25-TA-2048: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Azartspēļu un izložu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Azartspēļu un izložu likumā" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts, ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumā Nr. 55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” izvirzītos mērķus – publiskās pārvaldes pilnveidošana, birokrātijas mazināšana un efektīva valsts resursu izmantošana, pamatojoties uz Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta sēdē (prot. Nr. 33 53. §) atbalstītā informatīvā ziņojuma “Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam" 28. punktā noteikto - Finanšu ministrijai izvērtēt nepieciešamās izmaiņas normatīvajos aktos, lai ar 2026. gada 1. jūliju Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekciju pievienotu Valsts ieņēmumu dienestam, optimizētu atbalsta funkcijas un mazinātu administratīvos izdevumus. Likumprojekts tiks skatīts kopā ar likumprojektu “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai uzlabotu valsts pārvaldes efektivitāti, nepieciešams pārskatīt iestāžu organizatorisko modeli, nodrošinot efektīvāku resursu izmantošanu un izmaksu optimizāciju. Tādēļ paredzēts Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekciju pievienot Valsts ieņēmumu dienestam, veidojot vienotu uzraudzības mehānismu, kas mazinās sadrumstalotību un paaugstinās pārvaldības kvalitāti.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2026.
Pamatojums
Ņemot vērā aktuālo situāciju izdevumu pārskatīšanā un stratēģiskos mērķus, ir izvērtēta iespēja veikt iestādes pievienošanu agrāk (ar 2026. gada 1. aprīli) nekā iepriekš plānots. Agrāka pievienošana ļaus optimizēt administratīvos un cilvēkresursus, nodrošinot vienotu pārvaldību jau agrākā posmā, turklāt tas ļaus ātrāk uzsākt kopīgu darbu pie prioritāriem virzieniem, veicinot inovāciju, zināšanu apmaiņu un efektīvāku pakalpojumu sniegšanu sabiedrībai.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Azartspēļu un izložu likums nosaka azartspēļu un izložu organizēšanas kārtību un azartspēļu pakalpojumu sniegšanas kārtību, reglamentē azartspēļu un izložu organizētāja darbību, azartspēļu pakalpojumu sniedzēja darbību, atbildību un uzraudzību, kā arī nosaka to personu tiesības, pienākumus un atbildību, uz kurām attiecas šā likuma prasības. Atbildīgā iestāde Latvijas Republikā, kas īsteno azartspēļu un izložu politiku ir Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija (turpmāk - IAUI). Atbilstoši Azartspēļu un izložu likumam IAUI nodrošina azartspēļu un izložu jomas licencēšanas procesu un uzraudzību, azartspēļu automātu un iekārtu reģistrēšanas un sertificēšanas, interaktīvo azartspēļu organizēšanas sistēmas un interaktīvo izložu organizēšanas sistēmas sertificēšanas procesu un to uzraudzību, azartspēļu un izložu organizēšanas ierobežojumu uzraudzību, kā arī Pašatteikušos personu reģistra darbību, un citus uzdevumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Azartspēļu nozare Latvijā pēdējo gadu laikā piedzīvo būtiskas pārmaiņas. Tradicionālo spēļu zāļu un kazino (zemes azartspēles) darbības apjoms samazinās, savukārt strauji pieaug interaktīvo azartspēļu īpatsvars. 2019. gadā zemes azartspēļu ieņēmumi bija 252,367 milj. euro, bet interaktīvo – 54,684 milj. euro. Līdz 2024. gadam zemes azartspēļu ieņēmumi saruka par 42% (līdz 145,533 milj. euro), savukārt interaktīvo azartspēļu ieņēmumi pieauga par 181% un sasniedza 153,911 milj. euro.
Šī tirgus transformācija nozīmē, ka uzraudzības saturs un kompetenču profils būtiski mainās – tiešsaistes spēļu vide ir tehnoloģiski sarežģītāka, prasa augstu kiberdrošības risku pārvaldību, datu apmaiņas kontroli un spēju strādāt ar lieliem digitālajiem informācijas apjomiem. Esošajā, IAUI kā patstāvīgas iestādes, modelī šie izaicinājumi var radīt ierobežojumus efektīvas uzraudzības nodrošināšanā, īpaši interaktīvo azartspēļu un izložu segmentā. Lai saglabātu atbilstošu uzraudzības kvalitāti, nepieciešami ievērojami ieguldījumi sistēmu uzturēšanā un attīstībā.
Pašreiz Latvijā azartspēļu nozare tiek uzraudzīta divu Finanšu ministrijas pārraudzībā esošo iestāžu ietvaros. IAUI nodrošina normatīvo aktu azartspēļu jomā ievērošanu, azartspēļu organizētāju licencēšanu un uzraudzību, savukārt Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) funkcijas attiecībā uz komersantiem, kas organizē azartspēles, loterijas un izlozes Latvijā, ir cieši saistītas ar nodokļu administrēšanu un nodokļu kontroli.
Šāda uzraudzības sistēma, lai arī efektīva, rada papildu noslodzi abām iestādēm, jo katrai no tām savas kompetences ietvaros jānodrošina gan kontroles, gan administratīvie procesi. Tas prasa ievērojamus resursus, koordināciju un savstarpēju informācijas apmaiņu, lai nodrošinātu pilnvērtīgu nozares uzraudzību.
IAUI un VID īsteno vairākas savstarpēji līdzīgas funkcijas. Abas iestādes pieņem lēmumus par tīmekļa vietņu piekļuves ierobežojumiem, veic novērošanu darbības vietās un izvērtē licenču piešķiršanu noteiktu darbību veikšanai. Papildus tam IAUI un VID nodrošina nodokļu un citu maksājumu uzraudzību, risku analīzi, kā arī īsteno pasākumus noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanai.
Kā risinājums valsts pārvaldes sistēmas efektivizēšanai ir paredzama IAUI pievienošana VID. Iestāžu apvienošanas rezultātā tiks samazināts Finanšu ministrijas pārraudzībā esošo iestāžu skaits, kas samazinās institucionālo sadrumstalotību un veicinās valsts pārvaldes sistēmas vienkāršošanu un caurskatāmību.
IAUI pievienošana VID ir komplekss process, kas neattiecas tikai uz atsevišķu funkciju pārdali, bet ietver plašu administratīvo un saimniecisko nodrošinājumu. Pievienošanas rezultātā VID pārņem pilna apjoma kiberdrošības pārvaldības pakalpojumus (IT drošības speciālista funkcijas), kā arī saimnieciskos izdevumus, kas saistīti ar komunālo pakalpojumu apmaksu, ēku un telpu īri un uzturēšanu, autostāvvietu nodrošināšanu un citiem ar iestādes darbību saistītiem izdevumiem. Tāpat būtiska sastāvdaļa ir IAUI valsts budžeta plānošanas un izpildes analīzes funkciju nodošana VID, kas ļaus centralizēt un efektīvāk īstenot finanšu pārvaldību.
Savukārt VID jau šobrīd ir viena no tehnoloģiski attīstītākajām valsts pārvaldes iestādēm ar modernām datu pārvaldības sistēmām un augstu kiberdrošības nodrošinājumu, kas ļautu efektīvāk reaģēt uz nozares pārmaiņām. IAUI pievienošana VID nodrošinātu vienotu uzraudzības pieeju, efektīvāku informācijas apmaiņu un risku pārvaldību, kā arī augstāku kontroles kvalitāti.
IAUI pievienošana VID mazinās uzraudzības funkciju sadrumstalotību, uzlabos informācijas apriti un veicinās efektīvāku risku pārvaldību. Vienlaikus tiek nodrošināta iespēja koncentrēt cilvēkresursus un tehnoloģiskos resursus vienā institūcijā, stiprinot uzraudzības kvalitāti un efektivitāti ilgtermiņā.
Šī tirgus transformācija nozīmē, ka uzraudzības saturs un kompetenču profils būtiski mainās – tiešsaistes spēļu vide ir tehnoloģiski sarežģītāka, prasa augstu kiberdrošības risku pārvaldību, datu apmaiņas kontroli un spēju strādāt ar lieliem digitālajiem informācijas apjomiem. Esošajā, IAUI kā patstāvīgas iestādes, modelī šie izaicinājumi var radīt ierobežojumus efektīvas uzraudzības nodrošināšanā, īpaši interaktīvo azartspēļu un izložu segmentā. Lai saglabātu atbilstošu uzraudzības kvalitāti, nepieciešami ievērojami ieguldījumi sistēmu uzturēšanā un attīstībā.
Pašreiz Latvijā azartspēļu nozare tiek uzraudzīta divu Finanšu ministrijas pārraudzībā esošo iestāžu ietvaros. IAUI nodrošina normatīvo aktu azartspēļu jomā ievērošanu, azartspēļu organizētāju licencēšanu un uzraudzību, savukārt Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) funkcijas attiecībā uz komersantiem, kas organizē azartspēles, loterijas un izlozes Latvijā, ir cieši saistītas ar nodokļu administrēšanu un nodokļu kontroli.
Šāda uzraudzības sistēma, lai arī efektīva, rada papildu noslodzi abām iestādēm, jo katrai no tām savas kompetences ietvaros jānodrošina gan kontroles, gan administratīvie procesi. Tas prasa ievērojamus resursus, koordināciju un savstarpēju informācijas apmaiņu, lai nodrošinātu pilnvērtīgu nozares uzraudzību.
IAUI un VID īsteno vairākas savstarpēji līdzīgas funkcijas. Abas iestādes pieņem lēmumus par tīmekļa vietņu piekļuves ierobežojumiem, veic novērošanu darbības vietās un izvērtē licenču piešķiršanu noteiktu darbību veikšanai. Papildus tam IAUI un VID nodrošina nodokļu un citu maksājumu uzraudzību, risku analīzi, kā arī īsteno pasākumus noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanai.
Kā risinājums valsts pārvaldes sistēmas efektivizēšanai ir paredzama IAUI pievienošana VID. Iestāžu apvienošanas rezultātā tiks samazināts Finanšu ministrijas pārraudzībā esošo iestāžu skaits, kas samazinās institucionālo sadrumstalotību un veicinās valsts pārvaldes sistēmas vienkāršošanu un caurskatāmību.
IAUI pievienošana VID ir komplekss process, kas neattiecas tikai uz atsevišķu funkciju pārdali, bet ietver plašu administratīvo un saimniecisko nodrošinājumu. Pievienošanas rezultātā VID pārņem pilna apjoma kiberdrošības pārvaldības pakalpojumus (IT drošības speciālista funkcijas), kā arī saimnieciskos izdevumus, kas saistīti ar komunālo pakalpojumu apmaksu, ēku un telpu īri un uzturēšanu, autostāvvietu nodrošināšanu un citiem ar iestādes darbību saistītiem izdevumiem. Tāpat būtiska sastāvdaļa ir IAUI valsts budžeta plānošanas un izpildes analīzes funkciju nodošana VID, kas ļaus centralizēt un efektīvāk īstenot finanšu pārvaldību.
Savukārt VID jau šobrīd ir viena no tehnoloģiski attīstītākajām valsts pārvaldes iestādēm ar modernām datu pārvaldības sistēmām un augstu kiberdrošības nodrošinājumu, kas ļautu efektīvāk reaģēt uz nozares pārmaiņām. IAUI pievienošana VID nodrošinātu vienotu uzraudzības pieeju, efektīvāku informācijas apmaiņu un risku pārvaldību, kā arī augstāku kontroles kvalitāti.
IAUI pievienošana VID mazinās uzraudzības funkciju sadrumstalotību, uzlabos informācijas apriti un veicinās efektīvāku risku pārvaldību. Vienlaikus tiek nodrošināta iespēja koncentrēt cilvēkresursus un tehnoloģiskos resursus vienā institūcijā, stiprinot uzraudzības kvalitāti un efektivitāti ilgtermiņā.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz atbildīgās iestādes maiņu visā likumprojektā, attiecīgi aizstājot IAUI ar VID. Iestāžu maiņa paredz, ka visas līdz šim funkcijas un uzdevumus azartspēļu un izložu jomā, ko veica IAUI, turpmāk īstenos VID.
Ņemot vērā, ka IAUI un VID funkcijas administratīvā pārkāpuma procesā ir līdzīgas un VID struktūrā jau ir paredzēta augstākas amatpersonas loma lēmumu apstrīdēšanā, nav nepieciešams īpašs pārejas regulējums. Administratīvā procesa likums nodrošina pietiekamu tiesisko ietvaru procesa nepārtrauktībai.
Ņemot vērā, ka IAUI un VID funkcijas administratīvā pārkāpuma procesā ir līdzīgas un VID struktūrā jau ir paredzēta augstākas amatpersonas loma lēmumu apstrīdēšanā, nav nepieciešams īpašs pārejas regulējums. Administratīvā procesa likums nodrošina pietiekamu tiesisko ietvaru procesa nepārtrauktībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kuras piedalās azartspēlēs un izlozēs, kā arī tās, kuras reģistrētas pašatteikušos personu reģistrā.
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta procesu nepārtrauktība, tostarp pašatteikušos personu reģistra uzturēšana. Ietekme uz fiziskajām personām galvenokārt izpaudīsies saziņas un pakalpojumu sniegšanas kārtības izmaiņās, saglabājot pakalpojumu pieejamību.
Juridiskās personas
- Latvijas Republikā licencēto azartspēļu, interaktīvo azartspēļu, izložu un interaktīvo izložu organizētāji, komersanti, kas vēlas saņemt azartspēļu, interaktīvo azartspēļu, izložu un interaktīvo izložu organizēšanas licenci, azartspēļu pakalpojumu sniegšanas licenci un kuru darbība ir saistīta ar izložu un azartspēļu jomu.
Ietekmes apraksts
Mazināts administratīvais slogs, turpmāk veicot komunikāciju ar vienu iestādi. Pārejas periodā iespējamas īslaicīgas tehniskas vai organizatoriskas izmaiņas, saglabājot procesu nepārtrauktību.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 051 377
0
1 014 710
0
1 015 715
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 051 377
0
1 014 710
0
1 015 715
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 051 377
0
1 014 710
-60 635
1 015 715
-60 635
-60 635
2.1. valsts pamatbudžets
1 051 377
0
1 014 710
-60 635
1 015 715
-60 635
-60 635
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
60 635
0
60 635
60 635
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
60 635
0
60 635
60 635
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
60 635
60 635
60 635
5.1. valsts pamatbudžets
0
60 635
60 635
60 635
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Iestāžu apvienošanas gadījumā tiks samazināti Finanšu ministrijas resora izdevumi 60 635 euro apmērā 2026. gadā un turpmāk ik gadu.
Viena juriskonsulta atlīdzība (24. saime, II līmenis, 10. mēnešalgu grupa) - mēnešalga 1600,00 euro mēnesī un viena psihologa-konsultanta atlīdzība (43.2 saime, II līmenis, 9. mēnešalgu grupa) - mēnešalga 1500,00 euro mēnesī. Kopā samazinājums 2026. gadam – 60 635 euro (algas – 37 200 euro, piemaksas – 9 620 euro, darba devēja VSAOI – 11 411 euro, darba devēja sociāla rakstura pabalsti, kompensācijas un citi maksājumi - 2 404 euro).
Viena juriskonsulta atlīdzība (24. saime, II līmenis, 10. mēnešalgu grupa) - mēnešalga 1600,00 euro mēnesī un viena psihologa-konsultanta atlīdzība (43.2 saime, II līmenis, 9. mēnešalgu grupa) - mēnešalga 1500,00 euro mēnesī. Kopā samazinājums 2026. gadam – 60 635 euro (algas – 37 200 euro, piemaksas – 9 620 euro, darba devēja VSAOI – 11 411 euro, darba devēja sociāla rakstura pabalsti, kompensācijas un citi maksājumi - 2 404 euro).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
No IAUI 23 amata vietām 21 tiks nodotas VID un 2 (divas) amata vietas tiks samazinātas.
Cita informācija
Izdevumu samazinājums iekļauts 2025. gada 26. augusta Ministru kabineta sēdē apstiprinātajā informatīvajā ziņojumā “Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam” un tiks iekļauts likumprojektā “Par valsts budžetu 2026.gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028.gadam”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likums “Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli”
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk saņems informāciju no azartspēļu organizētājiem par ekspluatējamo automātu un spēļu galdu skaitu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.2. Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likums
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk pieņems lēmumus par aizliegumu uzsākt vai turpināt darījuma attiecības ar nelicencētiem azartspēļu organizētājiem, kā arī sniegs attiecīgu informāciju maksājumu pakalpojumu sniedzējiem.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.3. Preču un pakalpojumu loteriju likums
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk nodrošinās preču un pakalpojumu loteriju organizēšanas procesu un veiks jomas uzraudzības funkciju.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.4. Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likums
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk veiks starptautiskajās un nacionālajās sankcijās noteikto ierobežojumu izpildi izložu un azartspēļu organizētāju darbā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.5. Elektronisko sakaru likums
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk pieņems lēmumus par piekļuves ierobežošanu nelicencētu interaktīvo azartspēļu vai izložu organizētāju domēna vārdam vai IP adresei.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.6. Kredītiestāžu likums
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk sniegs informāciju kredītiestādēm par aizliegumu kredītiestādēm uzsākt vai turpināt darījuma attiecības ar azartspēļu organizētājiem vai tā starpnieku.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.7. Administratīvo sodu likums par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk veiks administratīvo pārkāpumu procesu azartspēļu un izložu jomā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.8. Uzturlīdzekļu garantiju fonda likums
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk nodrošinās Uzturlīdzekļu garantiju fonda parādnieku reģistra autorizētā datu attēlošanas risinājuma uzturēšanu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.9. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk veiks uzraudzības funkcijas uzraugāmajiem un kontrolējamiem likuma subjektiem izložu un azartspēļu jomā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.10. Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumi Nr. 816 "Noteikumi par Oficiālās statistikas programmu 2025.–2027. gadam"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk nodrošinās oficiālo statistiku par azartspēļu un izložu un preču un pakalpojumu loteriju statistiskajiem rādītājiem.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.11. Ministru kabineta 2024. gada 13. augusta noteikumi Nr. 540 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem veselības aprūpes, veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, uzlabojot veselības aprūpes sistēmu efektivitāti un izturētspēju" 4.1.2.3. pasākuma "Pasākumi atkarīgo personu resocializācijai un atgriešanai darba tirgū, kā arī preventīvie pasākumi jauniešiem" īstenošanas noteikumi"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas var tikt piesaistīta kā sadarbības partneris projekta sekmīgai īstenošanai.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.12. Ministru kabineta 2022. gada 4. oktobra noteikumi Nr. 616 “Elektronisko sakaru komersantam pieprasīto noslodzes datu nodošanas kārtība”
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk nodrošinās noslodzes datu pieprasīšanu un saņemšanu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.13. Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumi Nr. 506 "Kārtība, kādā Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija sagatavo un nosūta lēmumu par piekļuves ierobežošanu Latvijā nelicencētu interaktīvo azartspēļu organizētāju tīmekļvietnēm"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk sagatavos lēmumus par Latvijas Republikā nelicencētu interaktīvo azartspēļu organizētāju tīmekļvietņu piekļuves ierobežošanu un nosūtīšanu elektronisko sakaru komersantam.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.14. Ministru kabineta 2019. gada 10. decembra noteikumi Nr. 594 "Azartspēļu un izložu organizēšanas, uzraudzības un kontroles kārtība"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk uzraudzīs un kontrolēs, kā izložu un azartspēļu organizētāji ievēro Azartspēļu un izložu likumu, citus normatīvos aktus un attiecīgās azartspēles vai izlozes noteikumus.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.15. Ministru kabineta 2019. gada 16. jūlija noteikumi Nr. 333 "No azartspēlēm un interaktīvajām izlozēm pašatteikušos personu reģistra noteikumi"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk uzturēs pašatteikušos personu reģistru, nodrošinās informācijas apmaiņu ar spēļu organizētājiem un uzturēs aktuālo informāciju.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.16. Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlija noteikumi Nr. 328 "Sankciju koordinācijas padomes nolikums"
Pamatojums un apraksts
Svītrot IAUI no Sankciju koordinācijas padomes sastāva, jo turpmāk to veiks VID.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.17. Ministru kabineta 2018. gada 27. marta noteikumi Nr. 188 "Noteikumi par interaktīvās azartspēles vai interaktīvās izlozes organizēšanā izmantojamās spēles programmas atbilstības pārskatā iekļaujamo informāciju"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk veiks interaktīvās azartspēles vai interaktīvās izlozes organizēšanā izmantojamās spēles programmas atbilstības pārskata izskatīšanu un ar to saistītās funkcijas.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.18. Ministru kabineta 2018. gada 27. marta noteikumi Nr. 189 "Interaktīvo azartspēļu, interaktīvo izložu un izložu biļešu pārdošanas un dalības maksājumu pieņemšanas organizēšanas sistēmu noteikumi"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk nodrošinās interaktīvo azartspēļu, interaktīvo izložu un izložu biļešu pārdošanas un dalības maksājumu pieņemšanas organizēšanas sistēmas uzraudzību.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.19. Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumi Nr. 337 "Kārtība, kādā interaktīvo azartspēļu un interaktīvo izložu organizētājs iesniedz paziņojumu par pārskata ceturksni"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, kas nosaka, ka turpmāk paziņojumu par pārskata ceturksnī iemaksāto likmju kopsummu un izmaksāto laimestu kopsummu un paziņojumu par pārskata ceturksnī pārdotajām biļetēm un izmaksāto laimestu kopsummu, kā arī kredītiestādes izziņu par darījumiem, kas pārskata ceturksnī veikti savstarpējos norēķinos ar spēlētājiem izmantotajā kontā iesniegs tikai VID.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.20. Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumi Nr. 819 "Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas sniegtā maksas pakalpojuma cenrādis"
Pamatojums un apraksts
Tiks atzīti par spēku zaudējušiem. Tā kā minētos maksas pakalpojumus turpmāk sniegs VID, tad tie iekļaujami Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 345 "Valsts ieņēmumu dienesta maksas pakalpojumu cenrādis".
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.21. Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumi Nr. 821 "Noteikumi par vienotās azartspēļu automātu kontroles un uzraudzības sistēmas ieviešanas un uzturēšanas kārtību, sistēmā iekļaujamiem datiem un to apmaiņas kārtību"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk būs atbildīga par vienotās azartspēļu automātu kontroles un uzraudzības sistēmas (turpmāk – vienotā sistēma (AKUS)) ieviešanu un uzturēšanu, prasību attiecībā uz azartspēļu automātu pieslēgšanu vienotajai sistēmai (AKUS), kā arī vienotajā sistēmā (AKUS) iekļaujamos datus un datu apmaiņas ievērošanu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.22. Ministru kabineta 2015. gada 6. janvāra noteikumi Nr. 7 "Kārtība, kādā iesniedzams ziņojums par azartspēļu un izložu organizēšanu"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu iestādi, kurai azartspēļu organizētāji iesniedz ziņojumu par azartspēļu un izložu organizēšanu pārskata ceturksnī.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.23. Ministru kabineta 2014. gada 11. februāra noteikumi Nr. 96 "Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams grozījums, lai aktualizētu atbildīgo iestādi.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.24. Ministru kabineta 2007. gada 10. aprīļa noteikumi Nr. 252 "Azartspēļu automāta, iekārtas un spēļu automāta spēles programmas reģistrācijas kārtība"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams grozījums, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk būs atbildīga par azartspēļu automātu, iekārtu un spēļu automātu spēles programmu reģistrāciju.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.25. Ministru kabineta 2007. gada 2. janvāra noteikumi Nr. 16 "Preču un pakalpojumu loteriju organizēšanas uzraudzības un kontroles kārtība"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk būs atbildīga par uzraudzību un kontroli, kā preču un pakalpojumu loterijas atļaujas saņēmējs ievēro Preču un pakalpojumu loteriju likumu, citus normatīvos aktus un loterijas noteikumus.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.26. Ministru kabineta 2006. gada 19. decembra noteikumi Nr. 1043 "Azartspēļu un izložu organizācijas vienotā grāmatvedības uzskaites kārtība"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk saņems azartspēļu organizētāju azartspēļu automātu inkasācijas kārtību.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.27. Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumi Nr. 771 "Kazino apmeklētāju reģistrācijas un kazino apmeklētāju reģistrā iekļaujamās informācijas apstrādes kārtība"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kurai turpmāk tiks nodota kazino apmeklētāju reģistrā iekļautā informācija par iepriekšējo kalendāro mēnesi.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.28. Ministru kabineta 2006. gada 5. septembra noteikumi Nr. 741 "Kārtība, kādā biedrības, arodbiedrības un reliģiskās organizācijas saņem licenci vietēja mēroga vienreizējo izložu organizēšanai"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas turpmāk pieņems lēmumu par biedrības, arodbiedrības un reliģiskās organizācijas licences saņemšanu vietēja mēroga vienreizējo izložu organizēšanai.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.29. Ministru kabineta 2004. gada 25. marta noteikumi Nr. 176 "Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas nolikums"
Pamatojums un apraksts
Tiks atzīti par spēku zaudējušiem, jo IAUI funkcijas azartspēļu un izložu uzraudzības jomā turpmāk veiks VID.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.30. Ministru kabineta 2003. gada 16. decembra noteikumi Nr. 701 "Ziņojuma par preču vai pakalpojumu loterijas organizēšanu iesniegšanas kārtība"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams grozījums, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kurai turpmāk iesniegs ziņojumu par preču vai pakalpojumu loterijas organizēšanu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.31. Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumi Nr. 239 "Finanšu ministrijas nolikums"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams grozījums Finanšu ministrijas padotības iestāžu sarakstā, svītrojot IAUI, jo tā tiek likvidēta.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.32. Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumi Nr. 345 "Valsts ieņēmumu dienesta maksas pakalpojumu cenrādis"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, iekļaujot tos maksas pakalpojumus, kurus līdz šim sniedza IAUI (Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumiem Nr. 819 "Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas sniegtā maksas pakalpojuma cenrādis").
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.33. Ministru kabineta 2025. gada 25. jūnija noteikumi Nr. 378 “Valsts ieņēmumu dienesta nolikums”
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai precizētu VID uzdevumus un funkcijas, ko līdz šim veica IAUI.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.34. Ministru kabineta 2016. gada 8. novembra rīkojums Nr. 665 “Par atļauju Finanšu ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai nodrošinātu Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas dalības maksu starptautiskajā organizācijā "Eiropas azartspēļu uzraudzības iestāžu forums””
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams grozījums, lai aktualizētu atbildīgo iestādi, kas piedalās starptautiskajā organizācijā “Eiropas azartspēļu uzraudzības iestāžu forums".
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Nav attiecināms, jo tiek izstrādāts atbilstoši 2026. gada budžeta sagatavošanas procesā atbalstītajiem izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un ir izskatāms likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" pavadošo likumprojektu paketē.
6.4. Cita informācija
Likumprojekts, tā anotācija un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. Ņemot vērā, ka likumprojekts ir saistīts ar tiešās pārvaldes iestāžu (VID un IAUI) līdzšinējo darbību, kas cita starpā neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas un būtiski nemaina spēkā esošo normatīvo regulējumu, nav piemērojama Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumos Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" ietvertā kārtība sabiedrības līdzdalībai projekta izstrādē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Jā
Tiks likvidēta IAUI, tās funkcijas nododot VID.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
VID funkcijas paplašināsies, jo IAUI īstenotās funkcijas izložu un azartspēļu organizēšanas uzraudzības jomā, administratīvā pārkāpuma procesa nodrošināšanā, kā arī Pašatteikušos personu reģistra uzturēšanā, tiks nodotas VID.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
