24-TA-2775: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, pārņemšanu bez atlīdzības valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1 un 43. pants, Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa, likuma “Par autoceļiem” 4. pants un Ķekavas novada domes 2024. gada 17. oktobra lēmums Nr. 8 (prot. Nr. 23) “Par pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma “Rail Baltica dzelzceļa teritorija”, kadastra numurs 8070 012 0652, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu, kas nepieciešams projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”.
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības “RB Latvija” izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstama Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums “Rail Baltica dzelzceļa teritorija” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8070 012 0652), Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0647) 0,1510 ha platībā un uz tās esošās inženierbūves “Ceļš” (būves kadastra apzīmējums 8070 012 0647 001) (turpmāk – Būve), zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0648) 0,1031 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0649) 0,0423 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0651) 0,1555 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība vai Zemes vienības) (turpmāk viss kopā – Nekustamais īpašums). Būve tiek pārņemta, nodrošinot Civillikuma 968. pantā noteikto, ka uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās daļu, un likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 14. panta ceturtajā daļā noteikto, ka ēkas (būves), kuras Zemesgrāmatā, Valsts zemes dienestā vai pašvaldībā nav reģistrētas kā patstāvīgi īpašuma objekti, uzskatāmas par zemes īpašnieka īpašumu, atbilstoši Civillikuma 968. pantam.
Nekustamo īpašumu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tas ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15. panta pirmajai daļai izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai, kā arī atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai publiskās lietošanas autoceļa izveidei un autoceļu valsts pārvaldes īstenošanai.
Rīkojuma projekts sagatavots pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2024. gada 17. oktobra lēmums Nr. 8 (prot. Nr. 23) “Par pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma “Rail Baltica dzelzceļa teritorija”, kadastra numurs 8070 012 0652, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai”.
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības “RB Latvija” izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstama Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums “Rail Baltica dzelzceļa teritorija” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8070 012 0652), Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0647) 0,1510 ha platībā un uz tās esošās inženierbūves “Ceļš” (būves kadastra apzīmējums 8070 012 0647 001) (turpmāk – Būve), zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0648) 0,1031 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0649) 0,0423 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0651) 0,1555 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība vai Zemes vienības) (turpmāk viss kopā – Nekustamais īpašums). Būve tiek pārņemta, nodrošinot Civillikuma 968. pantā noteikto, ka uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās daļu, un likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 14. panta ceturtajā daļā noteikto, ka ēkas (būves), kuras Zemesgrāmatā, Valsts zemes dienestā vai pašvaldībā nav reģistrētas kā patstāvīgi īpašuma objekti, uzskatāmas par zemes īpašnieka īpašumu, atbilstoši Civillikuma 968. pantam.
Nekustamo īpašumu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tas ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15. panta pirmajai daļai izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai, kā arī atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai publiskās lietošanas autoceļa izveidei un autoceļu valsts pārvaldes īstenošanai.
Rīkojuma projekts sagatavots pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2024. gada 17. oktobra lēmums Nr. 8 (prot. Nr. 23) “Par pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma “Rail Baltica dzelzceļa teritorija”, kadastra numurs 8070 012 0652, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums izveidots, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2023. gada 8. novembra lēmumu Nr. 21 (prot. Nr. 24) “Par Rail Baltica projekta realizācijai nepieciešamo zemesgabalu atdalīšanu no nekustamā īpašuma “Bērzenes upe – Bērzumnieki - pagasta robeža”, Ķekavas pagasts, Ķekavas novads”, sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0316 un zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0326 un nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās Zemes vienības. Zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8070 012 0316 un 8070 012 0326 piekrīt pašvaldībai, pamatojoties uz Ķekavas pagasta pašvaldības 2009. gada 4. februāra lēmumu „Par zemes zem ceļiem piekritību pašvaldībai” (prot. Nr. 5, 3.§ 3.9.p.). Uz zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8070 012 0647, 8070 012 0648, 8070 012 0649, 8070 012 0650, 8070 012 0651 un 8070 012 0033 esošā inženierbūve “Ceļš” (būves kadastra apzīmējums 8070 012 0647 001) ir izveidota sadalot inženierbūvi “Bērzenes upe-Bērzumnieki-pagasta robeža, Ķekavas pagasts, Ķekavas novads” (būves kadastra apzīmējums 8070 012 0267 001). Saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 10. augusta izziņu Nr. 1-12/23/294 Būve (pirms sadales būves kadastra apzīmējums 8070 012 0267 001) atrodas Ķekavas novada pašvaldības bilancē. Būve (būves kadastra apzīmējums 8070 012 0647 001) ir reģistrēta Nekustamā īpašuma sastāvā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra sistēmas dati), tiesiskais valdītājs – Ķekavas novada pašvaldība.
Zemes vienību (zemes vienību kadastra apzīmējumi 8070 012 0316 un 8070 012 0326) sadales rezultātā izveidots Nekustamais īpašums, kura sastāvā iekļautas četras Zemes vienības un Būve, kas nepieciešama Rail Baltica projekta īstenošanai:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0647 0,1510 ha platībā un uz tās esošā inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0647 001;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0648 0,1031 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0649 0,0423 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0651 0,1555 ha platībā.
Zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8070 012 0647, 8070 012 0648, 8070 012 0649 un 8070 012 0651 normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir uzsākti robežu kadastrālās uzmērīšanas darbi, kuru ietvaros zemes vienību platības var tikt precizētas. Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Satiksmes ministrijas valdījumā pārņemamās:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0647 lietošanas mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platība 0,1510 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zemes zem ceļiem platība – 0,1510 ha. Apgrūtinājumi nav reģistrēti.
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0648 lietošanas mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platība 0,1031 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zemes zem ceļiem platība – 0,1031 ha. Apgrūtinājumi nav reģistrēti;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0649 lietošanas mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platība 0,0423 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zemes zem ceļiem platība – 0,0423 ha. Apgrūtinājumi nav reģistrēti;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0651 lietošanas mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platība 0,1555 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zemes zem ceļiem platība – 0,1555 ha. Apgrūtinājumi nav reģistrēti.
Būves platība ir 2046.0 kv.m., galvenais lietošanas veids “Ielas, ceļi un laukumi” (kods 2112). Būves garums 485.0 m, laukums 2046.0 kv.m. un platums 6.5 m.
Pēc visu zemes vienību robežu kadastrālās uzmērīšanas pabeigšanas Nekustamais īpašums tiks ierakstīts zemesgrāmatā, nostiprinot īpašuma tiesības uz Ķekavas novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu valstij Satiksmes ministrijas personā.
Zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8070 012 0648, 8070 012 0649 un 8070 012 0651 nepieciešamas publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izbūvei un ekspluatācijai. Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0647 nepieciešama valstij piederošu pašvaldības nozīmes autoceļu izbūvei un to turpmākajai ekspluatācijai.
Būve daļēji atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0650, kas tiek saglabāta Ķekavas novada pašvaldības valdījumā un uz privātpersonai piederošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0033 daļas, kas tiks atsavināta sabiedrības vajadzībām valsts īpašumā. Rail Baltica projekta ietvaros Būves posmu, kas atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0650 ir paredzēts nojaukt, rekultivējot tās posmu, savukārt uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0033 daļas – ir paredzēts nojaukt, tā vietā izbūvējot dzelzceļa infrastruktūru.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, kas cita starpā nosaka, ja nodotais nekustamais īpašums vairs netiek izmantots atvasinātas publiskas personas lēmējinstitūcijas lēmumā par atvasinātas publiskas personas nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības norādītās valsts pārvaldes funkcijas, atvasinātas publiskas personas funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, valsts vai atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod tai atvasinātai publiskai personai, kura šo nekustamo īpašumu nodevusi, Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamā īpašuma daļu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamā īpašuma daļu. Rīkojuma projektā paredzētais valsts īpašuma tiesību aprobežojums izriet no Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrās daļas jēgas un būtības, neskatoties uz to vai pašvaldība to ir norādījusi savā lēmumā vai nē.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai. Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – Zemes vienības un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Pārņemot Nekustamo īpašumu valsts īpašumā, vienlaikus panākama vienošanās ar pašvaldību par Būves uzturēšanas turpināšanu līdz Rail Baltica projekta īstenošanas uzsākšanai, par to vienojoties nekustamā īpašuma “Rail Baltica dzelzceļa teritorija” (nekustamā īpašuma kadastra numurs 8070 012 0652) Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā nodošanas – pieņemšanas aktā vai slēdzot sadarbības vai zemes vienību lietošanas līgumu.
Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamā īpašumu (tā daļu) izmantot valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras uzturēšanai, tā atdošana atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām.
Zemes vienību (zemes vienību kadastra apzīmējumi 8070 012 0316 un 8070 012 0326) sadales rezultātā izveidots Nekustamais īpašums, kura sastāvā iekļautas četras Zemes vienības un Būve, kas nepieciešama Rail Baltica projekta īstenošanai:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0647 0,1510 ha platībā un uz tās esošā inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0647 001;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0648 0,1031 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0649 0,0423 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0651 0,1555 ha platībā.
Zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8070 012 0647, 8070 012 0648, 8070 012 0649 un 8070 012 0651 normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir uzsākti robežu kadastrālās uzmērīšanas darbi, kuru ietvaros zemes vienību platības var tikt precizētas. Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Satiksmes ministrijas valdījumā pārņemamās:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0647 lietošanas mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platība 0,1510 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zemes zem ceļiem platība – 0,1510 ha. Apgrūtinājumi nav reģistrēti.
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0648 lietošanas mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platība 0,1031 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zemes zem ceļiem platība – 0,1031 ha. Apgrūtinājumi nav reģistrēti;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0649 lietošanas mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platība 0,0423 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zemes zem ceļiem platība – 0,0423 ha. Apgrūtinājumi nav reģistrēti;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0651 lietošanas mērķis “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101), platība 0,1555 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem – zemes zem ceļiem platība – 0,1555 ha. Apgrūtinājumi nav reģistrēti.
Būves platība ir 2046.0 kv.m., galvenais lietošanas veids “Ielas, ceļi un laukumi” (kods 2112). Būves garums 485.0 m, laukums 2046.0 kv.m. un platums 6.5 m.
Pēc visu zemes vienību robežu kadastrālās uzmērīšanas pabeigšanas Nekustamais īpašums tiks ierakstīts zemesgrāmatā, nostiprinot īpašuma tiesības uz Ķekavas novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu valstij Satiksmes ministrijas personā.
Zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8070 012 0648, 8070 012 0649 un 8070 012 0651 nepieciešamas publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izbūvei un ekspluatācijai. Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0647 nepieciešama valstij piederošu pašvaldības nozīmes autoceļu izbūvei un to turpmākajai ekspluatācijai.
Būve daļēji atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0650, kas tiek saglabāta Ķekavas novada pašvaldības valdījumā un uz privātpersonai piederošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0033 daļas, kas tiks atsavināta sabiedrības vajadzībām valsts īpašumā. Rail Baltica projekta ietvaros Būves posmu, kas atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0650 ir paredzēts nojaukt, rekultivējot tās posmu, savukārt uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0033 daļas – ir paredzēts nojaukt, tā vietā izbūvējot dzelzceļa infrastruktūru.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, kas cita starpā nosaka, ja nodotais nekustamais īpašums vairs netiek izmantots atvasinātas publiskas personas lēmējinstitūcijas lēmumā par atvasinātas publiskas personas nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības norādītās valsts pārvaldes funkcijas, atvasinātas publiskas personas funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, valsts vai atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod tai atvasinātai publiskai personai, kura šo nekustamo īpašumu nodevusi, Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamā īpašuma daļu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamā īpašuma daļu. Rīkojuma projektā paredzētais valsts īpašuma tiesību aprobežojums izriet no Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrās daļas jēgas un būtības, neskatoties uz to vai pašvaldība to ir norādījusi savā lēmumā vai nē.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai. Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – Zemes vienības un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Pārņemot Nekustamo īpašumu valsts īpašumā, vienlaikus panākama vienošanās ar pašvaldību par Būves uzturēšanas turpināšanu līdz Rail Baltica projekta īstenošanas uzsākšanai, par to vienojoties nekustamā īpašuma “Rail Baltica dzelzceļa teritorija” (nekustamā īpašuma kadastra numurs 8070 012 0652) Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā nodošanas – pieņemšanas aktā vai slēdzot sadarbības vai zemes vienību lietošanas līgumu.
Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamā īpašumu (tā daļu) izmantot valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras uzturēšanai, tā atdošana atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošo Nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt Nekustamo īpašumu valsts īpašumā bez atlīdzības.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma nepieciešamība valsts funkciju īstenošanai konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
- Ķekavas novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi