25-TA-1185: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilās ekspertes dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa nosaka, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk – NATO) dalībvalsts aicinājuma. Savukārt minētā panta otrā daļa nosaka, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā pieņem Ministru kabinets (turpmāk – MK). MK 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 "Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 6. punkts nosaka, ka Ārlietu ministrija (turpmāk – ĀM) sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz MK rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā. Papildus, Noteikumu Nr. 598 11. punkts nosaka, ka MK ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt civilā eksperta dalības laiku starptautiskajā misijā. Savukārt Noteikumu Nr. 598 10. punkts nosaka civilā eksperta nepārtrauktas dalības laiku starptautiskajā misijā, nosakot maksimālo termiņu trīs gadi no pirmreizējās nosūtīšanas dienas. Ja civilais eksperts dalības laikā starptautiskajā misijā ir paaugstināts amatā, trīs gadu termiņu skaita no dienas, kad civilais eksperts ir paaugstināts amatā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz civilās ekspertes Rudītes Bilsenas dalības apstiprināšanu augstākā amatā Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā (turpmāk – starptautiskā misija), pagarinot R. Bilsenas dalības laiku starptautiskajā misijā uz vienu gadu no jaunā amata uzsākšanas laika, kā arī ar šo dalības nodrošināšanu paredzētā finansējuma piešķiršanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Lai sniegtu atbalstu Ukrainai civilā drošības sektora reformu jomā, 2014. gada 22. jūlijā ES Padome, pamatojoties uz tās pieņemto lēmumu 2014/486/KĀDP par Eiropas Savienības padomdevēju misiju civilās drošības sektora reformai Ukrainā (EUAM Ukraine), nolēma izveidot starptautisko misiju Ukrainā. Starptautiskā misija uzsāka darbu 2014. gada 1. decembrī. Saskaņā ar ES Padomes 2024. gada 14. maija lēmumu (KĀDP) 2024/1353 ar ko groza Lēmumu 2014/486/KĀDP par Eiropas Savienības padomdevēju misiju civilās drošības sektora reformai Ukrainā (EUAM Ukraine) starptautiskās misijas mandāts ir pagarināts līdz 2027. gada 31. maijam.
R. Bilsena nosūtīta dalībai starptautiskajā misijā ar MK 2022. gada 20. septembra rīkojumu Nr. 641 “Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” un pagarināta dalībai misijā ar MK 2023. gada 5. septembra rīkojumu Nr. 536 "Par civilās ekspertes dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" līdz 2024. gada 30. septembrim un pagarināta dalībai starptautiskajā misijā līdz 2025. gada 30. septembrim ar MK 2024. gada 14. augusta rīkojumu Nr. 638 "Par civilās ekspertes dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā". R. Bilsena patreiz darbojas starptautiskajā misijā kā vecākā padomniece pretterorisma jomā.
Starptautiskajā misijā pašlaik darbojas seši civilie eksperti no Latvijas.
R. Bilsena nosūtīta dalībai starptautiskajā misijā ar MK 2022. gada 20. septembra rīkojumu Nr. 641 “Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” un pagarināta dalībai misijā ar MK 2023. gada 5. septembra rīkojumu Nr. 536 "Par civilās ekspertes dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" līdz 2024. gada 30. septembrim un pagarināta dalībai starptautiskajā misijā līdz 2025. gada 30. septembrim ar MK 2024. gada 14. augusta rīkojumu Nr. 638 "Par civilās ekspertes dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā". R. Bilsena patreiz darbojas starptautiskajā misijā kā vecākā padomniece pretterorisma jomā.
Starptautiskajā misijā pašlaik darbojas seši civilie eksperti no Latvijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
ĀM ir saņēmusi Eiropas Ārējās darbības dienesta 2025. gada 9. aprīļa vēstuli Ref. Ares(2025)2880782, kurā informēta, ka R. Bilsena ir izturējusi konkursu un izraudzīta augstākam amatam starptautiskajā misijā par komponenta vadītāja vietnieci (deputy head of component). ĀM 2025. gada 30. aprīlī ir saņēmusi Ģenerālprokuratūras piekrišanu par civilās ekspertes R. Bilsenas dalības laika pagarināšanu jaunajā amatā uz vienu gadu. R. Bilsena atbilst Noteikumu Nr. 598 4. punktā noteiktajām prasībām.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 598 11. punktu MK ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt civilā eksperta dalības laiku starptautiskajā misijā. Noteikumu Nr. 598 10. punkts nosaka, ka civilā eksperta nepārtrauktas dalības laiks starptautiskajā misijā nav ilgāks par trim gadiem no pirmreizējās nosūtīšanas dienas, bet ja civilais eksperts dalības laikā starptautiskajā misijā ir paaugstināts amatā, triju gadu termiņu skaita no dienas, kad civilais eksperts ir paaugstināts amatā. R. Bilsena darbojas starptautiskajā misijā kopš 2022. gada 1. oktobra un ir izturējusi konkursu augstākam amatam, kuru uzsāks 2025. gada 15. jūnijā.
ĀM ir sagatavojusi rīkojuma projektu par civilās ekspertes R. Bilsenas dalības laika pagarināšanu augstākajā amatā starptautiskajā misijā, kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu, paredzot papildu finansējumu 2025. gadā 12 900 euro apmērā un 2026. gadā 31 699 euro apmērā.
ĀM ir sagatavojusi rīkojuma projektu par civilās ekspertes R. Bilsenas dalības laika pagarināšanu augstākajā amatā starptautiskajā misijā, kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu, paredzot papildu finansējumu 2025. gadā 12 900 euro apmērā un 2026. gadā 31 699 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
22 123
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
22 123
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
22 123
12 900
0
31 699
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
22 123
12 900
0
31 699
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-12 900
0
-31 699
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-12 900
0
-31 699
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
12 900
0
31 699
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts aprēķins pielikumā.
Civilās ekspertes darbības nodrošināšanai 2025.gadā papildu nepieciešams finansējums 12 900 euro apmērā (35 023 euro – 22 123 euro).
Finansējums 22 123 euro apmērā 2025.gadā tiks nodrošināts no civilajai ekspertei R. Bilsenai MK 2024. gada 14. augusta (prot. Nr. 31 4. §) rīkojumā Nr. 638 "Par civilās ekspertes dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" jau piešķirtā finansējuma atlīdzībai 14 936 euro apmērā, no atgriešanās izdevumiem no dienesta vietas, ceļa izdevumiem atvaļinājuma braucienam un izdevumiem par dzīvokļa īri un komunālajiem pakalpojumiem 6 519 euro apmērā un no pārējiem civilajiem ekspertiem 2024.gadā piešķirtā finansējuma 2025.gadam atlikumiem 668 euro apmērā no dzīvokļa īres un komunālo pakalpojumu izdevumiem.
Civilās ekspertes darbības nodrošināšanai 2025.gadā papildu nepieciešams finansējums 12 900 euro apmērā (35 023 euro – 22 123 euro).
Finansējums 22 123 euro apmērā 2025.gadā tiks nodrošināts no civilajai ekspertei R. Bilsenai MK 2024. gada 14. augusta (prot. Nr. 31 4. §) rīkojumā Nr. 638 "Par civilās ekspertes dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" jau piešķirtā finansējuma atlīdzībai 14 936 euro apmērā, no atgriešanās izdevumiem no dienesta vietas, ceļa izdevumiem atvaļinājuma braucienam un izdevumiem par dzīvokļa īri un komunālajiem pakalpojumiem 6 519 euro apmērā un no pārējiem civilajiem ekspertiem 2024.gadā piešķirtā finansējuma 2025.gadam atlikumiem 668 euro apmērā no dzīvokļa īres un komunālo pakalpojumu izdevumiem.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus 2025.gadā 12 900 euro apmērā sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Savukārt 2026.gadā nepieciešamais finansējums 31 699 euro apmērā tiks nodrošināts, Finanšu ministrijai atbilstoši Ārlietu ministrijas sniegtajam priekšlikumam precizējot un palielinot Ārlietu ministrijas budžeta bāzes izdevumus programmā 97.00.00 „Nozaru vadība un politikas plānošana” civilo ekspertu darbības nodrošināšanai no 2026. gada 1.janvāra.
Savukārt 2026.gadā nepieciešamais finansējums 31 699 euro apmērā tiks nodrošināts, Finanšu ministrijai atbilstoši Ārlietu ministrijas sniegtajam priekšlikumam precizējot un palielinot Ārlietu ministrijas budžeta bāzes izdevumus programmā 97.00.00 „Nozaru vadība un politikas plānošana” civilo ekspertu darbības nodrošināšanai no 2026. gada 1.janvāra.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
