25-TA-2210: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešamība nodrošināt atbalstu biedrībai "Latvijas Handbola federācija" (turpmāk - LHF) Latvijas U-18 handbola izlases startu Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīrā nodrošināšanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM finansējum 38 080 euro (trīsdesmit astoņi tūkstoši astoņdesmit euro) apmērā LHF.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
LHF vērsusies IZM ar lūgumu rast finansējumu Latvijas U-18 handbola izlases startam Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīrā 2025. gada oktobra beigās un novembra sākumā, kurš tika pārcelts no 2026. gada, tādēļ LHF šim mērķim šogad finansējumu netika plānojusi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
LHF 2025. gada 26. augustā vērsās IZM ar vēstuli Nr. LHF2023/53 ar lūgumu piešķirt finansējumu Latvijas U-18 handbola izlases startam Eiropas čempionāta kvalifikācijā, Šveicē. Sākotnējā turnīra sacensību sistēma paredzēja, ka Latvijas U-18 izlasei spēles nebūtu 2025. gada rudenī, bet gan 2026. gadā. Līdz ar to finanšu līdzekļu pieprasījumu Latvijas U-18 vīriešu handbola izlasei bija plānots iesniegt 2026. gada budžeta kontekstā. Šobrīd LHF no saviem līdzekļiem nevar nodrošināt pilnvērtīgu Latvijas U-18 handbola izlases startu Eiropas čempionātā. Pārskatot citu projektu finansējuma apmēru, LHF var novirzīt Latvijas U-18 handbola izlases vajadzībām tikai 7150 euro, tādēļ papildus šim mērķim nepieciešams rast vēl 38 080 euro.
Risinājuma apraksts
IZM sagatavojusi rīkojuma projektu, kurš paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai finansējumu 38 080 euro apmērā biedrībai "Latvijas Handbola federācija", lai nodrošinātu Latvijas U-18 handbola izlases startu Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīrā 2025. gada oktobra beigās un novembra sākumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. punktu līdzekļus no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem. Līdzekļu piešķiršanu valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem paredz arī Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.
Izglītības un zinātnes ministrijas ieskatā Latvijas U-18 handbola izlases starts Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīrā uzskatāms par valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu. Tādēļ līdzekļu piešķiršana minētajam mērķim no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" ir atbilstoša tiesiskajam regulējumam.
Tomēr galīgo lēmumu par to var pieņemt tikai Ministru kabinets.
IZM ir veikusi sākotnējo izvērtējumu par finansējuma piešķiršanas LHF atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam.
Lai kādu pasākumu varētu klasificēt kā komercdarbības atbalstu, tam vienlaikus jāatbilst visām četrām kumulatīvām pazīmēm [1]:
1. pazīme: finansiālo palīdzību tieši vai pastarpināti sniedz no valsts, pašvaldības vai Eiropas Savienības līdzekļiem, finanšu līdzekļiem, pār kuriem valsts vai pašvaldības institūcijām vai to pilnvarotām juridiskajām personām ir kontrolējoša ietekme, vai citiem publiskiem līdzekļiem (turpmāk - valsts vai pašvaldības līdzekļi), un par finansiālās palīdzības noteikšanu ir atbildīga valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona;
2. pazīme: saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts;
3. pazīme: finansiālā palīdzība neattiecas uz visām komercsabiedrībām vienādi, bet ir paredzēta komercsabiedrībām atkarībā no to lieluma, darbības veida vai atrašanās vietas, kā arī citiem diferencējošiem kritērijiem vai arī ir paredzēta tikai konkrētai komercsabiedrībai;
4. pazīme: finansiālā palīdzība ietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.
Attiecībā uz LHF. Finansējums ir paredzēts, lai Latvijas U-18 handbola izlase startētu Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīrā, kuru ietvaros savstarpēji sacenšas valstis, nevis profesionāli sporta klubi.
Attiecībā uz publiskā finansējuma piešķiršanu LHF ar rīkojuma projektu netiek piešķirts publiskais finansējums saimnieciskajai darbībai, jo tas ir saistīts ar finansējuma piešķiršanu jauno elites sportistu gatavošanās procesam un dalībai oficiālās valsts izlašu sacensībās, nevis finansējums tiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komerciāla rakstura sacensībās, kas tiktu rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus.
Līdz ar to ir secināms, ka rīkojuma projektā paredzētā publiskā finansējuma piešķiršana vienlaikus neatbilst visām Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām pazīmēm un rīkojuma projektā minēto izdevumu segšana nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro.
[1] Skatīt Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. pantu un Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantu.
Izglītības un zinātnes ministrijas ieskatā Latvijas U-18 handbola izlases starts Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīrā uzskatāms par valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu. Tādēļ līdzekļu piešķiršana minētajam mērķim no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" ir atbilstoša tiesiskajam regulējumam.
Tomēr galīgo lēmumu par to var pieņemt tikai Ministru kabinets.
IZM ir veikusi sākotnējo izvērtējumu par finansējuma piešķiršanas LHF atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam.
Lai kādu pasākumu varētu klasificēt kā komercdarbības atbalstu, tam vienlaikus jāatbilst visām četrām kumulatīvām pazīmēm [1]:
1. pazīme: finansiālo palīdzību tieši vai pastarpināti sniedz no valsts, pašvaldības vai Eiropas Savienības līdzekļiem, finanšu līdzekļiem, pār kuriem valsts vai pašvaldības institūcijām vai to pilnvarotām juridiskajām personām ir kontrolējoša ietekme, vai citiem publiskiem līdzekļiem (turpmāk - valsts vai pašvaldības līdzekļi), un par finansiālās palīdzības noteikšanu ir atbildīga valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona;
2. pazīme: saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts;
3. pazīme: finansiālā palīdzība neattiecas uz visām komercsabiedrībām vienādi, bet ir paredzēta komercsabiedrībām atkarībā no to lieluma, darbības veida vai atrašanās vietas, kā arī citiem diferencējošiem kritērijiem vai arī ir paredzēta tikai konkrētai komercsabiedrībai;
4. pazīme: finansiālā palīdzība ietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.
Attiecībā uz LHF. Finansējums ir paredzēts, lai Latvijas U-18 handbola izlase startētu Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīrā, kuru ietvaros savstarpēji sacenšas valstis, nevis profesionāli sporta klubi.
Attiecībā uz publiskā finansējuma piešķiršanu LHF ar rīkojuma projektu netiek piešķirts publiskais finansējums saimnieciskajai darbībai, jo tas ir saistīts ar finansējuma piešķiršanu jauno elites sportistu gatavošanās procesam un dalībai oficiālās valsts izlašu sacensībās, nevis finansējums tiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komerciāla rakstura sacensībās, kas tiktu rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus.
Līdz ar to ir secināms, ka rīkojuma projektā paredzētā publiskā finansējuma piešķiršana vienlaikus neatbilst visām Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām pazīmēm un rīkojuma projektā minēto izdevumu segšana nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro.
[1] Skatīt Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. pantu un Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
38 080
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
38 080
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-38 080
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-38 080
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
38 080
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiek segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Biedrība "Latvijas Handbola federācija"Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Handbola federācija"Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
U-18 handbola izlases dalībai Eiropas čempionāta kvalifikācijas turnīrā papildus nepieciešamais finansējums 2025. gadam
