Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
24-TA-1262: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par aviāciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekts „Grozījumi likumā “Par aviāciju”” (turpmāk – Likumprojekts) ir izstrādāts, lai ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Regulas (ES) 2023/2405 par vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu ilgtspējīgam gaisa transportam (ReFuelEU Aviation) (turpmāk – Regula Nr. 2023/2405) prasības.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanu aviācijas jomā, noteikt valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” (turpmāk – Civilās aviācijas aģentūra) pienākumu veikt Regulas Nr. 2023/2405 11. panta 1. punktā noteiktās kompetentās iestādes funkcijas, kā arī panākt, ka gaisa kuģu ekspluatanti, lidostas un degvielas piegādātāji veic Regulā Nr. 2023/2405 noteiktos pienākumus, nosakot administratīvo atbildību par Regulas Nr. 2023/2405 12. pantā minētajiem pārkāpumiem. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gada 18. oktobrī tika pieņemta Regula Nr. 2023/2405, kuru piemēro no 2024. gada 1. janvāra, bet tās 4., 5., 6., 8. un 10. pantu – no 2025. gada 1. janvāra. Regula Nr. 2023/2405 ir būtiska Eiropas Savienības tiesību aktu paketes “Gatavi mērķrādītājam 55 %” daļa, kuras mērķis ir ļaut Eiropas Savienībai līdz 2030. gadam samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas vismaz par 55 % salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni un 2050. gadā panākt oglekļa nulles emisijas jeb klimatneitralitāti.

Eiropas Savienības līmenī vispārīgi noteikumi par atjaunīgajiem energoresursiem transporta nozarē ir noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvā (ES) Nr. 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (turpmāk – Direktīva Nr. 2018/2001). Lai nodrošinātu aviācijas ilgtspējīgu attīstību, Direktīvā Nr. 2018/2001 noteiktais visaptverošais regulējums ir papildināts ar lex specialis, t.i., Regulu Nr. 2023/2405. Regulā Nr. 2023/2405 noteikti pasākumi, tostarp tirgus instrumenti, kuru mērķis ir samazināt gaisa kuģu, kas izlido no Eiropas Savienības lidostām, radītās oglekļa emisijas un izveidotu ilgtspējīgas aviācijas degvielas piegāžu tirgu. Vienlaikus šādu pasākumu mērķis ir veicināt Eiropas Savienības vispārējo klimata mērķu sasniegšanu līdz 2030. un 2050. gadam.

Ar Regulu Nr. 2023/2405 tiek noteiktas prasības:
1) gaisa kuģu ekspluatantiem, kuri veic lidojumos no Eiropas Savienības lidostām, uzpildīt gaisa kuģus tikai ar tādu degvielas daudzumu, kas vajadzīgs lidojumam, lai izvairītos no emisijām gaisa kuģu papildu svara dēļ, kā arī ik gadu iesniegt ziņojumus kompetentajai iestādei par Eiropas Savienības lidostās uzpildīto degvielas daudzumu;
2) Eiropas Savienības lidostām noteikts pienākums nodrošināt infrastruktūru, kas nepieciešama, lai piegādātu, uzglabātu un uzpildītu gaisa kuģus ar ilgtspējīgām aviācijas degvielām;
3) aviācijas degvielu piegādātājiem noteikts pienākums nodrošināt ilgtspējīgu aviācijas degvielu un sintētisko aviācijas degvielu pieejamību Eiropas Savienības lidostās.

Vienlaikus Regula Nr. 2023/2405 paredz pienākumu dalībvalstīm izraudzīties kompetento iestādi vai kompetentās iestādes Regulā Nr. 2023/2405 noteikto uzraudzības pienākumu veikšanai, kā arī pienākumu noteikt sodus par Regulā Nr. 2023/2405 noteikto pienākumu nepildīšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regulas Nr. 2023/2405 11. panta 1. punkts paredz, ka dalībvalstis ieceļ vienu vai vairākas kompetentās iestādes, kas atbild par Regulā Nr. 2023/2405 noteikto prasību izpildi. Aviācijas ilgtspējības nodrošināšanas jautājumi starptautiski (gan Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas (ICAO), gan Eiropas Savienības līmenī) pēdējo gadu laikā tiek virzīti kā prioritāri risināmi nozares uzdevumi. Arī Regulā Nr. 2023/2405 noteikto prasību īstenošanas virsmērķis ir aviācijas nozares ilgtspējības nodrošināšana, kuru iecerēts panākt, veicinot atjaunīgo energoresursu izmantošanu aviācijas nozarē un pakāpeniski sasniedzot aviācijas nozares klimatneitralitātes (nulles emisijas) mērķus līdz 2050. gadam. Lai sniegtu ieguldījumu minēto mērķu sasniegšanā, regula Nr. 2023/2405 lidaparātu ekspluatantiem, lidlaukiem un aviācijas degvielu piegādātājiem nosaka virkni prasību ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanai un piegādei, tostarp nosaka dalībvalstij pienākumu iecelt kompetento iestādi, kas atbildēs par Regulā Nr. 2023/2405 noteikto prasību izpildi.
Ilgtspējības (sustainability) prasību mērķu sasniegšanai aviācijas nozarei noteiktie uzdevumi nav saistīti ar līdzšinējiem Civilās aviācijas aģentūras kompetencē esošajiem gaisa kuģu lidojumu drošuma (safety) un civilās aviācijas drošības (security) uzraudzības jautājumiem, attiecīgi Civilās aviācijas aģentūrai šobrīd nav noteikta kompetence veikt ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanas un piegādes prasību īstenošanas uzraudzību.
Risinājuma apraksts
Lai izpildītu Regulas Nr. 2023/2405 11. panta 1. punktā dalībvalstij noteikto pienākumu, noteikt kompetento iestādi attiecībā uz lidaparātu ekspluatantiem, lidostām un aviācijas degvielas piegādātājiem, Likumprojekts paredz papildināt likuma “Par aviāciju” 6. panta otro daļu ar jaunu 21. punktu, piešķirot Civilās aviācijas aģentūrai jaunu kompetenci – veikt ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanas un piegādes prasību īstenošanas uzraudzību.
Ņemot vērā, ka aviācijas nozares klimatneitralitāti plānots sasniegt līdz 2050.gadam, bet tās panākšanai nepieciešamie rīki un prasības, tostarp tiesību akti, ir attīstības procesā, Likumprojektā ir lietderīgi definēt piešķirto uzraudzības kompetenci kopumā, neatkārtojot funkcijas, kuras nosaka atsevišķi tiesību akti. Tādējādi Likumprojekta 1.pants paredz papildināt likuma “Par aviāciju” 6. panta otro daļu ar jaunu 21. apakšpunktu, ievērojot vienotu likuma panta apakšpunktu konstrukciju un definējot Civilās aviācijas aģentūrai piešķirto kompetenci kopumā.
Problēmas apraksts
Regulas Nr. 2023/2405 11. panta 2. punkts paredz, ka dalībvalstis nodrošina to kompetentajām iestādēm nepieciešamos resursus uzdevumu veikšanai, kā arī nosaka neatkarības un budžeta autonomijas prasības.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā to, ka Civilās aviācijas aģentūrai tiek uzlikta jauna funkcija, tai būs nepieciešami papildu resursi Regulā Nr. 2023/2405 noteikto uzdevumu izpildei, kas tiks segti no Civilās aviācijas aģentūras pašu ieņēmumiem un Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 823 “Noteikumi par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu” minētā Civilās aviācijas aģentūras darbības nodrošināšanai paredzētā finansējuma.
Problēmas apraksts
Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 1. punkts nosaka, ka dalībvalstis paredz noteikumus par sodiem, kurus piemēro par Regulas Nr. 2023/2405 pārkāpumiem.
Risinājuma apraksts
Regulas attiecībā uz Regulas Nr.2023/2405 12.panta 2., 3., 4., 5. un 6.punktā noteiktie sodi paredz, ka dalībvalstij jānodrošina sankciju par Regulā Nr. 2023/2405 noteikto prasību neizpildi piemērošana. Lai Regulā Nr. 2023/2405 noteiktās sankcijas tiktu ieviestas ar pasākumiem, kas atbilst Latvijas Republikā noteiktajai kārtībai, tika secināts, ka atbilstoši sodi iekļaujami Latvijas Republikas administratīvo pārkāpumu sistēmā. Tika izvērtēta iespēja piemērot administratīvā akta (procesa) principu un secināts, ka tas likumprojektā attiecībā uz Regulas Nr.2023/2405 12.panta 2., 3., 4., 5. un 6.punktu nav izmantojams, kā arī vērtēta Regulā Nr. 2023/2405 noteikto sodu efektivitāte, to maksimālās robežas un paredzamais pārkāpumu izdarīšanas biežums. Secinājums tiesību normas iekļaut administratīvo sodu regulējumā tika izdarīts, ņemot vērā to, ka Regulas Nr.2023/2405 12.panta 2., 3., 4., 5. un 6.punkts paredz konkrētu naudas soda apmēra minimālo robežu un aprēķinu, kā arī konkrētu administratīvā pārkāpuma dispozīciju.
Savukārt attiecībā uz Regulā Nr.2023/2405 minētajiem citiem pienākumiem (piemēram, tādiem kā pienākums sadarboties, kas noteikts 6. un 7.pantā), izmantojams administratīvā procesa regulējums. Ņemot vērā to, ka līdz šim ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanas jautājumi, kas skarti Regulas Nr. 2023/2405 tvērumā, aviācijas jomā nav tikuši regulēti, nav iespējams paredzēt, kāds varētu būt likumprojektā ietverto administratīvo pārkāpumu izdarīšanas biežums.
Likumprojekts paredz papildināt likuma “Par aviāciju” 12. nodaļu ar jaunu 124.pantu kura:
1) pirmā daļa paredz noteikt administratīvos sodus lidaparātu ekspluatantiem vai lidaparātu īpašniekiem par Regulas Nr. 2023/2405 5. panta 1. punktā noteiktā pienākuma neievērošanu. Soda sankcijā lidaparātu ekspluatantiem (lidaparātu īpašniekiem) iekļauta Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 2. punktā paredzētā naudas soda aprēķina formula, kā arī paredzēta maksimālā naudas soda robežvērtība, paredzot, ka tā ir divas reizes lielāka par Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 2. punktā noteikto. Nosakot maksimālo naudas soda robežvērtību, ņemti vērā AS Air Baltic Corporation dati attiecībā uz patērēto aviācijas degvielas daudzumu 2023. gadā un informācija par praksē iespējamo neuzpildīto degvielas daudzumu;
2) otrā daļa atbilstoši Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 3. punktam paredz noteikt administratīvos sodus lidostām par piekļuves aviācijas degvielām, kurās ir ilgtspējīgas aviācijas degvielas minimālais īpatsvars, nenodrošināšanu. Naudas soda maksimālā robežvērtība lidostai aprēķināta, balstoties uz Administratīvās atbildības likuma 16. panta piektajā daļā noteikto un aprēķiniem, kuri veikti, izmantojot valsts akciju sabiedrības “Starptautiskā lidosta “Rīga”" 2023. gada neto apgrozījumu;
3) trešā un ceturtā daļa paredz noteikt administratīvos sodus aviācijas degvielas piegādātājiem par SAF minimālā īpatsvara nenodrošināšanu lidostās. Atbilstoši Regulas Nr. 2023/2405 4. pantā noteiktajam, sintētisko aviācijas degvielu minimālajam un vidējam īpatsvaram laikposmā no 2030. gada 1. janvāra līdz 2034. gada 31. decembrim jāatbilst Regulas Nr. 2023/2405 I pielikumā noteiktajām vērtībām. Soda sankcijā aviācijas degvielu piegādātājiem iekļauta Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 4. un 5. punktā paredzētā naudas soda aprēķina formula, kā arī paredzēta maksimālā naudas soda robežvērtība, paredzot, ka tā ir divas ar pusi reizes lielāka par Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 4. un 5. punktā noteikto;
4) piektā daļa paredz noteikt administratīvos sodus aviācijas degvielas piegādātājiem par maldinošas vai neprecīzas informācijas sniegšanu. Soda sankcijā aviācijas degvielas piegādātājiem iekļauta Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 6. punktā paredzētā naudas soda aprēķina formula, kā arī paredzēta maksimālā naudas soda robežvērtība, paredzot, ka tā ir divas reizes lielāka par Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 6. punktā noteikto. Šāda rakstura administratīvie sodi pēc būtības iederas Administratīvo sodu likumā par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā, taču Regulā Nr. 2023/2405 noteiktais naudas soda apmērs ir netipisks ierastajam administratīvo sodu regulējumam, tādēļ būtu lietderīgi visas administratīvo sodu normas, kas veidotas atbilstoši Administratīvās atbildības likuma 16. panta sestajā daļā noteiktajam, paredzēt vienā tiesību aktā.

Naudas soda maksimālās robežvērtības noteiktas, savstarpēji salīdzinot lidaparātu ekspluatantu, lidostas un aviācijas degvielas piegādātāju iespējamos administratīvos pārkāpumus. Tā, piemēram, lidaparātu ekspluatantu uzpildītais aviācijas degvielas daudzums var būt atkarīgs no aviācijas degvielas piegādātāju un lidostas rīcības, līdz ar to naudas soda maksimālajai robežvērtībai būtu jābūt mazākai par naudas soda maksimālo robežvērtību aviācijas degvielas piegādātājiem. Savukārt naudas soda par informācijas nesniegšanu maksimālā robežvērtība ir samērojama ar naudas soda par degvielas nepiegādāšanu maksimālo robežvērtību, jo informācijas nesniegšana vai attiecīga degvielas daudzuma nepiegādāšana var būt savstarpēji saistīti administratīvie pārkāpumi. Tāda pati pieeja naudas soda maksimālās robežvērtības izvērtēšanā izmantota arī, nosakot naudas sodu par lidostām par piekļuves aviācijas degvielām, kurās ir ilgtspējīgas aviācijas degvielas minimālais īpatsvars, nenodrošināšanu.
Likumprojektā iekļauto tiesību normu, kuras nosaka sankcijas par Regulā Nr. 2023/2405 noteiktajiem pārkāpumiem, subjekti ir juridiskas personas, taču, ņemot vērā Regulas Nr. 2023/2405 3. pantā minēto definīcijas “gaisa kuģa ekspluatants” skaidrojumu, kurš paredz termina “gaisa kuģa ekspluatants” plašu interpretāciju, tajā iekļaujot gaisa kuģa īpašnieku, likumprojektā paredzama atbildība arī gaisa kuģa īpašniekam, kas var būt fiziska persona. Ņemot vērā to, ka Regula Nr. 2023/2405 paredz minimālo soda apmēru par gaisa kuģa ekspluatantam vai gaisa kuģa īpašniekam piemērojamo soda apmēru, iestādei, vērtējot administratīvā soda apmēru, būtu jāņem vērā ierastā prakse fiziskai personai piemērot mazāku sodu.

Likumprojekts paredz papildināt likuma “Par aviāciju” 125. panta pirmo daļu, nosakot, ka administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 124.pantā noteiktajiem administratīvajiem pārkāpumiem veic Civilās aviācijas aģentūra.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pirms likumprojekta izstrādes tika vērtēta iespēja Regulā Nr.2023/2405 noteikto prasību izpildei izmantot jau spēkā esošas tiesību normas, taču, ņemot vērā to, ka gaisa transporta ilgtspējīga attīstība Regulas Nr.2023/2405 kontekstā līdz šim nav tikusi regulēta un tiesiskais regulējums nepastāv, izmantot jau esošas tiesību normas nav iespējams. Likumprojekta izstrādes gaitā tika izvērtēta arī iespēja nozīmēt vairākas kompetentās iestādes Regulas Nr.2023/2405 izpratnē, ņemot vērā pašlaik spēkā esošajos tiesību aktos noteiktās kompetences degvielas ražotāju un piegādātāju uzraudzībai. Izvērtējot Būvniecības valsts kontroles biroja, Klimata un enerģētikas ministrijas un tās iestāžu kompetenci, tika secināts, ka Regulā Nr.2023/2405 noteikto uzraudzības funkciju veikšanai nepieciešamās kompetences vairāk atbilst Civilās aviācijas aģentūrai tiesību aktos jau paredzēto funkciju veikšanai, līdz ar to, ir racionāli arī Regulā Nr.2023/2405 noteiktās kompetentās iestādes funkcijas uzdot Civilās aviācijas aģentūrai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Likumprojekts attiecas uz fiziskajām personām – lidaparātu īpašniekiem, kuri var tikt saukti pie administratīvās atbildības civilās aviācijas jomā.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesību normas ir pielāgotas līdzšinējai kārtībai, līdz ar to būtiska ietekme nav sagaidāma.
Juridiskās personas
  • Likumprojekts attiecas uz juridiskajām personām – lidaparātu ekspluatantiem, lidostām, aviācijas degvielas piegādātājiem, kuras var tikt sauktas pie administratīvās atbildības civilās aviācijas jomā.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesību normas ir pielāgotas līdzšinējai kārtībai, līdz ar to būtiska ietekme nav sagaidāma.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

Lai nodrošinātu  vienu papildus amata vietu  - vecākais inspektors, saime 28.3, līmenis V, 10 mēnešalgu grupa - papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai (EKK – 1000 Atlīdzība):
2025.gadā  - 74 355 euro;
2026.gadā  - 77 897 euro;
2027.gadā  - 80 495 euro;
2028.gadā  - 83 093 euro;
2029.gadā  - 83 093 euro.


Detalizēts izdevumu aprēķins, kas nepieciešams vecākā inspektora amata vietas nodrošināšanai, ir pieejams tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par aviāciju"" anotācijas pielikumā.

Civilās aviācijas aģentūra ir budžeta nefinansēta iestāde, kas normatīvajos aktos noteiktā kārtībā tiek finansēta no ieņēmumiem, kas gūti no sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem. Civilās aviācijas aģentūras 2025.gada budžetā un turpmāko gadu budžetos (2026.-2029.gadam) ieplānots papildu finansējums nepieciešamās amata vietas atlīdzībai.

6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins

Lai nodrošinātu  vienu papildus amata vietu  - vecākais inspektors, saime 28.3, līmenis V, 10 mēnešalgu grupa - papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai (EKK – 1000 Atlīdzība):
2025.gadā  - 74 355 euro;
2026.gadā  - 77 897 euro;
2027.gadā  - 80 495 euro;
2028.gadā  - 83 093 euro;
2029.gadā  - 83 093 euro.

7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)

Aviācijas ilgtspējības nodrošināšana gan starptautiskā (Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO)), gan reģionālā (Eiropas Savienības) līmenī ir izvirzīta kā nozares prioritāte. Tādējādi, lai veicinātu atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanu aviācijas nozarē, 2023.gada nogalē spēkā stājās Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Regula (ES) Nr. 2023/2405 par vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu ilgtspējīgam gaisa transportam (ReFuelEU Aviation) (turpmāk – Regula Nr.2023/2405), kuras prasības dalībvalstīs piemērojamas no 2024.gada 1.janvāra.
Satiksmes ministrija informēja Eiropas Komisiju, ka Latvijā Regulas Nr. 2023/2405 11.panta 1. punktā minētā kompetentā iestāde būs tās resora iestāde – Civilās aviācijas aģentūra. Ilgtspējības prasību mērķu sasniegšanai aviācijas nozarei noteiktie uzdevumi nav saistīti ar līdzšinējiem Civilās aviācijas aģentūras kompetencē esošajiem drošuma (safety) un aviodrošības (security) uzraudzības uzdevumiem, tādējādi Regulas Nr. 2023/2405 prasības ir līdz šim Civilās aviācijas aģentūras kompetencē nebijušu uzdevumu (aviācijas ilgtspējības (sustainability)) nodrošināšana, kuru mērķis saistīts ar atjaunīgo energoresursu izmantošanas nodrošināšanu aviācijas nozarē un aviācijas nozares klimatneitralitātes (nulles emisijas) mērķu sasniegšanu līdz 2050.gadam. Jāpiebilst, ka ne tikai Latvijā, bet visā Eiropas Savienībā līdz ar Regulu Nr.2023/2405 civilās aviācijas uzraudzības iestādēm nāk klāt pilnīgi jauna uzraudzības joma – transporta enerģētika, kas nosaka līdz šim civilās aviācijas darbību uzraugošajām iestādēm nebijušu funkciju izpildi atjaunīgo energoresursu izmantošanas, aviācijas alternatīvo degvielu pieejamības nodrošināšanas un izmantošanas prasību uzraudzībā.
Lai nodrošinātu Regulā Nr. 2023/2405 noteikto pienākumu izpildi, dalībvalstu līmenī ir jāizveido vajadzīgā tiesiskā un administratīvā sistēma, kā arī Regulas Nr. 2023/2405 11. panta 2. punkts nosaka, ka dalībvalsts nodrošina kompetentajai iestādei nepieciešamos resursus uzdevumu veikšanai. Šobrīd Civilās aviācijas aģentūrā nav pastāvīgas amata vietas, kas nodrošinātu uzraudzības funkcijas par alternatīvo degvielu izmantošanu gaisa transporta ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanas izpildei. Regulas Nr.2023/2405 prasību īstenošanai nepieciešams ievērojams darba apjoms, lai nodrošinātu nepieciešamā nacionālā tiesiskā darbības ietvara izveidi, kuram saskaņā ar Regulas Nr.2023/2405 noteiktajiem termiņiem, ir jābūt funkcionālam jau no2025.gada 1.janvāra.
Civilās aviācijas aģentūrai ir nepieciešams izveidot jaunu amata vietu, kas nodrošinās tādu funkciju izpildi, kā aviācijas degvielas piegādātāju, gaisa kuģu ekspluatantu un lidostu darbības uzraudzību alternatīvo aviācijas degvielu piegādē un izmantošanā, to ikgadējo ziņojumu pārbaudi un apstiprināšanu, sodu piemērošanu prasību neizpildes gadījumā, alternatīvo aviācijas degvielu atbilstības pārbaudes, izņēmumu pieprasījumu izvērtēšanu un apstiprināšanu, dalībvalsts datu apkopošanu un ziņojumu gatavošanu Eiropas aviācijas drošības aģentūrai par gūto finanšu līdzekļu izlietojumu pētniecības un inovācijas projektu atbalstam alternatīvo aviācijas degvielu jomā.
Regulas Nr. 2023/2405 noteikto funkciju izpildei nepieciešamā papildus cilvēkresursu izmaksas tiks segtas no Civilās aviācijas aģentūras ieņēmumiem un Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 823 “Noteikumi par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu” minētā Civilās aviācijas aģentūras darbības nodrošināšanai paredzētā finansējuma.
Civilās aviācijas aģentūra, lai nodrošinātu starptautiskajos tiesību aktos noteikto funkciju izpildi, no 2017. gada ir veikusi vairākas reorganizācijas, pārskatot amata pienākumus un veicamos uzdevumus, optimizējot iestādē esošās amata vietas, tajā pašā laikā nepalielinot kopējo amata vietu skaitu. Tādējādi ir izmantoti visi iestādes resursi, lai varētu nodrošināt līdz šim laikam uzdoto funkciju izpildi un esošo amata vietu pārdale jaunās funkcijas un uzdevumu nodrošināšanai iestādē nav iespējama.
Minētās jaunās funkcijas un uzdevumu nodrošināšanai amata vieta tiks pārdalīta no Satiksmes ministrijas ilgstoši vakantās amata vietas, nepalielinot kopējo amata vietu skaitu Satiksmes ministrijas resorā.

Cita informācija

Likumprojektā iekļautās normas paredz administratīvo atbildību ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanas un piegādes jomā. Šobrīd novērtēt minēto grozījumu ietekmi uz budžeta ieņēmumiem un sniegt precīzus aprēķinus nav iespējams šādu iemeslu dēļ.

Ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanas un piegādes jomā uzraudzība līdz šim nav tikusi veikta un nav izveidojusies prakse administratīvās atbildības piemērošanā, tādēļ nav iespējams pat aptuveni prognozēt administratīvā pārkāpuma procesu skaitu.

-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
Document 32023R2405
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Regula (ES) 2023/2405 par vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu ilgtspējīgam gaisa transportam (ReFuelEU Aviation) (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 31.10.2023.).
Apraksts
Regula paredz saskaņotus noteikumus par ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) izmantošanu un piegādi.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Regula (ES) 2023/2405 par vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu ilgtspējīgam gaisa transportam (ReFuelEU Aviation) (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 31.10.2023.).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
11. panta 1. punkts
Projekta 1., 2. un 3. pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
12. panta 2. punkts
Projekta 2. pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
12. panta 3. punkts
Projekta 2. pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
12. panta 4. punkts
Projekta 2. pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
12. panta 5. punkts
Projekta 2. pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
12. panta 6. punkts
Projekta 2. pants
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas Nr.2023/2405 2.panta 2.punkts paredz, ka dalībvalsts var nolemt, ka lidosta, uz kuru neattiecas Regulas Nr.2023/2405 3.panta 1.punkts un kuras atrodas tās teritorijā, ir uzskatāma par Savienības lidostu Regulas Nr.2023/2405 izpratnē. Ņemot vērā to, ka vēlmi kļūt par Savienības lidostu, jebkura dalībvalsts teritorijā esoša lidosta var izteikt brīvprātīgi, dalībvalsts (tās kompetentā iestāde Regulas Nr.2023/2405 izpratnē) lēmumu pieņems administratīvā procesa ietvaros Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.  
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Regulas Nr.2023/2405 10.panta otro daļu plānots pārņemt ar likumprojekta “Transporta enerģijas likums” (23-TA-1451) 10.panta septīto daļu;
Regulas Nr.2023/2405 12.panta 9.punkta izpilde iekļauta likuma “Par aviāciju” 6.panta otrajā daļā un Administratīvās atbildības likumā;
Regulas Nr.2023/2405 12.panta 10.punkta izpilde iekļauta Administratīvās atbildības likuma 263.panta sestajā daļā un Zinātniskās darbības likumā, kā arī uz tā pamata izdotajos normatīvajos aktos.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Likumprojekts ir izskatīts Administratīvās atbildības likuma pastāvīgajā darba grupā un tai nebija konceptuālu iebildumu par projektā paredzēto regulējumu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Civilās aviācijas aģentūrai jaunās funkcijas nodrošināšanai nepieciešams izveidot vienu amata vietu, kas nodrošinās uzraudzības funkcijas par alternatīvo degvielu izmantošanu gaisa transporta ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanai izpildi un administratīvā pārkāpuma procesa veikšanu.
Viena vecākā inspektora (amata saime 28.3., V līmenis 10. mēnešalgu grupa) atlīdzības izmaksas gadā (2025. gads) plānotas 74 355 euro (tai skaitā darba samaksa, sociālās garantijas, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, veselības apdrošināšanas polise).
Detalizēts aprēķins pievienots likumprojekta pielikumā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts veicinās ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanu, tādējādi veicinot klimatneitralitātes mērķu sasniegšanu un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts veicinās ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanu, tādējādi veicinot klimatneitralitātes mērķu sasniegšanu.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Valsts aģentūrai "Civilās aviācijas aģentūra" papildu nepieciešamais finansējums atlīdzībai no 2025.gada 1.janvāra līdz 2029.gada 31.decembrim