Anotācija

22-TA-3707: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 5. februāra noteikumos Nr. 84 "Noteikumi par atsevišķu bīstamu ķīmisku vielu lietošanas ierobežojumiem elektriskajās un elektroniskajās iekārtās"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 5. februāra noteikumos Nr. 84 "Noteikumi par atsevišķu bīstamu ķīmisku vielu lietošanas ierobežojumiem elektriskajās un elektroniskajās iekārtās"" projekts (turpmāk - noteikumu projekts) ir nepieciešams, lai Latvijas normatīvajos aktos līdz 2023.gada 28.februārim pārņemtu:
1) Komisijas 2022. gada 12. maija Deleģēto direktīvu 2022/1631/ES, ar ko attiecībā uz atbrīvojumu, kas bismuta stroncija kalcija vara oksīda supravadītāju kabeļos un vados, kā arī šo kabeļu un vadu elektriskajos savienojumos atļauj izmantot svinu, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2011/65/ES IV pielikumu, to pielāgojot zinātnes un tehnikas attīstībai (turpmāk - Direktīva 2022/1631);
2) Komisijas 2022. gada 12. maija Deleģēto direktīvu 2022/1632/ES, ar ko attiecībā uz atbrīvojumu, kurš atļauj svinu izmantot noteiktās magnētiskās rezonanses attēldiagnostikas ierīcēs, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2011/65/ES IV pielikumu, to pielāgojot zinātnes un tehnikas attīstībai (turpmāk - Direktīva 2022/1632).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir nepieciešams, lai Latvijas normatīvajos aktos pārņemtu divas Eiropas Komisijas deleģētās direktīvas attiecībā uz pieļaujamiem svina lietojumiem medicīnas iekārtās un monitoringa un kontroles instrumentos.
Spēkā stāšanās termiņš
01.03.2023.
Pamatojums
ES normatīvie akti

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2013. gada 5. februāra noteikumi Nr. 84 "Noteikumi par atsevišķu bīstamu ķīmisku vielu lietošanas ierobežojumiem elektriskajās un elektroniskajās iekārtās" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 84) regulē atsevišķu bīstamu ķīmisko vielu izmantošanas ierobežojumus elektriskajās un elektroniskajās iekārtās (turpmāk – iekārtas). MK noteikumu Nr. 84 5. punktā un 1. pielikuma 2. tabulā ir noteikta svina, dzīvsudraba, kadmija, sešvērtīgā hroma, liesmu slāpētāju un plastifikatoru (polibrombifenili (PBB), polibromdifenilēteri (PBDE), bis(2-etilheksil) ftalāts (DEHP), butilbenzilftalāts (BBP),dibutilftalāts (DBP), diizobutilftalāts (DIBP)) ierobežojumi lietošanai iekārtās un maksimāli pieļaujamā koncentrācija viendabīgu materiālu masā.  Savukārt noteikumu N. 84 4. pielikumā ir noteikti pieļaujamie svina, dzīvsudraba, kadmija, sešvērtīgā hroma, polibromēto bifenilu un polibromēto difenilēteru lietojumi medicīnas ierīcēs un kontroles un monitoringa instrumentos.
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 8. jūnija Direktīvas 2011/65/ES par dažu bīstamu vielu izmantošanas ierobežošanu elektriskās un elektroniskās iekārtās (turpmāk – Direktīva 2011/65/ES) 5. panta 1. punkta „a” apakšpunktam Eiropas Komisija ir izvērtējusi Direktīvas 2011/65/ES IV pielikumā minēto lietojumu pielāgošanu zinātnes un tehnikas attīstībai attiecībā uz pieļaujamiem izņēmumiem svina lietošanai dažādās medicīnas iekārtas un kontroles un monitoringa instrumentos. Eiropas Komisija 2022.gada maijā ir pieņēmusi divas direktīvas attiecībā uz pieļaujamiem izņēmumiem svina lietošanai dažādās medicīnas iekārtas un kontroles un monitoringa instrumentos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Direktīva 2022/1631 attiecas uz atbrīvojumu, kas bismuta stroncija kalcija vara oksīda (turpmāk -BSCCO) supravadītāju kabeļos un vados, kā arī šo kabeļu un vadu elektriskajos savienojumos atļauj izmantot svinu. Ar svinu leģētu BSCCO var izmantot, lai radītu supravadošas magnētiskās ķēdes medicīnisko ierīču un monitoringa un kontroles instrumentu vajadzībām. Svinu saturošus lodmetālus izmanto supravadošu vadu un kabeļu savienošanai ar citiem  iekārtu komponentiem. Pašlaik tirgū nav pieejamas bezsvina alternatīvas, kas nodrošinātu pietiekamu uzticamības līmeni lietojumiem, kuros ir vajadzīgas tādas īpašības kā stiepjamība un zema pretestība zemā temperatūrā. BSCCO pievienojot svinu, rodas tehniskas un funkcionālas priekšrocības, ko nevar panākt, svinu neizmantojot. Šīs tehniskās un funkcionālās priekšrocības izpaužas kā augstākas izšķirtspējas attēli medicīniskās diagnostikas vai pētniecības un inovācijas vajadzībām, un attiecīgajām ierīcēm tās paver iespēju darboties stabilāk. BSCCO pievienošana dod iespēju ražot efektīvāku un uzticamāku aprīkojumu, un tas labvēlīgi ietekmē veselības aprūpi un inovāciju. Supravadītājos un attiecīgajos lodmetālos ar tādu pašu tehnisko veiktspēju aizstāt vai citādi likvidēt svinu pašlaik nav iespējams, kā arī nav gaidāms, ka tas notiks tuvākajā nākotnē. Ar svinu leģētā BSCCO materiāla tehniskajām priekšrocībām piemīt potenciāls medicīniskajā diagnostikā un pētniecībā veicināt uzlabojumus un inovāciju. Nav ticams, ka šā atbrīvojuma ilgums negatīvi ietekmēs inovāciju. Tāpēc ir lietderīgi saskaņā ar Direktīvas 2011/65/ES 5. panta 2. punkta pirmo daļu piešķirt atbrīvojumu uz ilgu derīguma termiņu.
Direktīva 2022/1632 attiecas uz uz atbrīvojumu, kurš atļauj svinu izmantot noteiktās magnētiskās rezonanses attēldiagnostikas ierīcēs.
Ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. oktobra Deleģēto direktīvu 2014/7/ES, ar ko, pielāgojot tehnikas attīstībai, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2011/65/ES IV pielikumu attiecībā uz atbrīvojumu svinam lodmetālos, elektrisko un elektronisko detaļu savienojumu un drukātās shēmas plašu pārklājumos, elektrisko vadu savienojumos, ekrānos un slēgtos savienotājos, ko izmanto a) magnētiskajos laukos 1 m rādiusā no magnēta izocentra medicīniskās magnētiskās rezonanses caurskates iekārtās, tostarp pacienta novērošanas ierīcēs, ko paredzēts izmantot šajā zonā, vai b) magnētiskajos laukos 1 m attālumā no ciklotrona magnētu ārējām virsmām vai staru kūļa pārvietošanai un virziena vadībai izmantotu magnētu ārējām virsmām, ko lieto hadronu terapijā (turpmāk - Direktīva 2014/7/ES) Eiropas Komisija piešķīra atbrīvojumu, kas svinu atļauj izmantot lodmetālos, elektrisko un elektronisko detaļu savienojumu un drukātās shēmas (iespiedshēmas) plašu pārklājumos, elektrisko vadu savienojumos, ekrānos un slēgtos savienotājos, kurus izmanto noteiktās magnētiskās rezonanses attēldiagnostikas (turpmāk - MRI) iekārtās, un minētie lietojumi tika iekļauti Direktīvas 2011/65/ES IV pielikumā. Atbrīvojumam bija jābeidzas 2020. gada 30. jūnijā. Eiropas Komisijas veiktajā izvērtējumā secināts, ka vecās konstrukcijas MRI ierīces ir atkarīgas no svinu saturošiem MRI komponentiem un to saderība ar jauniem bezsvina MRI komponentiem ir ļoti ierobežota. Minētajā izvērtēšanā arī secināts, ka neintegrētu MRI spoļu bezsvina modeļi jau ir pieejami. Taču, kas attiecas uz MRI ierīcēm ar integrētām spolēm, bezsvina risinājumu tehniskā izstrāde un apstiprināšanas procedūra prasa vairāk laika.Ja netiek pagarināts Direktīvā 2014/7/ES 1.pantā ietvertais atbrīvojums svina lietojumam, MRI iekārtas – tāpēc ka trūkst saderīgu komponentu vai pārveides iespēju – var tikt likvidētas priekšlaicīgi. Tāpēc var rasties MRI iekārtu piedāvājuma deficīts, un tas savukārt var negatīvi ietekmēt pacientu veselības aprūpi.Lai veselības aprūpes dienestiem būtu nodrošinātas saderīgas MRI iekārtas un pietiktu laika bezsvina alternatīvu izstrādei, atbrīvojumu (ar pārskatītu tvērumu) ir lietderīgi pagarināt uz maksimālo periodu, proti, uz septiņiem gadiem, līdz 2027. gada 30. jūnijam saskaņā ar Direktīvas 2011/65/ES 5. panta 2. punkta pirmo daļu. Eiropas Komisija ir secinājusi, ka, ņemot vērā uzticama aizstājēja meklējumu rezultātus, nav gaidāms, ka atbrīvojuma ilgums nelabvēlīgi ietekmēs inovāciju.
Risinājuma apraksts
Latvijas normatīvajos aktos pašlaik nav noteiktas prasības izņēmumiem no atsevišķu bīstamo ķīmisko vielu lietošanas aizlieguma, kuri ir noteikti Direktīvā 2022/1631 un Direktīvā 2022/1632.
Lai pārņemtu minēto Eiropas Savienības normatīvo aktu prasības un Latvijas normatīvajos aktos noteiktu prasības izņēmumiem no atsevišķu bīstamo ķīmisko vielu lietošanas aizlieguma,  MK noteikumu Nr. 84 informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām tiek papildināta ar atsaucēm uz Direktīvu 2022/1631 un Direktīvu 2022/1632. Lai pilnībā pārņemtu  Direktīvas 2022/1631 un Direktīvas 2022/1632 prasības, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 84 4. pielikumā – precizēt minētā pielikuma 10. punktu, lai pārņemtu Direktīvas 2022/1632 prasības attiecībā uz minētā izņēmuma termiņu, un papildināt minēto pielikumu ar jaunu 31. punktu, lai  pārņemtu Direktīvas 2022/1631 prasības attiecībā uz jaunu izņēmumu BSCCO lietojumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Eiropas Komisija ir izvērtējusi alternatīvos risinājumus Direktīvas 2011/65/ES noteiktajā kārtībā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Eiropas Komisija, izstrādājot Direktīvu 2022/1631 un Direktīvu 2022/1632, ir izvērtējusi prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem  Direktīvas 2011/65/ES noteiktajā kārtībā.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Iekārtu lietotāji - fiziskās personas.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekta prasības attiecas uz iekārtu, to rezerves daļu un kabeļu ražotāji – aptuveni 250 komersanti, pilnvarotie pārstāvji, importētāji un izplatītāji – aptuveni 1400 komersanti.
Iekārtu lietotāji - juridiskās personas.
Iekārtu atkritumu apsaimniekošanas komersanti – divi komersanti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L1632
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 12. maija Deleģētā direktīva 2022/1631/ES, ar ko attiecībā uz atbrīvojumu, kas bismuta stroncija kalcija vara oksīda supravadītāju kabeļos un vados, kā arī šo kabeļu un vadu elektriskajos savienojumos atļauj izmantot svinu, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2011/65/ES IV pielikumu, to pielāgojot zinātnes un tehnikas attīstībai
Apraksts
Direktīva 2022/1631 attiecas uz atbrīvojumu, kas BSCCO supravadītāju kabeļos un vados, kā arī šo kabeļu un vadu elektriskajos savienojumos atļauj izmantot svinu.
 
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L1632
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 12. maija Deleģētā direktīva 2022/1632/ES, ar ko attiecībā uz atbrīvojumu, kurš atļauj svinu izmantot noteiktās magnētiskās rezonanses attēldiagnostikas ierīcēs, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2011/65/ES IV pielikumu, to pielāgojot zinātnes un tehnikas attīstībai
Apraksts
Direktīva 2022/1632 attiecas uz atbrīvojumu, kurš atļauj svinu izmantot noteiktās MRI attēldiagnostikas ierīcēs. Lai veselības aprūpes dienestiem būtu nodrošinātas saderīgas MRI iekārtas un pietiktu laika bezsvina alternatīvu izstrādei, atbrīvojumu (ar pārskatītu tvērumu) ir lietderīgi pagarināt uz maksimālo periodu, proti, uz septiņiem gadiem, līdz 2027. gada 30. jūnijam.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 12. maija Deleģētā direktīva 2022/1631/ES, ar ko attiecībā uz atbrīvojumu, kas bismuta stroncija kalcija vara oksīda supravadītāju kabeļos un vados, kā arī šo kabeļu un vadu elektriskajos savienojumos atļauj izmantot svinu, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2011/65/ES IV pielikumu, to pielāgojot zinātnes un tehnikas attīstībai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pants
1.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības
2.panta 1.punkts
1.1.apakšpunkts, 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības
2.panta 2.punkts
-
-
Dalībvalsts pienākums paziņot noteikumus
3.pants
-
-
Direktīvas spēkā stāšanās
4.pants
-
-
Adresāti
Pielikums
1.3.apakšpunkts (4.pielikuma 31.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvā nav paredzēta rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Sagatavotie grozījumi paredz MK noteikumu Nr.84 4. pielikumu papildināt ar direktīvas 2022/1631/ES prasībām. Citi grozījumi MK noteikumu Nr.84 pielikumos nav izdarīti. Iepriekš pārņemtās, no direktīvām izrietošās prasības, netiek ietekmētas vai nepārņemtas.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 12. maija Deleģētā direktīva 2022/1632/ES, ar ko attiecībā uz atbrīvojumu, kurš atļauj svinu izmantot noteiktās magnētiskās rezonanses attēldiagnostikas ierīcēs, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2011/65/ES IV pielikumu, to pielāgojot zinātnes un tehnikas attīstībai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pants
1.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības
2.panta 1.punkts
1.2.apakšpunkts, 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības
2.panta 2.punkts
-
-
Dalībvalsts pienākums paziņot noteikumus
3.pants
-
-
Direktīvas spēkā stāšanās
4.pants
-
-
Adresāti
Pielikums
1.3.apakšpunkts (4.pielikuma 10.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvā nav paredzēta rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Sagatavotie grozījumi paredz MK noteikumu Nr.84 4. pielikumu papildināt ar direktīvas 2022/1632/ES prasībām. Citi grozījumi MK noteikumu Nr.84 pielikumos nav izdarīti. Iepriekš pārņemtās, no direktīvām izrietošās prasības, netiek ietekmētas vai nepārņemtas.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/af43b2f2-72a4-4962-b066-418c772f486c/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas ietvaros komentāri vai priekšlikumi par noteikumu projektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi