Anotācija (ex-ante)

24-TA-846: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Rēzeknes novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Kubulsolas ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants, Meža likuma 4. panta otrā daļa un Rēzeknes novada domes 2024. gada 7. marta lēmums Nr. 223 (prot. Nr. 5, 11.§) "Par nekustamā īpašuma "Kubulsolas ceļš", Dricānu pagastā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Rēzeknes novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Kubulsolas ceļš" Dricānu pagastā, Rēzeknes novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Kubulsolas ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7850 002 0157) Dricānu pagastā, Rēzeknes novadā sastāvā esošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7850 002 0137) 0,8100 ha platībā un inženierbūve (būves kadastra apzīmējums 7850 002 0137 001) (turpmāk – nekustamais īpašums) pieder Rēzeknes novada pašvaldībai.
Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Latgales rajona tiesas Dricānu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000806756 uz Rēzeknes novada pašvaldības (reģistrācijas Nr. 90009112679) vārda.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamā īpašuma sastāvā esošajai zemes vienībai reģistrēti šādi apgrūtinājumi: ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos (kods 7312030302) 0,0300 ha platībā, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (kods 7312050101) 0,0100 ha platībā un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (kods 7312030303) 0,8100 ha platībā.
Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Nekustamā īpašuma sastāvā esošās inženierbūves ar kadastra apzīmējumu 7850 002 0137 001 galvenais lietošanas veids – "Ielas, ceļi un laukumi" (kods 2112) un ekspluatācijas uzsākšanas gads ir 2023.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Rēzeknes novada pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2021. gada 18. janvārī ar vēstuli
Nr. 4.1-2_00ip_260_21_80 "Par pagasta ceļu nodošanu valstij LR Zemkopības Ministrijas personā" vērsās pie Rēzeknes novada pašvaldības ar lūgumu pieņemt lēmumu par nekustamā īpašuma (kadastra Nr. 7850 003 0260) sadalīšanu, atdalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 7850 002 0137 ceļa joslai aptuveni 0,61 km garumā, 12–18 metru platumā un 1,0 ha platībā, un nodošanu bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā Meža likumā noteiktās valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas īstenošanai.
Pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7850 003 0260 sadalīšanas un atsevišķa nekustamā īpašuma "Kubulsolas ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7850 002 0157) Dricānu pagastā, Rēzeknes novadā izveidošanas Sabiedrība ar 2024. gada 31. janvāra iesniegumu Nr. 4.1-2_00x8_260_24_96 lūdza Rēzeknes novada pašvaldību lemt par tā nodošanu bez atlīdzības valsts (Zemkopības ministrijas personā) īpašumā un atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajai daļai noteikt, kuras valsts pārvaldes funkcijas izpildei nekustamais īpašums tiek nodots, t. i., Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, kā arī noteikt pienākumu Zemkopības ministrijai nodot nekustamo īpašumu bez atlīdzības atpakaļ pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots Meža likumā noteiktās funkcijas nodrošināšanai.
Rēzeknes novada dome ar 2024. gada 7. marta lēmumu Nr. 223 (prot. Nr. 5, 11.§) "Par nekustamā īpašuma "Kubulsolas ceļš", Dricānu pagastā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā" nolēma nodot bez atlīdzības īpašumā Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā Rēzeknes novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Kubulsolas ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7850 002 0157), kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7850 002 0137 ar kopējo platību 0,8100 ha un būves ar kadastra apzīmējumu 7850 002 0137 001 un atrodas Rēzeknes novada Dricānu pagastā, lai izpildītu noteikto funkciju – meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību, un vienlaikus noteikt pienākumu Zemkopības ministrijai nekustamo īpašumu atdot bez atlīdzības Rēzeknes novada pašvaldībai, ja tas vairs netiks izmantots minētās funkcijas izpildes nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība un inženierbūve ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību. 
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve (ceļš) funkcionāli tiek izmantots kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc tie ir uzturami atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi – ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijās  valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai (ar kadastra apzīmējumu 7850 001 0094) 53,34 ha platībā, kas ietilpst valsts nekustamā īpašuma "Valsts mežs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7850 001 0093) Dricānu pagastā, Rēzeknes novadā sastāvā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots rīkojuma projektā norādītās valsts funkcijas izpildei, tas kā lietu kopība pēc datu aktualizācijas NĪVKIS visā tā sastāvā tiks nodots Rēzeknes novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Rēzeknes novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Rēzeknes novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 
Juridiskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.  

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži"
  • Rēzeknes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi