Anotācija (ex-ante)

23-TA-834: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”  41. un 43. punktu, kā arī Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 676) un Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 “Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 675).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts ar mērķi piešķirt finansējumu Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID), lai nodrošinātu atbalsta atmaksu nodokļu maksātājiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Neskatoties uz to, ka MK noteikumos Nr. 675 un Nr. 676 noteiktā atbalsta sniegšana vairs netiek veikta, VID joprojām turpina tam uzticēto funkciju izpildi un, pamatojoties uz tiesas lēmumiem, nodrošina iepriekš nepamatoti nepiešķirtā vai arī nodokļu maksātāju budžetā kļūdaini ieskaitītā atbalsta atmaksu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 675 un MK noteikumi Nr. 676 paredz uzdevumu VID izmaksāt nodokļu maksātājiem un to nodarbinātajiem atbalstu saistībā ar ieņēmumu no saimnieciskās darbības samazinājumu, kas radies valstī izsludinātajā ārkārtējā situācijā noteikto saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ.
2021. gadā, 2022 .gadā un 2023. gada sākumā nodokļu maksātāji veica Covid-19 granta atbalstu atmaksu uz Valsts kases kontu LV15TREL213005614100B “Algu subsīdijas atbalsts” un LV63TREL213005614200B “Covid-19 krīzes skarto uzņēmumu apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšana”.
Veicot valsts atbalsta saņemšanas un izlietošanas kontroli, VID ir konstatējis, ka atsevišķi nodokļu maksātāji veica iepriekš saņemtā atbalsta atmaksu par lielāku summu nekā bija nepieciešams, kā arī atbilstoši VID ģenerāldirektora 2023. gada 6. marta lēmumam Nr. 33.17-6/22.8/889  vienam nodokļu maksātājam ir jāatgriež atbalsta atmaksu pilnā apmērā.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumu Nr. 1220 “Asignējumu piešķiršanas un izpildes kārtība” 50. punktā noteikto iepriekšējos saimnieciskajos gados kļūdaini atmaksātie līdzekļi tika slēgti kā neizmantotie valsts budžeta asignējumi un Covid-19 granta atbalstu izmaksai paredzētie konti no 2023. gada 1. janvāra ir slēgti, tādējādi VID ir nepieciešams finansējums no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbalstu atmaksas nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
VID sniedz pieprasījumu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 45 361 euro apmērā, lai nodrošinātu atbalsta atmaksu nodokļu maksātājiem
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pašnodarbinātās personas
  • darba ņēmēji
  • patentmaksātāji
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • mikrouzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Ir paredzēts veikt atmaksas, atbilstoši MK noteikumos Nr.675 un MK noteikumos Nr.676 noteiktajiem atbalsta sniegšanas kritērijiem un to atmaksas kārtībai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
45 361
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
45 361
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-45 361
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-45 361
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
45 361
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu atbalsta atmaksu nodokļu maksātājiem, VID ir nepieciešams papildu finansējums 45 361 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Veicot valsts atbalsta saņemšanas un izlietošanas kontroli, ir konstatēts, ka atsevišķi nodokļu maksātāji veica iepriekš saņemtā atbalsta atmaksu par lielāku summu nekā bija nepieciešams, kā arī vienam nodokļu maksātājam ir daļēji jāatmaksā atgrieztais atbalsts, t.sk.:
1. 59,58 euro – trīs nodokļu maksātāji kļūdaini aprēķināja nepamatoti saņemtā valsts atbalsta soda procentus;
2. 788,41 euro – divi nodokļu maksātāji kļūdaini veica atmaksu par saņemto atbalstu;
3. 44 512,60 euro – nodokļu maksātājs, pamatojoties uz VID lēmumu, atmaksāja piešķirto atbalstu pilnā apmērā, bet pēc minētā lēmuma pārsūdzības 2023.gada 23.martā VID ģenerāldirektors pieņēma lēmumu par  mazāku atmaksājamo atbalsta apmēru kā sākotnējā VID lēmumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts neskar sabiedrību tieši, bet paredz piešķirt finansējumu VID, lai tas nodrošinātu atbalsta atmaksu nodokļu maksātājiem.
Līdz ar to sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi