Anotācija

23-TA-656: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumos Nr. 816 "Publisko elektronisko iepirkumu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu brīvu konkurenci iepirkumu procedūrās nacionālā līmenī, nepieciešams saglabāt iespēju identificēties Elektroniskajā iepirkumu sistēmā (turpmāk - EIS), izmantojot Valsts reģionālās attīstības aģentūras (turpmāk - VRAA) izsniegtos elektroniskās identifikācijas līdzekļus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt nosacījumus identifikācijai EIS.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izvērtējot tehnoloģiskās iespējas, secināms, ka šobrīd nav iespējams risinājums, lai pilnībā atteiktos no VRAA izsniegtajiem piekļuves rekvizītiem EIS.

Pirmkārt, lai aktivizētu un piesaistītu Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija regulas (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ direktīvu 1999/93/EK (turpmāk - eIDAS) pieslēgšanās risinājumu ārvalstniekiem, ārvalstu fiziskajai personai vispirms jāpieslēdzas EIS ar VRAA izsniegtu lietotājvārdu un paroli.

Otrkārt, lai lietotāji varētu veikt EIS darbības, kas nepieciešamas lielapjoma datņu augšupielādei piedāvājumos vai nolikumos, lietotājam ir jābūt piešķirtam VRAA izsniegtam lietotājvārdam un parolei.

Latvijas nacionālie identifikācijas līdzekļi ir pieejami Latvijas piegādātājiem, bet eIDAS risinājumi pieejami ES dalībvalstu piegādātājiem, pie nosacījuma, ka attiecīgajā dalībvalstī risinājums tiek atbalstīts. Trešo valstu piegādātājiem un to ES dalībvalstu piegādātājiem, kas nav paziņojušas eIDAS shēmas, lai piedalītos iepirkumu procedūrās EIS, ir nepieciešams saglabāt iespēju elektroniski identificēties, izmantojot VRAA izsniegtos elektroniskās identifikācijas līdzekļus.

EIS uz 2023.gada 14.martu ir reģistrēti 1627 ārvalstu piegādātāji.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Apzinot eIDAS lietošanu, secināms, ka eIDAS elektroniskās identifikācijas rīki nav plaši izplatīti Eiropas Savienības (turpmāk - ES) dalībvalstu piegādātāju vidū, savukārt Latvijas nacionālos kvalificētos vai kvalificētos paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus ārvalstu piegādātājiem ir sarežģīti iegūt, kas var tikt uzskatīts par neattaisnojamu ierobežojumu brīvas konkurences nodrošināšanai iepirkumu procedūrām nacionāla līmenī. Minētais jautājums no Eiropas Komisijas pārstāvju puses pārrobežu sadarbības kopsakarā tika aktualizēts ikgadējā e-iepirkumu darba grupā 2023.gada 12.janvārī, izskatot tiesiskā regulējuma attīstības tendences Latvijā.

Latvija ir Pasaules Tirdzniecības organizācijas (turpmāk - PTO) dalībniece ar saistībām neveidot tādus specifiskus nosacījumus iepirkumu tirgum, kas radītu ierobežojumus citu PTO dalībvalstu piegādātājiem. Latvijas nacionālie identifikācijas līdzekļi ir pieejami Latvijas piegādātājiem, bet eIDAS risinājumi pieejami ES dalībvalstu piegādātājiem, pie nosacījuma, ka attiecīgajā dalībvalstī risinājums tiek atbalstīts. Savukārt EIS lietotājiem, kuriem nav pieejami kvalificēti vai kvalificēti paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļi vai eIDAS identifikācijas līdzekļi, tostarp trešo valstu piegādātājiem, lai piedalītos iepirkumu procedūrās EIS, ir nepieciešams saglabāt iespēju elektroniski identificēties, izmantojot VRAA izsniegtos daudzfaktoru elektroniskās identifikācijas līdzekļus.

Vienlaikus, ņemot vērā šobrīd pastāvošos globāla rakstura kiberapdraudējumu paaugstināta riska apstākļus, ir stiprināmi EIS izmantojamie VRAA izsniegtie identifikācijas līdzekļi un sākot ar 2024.gada 1.februāri ir jāparedz pāreja uz tādu daudzfaktoru identifikācijas līdzekļu risinājumu, kur identifikācijas process paredz savstarpēji nodalītu unikālu drošības elementu izmantošanu.
Risinājuma apraksts
Tiek nodrošināta iespēja identificēties EIS, izmantojot VRAA izsniegtos pieejas rekvizītus, VRAA pārziņā esošajā vienotajā pieteikšanās modulī pieejamos elektroniskās identifikācijas līdzekļus (līdz 2024. gada 31. janvārim) un, izmantojot kvalificētus vai kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus un VRAA izsniegtos daudzfaktoru elektroniskās identifikācijas līdzekļus (no 2024. gada 1. februāra).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts digitālās attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta regulējuma īstenošana samazina administratīvo slogu iepirkumu veicējiem un piegādātājiem, precizējot elektroniskās identifikācijas iespējas un nodrošinot brīvu konkurenci dalībai elektroniskajās iepirkumu procedūrās.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi