24-TA-483: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 6. novembra noteikumos Nr. 744 "Noteikumi par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zemkopības ministrijas iniciatīva
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma "Par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti darījumos" 2. pantā formulētā mērķa īstenošanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Mērķis ir stiprināt apaļo kokmateriālu vienotu uzskaites kārtību darījumos visos apaļo kokmateriālu aprites posmos, kā arī veicināt godīgu konkurenci un nodokļu iekasēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošajos Ministru kabineta 2007. gada 6. novembra noteikumos Nr. 744 "Noteikumi par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti" (turpmāk – noteikumi Nr. 744) ir noteikta
1) koku un apaļo kokmateriālu uzskaites kārtība;
2) dokumenti, kas apliecina koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti, darījumus ar kokiem un apaļajiem kokmateriāliem, koku un apaļo kokmateriālu personisko patēriņu, kā arī minēto dokumentu reģistrācijas un glabāšanas kārtība;
3) apaļo kokmateriālu uzmērīšanai obligāti piemērojamais Latvijas nacionālais standarts;
4) akreditācijas prasības komersantiem, kas darbojas koku un apaļo kokmateriālu uzmērīšanas jomā, un minimālā summa, par kādu šie komersanti var slēgt civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgumu.
Šo noteikumu ievērošanu atbilstoši kompetencei kontrolē Valsts ieņēmumu dienests sadarbībā ar Valsts meža dienestu.
Akreditāciju nodrošina nacionālā akreditācijas institūcija (valsts aģentūra "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs"), veicot atestāciju par atbilstības novērtēšanas institūcijas kompetenci un spēju īstenot specifiskas atbilstības novērtēšanas darbības. Akreditācijas mērķis ir iegūt uzticamu un neatkarīgu valsts līmeņa trešās puses apliecinājumu par to, ka konkrētā institūcija spēj demonstrēt savu kompetenci un spēju īstenot specifiskas atbilstības novērtēšanas darbības. Akreditācija ir starptautiski atzīts apliecinājums arī tam, ka akreditētās atbilstības novērtēšanas institūcijas, kas piedāvā testēšanu, kalibrēšanu, laboratoriskos izmeklējumus, sertifikācijas, inspekcijas un verifikācijas pakalpojumus, ir tehniski kompetentas un neatkarīgas savos lēmumos, lai apliecinātu, ka preces un pakalpojumi atbilst nacionālajos un starptautiskajos standartos noteiktām prasībām. Akreditācija ir instruments, ko var izmantot, lai nodrošinātu uzticamību produktiem un pakalpojumiem, veicinātu vides aizsardzību un sabiedrības drošumu, kā arī konkurētspēju un eksporta spēju.
Tā kā likums "Par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti darījumos" deleģē Ministru kabinetam noteikt gan Latvijas nacionālā standarta obligātu piemērošanu, gan koku un apaļo kokmateriālu uzskaites kārtību, gan uzskaiti un darījumus apliecinošo dokumentu reģistrācijas un glabāšanas kārtību, tad citas savstarpējas vienošanās šajos jautājumos var radīt risku tirgus noslēgšanā, kaut gan sākotnēji šādas iniciatīvas ir vērstas uz minētā likuma mērķa sasniegšanu – veicināt godīgu konkurenci.
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 744 nav noteikti šādi būtiski jautājumi:
1) termins "apaļo kokmateriālu uzmērīšana". Uzņēmējdarbības praksē apaļie kokmateriāli tiek cenoti ne tikai pēc to garuma, bet arī pēc kokmateriālu caurmēra. Svarīgi kritēriji cenošanā ir arī apaļo kokmateriālu kvalitātes raksturlielumi, kurus darījuma puses paziņo vienpusēji un par kuriem vienojas līgumos vai atsaucas uz standartiem;
2) pienākums apaļo kokmateriālu uzmērītājiem – gan akreditētiem komersantiem, gan fiziskām un juridiskām personām, kas uzskaita kokmateriālus, – nodrošināt patiesu pieļaujamo uzmērīšanas (apjoma noteikšanas un kvalitātes novērtēšanas) precizitāti un informācijas uzglabāšanas laiku par pieļaujamās precizitātes un uzmērīšanas iekārtu pārbaužu rezultātiem un tos pamatojošiem datiem;
3) pienākums akreditētam komersantam, kas darbojas apaļo kokmateriālu uzmērīšanas jomā, padarīt pieejamus uzmērīšanas rezultātus apaļo kokmateriālu piegādātājam un saņēmējam.
Sagatavotie Ministru kabineta noteikumu grozījumi samazina tirgus noslēgšanas vai neatļautas vienošanās risku, kā arī veicina godīgas konkurences apstākļus.
1) koku un apaļo kokmateriālu uzskaites kārtība;
2) dokumenti, kas apliecina koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti, darījumus ar kokiem un apaļajiem kokmateriāliem, koku un apaļo kokmateriālu personisko patēriņu, kā arī minēto dokumentu reģistrācijas un glabāšanas kārtība;
3) apaļo kokmateriālu uzmērīšanai obligāti piemērojamais Latvijas nacionālais standarts;
4) akreditācijas prasības komersantiem, kas darbojas koku un apaļo kokmateriālu uzmērīšanas jomā, un minimālā summa, par kādu šie komersanti var slēgt civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgumu.
Šo noteikumu ievērošanu atbilstoši kompetencei kontrolē Valsts ieņēmumu dienests sadarbībā ar Valsts meža dienestu.
Akreditāciju nodrošina nacionālā akreditācijas institūcija (valsts aģentūra "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs"), veicot atestāciju par atbilstības novērtēšanas institūcijas kompetenci un spēju īstenot specifiskas atbilstības novērtēšanas darbības. Akreditācijas mērķis ir iegūt uzticamu un neatkarīgu valsts līmeņa trešās puses apliecinājumu par to, ka konkrētā institūcija spēj demonstrēt savu kompetenci un spēju īstenot specifiskas atbilstības novērtēšanas darbības. Akreditācija ir starptautiski atzīts apliecinājums arī tam, ka akreditētās atbilstības novērtēšanas institūcijas, kas piedāvā testēšanu, kalibrēšanu, laboratoriskos izmeklējumus, sertifikācijas, inspekcijas un verifikācijas pakalpojumus, ir tehniski kompetentas un neatkarīgas savos lēmumos, lai apliecinātu, ka preces un pakalpojumi atbilst nacionālajos un starptautiskajos standartos noteiktām prasībām. Akreditācija ir instruments, ko var izmantot, lai nodrošinātu uzticamību produktiem un pakalpojumiem, veicinātu vides aizsardzību un sabiedrības drošumu, kā arī konkurētspēju un eksporta spēju.
Tā kā likums "Par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti darījumos" deleģē Ministru kabinetam noteikt gan Latvijas nacionālā standarta obligātu piemērošanu, gan koku un apaļo kokmateriālu uzskaites kārtību, gan uzskaiti un darījumus apliecinošo dokumentu reģistrācijas un glabāšanas kārtību, tad citas savstarpējas vienošanās šajos jautājumos var radīt risku tirgus noslēgšanā, kaut gan sākotnēji šādas iniciatīvas ir vērstas uz minētā likuma mērķa sasniegšanu – veicināt godīgu konkurenci.
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 744 nav noteikti šādi būtiski jautājumi:
1) termins "apaļo kokmateriālu uzmērīšana". Uzņēmējdarbības praksē apaļie kokmateriāli tiek cenoti ne tikai pēc to garuma, bet arī pēc kokmateriālu caurmēra. Svarīgi kritēriji cenošanā ir arī apaļo kokmateriālu kvalitātes raksturlielumi, kurus darījuma puses paziņo vienpusēji un par kuriem vienojas līgumos vai atsaucas uz standartiem;
2) pienākums apaļo kokmateriālu uzmērītājiem – gan akreditētiem komersantiem, gan fiziskām un juridiskām personām, kas uzskaita kokmateriālus, – nodrošināt patiesu pieļaujamo uzmērīšanas (apjoma noteikšanas un kvalitātes novērtēšanas) precizitāti un informācijas uzglabāšanas laiku par pieļaujamās precizitātes un uzmērīšanas iekārtu pārbaužu rezultātiem un tos pamatojošiem datiem;
3) pienākums akreditētam komersantam, kas darbojas apaļo kokmateriālu uzmērīšanas jomā, padarīt pieejamus uzmērīšanas rezultātus apaļo kokmateriālu piegādātājam un saņēmējam.
Sagatavotie Ministru kabineta noteikumu grozījumi samazina tirgus noslēgšanas vai neatļautas vienošanās risku, kā arī veicina godīgas konkurences apstākļus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 744 atkārtojas prasība kokmateriālu uzmērīšanas dokumentus glabāt uzskaites reģistrā hronoloģiskā secībā (gan 8., gan 14. punktā).
Risinājuma apraksts
Svītrots noteikumu Nr. 744 8. punkts.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar noteikumu Nr. 744 9. punktu fiziskās un juridiskās personas, kas ir saimnieciskās darbības veicējas, pēc Valsts ieņēmumu dienesta pieprasījuma sniedz uzskaites reģistra informāciju. Likuma "Par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti darījumos" 9. panta otrajā daļā ir noteikts, ka informāciju par pārdoto koku un apaļo kokmateriālu apjomu meža īpašnieks vai tiesiskais valdītājs pievieno saimnieciskās darbības pārskatam. Pārskats iesniedzams Valsts meža dienestam Meža likumā noteiktajā kārtībā. Ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta astotajā daļā noteikto, Valsts ieņēmumu dienests savu funkciju nodrošināšanai nepieciešamo informāciju nodokļu administrēšanas un kontroles pasākumu īstenošanai var iegūt pats, pieprasot nepieciešamos datus no Valsts meža dienesta, nevis no nodokļu maksātāja.
Risinājuma apraksts
Svītrots noteikumu Nr. 744 9. punkts.
Problēmas apraksts
Lai novērstu iespējamus pārpratumus, noteikumos iekļaujama informācija par juridiski saistošu apaļo kokmateriālu uzmērīšanas izpratni koku un apaļo kokmateriālu uzskaites jomā atbilstoši tam, kā tas noteikts uzmērīšanas standartā LVS 82:2024 "Apaļo kokmateriālu uzmērīšana".
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 744 10. punkts papildināts ar informāciju par juridiski saistošu apaļo kokmateriālu uzmērīšanas izpratni koku un apaļo kokmateriālu uzskaites jomā atbilstoši tam, kā tas noteikts uzmērīšanas standartā LVS 82:2024 "Apaļo kokmateriālu uzmērīšana".
Problēmas apraksts
Konstatēts, ka noteikumu Nr. 744 12. punktā minētās astoņas darba stundas, kuru laikā pēc apaļo kokmateriālu uzmērīšanas ir jāizdara ieraksts uzskaites reģistrā, ir pārāk īss laiks. Nav noteikta kārtība, kā reģistrā būtu jāizdara labojums.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu grozījumu projekta 4. punktā izteiktais noteikumu Nr. 744 12. punkts, reģistra izdarīšanai paredzot divas darbdienas. Noteikta labojumu izdarīšanas kārtība, tā dodot iespēju izsekot izmaiņu hronoloģiskajai secībai. Precizēta kārtība, kādā izdarāmi ieraksti reģistrā pēc uzmērīšanas informācijas apstrādes par kokmateriālu apjomu.
Problēmas apraksts
Nepieciešams papildināt noteikumus atbilstoši termina "apaļo kokmateriālu uzmērīšana" definīcijai, kā arī labot atsauces uz atjaunoto uzmērīšanas standartu LVS 82:2024 "Apaļo kokmateriālu uzmērīšana".
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 744 13. punkta 7. un 8. apakšpunkts un 18. punkts.
Problēmas apraksts
Pašlaik, piegādātājam pieprasot informāciju par apaļo kokmateriālu uzmērīšanas rezultātiem, akreditētam komersantam ir jālūdz atļauja saņēmējam, lai šādu informāciju izsniegtu.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 744 ietverts jauns 21.1 punkts, paredzot pienākumu akreditētam komersantam, kas darbojas koku un apaļo kokmateriālu uzmērīšanas jomā, apaļo kokmateriālu uzmērīšanas rezultātus padarīt pieejamus apaļo kokmateriālu piegādātājam un saņēmējam.
Problēmas apraksts
Lai saimnieciskās darbības veicēji varētu sagatavoties noteikumu Nr. 744 grozījumu pildīšanai, ir jānosaka pārejas periods.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 744 23. punkts, nosakot, ka Latvijas nacionālo standartu LVS 82:2020 "Apaļo kokmateriālu uzmērīšana" var piemērot līdz 2024. gada 31. decembrim.
Problēmas apraksts
Normatīvajos aktos noteiktie atbildības limiti netiek regulāri pārskatīti, tāpēc veidojas situācija, ka ar laiku tie neatbilst aktuālajai ekonomiskajai situācijai, jo nav elastīgi. Grozāmajos MK noteikumos Nr. 744 limits ir noteikts 2007. gadā, bet 2014. gadā limits tika mainīts uz euro. Tātad pēc būtības limits nav grozīts 17 gadu, tāpēc apdrošināšanas limitus nepieciešams piesaistīt Latvijā regulāri indeksējamam ekonomiskam lielumam – minimālajai mēneša darba algai.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 744 20. punkts, apdrošināšanas limitus piesaistot minimālās mēneša darba algas apmēram.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums attiecas uz apaļo kokmateriālu īpašniekiem vai tiesiskajiem valdītājiem, kas veic saimniecisko darbību ar apaļajiem kokmateriāliem un ir atbildīgi par to uzskaiti, kā arī akreditētiem komersantiem, kas darbojas apaļo kokmateriālu uzmērīšanas jomā.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Paredzams, ka noteikumu Nr. 744 grozījumi veicinās godīgas konkurences apstākļus apaļo kokmateriālu tirgū.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
Latvijas Meža īpašnieku biedrība, Biedrība "Latvijas Kokmateriālu pircēju biedrība", Biedrība "Latvijas Kokmateriālu pārdevēju biedrība", Biedrība "Latvijas Kokrūpniecības federācija"Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/f3059a1e-3826-41b1-b79e-cb1976d794df
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskās apspriešanas noteiktajā laikā netika saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
- Valsts meža dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi