25-TA-2820: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumos Nr. 1268 "Ārstniecības riska fonda darbības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ārstniecības riska fondā (turpmāk - Fonds) ievērojami pieaudzis pacientu iesniegumu skaits Veselības inspekcijai un līdz ar to strauji palielinās kopējais finanšu apjoms, kas izmaksājams pacientam par veselībai vai dzīvībai nodarītu kaitējumu.
Fonda finanšu apjomu, no kura izmaksā atlīdzības, viedo ārstniecības iestāžu veiktās iemaksas. Fonda finanšu strauja samazināšanās apdraud izmaksu veikšanu pacientiem no Fonda. Izmaksu nodrošinājumam nākotnē nepieciešams veikt grozījumu noteikumos Nr. 1268, lai veiktu izmaiņas riska fonda maksājuma aprēķināšanas formulā, ņemot straujo pēdējā gada iesniegumu pieaugumu.
Fonda finanšu apjomu, no kura izmaksā atlīdzības, viedo ārstniecības iestāžu veiktās iemaksas. Fonda finanšu strauja samazināšanās apdraud izmaksu veikšanu pacientiem no Fonda. Izmaksu nodrošinājumam nākotnē nepieciešams veikt grozījumu noteikumos Nr. 1268, lai veiktu izmaiņas riska fonda maksājuma aprēķināšanas formulā, ņemot straujo pēdējā gada iesniegumu pieaugumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Mainot Ārstniecības riska fonda maksājuma aprēķina formulu, saglabāt Fonda finanšu apjomu pacientiem veicamām izmaksām
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumu Nr. 1268 "Ārstniecības riska fonda darbības noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 1268) 18.punkts nosaka, ka Nacionālais veselības dienests saskaņā ar šiem noteikumiem aprēķina gada riska maksājuma apmēru par ārstniecības iestādē strādājošām ārstniecības personām un reizi gadā (līdz kārtējā gada 31. martam) nosūta attiecīgu maksājuma pieprasījumu primāri uz ārstniecības iestādes oficiālo elektronisko adresi, bet, ja tādas nav, – uz norādīto ārstniecības iestādes elektroniskā pasta adresi.
Līdz ar to maksājums tiek aprēķināts par attiecīgo kalendāra gadu, t.i, 2026.gadā par periodu no 01.01.2026. Līdz ar to maksājums tiek aprēķināts no 01.01.2026. Līdz ar to ir nepieciešams formulas jaunos koeficientus attiecināt uz laika periodu, sākot ar 2026.gada 1.janvāri un tie stājas spēkā ar 2026.gada 1.janvāri. Noteikumi, ar ko noteikta šo noteikumu 24. punktā noteiktā kritērija S, A un K koeficienta divu kalendāra gadu vērtība, stājas spēkā ar 2026.gada 1.janvāri.
Līdz ar to maksājums tiek aprēķināts par attiecīgo kalendāra gadu, t.i, 2026.gadā par periodu no 01.01.2026. Līdz ar to maksājums tiek aprēķināts no 01.01.2026. Līdz ar to ir nepieciešams formulas jaunos koeficientus attiecināt uz laika periodu, sākot ar 2026.gada 1.janvāri un tie stājas spēkā ar 2026.gada 1.janvāri. Noteikumi, ar ko noteikta šo noteikumu 24. punktā noteiktā kritērija S, A un K koeficienta divu kalendāra gadu vērtība, stājas spēkā ar 2026.gada 1.janvāri.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumi Nr. 1268 nosaka Fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtību, kā arī tajā skaitā ārstniecības riska maksājuma apmēru, nosakot riska maksājumu formulu, saskaņā ar kuru ārstniecības iestādēm aprēķina Fondā veicamo obligāto iemaksu apmēru.
Fondā ievērojami pieaug pacientu iesniegumu skaits un līdz ar to arī palielinās kopējais finanšu apjoms, kas izmaksājams pacientiem.
Fonda finanšu apjomu, no kura izmaksā atlīdzības, viedo ārstniecības iestāžu veiktās iemaksas.
Šis iemaksu apjoms ir noteikta summa, ko Nacionālais veselības dienests (turpmāk - Dienests) aprēķina saskaņā ar Noteikumu Nr. 1268 24. punktā noteikto formulu saskaņā ar tajā noteiktajiem kritērijiem.
Lai saglabātu iespēju izmaksāt atlīdzības, nepieciešams veikt grozījumus formulā ar mērķi ņemt vērā straujo pēdējā gada iesniegumu skaita pieaugumu, kas attiecīgi palielinās riska maksājumu apmēru Fondā un palielinās Fondā iemaksāto finanšu apjomu.
Fondā ievērojami pieaug pacientu iesniegumu skaits un līdz ar to arī palielinās kopējais finanšu apjoms, kas izmaksājams pacientiem.
Fonda finanšu apjomu, no kura izmaksā atlīdzības, viedo ārstniecības iestāžu veiktās iemaksas.
Šis iemaksu apjoms ir noteikta summa, ko Nacionālais veselības dienests (turpmāk - Dienests) aprēķina saskaņā ar Noteikumu Nr. 1268 24. punktā noteikto formulu saskaņā ar tajā noteiktajiem kritērijiem.
Lai saglabātu iespēju izmaksāt atlīdzības, nepieciešams veikt grozījumus formulā ar mērķi ņemt vērā straujo pēdējā gada iesniegumu skaita pieaugumu, kas attiecīgi palielinās riska maksājumu apmēru Fondā un palielinās Fondā iemaksāto finanšu apjomu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 17. pantā noteikto Fonda līdzekļus veido ārstniecības riska maksājumi un regresa kārtībā atgūtie fonda līdzekļi. Fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 17. pantā trešājā daļā noteikto Ārstniecības riska maksājumu Fondā katru gadu veic ārstniecības iestādes.
Fonda ārstniecības iestāžu veiktās iemaksas, ko aprēķina saskaņā ar Noteikumu Nr. 1268 24. punktā noteikto formulu.
Maksājumu ārstniecības iestādei aprēķina Dienests. Tas tiek ietverts līgumā ar ārstniecības iestādi (slēdzot līgumu par valsts apmaksāto pakalpojumu izpildi). Gadījumā, ja iestāde nepilda valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, tad Fondam paredzēto Dienesta aprēķināto maksājumu ārstniecības iestāde iemaksā patstāvīgi. Regresa kārtībā no ārstniecības iestādēm tiek atgūti Fonda izmaksātie finanšu līdzekļi, ja ārstniecības iestāde, kurā nodarīts kaitējums, nav veikusi riska maksājumus.
Iesniegumu skaita dinamika: Fondā 2025. gadā ievērojami pieaudzis Veselības inspekcijā saņemto pacientu iesniegumu skaits un līdz ar to arī palielinās kopējais finanšu apjoms, kas izmaksājams pacientiem.
2022. gadā saņemti 181 iesniegumi, 2023. gadā – 220 iesniegumi, 2024. gadā - 221 iesniegumi, 2025. gada vienpadsmit mēnešos saņemti 305 iesniegumi. 2024. un 2015. gadā ir būtiski lielāks iesniegumu skaits kā iepriekšējos gados. Pēdējo trīs gadu laikā iesniegumu skaits kopumā pieaudzis par 41,4%. Vidējais iesniegumu skaita pieaugums gadā ir 12,16%. Ja saglabāsies stabilā pieauguma tendence, prognozējams, ka 2026.gadā varētu tikt saņemti aptuveni 288 atlīdzības prasījuma iesniegumi, 2027. gadā aptuveni 322 atlīdzības prasījuma iesniegumi, savukārt 2028. gadā aptuveni 360 atlīdzības iesniegumi.
Laikā no 2022. līdz 2024. gadam Fonda atlīdzību izmaksa saglabājās relatīvi vienmērīga (2022. gadā – 1 366 790 euro, 2023. gadā – 1 511 144 euro, 2024. gadā – 1 817 847 euro). Savukārt, 2025. gada desmit mēnešos izmaksāti jau 2 881 833 euro, kas saistīts ar būtisku iesniegumu skaita pieaugumu Veselības inspekcijā. Prognozētā atlīdzības kopsumma 2025. gadam var sasniegt 3 777 090 euro.
Straujā iesniegumu pieauguma dēļ pastāv risks, ka atlīdzības izmaksu veikšanai 2026. gadā izveidosies līdzekļu deficīts 624 144 euro apmērā, bet 2027. gadā līdz 1 353 948 euro, ņemot vērā deponētā konta uzkrājumus.
Līdz 2025.gada 1.septembrim 3 reizes ir veikta naudas līdzekļu pārcelšana no deponētā konta par kopsummu 1 450 000 euro, samazinot deponētā konta atlikumu uz 1 417 897 euro.
Iesniegumu skaita pieauguma iemesli: Inspekcija, analizējot atlīdzības prasījuma iesniegumu skaita palielināšanās iemeslus, secina:
1. galvenais apstāklis ir sabiedrības informētība un publiskajā telpā[1] norādītā informācija par citu pacientu klīniskajiem gadījumiem. Minētās informācijas pieejamība rosina sabiedrību iesniegt atlīdzības prasījuma iesniegumus un prasījuma iesniegumu skaita palielināšanos.
[1] Informācija par Fondu publiskajā telpā. Pieejams: https://www.lsm.lv/temas/arstniecibas-riska-fonds/; https://replay.lsm.lv/lv/skaties/ieraksts/ltv/347410/aizliegtais-panemiens-riska-cena; https://www.lsm.lv/raks
ts/zinas/latvija/14.06.2025-cetrus-gadus-nepareizi-arste-vezi-bet-segt-kaitejumu-atsakas.a603301/ – aplūkots 2025. gada 24. oktobrī.
2. Arvien biežāka pamatotība, kas ietekmē izmaksāto atlīdzību apmēra palielināšanos (jo īpaši tas ir novērojams 2024. un 2025. gada ietvaros).
[2.1] Jānem vērā Latvijas Republikas Senāta (turpmāk – Senāts) judikatūra pēdējo aptuveni trīju gadu laikā ir attīstījusies un mainījusi kritērijus, kas jāņem vērā pieņemot lēmumus. Piemēram, Senāta 2023. gada 25. jūlija spriedumā administratīvajā lietā Nr.SKA-546/2023 10. punkta otrajā rindkopā norādīts: ,,Vispārīga ārstam piemītoša profesionālā kompetence pati par sevi nepierāda konkrētās manipulācijas norises veidu, bet būtībā ir pieņēmums, ka visas šī speciālista veiktās manipulācijas tiek veiktas tā, kā tās būtu veicis pieredzējis speciālists. Taču arī speciālisti ar sertifikātiem un pieredzi var pieļaut neuzmanību, nolaidību, vai vienkārši kādu nejaušu apstākļu dēļ neizdarīt manipulāciju tādā kvalitātē, kādā to konkrētajā gadījumā varētu būt bijis iespējams izdarīt.”[2] No minētā sprieduma izriet, ka nav būtisks apstāklis, cik pieredzējusi ir ārstniecības persona, bet būtiski ir konstatēt, vai ārstniecības personas rīcība ir cēloniskā sakarībā saistīta ar radīto kaitējumu, kuru nevarēja novērst.
Senāta judikatūrā ieviests "pieredzējuša speciālista” koncepts, kas noteic, ka ir jāizvērtē, vai pieredzējis speciālists būtu izvēlējies konkrētajam pacientam pielietot tādu pašu ārstēšanas stratēģiju, kā arī vai pieredzējis speciālists izvēlētās manipulācijas būtu veicis tādā pašā kvalitātē.[3] Senāts ir nodibinājis jaunas ģenerālklauzulas, kas Fonda lietās jāpiepilda ar saturu, tādējādi modificējot kaitējuma noteikšanas kritērijus. Tas vispārīgi ietekmē administratīvo lietu izskatīšanas rezultātus pēdējo divu gadu ietvaros. Inspekcijai, pamatojoties uz Senāta judikatūru, arvien biežāk ir nepieciešams pieņemt administratīvos aktus, kuros tiek konstatēta atlīdzināma kaitējuma esība – minētais ietekmē izmaksājamo atlīdzību palielināšanos.
[2.2] Ar Senāta judikatūras attīstību, vispārējās Fonda prakses maiņu tiek ietekmēts administratīvo lietu, kas izskatītas laika periodā no 2015. gada līdz 2020. gadam, iznākums. Iepriekš, izskatot administratīvās lietas, pastāvēja cita izpratne par atlīdzības piešķiršanas priekšnoteikumiem, tādējādi šobrīd tiesvedības procesos, izskatot administratīvos aktus, kas pieņemti laika periodā no 2015. gada līdz 2020. gadam, tiesa nosaka vai palielina izmaksājamās atlīdzības apmēru.
[2.3] 2021. gada 1. jūnijā stājās spēkā Noteikumu Nr. 1268 grozījumi, kā ietvaros iestādei ir jāvērtē, vai personai ir iespējams nodrošināt labvēlīgāku situāciju ar iepriekš spēkā esošajiem nosacījumiem vai nosacījumiem, kas stājās spēkā ar 2021. gada 1. jūniju.[4] Līdz ar grozījumiem Noteikumos Nr. 1268 ir konstatējami gadījumi, kurus, izvērtējot atlīdzināma kaitējuma esību pēc abām Noteikumu Nr. 1268 redakcijām (pirms 2021. gada 1. jūnija un pēc 2021. gada 1. jūnija), tiek konstatēts, ka ir izmaksājams lielāks atlīdzības apmērs. Tas savukārt ietekmē atlīdzinājuma apmērus un ietekmē Dienesta riska maksājuma budžeta izlietojumu.
[2] Senāta 2023. gada 25. jūlija spriedums administratīvajā lietā Nr. SKA-546/2023 10. punkts.
[3] Skat., piemēram, Senāta 2024. gada 20. februāra spriedumu administratīvajā lietā Nr. SKA-228/2024.
[4] Noteikumu Nr. 1268 Anotācija (19. pp). Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/doc/2021_05/VManot_150421_ARF_896.902.docx – aplūkots 2025. gada 27. oktobrī.
2. Jautājums par riska maksājuma palielināšanu ārstniecības iestādēm.
Fonda līdzekļus veido ārstniecības riska maksājumi. Ārstniecības riska maksājumu katru gadu veic ārstniecības iestādes.
Kopš 2014. gada no valsts budžeta apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu tarifos ir iekļauts finansējums 1 144 645 euro apmērā (atbilstoši no Fonda izmaksājamam maksimālajam atlīdzības apmēram 1 422 874 euro apmērā).
2025. gadā aprēķinātā summa līgumpartneriem bija 1 316 214 euro, kas veido līdzekļu starpību pret 2014. gadā veselības aprūpes pakalpojumu tarifos iekļauto finansējumu par 171 569 euro. Katru gadu pieaugot maksimālās atlīdzības apjomam, palielināsies arī līdzekļu deficīts atlīdzības izmaksām. Starpību ārstniecības iestādes sedz no saviem līdzekļiem.
Tā kā no Fonda pacientiem izmaksājamais maksimālais atlīdzību apmērs katru gadu pieaug, rodas nepieciešamība novērst finansējuma nepietiekamību.
2014. gadā izmaksājamā maksimālā atlīdzības kopsumma bija 1 422 874 euro, no tās Dienesta Līgumpartneriem attiecināmā summa 1 144 645 euro, bet nelīgumiestādēm un Veselības ministrijas pārraudzībā esošām iestādēm 278 229 euro.
Savukārt 2025. gadā aprēķinātā ārstniecības riska maksājumu kopsumma ārstniecības iestādēm bija 1 689 735 euro, tai skaitā līgumpartneriem aprēķinātā summa sasniedza 1 316 214 euro (77,9% no 1 689 735 euro), radot 171 569 euro starpību (1 316 214 – 1 144 645) pret 2014. gadā iestrādāto finansējumu. Šo pieaugošo starpību ārstniecības iestādes sedz no saviem līdzekļiem.
Ņemot vērā spēkā esošo regulējumu, ko nosaka Noteikumu Nr. 1268 24. punktā minētajā formulā ietverto rādītāju S – vidējais atlīdzību skaits, A – vidējā atlīdzība par kaitējumu un K – kas apzīmē iepriekšējos četros gados iesniegto, bet neizskatīto lietu skaitu (t.i. ņemot vērā četru gadu datus), prognozējams, ka 2026. gadā pie četru gadu perioda aprēķinātā ārstniecības riska maksājumu kopsumma ārstniecības iestādēm sasniegs 2 372 405 euro, tai skaitā līgumpartneriem attiecināmā summa ir 1 848 103 euro (77.9% no 2 372 405 euro), kas veidotu 703 458 euro starpību pret 2014. gadā iestrādāto finansējumu.
Formulas grozījumi. Saskaņā ar Noteikumu Nr. 1268 24. punkta redakciju ārstniecības iestādēm Fondā veicamo iemaksu formulā aprēķinam tiek izmantota formula, kuras S, A un K rādītāja noteikšanai tiek izmantots četru gadu atskaites periods.
Koeficients S – vidējais atlīdzību skaits, ņemot vērā lēmumu skaitu attiecībā uz unikāliem pacientiem par atlīdzības izmaksu iepriekšējo četru kalendāra gadu laikā sadalījumā pa grupām – 0–10 000 euro (S1), 10 000–30 000 euro (S2), 30 000–75 000 euro (S3), vairāk par 75 000 euro (S4);
Koeficients A – vidējā atlīdzība par kaitējumiem, ņemot vērā faktiski izmaksātās atlīdzības iepriekšējo četru kalendāra gadu laikā sadalījumā pa grupām – 0–10 000 euro (A1), 10 000–30 000 euro (A2), 30 000–75 000 euro (A3), vairāk par 75 000 euro (A4);
Maksājuma aprēķinos Koeficients S izlīdzina vairāku gadu laikā iegūtos datus, iegūstot vidējo skaitli, ko piemēro formulā.
K – koeficients apzīmē iepriekšējos četros gados iesniegto, bet neizskatīto lietu skaitu;
Neņemot vērā faktisko izmaksu būtisko pieaugumu, šādi iegūtā prognoze ir neprecīza, jo neatspoguļo patieso finansējuma apjomu. Tā rezultātā netiek iekasēts finanšu apjoms, veidojas deficīts.
Līdz ar to formulā ir nepieciešams ņemt vērā datus par pēdējiem diviem gadiem, lai veiktu maksimāli precīzus aprēķinus un samazinātu Fonda līdzekļu prognozētu deficītu, nodrošinot pacientu tiesības uz Pacientu tiesību likumā noteikto atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu.
Veicot izmaiņas formulā ietvertajos rādītājos S un A par atskaites periodu no četru gadu datiem uz datiem par pēdējiem diviem gadiem, prognozējams, ka 2026. gadā pie divu gadu perioda aprēķinātā ārstniecības riska maksājumu kopsumma ārstniecības iestādēm sasniegs 3 133 166 euro, tai skaitā līgumpartneriem attiecināmā summa 2 440 736 euro (77.9% no 3 133 166 euro, kas veidotu 1 296 091 euro starpību pret 2014.gadā iestrādāto finansējumu).
Savukārt 2027. - 2028. gadā, ņemot vērā plānotās formulas izmaiņas, aprēķinātā ārstniecības riska maksājumu kopsumma ārstniecības iestādēm sasniegs 4 230 341 euro, tai skaitā līgumpartneriem attiecināmā summa 3 295 436 euro (77.9% no 4 230 341 euro, kas veidotu 2 150 791 euro starpību pret 2014. gadā iestrādāto finansējumu). (Detalizēti aprēķini anotācijas 3. pielikumā).
Riska maksājuma kopsummas starpību pret 2014. gadā veselības aprūpes pakalpojumu tarifos iekļauto finansējumu segs ārstniecības iestādes sava budžeta ietvarā.
Divu gadu perioda piemērošana 2026. gadā nodrošinātu papildu 760 762 euro (3 133 166 euro - 2 372 404 euro), kas pilnībā segtu prognozēto 2026. gada deficītu (624 144 euro). Ja grozījumi netiek veikti, tad 2026. gadā Fonda deficīts var sasniegt 1 404 686 euro (skatīt 1. tabulu) (detalizēti aprēķini anotācijas pielikumos).
1. tabula
Riska maksājuma kospummu 2026. gadam, veicot izmaiņas formulā ietvertajos rādītājos S un A par atskaites periodu no četru gadu datiem uz datiem par pēdējiem diviem gadiem, pa ārtniecības iestāžu veidiem skatīt anotācijas 4. pielikumā.
Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 17. pantā trešājā daļā noteikto Ārstniecības riska maksājumu Fondā katru gadu veic ārstniecības iestādes.
Fonda ārstniecības iestāžu veiktās iemaksas, ko aprēķina saskaņā ar Noteikumu Nr. 1268 24. punktā noteikto formulu.
Maksājumu ārstniecības iestādei aprēķina Dienests. Tas tiek ietverts līgumā ar ārstniecības iestādi (slēdzot līgumu par valsts apmaksāto pakalpojumu izpildi). Gadījumā, ja iestāde nepilda valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, tad Fondam paredzēto Dienesta aprēķināto maksājumu ārstniecības iestāde iemaksā patstāvīgi. Regresa kārtībā no ārstniecības iestādēm tiek atgūti Fonda izmaksātie finanšu līdzekļi, ja ārstniecības iestāde, kurā nodarīts kaitējums, nav veikusi riska maksājumus.
Iesniegumu skaita dinamika: Fondā 2025. gadā ievērojami pieaudzis Veselības inspekcijā saņemto pacientu iesniegumu skaits un līdz ar to arī palielinās kopējais finanšu apjoms, kas izmaksājams pacientiem.
2022. gadā saņemti 181 iesniegumi, 2023. gadā – 220 iesniegumi, 2024. gadā - 221 iesniegumi, 2025. gada vienpadsmit mēnešos saņemti 305 iesniegumi. 2024. un 2015. gadā ir būtiski lielāks iesniegumu skaits kā iepriekšējos gados. Pēdējo trīs gadu laikā iesniegumu skaits kopumā pieaudzis par 41,4%. Vidējais iesniegumu skaita pieaugums gadā ir 12,16%. Ja saglabāsies stabilā pieauguma tendence, prognozējams, ka 2026.gadā varētu tikt saņemti aptuveni 288 atlīdzības prasījuma iesniegumi, 2027. gadā aptuveni 322 atlīdzības prasījuma iesniegumi, savukārt 2028. gadā aptuveni 360 atlīdzības iesniegumi.
Laikā no 2022. līdz 2024. gadam Fonda atlīdzību izmaksa saglabājās relatīvi vienmērīga (2022. gadā – 1 366 790 euro, 2023. gadā – 1 511 144 euro, 2024. gadā – 1 817 847 euro). Savukārt, 2025. gada desmit mēnešos izmaksāti jau 2 881 833 euro, kas saistīts ar būtisku iesniegumu skaita pieaugumu Veselības inspekcijā. Prognozētā atlīdzības kopsumma 2025. gadam var sasniegt 3 777 090 euro.
Straujā iesniegumu pieauguma dēļ pastāv risks, ka atlīdzības izmaksu veikšanai 2026. gadā izveidosies līdzekļu deficīts 624 144 euro apmērā, bet 2027. gadā līdz 1 353 948 euro, ņemot vērā deponētā konta uzkrājumus.
Līdz 2025.gada 1.septembrim 3 reizes ir veikta naudas līdzekļu pārcelšana no deponētā konta par kopsummu 1 450 000 euro, samazinot deponētā konta atlikumu uz 1 417 897 euro.
Iesniegumu skaita pieauguma iemesli: Inspekcija, analizējot atlīdzības prasījuma iesniegumu skaita palielināšanās iemeslus, secina:
1. galvenais apstāklis ir sabiedrības informētība un publiskajā telpā[1] norādītā informācija par citu pacientu klīniskajiem gadījumiem. Minētās informācijas pieejamība rosina sabiedrību iesniegt atlīdzības prasījuma iesniegumus un prasījuma iesniegumu skaita palielināšanos.
[1] Informācija par Fondu publiskajā telpā. Pieejams: https://www.lsm.lv/temas/arstniecibas-riska-fonds/; https://replay.lsm.lv/lv/skaties/ieraksts/ltv/347410/aizliegtais-panemiens-riska-cena; https://www.lsm.lv/raks
ts/zinas/latvija/14.06.2025-cetrus-gadus-nepareizi-arste-vezi-bet-segt-kaitejumu-atsakas.a603301/ – aplūkots 2025. gada 24. oktobrī.
2. Arvien biežāka pamatotība, kas ietekmē izmaksāto atlīdzību apmēra palielināšanos (jo īpaši tas ir novērojams 2024. un 2025. gada ietvaros).
[2.1] Jānem vērā Latvijas Republikas Senāta (turpmāk – Senāts) judikatūra pēdējo aptuveni trīju gadu laikā ir attīstījusies un mainījusi kritērijus, kas jāņem vērā pieņemot lēmumus. Piemēram, Senāta 2023. gada 25. jūlija spriedumā administratīvajā lietā Nr.SKA-546/2023 10. punkta otrajā rindkopā norādīts: ,,Vispārīga ārstam piemītoša profesionālā kompetence pati par sevi nepierāda konkrētās manipulācijas norises veidu, bet būtībā ir pieņēmums, ka visas šī speciālista veiktās manipulācijas tiek veiktas tā, kā tās būtu veicis pieredzējis speciālists. Taču arī speciālisti ar sertifikātiem un pieredzi var pieļaut neuzmanību, nolaidību, vai vienkārši kādu nejaušu apstākļu dēļ neizdarīt manipulāciju tādā kvalitātē, kādā to konkrētajā gadījumā varētu būt bijis iespējams izdarīt.”[2] No minētā sprieduma izriet, ka nav būtisks apstāklis, cik pieredzējusi ir ārstniecības persona, bet būtiski ir konstatēt, vai ārstniecības personas rīcība ir cēloniskā sakarībā saistīta ar radīto kaitējumu, kuru nevarēja novērst.
Senāta judikatūrā ieviests "pieredzējuša speciālista” koncepts, kas noteic, ka ir jāizvērtē, vai pieredzējis speciālists būtu izvēlējies konkrētajam pacientam pielietot tādu pašu ārstēšanas stratēģiju, kā arī vai pieredzējis speciālists izvēlētās manipulācijas būtu veicis tādā pašā kvalitātē.[3] Senāts ir nodibinājis jaunas ģenerālklauzulas, kas Fonda lietās jāpiepilda ar saturu, tādējādi modificējot kaitējuma noteikšanas kritērijus. Tas vispārīgi ietekmē administratīvo lietu izskatīšanas rezultātus pēdējo divu gadu ietvaros. Inspekcijai, pamatojoties uz Senāta judikatūru, arvien biežāk ir nepieciešams pieņemt administratīvos aktus, kuros tiek konstatēta atlīdzināma kaitējuma esība – minētais ietekmē izmaksājamo atlīdzību palielināšanos.
[2.2] Ar Senāta judikatūras attīstību, vispārējās Fonda prakses maiņu tiek ietekmēts administratīvo lietu, kas izskatītas laika periodā no 2015. gada līdz 2020. gadam, iznākums. Iepriekš, izskatot administratīvās lietas, pastāvēja cita izpratne par atlīdzības piešķiršanas priekšnoteikumiem, tādējādi šobrīd tiesvedības procesos, izskatot administratīvos aktus, kas pieņemti laika periodā no 2015. gada līdz 2020. gadam, tiesa nosaka vai palielina izmaksājamās atlīdzības apmēru.
[2.3] 2021. gada 1. jūnijā stājās spēkā Noteikumu Nr. 1268 grozījumi, kā ietvaros iestādei ir jāvērtē, vai personai ir iespējams nodrošināt labvēlīgāku situāciju ar iepriekš spēkā esošajiem nosacījumiem vai nosacījumiem, kas stājās spēkā ar 2021. gada 1. jūniju.[4] Līdz ar grozījumiem Noteikumos Nr. 1268 ir konstatējami gadījumi, kurus, izvērtējot atlīdzināma kaitējuma esību pēc abām Noteikumu Nr. 1268 redakcijām (pirms 2021. gada 1. jūnija un pēc 2021. gada 1. jūnija), tiek konstatēts, ka ir izmaksājams lielāks atlīdzības apmērs. Tas savukārt ietekmē atlīdzinājuma apmērus un ietekmē Dienesta riska maksājuma budžeta izlietojumu.
[2] Senāta 2023. gada 25. jūlija spriedums administratīvajā lietā Nr. SKA-546/2023 10. punkts.
[3] Skat., piemēram, Senāta 2024. gada 20. februāra spriedumu administratīvajā lietā Nr. SKA-228/2024.
[4] Noteikumu Nr. 1268 Anotācija (19. pp). Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/doc/2021_05/VManot_150421_ARF_896.902.docx – aplūkots 2025. gada 27. oktobrī.
2. Jautājums par riska maksājuma palielināšanu ārstniecības iestādēm.
Fonda līdzekļus veido ārstniecības riska maksājumi. Ārstniecības riska maksājumu katru gadu veic ārstniecības iestādes.
Kopš 2014. gada no valsts budžeta apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu tarifos ir iekļauts finansējums 1 144 645 euro apmērā (atbilstoši no Fonda izmaksājamam maksimālajam atlīdzības apmēram 1 422 874 euro apmērā).
2025. gadā aprēķinātā summa līgumpartneriem bija 1 316 214 euro, kas veido līdzekļu starpību pret 2014. gadā veselības aprūpes pakalpojumu tarifos iekļauto finansējumu par 171 569 euro. Katru gadu pieaugot maksimālās atlīdzības apjomam, palielināsies arī līdzekļu deficīts atlīdzības izmaksām. Starpību ārstniecības iestādes sedz no saviem līdzekļiem.
Tā kā no Fonda pacientiem izmaksājamais maksimālais atlīdzību apmērs katru gadu pieaug, rodas nepieciešamība novērst finansējuma nepietiekamību.
2014. gadā izmaksājamā maksimālā atlīdzības kopsumma bija 1 422 874 euro, no tās Dienesta Līgumpartneriem attiecināmā summa 1 144 645 euro, bet nelīgumiestādēm un Veselības ministrijas pārraudzībā esošām iestādēm 278 229 euro.
Savukārt 2025. gadā aprēķinātā ārstniecības riska maksājumu kopsumma ārstniecības iestādēm bija 1 689 735 euro, tai skaitā līgumpartneriem aprēķinātā summa sasniedza 1 316 214 euro (77,9% no 1 689 735 euro), radot 171 569 euro starpību (1 316 214 – 1 144 645) pret 2014. gadā iestrādāto finansējumu. Šo pieaugošo starpību ārstniecības iestādes sedz no saviem līdzekļiem.
Ņemot vērā spēkā esošo regulējumu, ko nosaka Noteikumu Nr. 1268 24. punktā minētajā formulā ietverto rādītāju S – vidējais atlīdzību skaits, A – vidējā atlīdzība par kaitējumu un K – kas apzīmē iepriekšējos četros gados iesniegto, bet neizskatīto lietu skaitu (t.i. ņemot vērā četru gadu datus), prognozējams, ka 2026. gadā pie četru gadu perioda aprēķinātā ārstniecības riska maksājumu kopsumma ārstniecības iestādēm sasniegs 2 372 405 euro, tai skaitā līgumpartneriem attiecināmā summa ir 1 848 103 euro (77.9% no 2 372 405 euro), kas veidotu 703 458 euro starpību pret 2014. gadā iestrādāto finansējumu.
Formulas grozījumi. Saskaņā ar Noteikumu Nr. 1268 24. punkta redakciju ārstniecības iestādēm Fondā veicamo iemaksu formulā aprēķinam tiek izmantota formula, kuras S, A un K rādītāja noteikšanai tiek izmantots četru gadu atskaites periods.
Koeficients S – vidējais atlīdzību skaits, ņemot vērā lēmumu skaitu attiecībā uz unikāliem pacientiem par atlīdzības izmaksu iepriekšējo četru kalendāra gadu laikā sadalījumā pa grupām – 0–10 000 euro (S1), 10 000–30 000 euro (S2), 30 000–75 000 euro (S3), vairāk par 75 000 euro (S4);
Koeficients A – vidējā atlīdzība par kaitējumiem, ņemot vērā faktiski izmaksātās atlīdzības iepriekšējo četru kalendāra gadu laikā sadalījumā pa grupām – 0–10 000 euro (A1), 10 000–30 000 euro (A2), 30 000–75 000 euro (A3), vairāk par 75 000 euro (A4);
Maksājuma aprēķinos Koeficients S izlīdzina vairāku gadu laikā iegūtos datus, iegūstot vidējo skaitli, ko piemēro formulā.
K – koeficients apzīmē iepriekšējos četros gados iesniegto, bet neizskatīto lietu skaitu;
Neņemot vērā faktisko izmaksu būtisko pieaugumu, šādi iegūtā prognoze ir neprecīza, jo neatspoguļo patieso finansējuma apjomu. Tā rezultātā netiek iekasēts finanšu apjoms, veidojas deficīts.
Līdz ar to formulā ir nepieciešams ņemt vērā datus par pēdējiem diviem gadiem, lai veiktu maksimāli precīzus aprēķinus un samazinātu Fonda līdzekļu prognozētu deficītu, nodrošinot pacientu tiesības uz Pacientu tiesību likumā noteikto atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu.
Veicot izmaiņas formulā ietvertajos rādītājos S un A par atskaites periodu no četru gadu datiem uz datiem par pēdējiem diviem gadiem, prognozējams, ka 2026. gadā pie divu gadu perioda aprēķinātā ārstniecības riska maksājumu kopsumma ārstniecības iestādēm sasniegs 3 133 166 euro, tai skaitā līgumpartneriem attiecināmā summa 2 440 736 euro (77.9% no 3 133 166 euro, kas veidotu 1 296 091 euro starpību pret 2014.gadā iestrādāto finansējumu).
Savukārt 2027. - 2028. gadā, ņemot vērā plānotās formulas izmaiņas, aprēķinātā ārstniecības riska maksājumu kopsumma ārstniecības iestādēm sasniegs 4 230 341 euro, tai skaitā līgumpartneriem attiecināmā summa 3 295 436 euro (77.9% no 4 230 341 euro, kas veidotu 2 150 791 euro starpību pret 2014. gadā iestrādāto finansējumu). (Detalizēti aprēķini anotācijas 3. pielikumā).
Riska maksājuma kopsummas starpību pret 2014. gadā veselības aprūpes pakalpojumu tarifos iekļauto finansējumu segs ārstniecības iestādes sava budžeta ietvarā.
Divu gadu perioda piemērošana 2026. gadā nodrošinātu papildu 760 762 euro (3 133 166 euro - 2 372 404 euro), kas pilnībā segtu prognozēto 2026. gada deficītu (624 144 euro). Ja grozījumi netiek veikti, tad 2026. gadā Fonda deficīts var sasniegt 1 404 686 euro (skatīt 1. tabulu) (detalizēti aprēķini anotācijas pielikumos).
1. tabula
| Riska maksājumu kopsumma, formulā izmantojot 4 pēdējos gadus (esošais regulējums) 2025. gadam, euro |
Riska maksājumu kopsumma, formulā izmantojot 4 pēdējos gadus (esošais regulējums) 2026. gadam, euro |
Riska maksājumu kopsumma, formulā izmantojot 2 pēdējos gadus (plānotais regulējums) 2026. gadam, euro |
|
| Plānotā aprēķinātā summa | 1 689 735 | 2 372 404 | 3 133 166 |
| Prognozējamās atlīdzības izmaksas | 3 777 090 | 3 777 090 | 3 777 090 |
| Deficīts | -2 087 355 | -1 404 686 | -643 925 |
| Uzkrājums deponētā kontā gada sākumā/ iztrūkums (-) | 2 867 897 | 780 542 | 780 542 |
| Atlikums uz nākošo gadu/ iztrūkums (-) | 780 542 | - 624 144 | 136 617 |
Riska maksājuma kospummu 2026. gadam, veicot izmaiņas formulā ietvertajos rādītājos S un A par atskaites periodu no četru gadu datiem uz datiem par pēdējiem diviem gadiem, pa ārtniecības iestāžu veidiem skatīt anotācijas 4. pielikumā.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams pārskatīt Noteikumu Nr. 1268 24. punktā noteikto aprēķina formulu ārstniecības riska maksājumam S , A un K koeficienta lielumu, samazinot formulā aprēķiniem paredzēto atskaites periodu no četriem uz diviem gadiem.
Divu gadu perioda piemērošana 2026. gadā nodrošinātu papildu 760 761 euro (3 133 166 – 2 372 404), kas, ņemot vērā maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu pilnībā segtu prognozēto 2026. gada deficītu (643 925 euro). Ja šādi grozījumi netiks veikti, 2026. gadā deficīts var sasniegt 1 404 686 euro.
Divu gadu perioda piemērošana 2026. gadā nodrošinātu papildu 760 761 euro (3 133 166 – 2 372 404), kas, ņemot vērā maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu pilnībā segtu prognozēto 2026. gada deficītu (643 925 euro). Ja šādi grozījumi netiks veikti, 2026. gadā deficīts var sasniegt 1 404 686 euro.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.1268 18.punkts nosaka, ka Nacionālais veselības dienests saskaņā ar šiem noteikumiem aprēķina gada riska maksājuma apmēru par ārstniecības iestādē strādājošām ārstniecības personām un reizi gadā (līdz kārtējā gada 31. martam) nosūta attiecīgu maksājuma pieprasījumu primāri uz ārstniecības iestādes oficiālo elektronisko adresi, bet, ja tādas nav, – uz norādīto ārstniecības iestādes elektroniskā pasta adresi.
Līdz ar to maksājums tiek aprēķināts par attiecīgo kalendāra gadu, t.i, 2026.gadā par periodu no 01.01.2026. Līdz ar to maksājums tiek aprēķināts un piemērots no 01.01.2026.
Līdz ar to ir nepieciešams formulas jaunos koeficientus attiecināt uz laika periodu, sākot ar 2026.gada 1.janvāri un tie stājas spēkā ar 2026.gada 1.janvāri. Noteikumi, ar ko noteikta šo noteikumu 24. punktā noteiktā kritērija S, A un K koeficienta divu kalendāra gadu vērtība, stājas spēkā ar 2026.gada 1.janvāri.
Līdz ar to maksājums tiek aprēķināts par attiecīgo kalendāra gadu, t.i, 2026.gadā par periodu no 01.01.2026. Līdz ar to maksājums tiek aprēķināts un piemērots no 01.01.2026.
Līdz ar to ir nepieciešams formulas jaunos koeficientus attiecināt uz laika periodu, sākot ar 2026.gada 1.janvāri un tie stājas spēkā ar 2026.gada 1.janvāri. Noteikumi, ar ko noteikta šo noteikumu 24. punktā noteiktā kritērija S, A un K koeficienta divu kalendāra gadu vērtība, stājas spēkā ar 2026.gada 1.janvāri.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 1268 24. punktā noteiktās aprēķina formulas ārstniecības riska maksājumam S , A un K koeficienta lielumi, samazinot formulā aprēķiniem paredzēto atskaites periodu no četriem uz diviem gadiem stājas spēkā ar 2026.gada 1.janvāri. Noteikumi stājas spēkā 2026.gada 1.janvāri.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Plānotā iniciatīva veikt grozījumus Pacientu tiesību likuma 16. panta piektajā daļā, lai pagarinātu atlīdzības iesniegumu iesniegšanas termiņu no diviem uz trim gadiem no kaitējuma nodarīšanas dienas, visdrīzāk palielinās Veselības inspekcijā saņemto iesniegumu skaitu, kas attiecīgi palielinās arī no Fonda izmaksājamo atlīdzību apmēru.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 701 155
0
1 421 386
1 711 779
1 421 386
2 808 955
2 808 955
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 701 155
0
1 421 386
1 711 779
1 421 386
2 808 955
2 808 955
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
3 456 804
0
1 871 386
1 905 704
1 871 386
1 905 704
1 905 704
2.1. valsts pamatbudžets
3 456 804
0
1 871 386
1 905 704
1 871 386
1 905 704
1 905 704
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-1 755 649
0
-450 000
-193 925
-450 000
903 251
903 251
3.1. valsts pamatbudžets
-1 755 649
0
-450 000
-193 925
-450 000
903 251
903 251
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
-1 755 649
0
-450 000
193 925
-450 000
-903 251
-903 251
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” un Finanšu ministrijas rīkojumiem (uz 2025. gada 11. decembri) valsts budžeta programmas 45.00.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana” apakšprogrammā 45.02.00 “Ārstniecības riska fonda darbības nodrošināšana” noteikumu projektā minēto pasākumu īstenošanai:
2025. gadam:
Resursi izdevumu segšanai - 1 701 155 euro, tai skaitā:
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi - 1 701 155 euro
Izdevumi - 3 456 804 euro, tai skaitā:
Kārtējie izdevumi - 33 116 euro
Atlīdzība - 31 527 euro
Preces un pakalpojumi 1 589 euro
Subsīdijas, dotācijas un sociālie pabalsti - 3 423 688 euro
Sociālie pabalsti - 3 423 688 euro
Finansiālā bilance - -1 755 649 euro
Finansēšana - 1 755 649 euro, tai skaitā:
Maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikums - 1 755 649 euro.
2026. gadam un 2027. gadam:
Resursi izdevumu segšanai - 1 421 386 euro, tai skaitā:
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi - 1 421 386 euro
Izdevumi - 1 871 386 euro, tai skaitā:
Subsīdijas, dotācijas un sociālie pabalsti - 1 871 386 euro
Sociālie pabalsti - 1 871 386 euro
Finansiālā bilance - -450 000 euro
Finansēšana - 450 000 euro, tai skaitā:
Maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikums - 450 000 euro.
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 1268 24. punktā šobrīd spēkā esošo formulu ik gadu likumā par kārtēja gada budžetu un budžeta ietvaru apakšprogrammā 45.02.00 “Ārstniecības riska fonda darbības nodrošināšana” pozīcijā "Resursi izdevumu segšanai" tiek ieplānoti citi pašu ieņēmumi 1 421 386 euro un citi pašu ieņēmumu atlikumi 450 000 euro apmērā. Atbilstoši faktiksajai nepieciešamībai gada laikā tiek veiktas apropriācijas izmaiņas, ieplānojot budžetā citu pašu ieņēmumu palielinājumu un ieplānojot iepriekšējā perioda citu pašu ieņēmumu atlikumus.
Ārstniecības iestāžu kārtējā gadā veiktie riska maksājumi par tajās strādājošajām ārstniecības personām ik gadu mainās pamatojoties uz Noteikumu Nr. 1268 24. punktā noteikto formulu.
2025. gadam aprēķinātās un indikatīvi plānotā kopsumma no ārstniecības iestāžu riska maksājumiem (ņemot vērā šobrīd spēkā esošo formulu) - 1 689 735 euro.
Ja 2026. gadā netiks pārskatīta Noteikumu Nr. 1268 24. punktā minētā formula, saglabājot atskaites periodu par četru gadu datiem, indikatīvi prognozējamā ārstniecības riska maksājuma kopsumma 2026. gadam - 2 372 405 euro.
Veicot izmaiņas formulā ietvertajos rādītājos S un A par atskaites periodu no četru gadu datiem uz datiem par pēdējiem diviem gadiem, indikatīvi prognozējamā ārstniecības riska maksājumu kopsumma ārstniecības iestādēm:
- 2026. gadam - 3 133 166 euro;
Indikatīvi prognozējamā noteikumu projekta ieteme uz valsts budžetu - +760 761 euro, kas tiks segts no ārstniecības iestāžu budžetiem.
- 2027. un 2028. gadam - 4 230 341 euro;
Indikatīvi prognozējamā noteikumu projekta ieteme uz valsts budžetu - +1 183 053 euro pret 2026. gadu, kas tiks segts no ārstniecības iestāžu budžetiem.
2025. gada desmit mēnešos no Fonda atlīdzībās izmaksāti - 2 881 833 euro, balstoties uz 10 mēnešu izpildi indikatīvi prognozētā atlīdzības kopsumma 2025. gadam - 3 777 090 euro. 2026. - 2028. gadam indikatīvā prognoze, ka izmaksājamā atlīdzības kopsumma saglabāsies 2025. gada līmenī, tas ir 3 777 090 euro.
Detalizēti aprēķini anotācijas Pielikumos.
Atbilstoši plānotajam izdevumu un citu pašu ieņēmumu palielinājumam:
1. Veselības ministrija 2026. gadā sniegs Finanšu ministrijai pieprasījumu apropriācijas palielinājumam citu pašu ieņēmumu izmantošanai 1 905 704 euro apmērā atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta 13. prim daļas 3. punktam;
2. Veselības ministrija sniegs priekšlikumu par citu pašu ieņēmumu un attiecīgo izdevumu palielinājumu 2027. - 2029.gadam ik gadu 1 905 704 euro apmērā Veselības ministrijas pamatbudžeta bāzes izdevumu projekta 2027. - 2029. gadam sagatavošanas procesā.
2025. gadam:
Resursi izdevumu segšanai - 1 701 155 euro, tai skaitā:
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi - 1 701 155 euro
Izdevumi - 3 456 804 euro, tai skaitā:
Kārtējie izdevumi - 33 116 euro
Atlīdzība - 31 527 euro
Preces un pakalpojumi 1 589 euro
Subsīdijas, dotācijas un sociālie pabalsti - 3 423 688 euro
Sociālie pabalsti - 3 423 688 euro
Finansiālā bilance - -1 755 649 euro
Finansēšana - 1 755 649 euro, tai skaitā:
Maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikums - 1 755 649 euro.
2026. gadam un 2027. gadam:
Resursi izdevumu segšanai - 1 421 386 euro, tai skaitā:
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi - 1 421 386 euro
Izdevumi - 1 871 386 euro, tai skaitā:
Subsīdijas, dotācijas un sociālie pabalsti - 1 871 386 euro
Sociālie pabalsti - 1 871 386 euro
Finansiālā bilance - -450 000 euro
Finansēšana - 450 000 euro, tai skaitā:
Maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikums - 450 000 euro.
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 1268 24. punktā šobrīd spēkā esošo formulu ik gadu likumā par kārtēja gada budžetu un budžeta ietvaru apakšprogrammā 45.02.00 “Ārstniecības riska fonda darbības nodrošināšana” pozīcijā "Resursi izdevumu segšanai" tiek ieplānoti citi pašu ieņēmumi 1 421 386 euro un citi pašu ieņēmumu atlikumi 450 000 euro apmērā. Atbilstoši faktiksajai nepieciešamībai gada laikā tiek veiktas apropriācijas izmaiņas, ieplānojot budžetā citu pašu ieņēmumu palielinājumu un ieplānojot iepriekšējā perioda citu pašu ieņēmumu atlikumus.
Ārstniecības iestāžu kārtējā gadā veiktie riska maksājumi par tajās strādājošajām ārstniecības personām ik gadu mainās pamatojoties uz Noteikumu Nr. 1268 24. punktā noteikto formulu.
2025. gadam aprēķinātās un indikatīvi plānotā kopsumma no ārstniecības iestāžu riska maksājumiem (ņemot vērā šobrīd spēkā esošo formulu) - 1 689 735 euro.
Ja 2026. gadā netiks pārskatīta Noteikumu Nr. 1268 24. punktā minētā formula, saglabājot atskaites periodu par četru gadu datiem, indikatīvi prognozējamā ārstniecības riska maksājuma kopsumma 2026. gadam - 2 372 405 euro.
Veicot izmaiņas formulā ietvertajos rādītājos S un A par atskaites periodu no četru gadu datiem uz datiem par pēdējiem diviem gadiem, indikatīvi prognozējamā ārstniecības riska maksājumu kopsumma ārstniecības iestādēm:
- 2026. gadam - 3 133 166 euro;
Indikatīvi prognozējamā noteikumu projekta ieteme uz valsts budžetu - +760 761 euro, kas tiks segts no ārstniecības iestāžu budžetiem.
- 2027. un 2028. gadam - 4 230 341 euro;
Indikatīvi prognozējamā noteikumu projekta ieteme uz valsts budžetu - +1 183 053 euro pret 2026. gadu, kas tiks segts no ārstniecības iestāžu budžetiem.
2025. gada desmit mēnešos no Fonda atlīdzībās izmaksāti - 2 881 833 euro, balstoties uz 10 mēnešu izpildi indikatīvi prognozētā atlīdzības kopsumma 2025. gadam - 3 777 090 euro. 2026. - 2028. gadam indikatīvā prognoze, ka izmaksājamā atlīdzības kopsumma saglabāsies 2025. gada līmenī, tas ir 3 777 090 euro.
Detalizēti aprēķini anotācijas Pielikumos.
Atbilstoši plānotajam izdevumu un citu pašu ieņēmumu palielinājumam:
1. Veselības ministrija 2026. gadā sniegs Finanšu ministrijai pieprasījumu apropriācijas palielinājumam citu pašu ieņēmumu izmantošanai 1 905 704 euro apmērā atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta 13. prim daļas 3. punktam;
2. Veselības ministrija sniegs priekšlikumu par citu pašu ieņēmumu un attiecīgo izdevumu palielinājumu 2027. - 2029.gadam ik gadu 1 905 704 euro apmērā Veselības ministrijas pamatbudžeta bāzes izdevumu projekta 2027. - 2029. gadam sagatavošanas procesā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
2025. gadā radies Ārstniecības riska fondā iesniegto atlīdzinājumu iesniegumu skaita būtiska palielinājums un aprēķināto izmaksu apmēra palielinājums, kas radījis kritisku Fonda līdzekļu samazinājumu, kas apdraud turpmāko izmaksu iespējamību no Fonda līdzekļu trūkuma dēļ.
Kā izriet no Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punkta, iestāde nodrošina sabiedrības līdzdalību tiesību aktu projektu izstrādē īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Lai nodrošinātu Fondā pietiekamu finanšu līdzekļu apmēru, kas segtu visas riska maksājumu izmaksas, riska maksājuma apmēra palielinājums ārstniecības iestādēm saistīts ar objektīviem finansiāliem iemesliem. Sabiedrības viedoklis nevar ietekmēt nepieciešamību un pasākumus valstij noteikt finansiālajai un faktiskajai situācijai atbilstošas maksājumu aprēķināšanas formulas rādītāju izmaiņas, Fonda līdzekļu apjoma nodrošināšanai, lai ārstniecības iestāžu veicamās iemaksas Fondā salāgotu ar Fonda faktiskajām izmaksām pacientiem.
Kā izriet no Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punkta, iestāde nodrošina sabiedrības līdzdalību tiesību aktu projektu izstrādē īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Lai nodrošinātu Fondā pietiekamu finanšu līdzekļu apmēru, kas segtu visas riska maksājumu izmaksas, riska maksājuma apmēra palielinājums ārstniecības iestādēm saistīts ar objektīviem finansiāliem iemesliem. Sabiedrības viedoklis nevar ietekmēt nepieciešamību un pasākumus valstij noteikt finansiālajai un faktiskajai situācijai atbilstošas maksājumu aprēķināšanas formulas rādītāju izmaiņas, Fonda līdzekļu apjoma nodrošināšanai, lai ārstniecības iestāžu veicamās iemaksas Fondā salāgotu ar Fonda faktiskajām izmaksām pacientiem.
6.4. Cita informācija
Projekts nosūtīts Latvijas Ārstu biedrībai, Latvijas Ģimenes ārstu asociācijai, Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācijai, Veselības aprūpes darba devēju asociācijai, Latvijas Slimnīcu biedrībai
Latvijas Klīnisko universitātes slimnīcu biedrībai, Latvijas Lielo slimnīcu asociācijai,
informācijai.
Latvijas Klīnisko universitātes slimnīcu biedrībai, Latvijas Lielo slimnīcu asociācijai,
informācijai.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nacionālais veselības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Palielinot ĀRF riska maksājumu apmēru, lai saglabātu Fonda kopējo finanšu apjomu, tiks saglabāta iespēja veikt izmaksas no Fonda līdzekļiem. 2025. gadā radies Fondā iesniegto atlīdzinājumu iesniegumu skaita būtiska palielinājums un aprēķināto izmaksu apmēra palielinājums, kas radījis kritisku Fonda līdzekļu samazinājumu, kas apdraud turpmāko izmaksu iespējamību no Fonda līdzekļu trūkuma dēļ. Līdz ar to tiks saglabāta pacientu uzticēšanās kompensācijas sistēmai par iespējamu pacienta dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu (arī morālo kaitējumu), kuru ar savu darbību vai bezdarbību nodarījušas ārstniecības iestādē strādājošās ārstniecības personas vai radījuši apstākļi ārstniecības laikā, kā arī tiesības uz atlīdzību par izdevumiem, kas saistīti ar ārstniecību, ja ārstniecība ir bijusi nepieciešama, lai novērstu vai mazinātu ārstniecības personas vai apstākļu ārstniecības laikā nodarītā kaitējuma nelabvēlīgās sekas pacienta dzīvībai vai veselībai.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Palielinot ĀRF riska maksājumu apmēru, lai saglabātu Fonda kopējo finanšu apjomu, tiks saglabāta iespēja veikt izmaksas no Fonda līdzekļiem. 2025. gadā radies Fondā iesniegto atlīdzinājumu iesniegumu skaita būtiska palielinājums un aprēķināto izmaksu apmēra palielinājums, kas radījis kritisku Fonda līdzekļu samazinājumu, kas apdraud turpmāko izmaksu iespējamību no Fonda līdzekļu trūkuma dēļ. Līdz ar to tiks nodrošināta kompensācijas sistēma par iespējamu pacienta dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu (arī morālo kaitējumu), kuru ar savu darbību vai bezdarbību nodarījušas ārstniecības iestādē strādājošās ārstniecības personas vai radījuši apstākļi ārstniecības laikā, kā arī tiesības uz atlīdzību par izdevumiem, kas saistīti ar ārstniecību, ja ārstniecība ir bijusi nepieciešama, lai novērstu vai mazinātu ārstniecības personas vai apstākļu ārstniecības laikā nodarītā kaitējuma nelabvēlīgās sekas pacienta dzīvībai vai veselībai.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Datu aizsardzība tiks nodrošināta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Ar noteikumiem netiek veiktas izmaiņas datu struktūrā un apstrādē.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
