24-TA-2035: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumu Nr. 343 "Iekšlietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis" atzīšanu par spēku zaudējušiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai novērstu nesamērīgu administratīvo slogu, Iekšlietu ministrijai ieviešot ar Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija rīkojumu Nr. 444 "Par Pakalpojumu vides pilnveides plānu 2024.–2027. gadam" apstiprināto Pakalpojumu vides pilnveides plānu 2024.–2027. gadam (turpmāk – plāns), nepieciešams atzīt Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumus Nr. 343 "Iekšlietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis", ar kuriem apstiprināts viens maksas pakalpojums – "Ar studijām likvidētajā Latvijas Policijas akadēmijā saistītu izziņu izsniegšana", par spēku zaudējušiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ir izstrādāts, lai atzītu Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumus Nr. 343 "Iekšlietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis" par spēku zaudējušiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 30. jūnija rīkojuma Nr. 442 "Par Latvijas Policijas akadēmijas likvidāciju" (un Ministru kabineta 2009. gada 30. decembra rīkojumu Nr. 932 "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 30. jūnija rīkojumā Nr. 442 "Par Latvijas Policijas akadēmijas likvidāciju"") 1. punktu Latvijas Policijas akadēmija ar 2010. gada 1. janvāri ir likvidēta. Savukārt minētā rīkojuma 9. punktā noteikts, ka Iekšlietu ministrija ir līdz 2009. gada 31. decembrim nenodoto Latvijas Policijas akadēmijas tiesību, saistību, mantas un finanšu līdzekļu pārņēmēja.
Ņemot vērā minēto, likvidētās Latvijas Policijas akadēmijas bijušajiem studentiem ir iespēja vērsties Iekšlietu ministrijā par dažādiem ar studijām un studiju procesu Latvijas Policijas akadēmijā saistītiem jautājumiem, tajā skaitā – izziņu izsniegšanu.
Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 343 "Iekšlietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis" nosaka Iekšlietu ministrijas sniegto maksas pakalpojumu cenrādi ar tajā iekļautu vienu maksas pakalpojumu "Ar studijām likvidētajā Latvijas Policijas akadēmijā saistītu izziņu izsniegšana" (turpmāk – izziņa), tādējādi nosakot vienotu maksu par attiecīgās izziņas izsniegšanu 15,60 euro.
Ņemot vērā minēto, likvidētās Latvijas Policijas akadēmijas bijušajiem studentiem ir iespēja vērsties Iekšlietu ministrijā par dažādiem ar studijām un studiju procesu Latvijas Policijas akadēmijā saistītiem jautājumiem, tajā skaitā – izziņu izsniegšanu.
Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 343 "Iekšlietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis" nosaka Iekšlietu ministrijas sniegto maksas pakalpojumu cenrādi ar tajā iekļautu vienu maksas pakalpojumu "Ar studijām likvidētajā Latvijas Policijas akadēmijā saistītu izziņu izsniegšana" (turpmāk – izziņa), tādējādi nosakot vienotu maksu par attiecīgās izziņas izsniegšanu 15,60 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likvidētās Latvijas Policijas akadēmijas bijušie studenti arvien retāk vēršas Iekšlietu ministrijā par dažādiem ar studijām un studiju procesu Latvijas Policijas akadēmijā saistītiem jautājumiem, tajā skaitā – izziņu izsniegšanu.
Laika periodā no 2019. gada līdz 2024. gada 31. jūlijam (pieci gadi un septiņi mēneši) Iekšlietu ministrija ir izsniegusi 20 izziņas un ieņēmumu no maksas pakalpojuma izpilde sastāda 277,09 euro.
Plāns, tai skaitā tā 2. pielikums "Darba plāns", paredz ar pakalpojumu pārvaldību saistītus pasākumus, kas ir jāveic publiskās pārvaldes institūcijām laika posmā no 2024. līdz 2027. gadam, un arī pēc tam.
Ja iestādē ir noteikts maksas pakalpojums, tad tas ir uzskatāms par pārvaldāmu pakalpojumu plāna ietvaros.
Pakalpojumu vides pilnveide paredz, ka publiskās pārvaldes iestādes pilnvērtīgi (atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikai), visaptveroši un valstī vienotā veidā pārvaldīs pakalpojumus, nodrošinot valstī vienotu pakalpojumu vidi, tostarp: atbilstoši pakalpojumu pārvaldības lomām, veiks pakalpojumu pārvaldības uzdevumus; nodrošinās pakalpojumu atbilstību pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem; nodrošinās pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamās spējas un resursus.
Pilnvērtīgu un visaptverošu pakalpojumu pārvaldību īsteno, nodrošinot pakalpojumu atbilstību pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem – nosacījumi nosaka, kādiem ir jābūt pakalpojumiem, tostarp to, ka pakalpojumiem ir jānodrošina pārvaldāmība, atbilstība vajadzībām, piekļūstamība, iesaistīto līdzdalība un sadarbība, digitālā transformācija (elektronizācija), lietojamība, automatizācija, koplietošana, unifikācija un drošība.
Pasākumi, kas ir iekļauti plānā, ir īstenojami iestādēm pieejamo līdzekļu ietvaros, tostarp: pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanas komandu izveide katrā iestādē; pakalpojumu un ar pakalpojumu pārvaldību saistītā esošā stāvokļa novērtēšana un pilnveides plānu izveide kopumā iestādei un vēl katram pakalpojumam; pakalpojumu pārvaldības politikai atbilstoša normatīvā regulējuma pilnveide; pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanai nepieciešamo vadlīniju izveide un pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanā iesaistīto apmācība.
Ņemot vērā pieprasījuma samazinājumu izziņu izsniegšanai iepriekšējo gadu laikā un to, ka izziņu izsniegšana ir vienīgais Iekšlietu ministrijas sniegtais maksas pakalpojums, kā arī nenozīmīgo iekasēto summu valsts budžetā par izziņu izsniegšanu un administratīvo slogu, kas Iekšlietu ministrijai radīsies, nodrošinot plānā noteikto, nepieciešama šī maksas pakalpojuma izslēgšana no regulējuma.
Laika periodā no 2019. gada līdz 2024. gada 31. jūlijam (pieci gadi un septiņi mēneši) Iekšlietu ministrija ir izsniegusi 20 izziņas un ieņēmumu no maksas pakalpojuma izpilde sastāda 277,09 euro.
Plāns, tai skaitā tā 2. pielikums "Darba plāns", paredz ar pakalpojumu pārvaldību saistītus pasākumus, kas ir jāveic publiskās pārvaldes institūcijām laika posmā no 2024. līdz 2027. gadam, un arī pēc tam.
Ja iestādē ir noteikts maksas pakalpojums, tad tas ir uzskatāms par pārvaldāmu pakalpojumu plāna ietvaros.
Pakalpojumu vides pilnveide paredz, ka publiskās pārvaldes iestādes pilnvērtīgi (atbilstoši pakalpojumu pārvaldības politikai), visaptveroši un valstī vienotā veidā pārvaldīs pakalpojumus, nodrošinot valstī vienotu pakalpojumu vidi, tostarp: atbilstoši pakalpojumu pārvaldības lomām, veiks pakalpojumu pārvaldības uzdevumus; nodrošinās pakalpojumu atbilstību pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem; nodrošinās pakalpojumiem un pakalpojumu pārvaldībai nepieciešamās spējas un resursus.
Pilnvērtīgu un visaptverošu pakalpojumu pārvaldību īsteno, nodrošinot pakalpojumu atbilstību pakalpojumu izveides, sniegšanas un pilnveides nosacījumiem – nosacījumi nosaka, kādiem ir jābūt pakalpojumiem, tostarp to, ka pakalpojumiem ir jānodrošina pārvaldāmība, atbilstība vajadzībām, piekļūstamība, iesaistīto līdzdalība un sadarbība, digitālā transformācija (elektronizācija), lietojamība, automatizācija, koplietošana, unifikācija un drošība.
Pasākumi, kas ir iekļauti plānā, ir īstenojami iestādēm pieejamo līdzekļu ietvaros, tostarp: pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanas komandu izveide katrā iestādē; pakalpojumu un ar pakalpojumu pārvaldību saistītā esošā stāvokļa novērtēšana un pilnveides plānu izveide kopumā iestādei un vēl katram pakalpojumam; pakalpojumu pārvaldības politikai atbilstoša normatīvā regulējuma pilnveide; pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanai nepieciešamo vadlīniju izveide un pakalpojumu pārvaldības politikas īstenošanā iesaistīto apmācība.
Ņemot vērā pieprasījuma samazinājumu izziņu izsniegšanai iepriekšējo gadu laikā un to, ka izziņu izsniegšana ir vienīgais Iekšlietu ministrijas sniegtais maksas pakalpojums, kā arī nenozīmīgo iekasēto summu valsts budžetā par izziņu izsniegšanu un administratīvo slogu, kas Iekšlietu ministrijai radīsies, nodrošinot plānā noteikto, nepieciešama šī maksas pakalpojuma izslēgšana no regulējuma.
Risinājuma apraksts
Ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 158. punktā noteikto, ir izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts, lai atzītu Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumus Nr. 343 "Iekšlietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis" par spēku zaudējušiem un neradītu nesamērīgu administratīvo slogu saistībā ar izziņu izsniegšanu plānā paredzēto procedūru ieviešanas ietvarā. Savukārt izziņas turpmāk tiks izsniegtas vispārējā iesniegumu izskatīšanas kārtībā kā standartizēta atbilde iesniedzējam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Likvidētās Latvijas Policijas akadēmijas bijušie studenti, kuriem turpmāk izziņas tiks izsniegtas bez maksas vispārējā iesniegumu izskatīšanas kārtībā kā standartizēta atbilde iesniedzējam.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
161
0
161
-161
161
-161
-161
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
161
0
161
-161
161
-161
-161
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
161
0
161
-161
161
-161
-161
2.1. valsts pamatbudžets
161
0
161
-161
161
-161
-161
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" Iekšlietu ministrijai budžeta programmā 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi plānoti 161 euro apmērā 2024., 2025. un 2026. gadā (ik gadu).
Ievērojot, ka Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 343 "Iekšlietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis" tiks atzīti par spēku zaudējušiem, 2025. gadā un turpmāk Iekšlietu ministrijai budžeta programmā 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi netiek plānoti.
Ievērojot, ka Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 343 "Iekšlietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis" tiks atzīti par spēku zaudējušiem, 2025. gadā un turpmāk Iekšlietu ministrijai budžeta programmā 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi netiek plānoti.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Iekšlietu ministrija ar 2024. gada 1. novembra vēstuli Nr. 1-25/2727 iesniedza Finanšu ministrijā priekšlikumus par valsts pamatbudžeta ieņēmumu no Iekšlietu ministrijas maksas pakalpojumiem un attiecīgu izdevumu samazinājumu 2025. gadā un turpmāk ik gadu par 161 euro (budžeta programmā 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana") likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" izskatīšanai Saeimā otrajā lasījumā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalība tika organizēta no 2024. gada 26. septembra līdz 2024. gada 9. oktobrim.
Publiskajā apspriešanā par projektu nav saņemti iebildumi vai priekšlikumi.
Publiskajā apspriešanā par projektu nav saņemti iebildumi vai priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
