1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Eiropas Savienības līmenī vispārīgi noteikumi par atjaunīgajiem energoresursiem transporta nozarē ir noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvā (ES) Nr. 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (turpmāk – Direktīva Nr. 2018/2001). Lai nodrošinātu aviācijas ilgtspējīgu attīstību, Direktīvā Nr. 2018/2001 noteiktais visaptverošais regulējums ir papildināts ar lex specialis, t.i., Regulu Nr. 2023/2405. Regulā Nr. 2023/2405 noteikti pasākumi, tostarp tirgus instrumenti, kuru mērķis ir samazināt gaisa kuģu, kas izlido no Eiropas Savienības lidostām, radītās oglekļa emisijas un izveidotu ilgtspējīgas aviācijas degvielas piegāžu tirgu. Vienlaikus šādu pasākumu mērķis ir veicināt Eiropas Savienības vispārējo klimata mērķu sasniegšanu līdz 2030. un 2050. gadam.
Ar Regulu Nr. 2023/2405 tiek noteiktas prasības:
1) gaisa kuģu ekspluatantiem, kuri veic lidojumos no Eiropas Savienības lidostām, uzpildīt gaisa kuģus tikai ar tādu degvielas daudzumu, kas vajadzīgs lidojumam, lai izvairītos no emisijām gaisa kuģu papildu svara dēļ, kā arī ik gadu iesniegt ziņojumus kompetentajai iestādei par Eiropas Savienības lidostās uzpildīto degvielas daudzumu;
2) Eiropas Savienības lidostām noteikts pienākums nodrošināt infrastruktūru, kas nepieciešama, lai piegādātu, uzglabātu un uzpildītu gaisa kuģus ar ilgtspējīgām aviācijas degvielām;
3) aviācijas degvielu piegādātājiem noteikts pienākums nodrošināt ilgtspējīgu aviācijas degvielu un sintētisko aviācijas degvielu pieejamību Eiropas Savienības lidostās.
Vienlaikus Regula Nr. 2023/2405 paredz pienākumu dalībvalstīm izraudzīties kompetento iestādi vai kompetentās iestādes Regulā Nr. 2023/2405 noteikto uzraudzības pienākumu veikšanai, kā arī pienākumu noteikt sodus par Regulā Nr. 2023/2405 noteikto pienākumu nepildīšanu.
Ilgtspējības (sustainability) prasību mērķu sasniegšanai aviācijas nozarei noteiktie uzdevumi nav saistīti ar līdzšinējiem Civilās aviācijas aģentūras kompetencē esošajiem gaisa kuģu lidojumu drošuma (safety) un civilās aviācijas drošības (security) uzraudzības jautājumiem, attiecīgi Civilās aviācijas aģentūrai šobrīd nav noteikta kompetence veikt ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanas un piegādes prasību īstenošanas uzraudzību.
Ņemot vērā, ka aviācijas nozares klimatneitralitāti plānots sasniegt līdz 2050.gadam, bet tās panākšanai nepieciešamie rīki un prasības, tostarp tiesību akti, ir attīstības procesā, Likumprojektā ir lietderīgi definēt piešķirto uzraudzības kompetenci kopumā, neatkārtojot funkcijas, kuras nosaka atsevišķi tiesību akti. Tādējādi Likumprojekta 1.pants paredz papildināt likuma “Par aviāciju” 6. panta otro daļu ar jaunu 21. apakšpunktu, ievērojot vienotu likuma panta apakšpunktu konstrukciju un definējot Civilās aviācijas aģentūrai piešķirto kompetenci kopumā.
Savukārt attiecībā uz Regulā Nr.2023/2405 minētajiem citiem pienākumiem (piemēram, tādiem kā pienākums sadarboties, kas noteikts 6. un 7.pantā), izmantojams administratīvā procesa regulējums. Ņemot vērā to, ka līdz šim ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanas jautājumi, kas skarti Regulas Nr. 2023/2405 tvērumā, aviācijas jomā nav tikuši regulēti, nav iespējams paredzēt, kāds varētu būt likumprojektā ietverto administratīvo pārkāpumu izdarīšanas biežums.
Likumprojekts paredz papildināt likuma “Par aviāciju” 12. nodaļu ar jaunu 124.2 pantu kura:
1) pirmā daļa paredz noteikt administratīvos sodus lidaparātu ekspluatantiem vai lidaparātu īpašniekiem par Regulas Nr. 2023/2405 5. panta 1. punktā noteiktā pienākuma neievērošanu. Soda sankcijā lidaparātu ekspluatantiem (lidaparātu īpašniekiem) iekļauta Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 2. punktā paredzētā naudas soda aprēķina formula, kā arī paredzēta maksimālā naudas soda robežvērtība, paredzot, ka tā ir divas reizes lielāka par Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 2. punktā noteikto. Nosakot maksimālo naudas soda robežvērtību, ņemti vērā AS Air Baltic Corporation dati attiecībā uz patērēto aviācijas degvielas daudzumu 2023. gadā un informācija par praksē iespējamo neuzpildīto degvielas daudzumu;
2) otrā daļa atbilstoši Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 3. punktam paredz noteikt administratīvos sodus lidostām par piekļuves aviācijas degvielām, kurās ir ilgtspējīgas aviācijas degvielas minimālais īpatsvars, nenodrošināšanu. Naudas soda maksimālā robežvērtība lidostai aprēķināta, balstoties uz Administratīvās atbildības likuma 16. panta piektajā daļā noteikto un aprēķiniem, kuri veikti, izmantojot valsts akciju sabiedrības “Starptautiskā lidosta “Rīga”" 2023. gada neto apgrozījumu;
3) trešā un ceturtā daļa paredz noteikt administratīvos sodus aviācijas degvielas piegādātājiem par SAF minimālā īpatsvara nenodrošināšanu lidostās. Atbilstoši Regulas Nr. 2023/2405 4. pantā noteiktajam, sintētisko aviācijas degvielu minimālajam un vidējam īpatsvaram laikposmā no 2030. gada 1. janvāra līdz 2034. gada 31. decembrim jāatbilst Regulas Nr. 2023/2405 I pielikumā noteiktajām vērtībām. Soda sankcijā aviācijas degvielu piegādātājiem iekļauta Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 4. un 5. punktā paredzētā naudas soda aprēķina formula, kā arī paredzēta maksimālā naudas soda robežvērtība, paredzot, ka tā ir divas ar pusi reizes lielāka par Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 4. un 5. punktā noteikto;
4) piektā daļa paredz noteikt administratīvos sodus aviācijas degvielas piegādātājiem par maldinošas vai neprecīzas informācijas sniegšanu. Soda sankcijā aviācijas degvielas piegādātājiem iekļauta Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 6. punktā paredzētā naudas soda aprēķina formula, kā arī paredzēta maksimālā naudas soda robežvērtība, paredzot, ka tā ir divas reizes lielāka par Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 6. punktā noteikto. Šāda rakstura administratīvie sodi pēc būtības iederas Administratīvo sodu likumā par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā, taču Regulā Nr. 2023/2405 noteiktais naudas soda apmērs ir netipisks ierastajam administratīvo sodu regulējumam, tādēļ būtu lietderīgi visas administratīvo sodu normas, kas veidotas atbilstoši Administratīvās atbildības likuma 16. panta sestajā daļā noteiktajam, paredzēt vienā tiesību aktā.
Naudas soda maksimālās robežvērtības noteiktas, savstarpēji salīdzinot lidaparātu ekspluatantu, lidostas un aviācijas degvielas piegādātāju iespējamos administratīvos pārkāpumus. Tā, piemēram, lidaparātu ekspluatantu uzpildītais aviācijas degvielas daudzums var būt atkarīgs no aviācijas degvielas piegādātāju un lidostas rīcības, līdz ar to naudas soda maksimālajai robežvērtībai būtu jābūt mazākai par naudas soda maksimālo robežvērtību aviācijas degvielas piegādātājiem. Savukārt naudas soda par informācijas nesniegšanu maksimālā robežvērtība ir samērojama ar naudas soda par degvielas nepiegādāšanu maksimālo robežvērtību, jo informācijas nesniegšana vai attiecīga degvielas daudzuma nepiegādāšana var būt savstarpēji saistīti administratīvie pārkāpumi. Tāda pati pieeja naudas soda maksimālās robežvērtības izvērtēšanā izmantota arī, nosakot naudas sodu par lidostām par piekļuves aviācijas degvielām, kurās ir ilgtspējīgas aviācijas degvielas minimālais īpatsvars, nenodrošināšanu.
Likumprojektā iekļauto tiesību normu, kuras nosaka sankcijas par Regulā Nr. 2023/2405 noteiktajiem pārkāpumiem, subjekti ir juridiskas personas, taču, ņemot vērā Regulas Nr. 2023/2405 3. pantā minēto definīcijas “gaisa kuģa ekspluatants” skaidrojumu, kurš paredz termina “gaisa kuģa ekspluatants” plašu interpretāciju, tajā iekļaujot gaisa kuģa īpašnieku, likumprojektā paredzama atbildība arī gaisa kuģa īpašniekam, kas var būt fiziska persona. Ņemot vērā to, ka Regula Nr. 2023/2405 paredz minimālo soda apmēru par gaisa kuģa ekspluatantam vai gaisa kuģa īpašniekam piemērojamo soda apmēru, iestādei, vērtējot administratīvā soda apmēru, būtu jāņem vērā ierastā prakse fiziskai personai piemērot mazāku sodu.
Likumprojekts paredz papildināt likuma “Par aviāciju” 125. panta pirmo daļu, nosakot, ka administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 124.2 pantā noteiktajiem administratīvajiem pārkāpumiem veic Civilās aviācijas aģentūra.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Likumprojekts attiecas uz fiziskajām personām – lidaparātu īpašniekiem, kuri var tikt saukti pie administratīvās atbildības civilās aviācijas jomā.
- Likumprojekts attiecas uz juridiskajām personām – lidaparātu ekspluatantiem, lidostām, aviācijas degvielas piegādātājiem, kuras var tikt sauktas pie administratīvās atbildības civilās aviācijas jomā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Lai nodrošinātu vienu papildus amata vietu - vecākais inspektors, saime 28.3, līmenis V, 10 mēnešalgu grupa - papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai (EKK – 1000 Atlīdzība):
2025.gadā - 74 355 euro;
2026.gadā - 77 897 euro;
2027.gadā - 80 495 euro;
2028.gadā - 83 093 euro;
2029.gadā - 83 093 euro.
Detalizēts izdevumu aprēķins, kas nepieciešams vecākā inspektora amata vietas nodrošināšanai, ir pieejams tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par aviāciju"" anotācijas pielikumā.
Civilās aviācijas aģentūra ir budžeta nefinansēta iestāde, kas normatīvajos aktos noteiktā kārtībā tiek finansēta no ieņēmumiem, kas gūti no sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem. Civilās aviācijas aģentūras 2025.gada budžetā un turpmāko gadu budžetos (2026.-2029.gadam) ieplānots papildu finansējums nepieciešamās amata vietas atlīdzībai.
Lai nodrošinātu vienu papildus amata vietu - vecākais inspektors, saime 28.3, līmenis V, 10 mēnešalgu grupa - papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai (EKK – 1000 Atlīdzība):
2025.gadā - 74 355 euro;
2026.gadā - 77 897 euro;
2027.gadā - 80 495 euro;
2028.gadā - 83 093 euro;
2029.gadā - 83 093 euro.
Aviācijas ilgtspējības nodrošināšana gan starptautiskā (Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO)), gan reģionālā (Eiropas Savienības) līmenī ir izvirzīta kā nozares prioritāte. Tādējādi, lai veicinātu atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanu aviācijas nozarē, 2023.gada nogalē spēkā stājās Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Regula (ES) Nr. 2023/2405 par vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu ilgtspējīgam gaisa transportam (ReFuelEU Aviation) (turpmāk – Regula Nr.2023/2405), kuras prasības dalībvalstīs piemērojamas no 2024.gada 1.janvāra.
Satiksmes ministrija informēja Eiropas Komisiju, ka Latvijā Regulas Nr. 2023/2405 11.panta 1. punktā minētā kompetentā iestāde būs tās resora iestāde – Civilās aviācijas aģentūra. Ilgtspējības prasību mērķu sasniegšanai aviācijas nozarei noteiktie uzdevumi nav saistīti ar līdzšinējiem Civilās aviācijas aģentūras kompetencē esošajiem drošuma (safety) un aviodrošības (security) uzraudzības uzdevumiem, tādējādi Regulas Nr. 2023/2405 prasības ir līdz šim Civilās aviācijas aģentūras kompetencē nebijušu uzdevumu (aviācijas ilgtspējības (sustainability)) nodrošināšana, kuru mērķis saistīts ar atjaunīgo energoresursu izmantošanas nodrošināšanu aviācijas nozarē un aviācijas nozares klimatneitralitātes (nulles emisijas) mērķu sasniegšanu līdz 2050.gadam. Jāpiebilst, ka ne tikai Latvijā, bet visā Eiropas Savienībā līdz ar Regulu Nr.2023/2405 civilās aviācijas uzraudzības iestādēm nāk klāt pilnīgi jauna uzraudzības joma – transporta enerģētika, kas nosaka līdz šim civilās aviācijas darbību uzraugošajām iestādēm nebijušu funkciju izpildi atjaunīgo energoresursu izmantošanas, aviācijas alternatīvo degvielu pieejamības nodrošināšanas un izmantošanas prasību uzraudzībā.
Lai nodrošinātu Regulā Nr. 2023/2405 noteikto pienākumu izpildi, dalībvalstu līmenī ir jāizveido vajadzīgā tiesiskā un administratīvā sistēma, kā arī Regulas Nr. 2023/2405 11. panta 2. punkts nosaka, ka dalībvalsts nodrošina kompetentajai iestādei nepieciešamos resursus uzdevumu veikšanai. Šobrīd Civilās aviācijas aģentūrā nav pastāvīgas amata vietas, kas nodrošinātu uzraudzības funkcijas par alternatīvo degvielu izmantošanu gaisa transporta ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanas izpildei. Regulas Nr.2023/2405 prasību īstenošanai nepieciešams ievērojams darba apjoms, lai nodrošinātu nepieciešamā nacionālā tiesiskā darbības ietvara izveidi, kuram saskaņā ar Regulas Nr.2023/2405 noteiktajiem termiņiem, ir jābūt funkcionālam jau no2025.gada 1.janvāra.
Civilās aviācijas aģentūrai ir nepieciešams izveidot jaunu amata vietu, kas nodrošinās tādu funkciju izpildi, kā aviācijas degvielas piegādātāju, gaisa kuģu ekspluatantu un lidostu darbības uzraudzību alternatīvo aviācijas degvielu piegādē un izmantošanā, to ikgadējo ziņojumu pārbaudi un apstiprināšanu, sodu piemērošanu prasību neizpildes gadījumā, alternatīvo aviācijas degvielu atbilstības pārbaudes, izņēmumu pieprasījumu izvērtēšanu un apstiprināšanu, dalībvalsts datu apkopošanu un ziņojumu gatavošanu Eiropas aviācijas drošības aģentūrai par gūto finanšu līdzekļu izlietojumu pētniecības un inovācijas projektu atbalstam alternatīvo aviācijas degvielu jomā.
Regulas Nr. 2023/2405 noteikto funkciju izpildei nepieciešamā papildus cilvēkresursu izmaksas tiks segtas no Civilās aviācijas aģentūras ieņēmumiem un Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 823 “Noteikumi par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu” minētā Civilās aviācijas aģentūras darbības nodrošināšanai paredzētā finansējuma.
Civilās aviācijas aģentūra, lai nodrošinātu starptautiskajos tiesību aktos noteikto funkciju izpildi, no 2017. gada ir veikusi vairākas reorganizācijas, pārskatot amata pienākumus un veicamos uzdevumus, optimizējot iestādē esošās amata vietas, tajā pašā laikā nepalielinot kopējo amata vietu skaitu. Tādējādi ir izmantoti visi iestādes resursi, lai varētu nodrošināt līdz šim laikam uzdoto funkciju izpildi un esošo amata vietu pārdale jaunās funkcijas un uzdevumu nodrošināšanai iestādē nav iespējama.
Minētās jaunās funkcijas un uzdevumu nodrošināšanai amata vieta tiks pārdalīta no Satiksmes ministrijas ilgstoši vakantās amata vietas, nepalielinot kopējo amata vietu skaitu Satiksmes ministrijas resorā.
Likumprojektā iekļautās normas paredz administratīvo atbildību ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanas un piegādes jomā. Šobrīd novērtēt minēto grozījumu ietekmi uz budžeta ieņēmumiem un sniegt precīzus aprēķinus nav iespējams šādu iemeslu dēļ.
Ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanas un piegādes jomā uzraudzība līdz šim nav tikusi veikta un nav izveidojusies prakse administratīvās atbildības piemērošanā, tādēļ nav iespējams pat aptuveni prognozēt administratīvā pārkāpuma procesu skaitu.
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Regulas Nr.2023/2405 12.panta 9.punkta izpilde iekļauta likuma “Par aviāciju” 6.panta otrajā daļā un Administratīvās atbildības likumā;
Regulas Nr.2023/2405 12.panta 10.punkta izpilde iekļauta Administratīvās atbildības likuma 263.panta sestajā daļā un Zinātniskās darbības likumā, kā arī uz tā pamata izdotajos normatīvajos aktos.
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Viena vecākā inspektora (amata saime 28.3., V līmenis 10. mēnešalgu grupa) atlīdzības izmaksas gadā (2025. gads) plānotas 74 355 euro (tai skaitā darba samaksa, sociālās garantijas, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, veselības apdrošināšanas polise).
Detalizēts aprēķins pievienots likumprojekta pielikumā.