Anotācija (ex-ante)

24-TA-2467: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par ceļu satiksmes uzraudzības tehnisko līdzekļu, kas paredzēti pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, uzstādīšanu uz ceļiem un ar tiem fiksētās informācijas paziņošanu adresātam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2025.gada 1.janvārī spēkā stāsies grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas noteiks, ja pārkāpums — tāda transportlīdzekļa izmantošana ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate vai par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, — fiksēts ar tehnisku līdzekli, neapturot transportlīdzekli, policija Administratīvās atbildības likuma 162. panta pirmajā daļā minētajai personai nekavējoties elektroniski nosūta informāciju (ja adresāta dati elektroniskai saziņai ir zināmi) par fiksēto gadījumu.
Ņemot vērā, ka spēkā esošo Ministru kabineta 2022. gada 12. aprīļa noteikumi Nr.224 “Prasības un kārtība tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskajiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā” izdošanas pamats tiek papildināts, kā arī grozāmo normu apjoms pārsniedz pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma un pamatojoties uz Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140. punktu, ir nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā, ja ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, tiek fiksēta tāda transportlīdzekļa izmantošana ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate vai par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā automātiskā datu apstrādes režīmā tiek sagatavots informatīvais paziņojums par fiksēto gadījumu (iespējamo pārkāpumu) un paziņojama nosūtīšanu attiecīgajam adresātam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā ir Ministru kabineta 2022. gada 12. aprīļa noteikumi Nr.224 “Prasības un kārtība tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskajiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā”. 2025.gada 1.janvārī spēkā stāsies grozījumi Ceļu satiksmes likumā, ar kuriem 43.7 pants tiek papildināts ar 1.1 daļu, kas nosaka, ja pārkāpums - tāda transportlīdzekļa izmantošana ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate vai par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, - fiksēts ar tehnisku līdzekli, neapturot transportlīdzekli, policija Administratīvās atbildības likuma 162. panta pirmajā daļā minētajai personai nekavējoties elektroniski nosūta informāciju (ja adresāta dati elektroniskai saziņai ir zināmi) par fiksēto gadījumu. Kārtību, kādā informācija paziņojama Administratīvās atbildības likuma 162. panta pirmajā daļā minētajai personai, nosaka Ministru kabinets.
Ar grozījumiem Ceļu satiksmes likumā ir precizēts Ministru kabineta 2022. gada 12. aprīļa noteikumu Nr.224 “Prasības un kārtība tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskajiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā” tvērums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izdarot grozījumus Ceļu satiksmes likumā, Ministru kabineta 2022. gada 12. aprīļa noteikumu Nr.224 “Prasības un kārtība tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskajiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā” izdošanas pamats ir papildināms, kā arī pašos noteikumus iekļaujama jauna sadaļa, līdz ar to ir nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek izpildīts Ceļu satiksmes likumā noteiktais deleģējums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā informācija par iespējamo pārkāpumu, kas fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, paziņojama Administratīvās atbildības likuma 162. panta pirmajā daļā minētajai personai.

Ar Noteikumu projektu tiek noteikts, ka paziņojums par iespējamu pārkāpuma, kas fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, izdarīšanu personai tiek nosūtīts nekavējoties, tomēr, ņemot vērā, ka informācijas saņemšanas laiks CSDD informatīvajās sistēmās no dažādiem tehniskajiem līdzekļiem atšķiras, atšķirīgs ir arī paziņojuma nosūtīšanas laiks katrā konkrētā gadījumā.
Papildus norādāms, ka paziņojums primāri nosūtāms uz oficiālo elektronisko adresi vai CSDD e-pakalpojumos norādīto e-pasta adresi, kā tas noteikts arī citos normatīvajos aktos. 

Ar Noteikumu projektu paredzēts arī atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2022. gada 12. aprīļa noteikumus Nr.  224 “Prasības un kārtība tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskajiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā” (turpmāk - Noteikumi Nr.224).
Ar Noteikumu projektu tiek pārņemtas Noteikumu Nr.224 prasības un kārtība tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem, kā arī sabiedrības informēšanai par vietām, tostarp ceļu posmiem, kur uzstādīti stacionārie tehniskie līdzekļi, un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, nosakot iesniedzamo informāciju par fiksēto pārkāpumu, kas nepieciešama, lai tiktu nodrošināta vispārīga reģistra automatizēta darbība, tostarp reģistrā varētu tikt veikta informācijas apstrāde, kā arī veikta informācijas par attiecīgo pārkāpumu veidu atlase un tālāk nosūtīšanai policijai fiksētā pārkāpuma kvalificēšanai un lēmuma sagatavošanai.
Ņemot vērā, ka ceļu satiksmes drošība sastāv no dažādiem elementiem, proti, ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas, autovadītāju izglītošanas un uzraudzības, kā arī transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa un atbilstošas ceļu infrastruktūras, ar Noteikumu projektu tiek paplašināts tehnisko līdzekļu uz ceļiem uzstādīšanas mērķis vispārējas ceļu satiksmes drošības uzlabošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ja ar tehnisko līdzekli tiks fiksēts, ka transportlīdzeklim, kas piedalās satiksmē, nav veikta valsts tehniskā apskate vai par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, transportlīdzekļa īpašniekam (turētājam), tiks nosūtīts informatīvais paziņojums par fiksēto gadījumu (iespējamo pārkāpumu).
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ja ar tehnisko līdzekli tiks fiksēts, ka transportlīdzeklim, kas piedalās satiksmē, nav veikta valsts tehniskā apskate vai par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, transportlīdzekļa īpašniekam (turētājam), tiks nosūtīts informatīvais paziņojums par fiksēto gadījumu (iespējamo pārkāpumu).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Projektā paredzētā informatīvo paziņojumu sūtīšana tiks iekļauta deleģēšanas līgumā, kas saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 437.panta 1.1 daļu tiek slēgts starp Valsts policiju un VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija”, paredzot paziņojumu sūtīšanas izmaksas segt no Valsts policijai valsts budžetā piešķirtajiem līdzekļiem saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra rīkojumu Nr. 775 “Par ceļu satiksmes pārkāpumu fiksēšanas tehnisko līdzekļu darbības nodrošināšanu”.
Iekšlietu ministrijas Informācijas centra nodrošinātās koplietošanas tehnoloģiskās platformas izmaksu segšanas nodrošināšanai pēc projektēšanas pabeigšanas, tas ir, no 2026. gada 1. jūnija, Iekšlietu ministrijas Informācijas Centrs sagatavos un iesniegs pieprasījumu atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.4. apakšpunktam vai saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 01.00.00 programmas "Apropriācijas rezerve"", ņemot vērā izmaiņas izdevumos pabeigto Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu uzturēšanai, ja projekts vai tā posms ir pilnībā pabeigts, nodots ekspluatācijā, par to ir veikts galīgā norēķina maksājums un tas turpmāk jāfinansē no valsts budžeta līdzekļiem.
Nepieciešamais finansējums uzturēšanas izdevumu segšanai ik gadu provizoriski ir 106 960 euro (aprēķins: 1337 cilvēkstundas x 80 euro), ņemot vērā Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturēšanas un izstrādes izmaksas informācijas sistēmām un platformām, kas pēc savas funkcionalitātes un apjoma ir līdzīgas.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Satiksmes ministrija, Valsts policija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/0cbe5bce-b711-4229-b7c7-86b9cf751521

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
  • Valsts policija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Pašvaldības policijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
CSDD nodrošinātā Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra informācijas pieejamības tehnoloģiskie risinājumi, veicina iestāžu komunikācijas tehnoloģiju attīstību un atvieglo tām noteikto funkciju izpildi.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi