto tīršķirnes vaislas liellopu vai nobarošanai paredzēto jaunbuļļu turēšanu noteiktā saimniecībā konkrētā laikposmā, ja Eiropas Savienības normatīvie akti paredz šāda apliecinājuma vai pierādījuma iesniegšanu muitas nodokļa nodrošinājuma atbrīvošanai;
3) importētājs, piesakot muitas procedūru – laišana brīvā apgrozībā – tīršķirnes vaislas liellopiem vai nobarošanai paredzētiem jaunbuļļiem, iesniedz muitas iestādē apliecinājumu par informācijas iesniegšanu Lauksaimniecības datu centram par importēto dzīvnieku turēšanas garantēšanu un par saimniecībām;
4) mēneša laikā pēc muitas procedūras – laišana brīvā apgrozībā – noformēšanas importētājs iesniedz Lauksaimniecības datu centrā iesniegumu par importēto dzīvnieku turēšanu saimniecībā;
5) lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu importa un eksporta licencēšanas un tarifu kvotu sistēmu administrēšanas kārtība ir noteikta regulās Nr. 907/2014 un Nr. 1307/2013.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā no 2025. gada 1. janvāra Lauku atbalsta dienests pārņem visas Lauksaimniecības datu centra funkcijas un uzdevumus un funkcijas par dokumentu apriti saistībā ar importētiem tīršķirnes vaislas liellopiem vai nobarošanai paredzētiem jaunbuļļiem tiks uzturēti Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmā, noteikumu projektā ir jāsvītro atsauce uz Lauksaimniecības datu centru.
Papildus jāprecizē atsauces uz aktuālajiem Eiropas Savienības tiesību aktiem – regulu 2022/127 un regulu 2021/2115.
Papildus jāprecizē atsauces uz aktuālajiem Eiropas Savienības tiesību aktiem – regulu 2022/127 un regulu 2021/2115.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā un 5., 6. un 7. pielikumā vārdi "Lauksaimniecības datu centrs" tiek aizstāti ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Tiek arī precizētas atsauces uz aktuālajām regulām: regula Nr. 907/2014 tiek aizstāta ar regulu 2022/127 un regula Nr. 1307/2013 tiek aizstāta ar regulu 2021/2115.
Tiek arī precizētas atsauces uz aktuālajām regulām: regula Nr. 907/2014 tiek aizstāta ar regulu 2022/127 un regula Nr. 1307/2013 tiek aizstāta ar regulu 2021/2115.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumos noteiktās Lauksaimniecības datu centra funkcijas no 2025. gada 1. janvāra pildīs Lauku atbalsta dienests.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumos noteiktās Lauksaimniecības datu centra funkcijas no 2025. gada 1. janvāra pildīs Lauku atbalsta dienests.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
02022R0127
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 7. decembra Deleģētā regula (ES) 2022/127, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 papildina ar noteikumiem par maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, nodrošinājumiem un euro izmantošanu
Apraksts
Regula paredz nosacījumus maksājumu aģentūrām saistībā ar ES atbalsta pasākumu administrēšanu un uzraudzību (finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, nodrošinājumiem u.c.).
ES tiesību akta CELEX numurs
02021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 2013/1305 un (ES) Nr. 2012/1307
Apraksts
Regula paredz nosacījumus attiecībā uz dalībvalstu stratēģiskajiem plāniem, tostarp par sertificētu konkrētu kaņepju šķirņu sēklu izmantošanu.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 7. decembra Deleģētā regula (ES) 2022/127, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 papildina ar noteikumiem par maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, nodrošinājumiem un euro izmantošanu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2022/127
Noteikumu 2.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu 2.4. apakšpunkts ievieš vispārīgu atsauci uz regulu 2022/127.
Regulas 2022/127 IV nodaļa
Noteikumu 3.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Projekts noteic, ka Lauku atbalsta dienests pieņem, reģistrē, atbrīvo vai ietur nodrošinājumu atbilstoši regulas 2022/127 IV nodaļas prasībām.
Projekts noteic, ka Lauku atbalsta dienests pieņem, reģistrē, atbrīvo vai ietur nodrošinājumu atbilstoši regulas 2022/127 IV nodaļas prasībām.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 2013/1305 un (ES) Nr. 2012/1307
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
Noteikumu 2.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu 2.5. apakšpunkts ievieš vispārīgu atsauci uz regulu 2021/2115.
Regulas 2021/2115 4. panta 8. punkts
Noteikumu 30. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Attiecībā uz kaņepju sēklu personai jāiesniedz Lauku atbalsta dienestā trešās valsts eksportētāja izsniegts apliecinājums par produkta atbilstību regulas 2021/2115 4. panta 8. punktā noteiktajām prasībām.
Attiecībā uz kaņepju sēklu personai jāiesniedz Lauku atbalsta dienestā trešās valsts eksportētāja izsniegts apliecinājums par produkta atbilstību regulas 2021/2115 4. panta 8. punktā noteiktajām prasībām.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Lēmums par datu centra likvidāciju un tā valsts pārvaldes uzdevumu nodošanu Lauku atbalsta dienestam pieņemts Ministru kabineta 2024. gada 10. septembra sēdē. Tā kā noteikumu projekts nodrošina rīkojumā Nr. 743 dotā uzdevuma izpildi un attiecas uz valsts pārvaldes iekšējo reorganizāciju, sabiedrības līdzdalība projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Jā
Tiks likvidēts Lauksaimniecības datu centrs.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Lauku atbalsta dienestam, pārņemot Lauksaimniecības datu centra pildītos uzdevumus, tiek paplašināts pildāmo valsts pārvaldes uzdevumu daudzums.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
