24-TA-2635: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Krāslavas novada pašvaldības nekustamo īpašumu Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants.
Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam” (Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra ārkārtas sēdes protokols Nr. 2, 1. §).
Krāslavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) domes 2023. gada 28. decembra lēmums Nr. 1466 (Protokols Nr. 15, 16. §) “Par nekustamā īpašuma Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā”.
Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam” (Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra ārkārtas sēdes protokols Nr. 2, 1. §).
Krāslavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) domes 2023. gada 28. decembra lēmums Nr. 1466 (Protokols Nr. 15, 16. §) “Par nekustamā īpašuma Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Krāslavas novada pašvaldības nekustamo īpašumu Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā, pārņemšanu valsts īpašumā” (turpmāk – projekts) paredz no Pašvaldības pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā un nodot Iekšlietu ministrijas valdījumā divus nekustamos īpašumus Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā, lai izmantotu Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu valsts pārvaldes funkciju īstenošanai – sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6001 002 1329) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6001 002 1329) 1,3691 ha platībā – Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā, (turpmāk – zemes īpašums), ir nostiprinātas Krāslavas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000816276 uz Pašvaldības vārda.
Saskaņā ar informāciju no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVK IS) zemes vienībai noteiktais lietošanas mērķis: 0701 – Vienstāva un divstāvu daudzdzīvokļu māju apbūve.
Saskaņā ar NĪVK IS datiem zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6001 002 1329) ir noteikti apgrūtinājumi:
7312030100 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu - sarkanā līnija – 0,0050 ha;
7316120300 – pierobeža – 1,3691 ha;
7316080100 – sanitārās aizsargjoslas teritorija ap kapsētu – 1,3691 ha;
Zemes īpašumam noteiktie apgrūtinājumi neietekmēs nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanu tā atsavināšanas gadījumā.
Zemes īpašuma kadastrālā vērtība uz 2024. gada 2. februāri ir 9 638 euro.
2. Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6001 502 1517) – dzīvojamo māju (būves kadastra apzīmējums 6001 002 1329 001) un šķūni ar pagrabu (būves kadastra apzīmējums 6001 002 1329 002) – Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā, (turpmāk – būvju īpašums), ir nostiprinātas Krāslavas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1032 uz Pašvaldības vārda.
Būvju īpašuma kadastrālā vērtība uz 2024. gada 1. janvāri ir 20 963 euro (20 417 euro (dzīvojamajai mājai) un 546 euro (šķūnim ar pagrabu)).
Saskaņā ar informāciju no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVK IS) zemes vienībai noteiktais lietošanas mērķis: 0701 – Vienstāva un divstāvu daudzdzīvokļu māju apbūve.
Saskaņā ar NĪVK IS datiem zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6001 002 1329) ir noteikti apgrūtinājumi:
7312030100 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu - sarkanā līnija – 0,0050 ha;
7316120300 – pierobeža – 1,3691 ha;
7316080100 – sanitārās aizsargjoslas teritorija ap kapsētu – 1,3691 ha;
Zemes īpašumam noteiktie apgrūtinājumi neietekmēs nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanu tā atsavināšanas gadījumā.
Zemes īpašuma kadastrālā vērtība uz 2024. gada 2. februāri ir 9 638 euro.
2. Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6001 502 1517) – dzīvojamo māju (būves kadastra apzīmējums 6001 002 1329 001) un šķūni ar pagrabu (būves kadastra apzīmējums 6001 002 1329 002) – Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā, (turpmāk – būvju īpašums), ir nostiprinātas Krāslavas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1032 uz Pašvaldības vārda.
Būvju īpašuma kadastrālā vērtība uz 2024. gada 1. janvāri ir 20 963 euro (20 417 euro (dzīvojamajai mājai) un 546 euro (šķūnim ar pagrabu)).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra ārkārtas sēdē nolemto (protokols Nr. 2, 1. §), plānots finansējums prioritārajam pasākumam “VUGD depo - Katastrofu pārvaldības centri (IeM)”, un daļa no plānotā finansējuma tiks piešķirta jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai Krāslavā.
Nodrošinājuma valsts aģentūra (turpmāk – Aģentūra) izvērtēja Iekšlietu ministrijas valdījumā un Aģentūras pārvaldīšanā esošos nekustamos īpašumus Krāslavā un secināja, ka esošajās adresēs jaunu katastrofu pārvaldības centru uzbūvēt nevar.
Minētais zemes īpašums nepieciešams jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai,
kurā tiks izvietots B kategorijas ugunsdzēsības depo ar papildu telpām iekšlietu resora iestādēm (Valsts policijai, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei), kā arī Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam.
Nodrošinājuma valsts aģentūra (turpmāk – Aģentūra) izvērtēja Iekšlietu ministrijas valdījumā un Aģentūras pārvaldīšanā esošos nekustamos īpašumus Krāslavā un secināja, ka esošajās adresēs jaunu katastrofu pārvaldības centru uzbūvēt nevar.
Minētais zemes īpašums nepieciešams jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai,
kurā tiks izvietots B kategorijas ugunsdzēsības depo ar papildu telpām iekšlietu resora iestādēm (Valsts policijai, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei), kā arī Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam.
Risinājuma apraksts
Aģentūra 2023. gada 27. novembra vēstulē Nr. 1.3.2-15/8596 “Par zemes vienības nodošanu un apbūves tiesības piešķiršanu katastrofu pārvaldības centra Krāslavā būvniecībai” lūdza Pašvaldībai pieņemt lēmumu par zemes īpašuma un būvju īpašuma nodošanu bez atlīdzības Iekšlietu ministrijas valdījumā, katastrofu pārvaldības centra būvniecībai, kā arī sniegt konceptuālu saskaņojumu būvju īpašuma nojaukšanai. Saistībā ar jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecības īstenošanas steidzamību, Pašvaldība nevar nodrošināt būvju īpašuma nojaukšanu noteiktajā termiņā. Ņemot vērā to, ka Pašvaldībai trūkst finanšu līdzekļu un, lai racionāli izmantotu Pašvaldības rīcībā esošus resursus, starp Aģentūru un Pašvaldību tika apspriesti nosacījumi, ka būvniecības projekts pārņems būvju nojaukšanas procesu. Aģentūra veiks nepieciešamās darbības teritorijas sagatavošanai jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai, nojaucot fiziski nolietojušās būves. Ņemot vērā, ka būvju īpašumu paredzēts nojaukt, nav nepieciešama abu minēto īpašumu apvienošana vienā nekustamajā īpašumā.
2023. gada 28. decembrī pieņemts Pašvaldības domes lēmums Nr. 1466 (Protokols Nr. 15, 16. §) “Par nekustamā īpašuma Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā” (turpmāk – lēmums Nr. 1466) nodot bez atlīdzības Latvijas valstij Iekšlietu ministrijas personā nekustamo īpašumu Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 6001 002 1329, ar platību 1,302 ha platībā (platība var tikt precizēta pēc zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas) un uz zemes vienības esošās būves ar kadastra apzīmējumiem 6001 002 1329 001 un 6001 002 1329 002, bez apgrūtinājumiem, Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu valsts pārvaldes funkciju – sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības, īstenošanai.
Lēmumā Nr. 1466 noteikts Pašvaldībai piedāvāt Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā, esošo dzīvokļu īpašniekiem pārdot dzīvokļus Pašvaldībai par sertificētu vērtētāju noteikto dzīvokļa vērtību vai dzīvokļa maiņu pret līdzvērtīgu Pašvaldības īpašumā esošu dzīvokli. Pēc dzīvokļu īpašuma tiesību reģistrēšanas uz Pašvaldības vārda, atļaut Iekšlietu ministrijai nojaukt būvju īpašumu, kas ir fiziski nolietojies un nav nepieciešams Pašvaldības funkciju veikšanai.
Saskaņā ar Pašvaldības 2024.gada 26.septembra lēmumā Nr.937 “Par dzīvokļu īpašuma izbeigšanu Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā” (turpmāk – lēmums Nr.937) norādīto, Pašvaldība ir iegādājusies un nostiprinājusi zemesgrāmatā savas īpašuma tiesības uz dzīvokļa īpašumiem, kuri pirms tam atradās privātīpašumā, un saskaņā ar lēmumu Nr.937 ir ticis izbeigts dzīvokļu īpašums.
Pamatojoties uz lēmumu Nr. 937, 2024. gada 9. oktobrī Krāslavas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1032 I daļas 1. iedaļā “Nekustamais īpašums, servitūti un reālnastas, pievienotie zemes gabali” tika dzēstas atzīmes Nr. 2.1., 3.1., 4.1., 5.1., 6.1., 7.1. un 9.1. par dzīvokļu īpašumiem.
Būvju īpašums ir sliktā tehniskā stāvoklī, Aģentūra veiks nepieciešamās darbības teritorijas sagatavošanai jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai, nojaucot būvju īpašumu.
Līdz ar to nepieciešamība iegūt un paturēt zemes īpašumu Iekšlietu ministrijas valdījumā ir nesaraujami saistīta ar jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecību un uzturēšanu. Savukārt, ja iestātos neparedzēti apstākļi, kas izslēgtu jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecību, šie nekustamie īpašumi tiktu nodoti atpakaļ Pašvaldībai.
Ja būs nepieciešams izpildīt rīkojumā noteikto pienākumu nodot rīkojuma 1. punktā minēto zemes īpašumu bez atlīdzības Pašvaldībai un jaunais katastrofu pārvaldības centrs jau būs uzbūvēts, atdošana atpakaļ tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām, kā arī ievērojot Civillikuma 968. pantu, saskaņā ar kuru uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās sastāvdaļu.
Nekustamā īpašuma pārvaldīšanu un apsaimniekošanu nodrošinās Aģentūra piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Projekts attiecas uz publiskās pārvaldes politiku.
2023. gada 28. decembrī pieņemts Pašvaldības domes lēmums Nr. 1466 (Protokols Nr. 15, 16. §) “Par nekustamā īpašuma Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā” (turpmāk – lēmums Nr. 1466) nodot bez atlīdzības Latvijas valstij Iekšlietu ministrijas personā nekustamo īpašumu Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 6001 002 1329, ar platību 1,302 ha platībā (platība var tikt precizēta pēc zemes vienības kadastrālās uzmērīšanas) un uz zemes vienības esošās būves ar kadastra apzīmējumiem 6001 002 1329 001 un 6001 002 1329 002, bez apgrūtinājumiem, Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu valsts pārvaldes funkciju – sabiedriskās kārtības un drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības, īstenošanai.
Lēmumā Nr. 1466 noteikts Pašvaldībai piedāvāt Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā, esošo dzīvokļu īpašniekiem pārdot dzīvokļus Pašvaldībai par sertificētu vērtētāju noteikto dzīvokļa vērtību vai dzīvokļa maiņu pret līdzvērtīgu Pašvaldības īpašumā esošu dzīvokli. Pēc dzīvokļu īpašuma tiesību reģistrēšanas uz Pašvaldības vārda, atļaut Iekšlietu ministrijai nojaukt būvju īpašumu, kas ir fiziski nolietojies un nav nepieciešams Pašvaldības funkciju veikšanai.
Saskaņā ar Pašvaldības 2024.gada 26.septembra lēmumā Nr.937 “Par dzīvokļu īpašuma izbeigšanu Rēzeknes ielā 43, Krāslavā, Krāslavas novadā” (turpmāk – lēmums Nr.937) norādīto, Pašvaldība ir iegādājusies un nostiprinājusi zemesgrāmatā savas īpašuma tiesības uz dzīvokļa īpašumiem, kuri pirms tam atradās privātīpašumā, un saskaņā ar lēmumu Nr.937 ir ticis izbeigts dzīvokļu īpašums.
Pamatojoties uz lēmumu Nr. 937, 2024. gada 9. oktobrī Krāslavas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1032 I daļas 1. iedaļā “Nekustamais īpašums, servitūti un reālnastas, pievienotie zemes gabali” tika dzēstas atzīmes Nr. 2.1., 3.1., 4.1., 5.1., 6.1., 7.1. un 9.1. par dzīvokļu īpašumiem.
Būvju īpašums ir sliktā tehniskā stāvoklī, Aģentūra veiks nepieciešamās darbības teritorijas sagatavošanai jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecībai, nojaucot būvju īpašumu.
Līdz ar to nepieciešamība iegūt un paturēt zemes īpašumu Iekšlietu ministrijas valdījumā ir nesaraujami saistīta ar jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecību un uzturēšanu. Savukārt, ja iestātos neparedzēti apstākļi, kas izslēgtu jauna katastrofu pārvaldības centra būvniecību, šie nekustamie īpašumi tiktu nodoti atpakaļ Pašvaldībai.
Ja būs nepieciešams izpildīt rīkojumā noteikto pienākumu nodot rīkojuma 1. punktā minēto zemes īpašumu bez atlīdzības Pašvaldībai un jaunais katastrofu pārvaldības centrs jau būs uzbūvēts, atdošana atpakaļ tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām, kā arī ievērojot Civillikuma 968. pantu, saskaņā ar kuru uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās sastāvdaļu.
Nekustamā īpašuma pārvaldīšanu un apsaimniekošanu nodrošinās Aģentūra piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Projekts attiecas uz publiskās pārvaldes politiku.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu finanšu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Projekts tiks īstenots Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammai 40.02.00 “Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums” piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, tajā skaitā sedzot izdevumus par nekustamā īpašuma īpašumtiesību pārreģistrāciju zemesgrāmatā uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts neatbilst Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteiktajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrija
- Nodrošinājuma valsts aģentūra
- Krāslavas novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
