Anotācija

24-TA-3107: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Jaunvīcupi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Jaunvīcupi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720070298) daļu – zemes vienību (kadastra apzīmējums 66720070705) 0,05 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 66720070706) 0,0429 ha platībā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt kopīpašniekiem piederoša nekustamā īpašuma "Jaunvīcupi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720070298) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070705) 0,05 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070706) 0,0429 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-377643-272 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS3 posma "Latvijas/Igaunijas robeža - Vangaži" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 4, Rail Baltica projekta īstenošanai Nekustamā īpašuma daļa nepieciešama pašvaldības nozīmes autoceļu izbūvei (pašvaldības autoceļa nodalījuma joslas).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu un 18. panta pirmo daļu Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS") 2024. gada 8. janvārī nosūtīja Nekustamā īpašuma kopīpašniekiem paziņojumus Nr. 2.3.N/2024-123 un Nr. 2.3.N/2024-124 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Jaunvīcupi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720070298, atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", informējot par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070298 atsavināšanu visā platībā sabiedrības vajadzībām.

Nekustamais īpašums ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000460412 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas divām fiziskām personām kopīpašumā katrai ½ domājamās daļas apmērā (turpmāk – Kopīpašnieki).
Nekustamais īpašums (pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070298) sadales) sastāv no trīs zemes vienībām:
-    zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums  66720070704) 2,92 ha platībā;
-    zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070705) 0,05 ha platībā;
-    zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070706) 0,0429 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījuma II daļas 2.iedaļā veikts ieraksts par Kopīpašnieku Nekustamā īpašuma lietošanas kārtību. Katra Kopīpašnieka atsevišķā lietošanā un apsaimniekošanā nodotas zemes vienības daļas ar kadastra apzīmējumiem 667200702988001 un 667200702988002 (pamats 2009.gada 18. marta Kopīpašuma lietošanas kārtības līgums un 2010.gada 25. janvāra dāvinājuma līgums).
Zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070298 sadales rezultātā un zemes vienību ar kadastra apzīmējumiem 66720070705 un 66720070706 datu reģistrēšanas procesā, ievērojot Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumu Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi" 148.1. apakšpunktu, kas noteic, ka Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība dzēš zemes vienības daļu bez ierosinātāja iesnieguma, ja saņemti zemes kadastrālās uzmērīšanas dokumenti par tās zemes vienības sadali, kurā atrodas zemes vienības daļa, un sadales līnija skar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) reģistrēto zemes vienības daļu, Kadastra informācijas sistēmā ir dzēsta zemes vienības daļa ar kadastra apzīmējumu 667200702988001, savukārt otra zemes vienības daļa ar kadastra apzīmējumu 667200702988002 joprojām ir reģistrēta Kadastra informācijas sistēmā. Par zemes vienības daļas ar kadastra apzīmējumu 667200702988001 dzēšanu no Kadastra informācijas sistēmas Kopīpašnieki ir informēti ar Institūcijas 2024. gada 14. oktobra vēstulēm Nr. 2.3.N/2024-5290 un Nr. 2.3.N/2024-5292. Kopīpašnieki nav snieguši informāciju, ka veiks grozījumus kopīpašuma lietošanas kārtības līgumā, kas ir savstarpēja Kopīpašnieku vienošanās, savukārt Institūcijai nav tiesības to noteikt. Kopīpašniekiem ir tiesības grozīt kopīpašuma lietošanas kārtības līgumu, veicot tam pakārtotās darbības, un, atjaunojot sākotnēji noteikto lietošanas kārtību, pieteikt prasījumu par zaudējumu atlīdzināšanu un to apmēru arī pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, kas, pamatojoties uz Ministru kabineta 2011. gada 25. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 2. punktu, būs pierādāmi ar dokumentiem par zaudējumu rašanās apstākļiem un to ciešo cēloņsakarību ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu sabiedrības vajadzībām. 

Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījuma III daļas 1. iedaļā nostiprināta tiesība lietot līdz mūža galam vienai no Kopīpašniekiem piederošo domājamo daļu. Tiesības ieguvējs ir fiziska persona (pamats: 2010. gada 25. janvāra dāvinājuma līgums).
Ņemot vērā faktu, ka zemesgrāmatā ierakstītas trešajai personai par labu nodibinātas lietu tiesības, vienojoties par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, pirms pirkuma līguma slēgšanas Institūcijai būs nepieciešams iegūt šīs personas saskaņojumu.
Saskaņā ar Zemesgrāmatu likuma 61. panta pirmās daļas 2. punktu, jaunu lietu tiesību nostiprinājuma ieraksta veikšanai zemesgrāmatā, nostiprinājuma lūgumam jāpievieno apliecinājums par tās personas piekrišanu, pret kuru nostiprinājums vērsts.
Civillikuma 1221. pants noteic, ka Īpašnieks nevar nekādā ziņā kavēt lietotāju viņa tiesību kārtīgā izlietošanā, un tādēļ, nezaudējot tiesību visās pārējās attiecībās rīkoties ar savu īpašumu, viņš nevar darīt neko tādu, kas ierobežotu lietotāja tiesības vai kā citādi viņam kaitētu.
Ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu tiek ietekmētas trešās personas intereses un Kopīpašniekam jāvienojas ar šo personu par attiecīgās Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Likuma regulējuma ietvaros, uzsākot sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanu, attiecīgi tiek informēts nekustamā īpašuma īpašnieks, un persona, kurai par labu uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas ķīlas tiesības (Likuma 18. panta pirmā daļa).
Nekustamā īpašuma labprātīga atsavināšana ir nodrošināma tikai ja nekustamā īpašuma īpašnieks ir devis piekrišanu. Līdz brīdim, kad Institūcija ir saņēmusi šādu piekrišanu, Institūcijai nerodas tiesisks pamats iesaistīt atsavināšanas procesā trešās personas.
Nekustamā īpašuma daļas labprātīgai atsavināšanai Kopīpašniekam būs patstāvīgi jānodrošina nepieciešamā saskaņojuma saņemšana no saistītās trešās personas, lai atbilstoši viņa gribai noslēgtu pirkuma līgumu un nodrošinātu tā pienācīgu izpildi. Saskaņā ar nepieciešamību atsavināt Nekustamā īpašuma daļu trešā persona nezaudē tiesības tālākā Nekustamā īpašuma lietojumā, bet nepieciešamības gadījumā šīm pusēm būs jāvienojas par attiecīgām izmaiņām.  

Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības, hipotēkas vai aizlieguma atzīmes. 

Kadastra informācijas sistēmā Nekustamā īpašuma atsavināmajai:
-    zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070705) 0,05 ha platībā ir reģistrēti apgrūtinājumi – 1) Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) – 0,05 ha; 2) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs (7311040900) – 0,01 ha; 3) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs (7311040900) – 0,02 ha; 4) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,04 ha; 5) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050101) – 0,01 ha; 6) biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,05 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070705) platība ir 0,05 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – mežu platība – 0,03 ha, ūdens objektu zeme – 0,01 ha un zemes zem ceļiem platība – 0,01 ha;
-    zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070706) 0,0429 ha platībā ir reģistrēti apgrūtinājumi – 1) Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) –  0,0429 ha; 2) biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) - 0,0429 ha. 
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070706) platība ir 0,0429 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – mežu platība 0,0429  ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma atsavināmā daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma atsavināmajai daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu veidojošās zemes vienības atrodas biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.
Uz atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.

Saskaņā ar situāciju pirms zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070298) sadales, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojās zemes vienības daļa 2,9102 ha platībā. 
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (Limbažu novada administrācijas Nekustamā īpašuma un teritorijas plānojuma nodaļa) 2023. gada 1. decembra atzinumam Nr. 8.2/23/1499 minētā zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Mežsaimnieciskās teritorijas (M), kā arī Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorijā, kur zemes vienības atlikusī daļa nevar būt mazāka par 3 ha. Līdz ar to šīs zemes vienības daļa ar aptuveno platību 2,9102 ha neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam un turpmāk nav izmantojama patstāvīgi. Kopīpašnieki 2024. gada 16. janvāra un 2024. gada 17. janvāra vēstulēs rakstiski ir darījuši zināmu, ka vēlas paturēt savā kopīpašumā šo atlikušo zemes vienību daļu 2,9102 ha platībā.
Ņemot vērā minēto, Institūcija 2024. gada 24. janvārī nosūtīja Kopīpašniekiem paziņojumus Nr. 2.3.N/2024-403 un Nr. 2.3.N/2024-404 "Precizējums paziņojumā par nekustamā īpašuma "Jaunvīcupi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr.  66720070298, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", informējot par Nekustamā īpašuma daļas aptuveni 0,0898 ha platībā (platība var tikt precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas) atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.

Pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070298 sadales atlikusī tās daļa - zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070704) 2,92 ha platībā. Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070704) 2,92 ha platībā Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros ir paredzēts nodrošināt piekļuvi no projektētā pašvaldības nozīmes ceļa.
 
Kopīpašnieki ir pieteikuši prasījumu - par meliorācijas sistēmas funkcionalitātes nepārtrauktības ievērošanu projektēšanas un būvniecības procesā. Kopīpašnieki neizteica iebildumus un nepieteica citus prasījumus, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma atsavināšanu.
Institūcija 2024. gada 14. oktobrī vēstulēs Nr. 2.3.N/2024-5290 un Nr. 2.3.N/2024-5292
Kopīpašniekus informēja par:
- meliorācijas sistēmas funkcionalitātes nepārtrauktības ievērošanu projektēšanas un būvniecības procesā – atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem. Nekustamajā īpašumā esošā koplietošanas ūdensnoteka tiks saglabāta un tās nepārtraukta darbība tiks nodrošināta, izbūvējot caurteku zem Rail Baltica dzelzceļa trases uzbēruma un pievedceļiem. Rail Baltica projekta ietvaros veidotajam dzelzceļa uzbērumam tiks ierīkota atsevišķa drenāžas sistēma;
- zemes vienības daļas ar kadastra apzīmējumu 667200702988001 dzēšanu no Kadastra informācijas sistēmas – zemes vienības sadales rezultātā un zemes vienību ar kadastra apzīmējumiem 66720070705 un 66720070706 datu reģistrēšanas procesā, ievērojot Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumu Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi" 148.1 punktu, kas noteic, ka  Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība dzēš zemes vienības daļu bez ierosinātāja iesnieguma, ja saņemti zemes kadastrālās uzmērīšanas dokumenti par tās zemes vienības sadali, kurā atrodas zemes vienības daļa, un sadales līnija skar Kadastra informācijas sistēmā reģistrēto zemes vienības daļu, Kadastra informācijas sistēmā ir dzēsta zemes vienības daļa ar kadastra apzīmējumu 667200702988001.

Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija 2024. gada 14. novembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām – projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai - atsavināmo nekustamā īpašuma "Jaunvīcupi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720070298) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070705) 0,05 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070706) 0,0429 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nosakot to atbilstoši kopējai tirgus vērtībai – 1 955,15 EUR (viens tūkstotis deviņi simti piecdesmit pieci euro un 15 centi), ko veido:
1.    atsavināmo zemes vienību tirgus vērtība – 325,15 EUR, tai skaitā:
1.1.    zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070705) 0,05 ha platībā tirgus vērtība 175,00 EUR jeb 0,35 EUR par zemes kvadrātmetru;
1.2.    zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070706) 0,0429 ha platībā tirgus vērtība 150,15 EUR jeb 0,35 EUR par zemes kvadrātmetru;
2.    uz zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070705, 0,05 ha platībā un zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070706, 0,0429 ha platībā) augošās  mežaudzes tirgus vērtība - 1630,00 EUR (viens tūkstotis seši simti trīsdesmit euro). 

Institūcijā 2024. gada 13. novembrī elektroniskā sarakstē saņemtas Kopīpašnieku piekrišanas apstiprinātajam atlīdzības apmēram.  
Alternatīvais vērtējums nav iesniegts.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 3. decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4017 un 2024.gada 3.decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4018 apstiprināja taisnīgas atlīdzības kopējo summu 1 955,16 EUR apmērā (vērtība atšķiras par 1 centu, jo noteiktā tirgus vērtība tiek sadalīta proporcionāli kopīpašnieku domājamo daļu apmēram).
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma kopīpašniekiem ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (skatīt Informatīvo ziņojumu "Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā" (Projekta ID 22-TA-2881)), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Jaunvīcupi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720070298) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070705) 0,05 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720070706) 0,0429 ha platībā -  Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma kopīpašniekus, no kuriem Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu, un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. 
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
 

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi