22-TA-3650: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta trīspadsmitās daļas 1.punktu, 13.2 un 13.3 daļu un Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 17.punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz atļaut Kultūras ministrijai pārdalīt prognozēto līdzekļu ekonomiju 324 091 euro apmērā Kultūras ministrijas valsts budžeta programmas 21.00.00 “Kultūras mantojums” ietvaros, lai nodrošinātu vēsturiskās filmas "Zeme, kas dzied" izdevumu daļēju segšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts budžeta izpildes procesā regulāri tiek sekots līdzi valsts budžeta izdevumu izpildei, lai atbildīgi un pārdomāti varētu reaģēt situācijā, kad tiek prognozēta piešķirto budžeta līdzekļu ekonomija, ja tos nebūs iespējams līdz gada beigām izlietot atbilstoši sākotnēji plānotajam mērķim.
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 24. septembra ārkārtas sēdes protokollēmuma (protokols Nr.63 1.§) “Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem 2022. gadam un ietvaram 2022.–2024. gadam” 2.punktam tika atbalstīts prioritārā pasākuma “Vispārējo latviešu dziesmu un Deju svētku tradīcijai 150 gadu” pieprasījums, kas paredz finansējumu Dziesmu svētku ekspozīcijas izveidei un uzturēšanai.
Kultūras ministrija budžeta izpildes analīzes procesā konstatēja, ka Dziesmu svētku ekspozīcijas izveidei un uzturēšanai 2022. gadā ir nepieciešamas mazāks finansējums nekā sākotnēji plānots. Paredzamā līdzekļu ekonomija ir 324 091 euro apmērā.
Izvērtējot nozares vajadzības un prioritātes, Kultūras ministrija prognozēto ekonomiju Kultūras ministrijas valsts budžeta programmā 21.00.00 “Kultūras mantojums” 324 091 euro apmērā ierosina pārdalīt valsts budžeta programmas 21.00.00 “Kultūras mantojums” ietvaros, lai nodrošinātu resora aktuālo jautājumu un problēmu risināšanu.
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 24. septembra ārkārtas sēdes protokollēmuma (protokols Nr.63 1.§) “Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem 2022. gadam un ietvaram 2022.–2024. gadam” 2.punktam tika atbalstīts prioritārā pasākuma “Vispārējo latviešu dziesmu un Deju svētku tradīcijai 150 gadu” pieprasījums, kas paredz finansējumu Dziesmu svētku ekspozīcijas izveidei un uzturēšanai.
Kultūras ministrija budžeta izpildes analīzes procesā konstatēja, ka Dziesmu svētku ekspozīcijas izveidei un uzturēšanai 2022. gadā ir nepieciešamas mazāks finansējums nekā sākotnēji plānots. Paredzamā līdzekļu ekonomija ir 324 091 euro apmērā.
Izvērtējot nozares vajadzības un prioritātes, Kultūras ministrija prognozēto ekonomiju Kultūras ministrijas valsts budžeta programmā 21.00.00 “Kultūras mantojums” 324 091 euro apmērā ierosina pārdalīt valsts budžeta programmas 21.00.00 “Kultūras mantojums” ietvaros, lai nodrošinātu resora aktuālo jautājumu un problēmu risināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
SIA “K Films”, reģistrācijas Nr. 40203199155 (turpmāk – Sabiedrība) ir uzsākusi un turpina vēsturiskās filmas “Zeme, kas dzied” (turpmāk – filma) veidošanu, kuras radīšana ir nepieciešama, lai sabiedrībā nostiprinātu Dziesmu un deju svētku tradīciju kā vērtību un unikālu Latvijas kultūras un latviešu nacionālās identitātes sastāvdaļu, tās pastāvēšanas 150-gadē akcentējot Dziesmu un deju svētku tradīcijas, arī priekšnosacījumu – Latvijas kā valsts rašanās vēsturiskos aspektus.
Saskaņā ar Nacionālā kino centra 2020.gada 29.janvārī apstiprināto 2020.gada filmu ražošanas konkursa nolikumu un Nacionālā kino centra 2020.gada 7.maija lēmumu Nr.5.7/64 par Sabiedrības iesniegtā projekta atbalstīšanu un finansējuma piešķiršanu, 2020.gada 29.maijā Nacionālais kino centrs noslēdza finansēšanas līgumu Nr.5.2/38/2020 ar Sabiedrību, piešķirot Sabiedrībai valsts budžeta finansējumu 200 000 euro filmas ražošanas 1. posmam. Saskaņā ar Nacionālā kino centra 2021.gada 5.janvārī apstiprināto (grozījumi 04.02.2022.) 2021.gada ražošanā esošu filmu atbalsta konkursa nolikumu un Nacionālā kino centra 2021.gada 23.marta lēmumu Nr.5.7/63 par Sabiedrības iesniegtā projekta atbalstīšanu un finansējuma piešķiršanu, 2021.gada 24.martā Nacionālais kino centrs noslēdza finansēšanas līgumu Nr.5.2/11/2021 ar Sabiedrību, piešķirot Sabiedrībai valsts budžeta finansējumu 450 000 euro filmas ražošanai.
Latvijas Nacionālais kultūras centrs (turpmāk – Centrs), ievērojot 2021.gada 8.decembra Kultūras ministrijas vēstuli Nr.4.4.-10/2130 par 2022.gada finansējuma “Vispārējo latviešu dziesmu un Deju svētku tradīcijai 150 gadu” 1 000 000 euro piešķiršanu Centram Dziesmu svētku filmas radīšanai un pamatojoties uz sarunu procedūras “Latvijas Nacionālā kultūras centra satura un informācijas ievietošana Dziesmu svētku filmā”, id. nr. LNKC 2022/1 rezultātiem, 2022.gada 4.februārī noslēdza līgumu Nr. 1.5-5.5/1 ar Sabiedrību par Centra iesniegtā satura un informācijas izvietošanu filmā atbilstoši tehniskajai specifikācijai.
Sabiedrība līdz 2022.gada 6.decembrim no 165 fiziskām personām filmas ražošanai ir saņēmusi ziedojumu 4 675 euro apmērā, no 2 juridiskām personām saņēmusi ziedojumu 120 000 euro apmērā, no 3 juridiskām personām saņēmusi grantu 658 300 euro apmērā, no 1 juridiskas personas saņēmusi līdzfinansējumu 25 000 euro apmērā, no 2 juridiskām personām saņēmusi finansējumu par licences piešķiršanu 66 550 euro apmērā un no 1 juridiskas personas uz izplatīšanas līguma pamata saņemta atlīdzība 108 900 euro apmērā.
Sabiedrība filmas ražošanas laikā ir secinājusi, ka inflācijas pieaugums visā pasaulē ko veicinājusi Covid-19 pandēmija un šobrīd Ukrainā notiekošais karš ietekmējis filmas ražošanas izmaksas. Filmas izveidi ir plānots pabeigt 39 maiņās, tomēr pašreiz realizētas 32 filmēšanas maiņas jeb trīs ceturtdaļas no filmas. Lai realizētu daļu no atlikušajām 7 filmēšanas maiņām jeb vienu ceturtdaļu no filmas, ir nepieciešams 2022.gadā palielināt filmas ražošanas izmaksas par 11 procentiem, kas papildus prasītu 324 091 euro, iekļaujot pievienotās vērtības nodokli.
Detalizēta informācija par izmaksu pozīcijām, filmas kopējo budžetu uz 2022.gada 1. janvāri (ieskaitot plānoto), sadārdzinājumu līdz 2022.gada decembrim un paskaidrojumi par sadārdzinājumu līdz 2022.gada decembrim ir sniegta anotācijas 1. pielikumā.
Tādējādi kopējā papildus nepieciešamā summa Sabiedrībai ir 324 091 euro, iekļaujot pievienotās vērtības nodokli. Pieejamais finansējums, kuru iespējams novirzīt pārdalēm ir 324 091 euro, kuru var pārdalīt filmas ražošanas izdevumu daļējai segšanai.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Kultūras ministrija rosina veikt pārdali 2022.gadā Kultūras ministrijas valsts budžeta programmas 21.00.00 “Kultūras mantojums” ietvaros, samazinot finansējumu Dziesmu svētku ekspozīcijas izveidei un uzturēšanai 324 091 euro apmērā un novirzot to Centram, lai nodrošinātu filmas izdevumu daļēju segšanu.
Saskaņā ar Nacionālā kino centra 2020.gada 29.janvārī apstiprināto 2020.gada filmu ražošanas konkursa nolikumu un Nacionālā kino centra 2020.gada 7.maija lēmumu Nr.5.7/64 par Sabiedrības iesniegtā projekta atbalstīšanu un finansējuma piešķiršanu, 2020.gada 29.maijā Nacionālais kino centrs noslēdza finansēšanas līgumu Nr.5.2/38/2020 ar Sabiedrību, piešķirot Sabiedrībai valsts budžeta finansējumu 200 000 euro filmas ražošanas 1. posmam. Saskaņā ar Nacionālā kino centra 2021.gada 5.janvārī apstiprināto (grozījumi 04.02.2022.) 2021.gada ražošanā esošu filmu atbalsta konkursa nolikumu un Nacionālā kino centra 2021.gada 23.marta lēmumu Nr.5.7/63 par Sabiedrības iesniegtā projekta atbalstīšanu un finansējuma piešķiršanu, 2021.gada 24.martā Nacionālais kino centrs noslēdza finansēšanas līgumu Nr.5.2/11/2021 ar Sabiedrību, piešķirot Sabiedrībai valsts budžeta finansējumu 450 000 euro filmas ražošanai.
Latvijas Nacionālais kultūras centrs (turpmāk – Centrs), ievērojot 2021.gada 8.decembra Kultūras ministrijas vēstuli Nr.4.4.-10/2130 par 2022.gada finansējuma “Vispārējo latviešu dziesmu un Deju svētku tradīcijai 150 gadu” 1 000 000 euro piešķiršanu Centram Dziesmu svētku filmas radīšanai un pamatojoties uz sarunu procedūras “Latvijas Nacionālā kultūras centra satura un informācijas ievietošana Dziesmu svētku filmā”, id. nr. LNKC 2022/1 rezultātiem, 2022.gada 4.februārī noslēdza līgumu Nr. 1.5-5.5/1 ar Sabiedrību par Centra iesniegtā satura un informācijas izvietošanu filmā atbilstoši tehniskajai specifikācijai.
Sabiedrība līdz 2022.gada 6.decembrim no 165 fiziskām personām filmas ražošanai ir saņēmusi ziedojumu 4 675 euro apmērā, no 2 juridiskām personām saņēmusi ziedojumu 120 000 euro apmērā, no 3 juridiskām personām saņēmusi grantu 658 300 euro apmērā, no 1 juridiskas personas saņēmusi līdzfinansējumu 25 000 euro apmērā, no 2 juridiskām personām saņēmusi finansējumu par licences piešķiršanu 66 550 euro apmērā un no 1 juridiskas personas uz izplatīšanas līguma pamata saņemta atlīdzība 108 900 euro apmērā.
Sabiedrība filmas ražošanas laikā ir secinājusi, ka inflācijas pieaugums visā pasaulē ko veicinājusi Covid-19 pandēmija un šobrīd Ukrainā notiekošais karš ietekmējis filmas ražošanas izmaksas. Filmas izveidi ir plānots pabeigt 39 maiņās, tomēr pašreiz realizētas 32 filmēšanas maiņas jeb trīs ceturtdaļas no filmas. Lai realizētu daļu no atlikušajām 7 filmēšanas maiņām jeb vienu ceturtdaļu no filmas, ir nepieciešams 2022.gadā palielināt filmas ražošanas izmaksas par 11 procentiem, kas papildus prasītu 324 091 euro, iekļaujot pievienotās vērtības nodokli.
Detalizēta informācija par izmaksu pozīcijām, filmas kopējo budžetu uz 2022.gada 1. janvāri (ieskaitot plānoto), sadārdzinājumu līdz 2022.gada decembrim un paskaidrojumi par sadārdzinājumu līdz 2022.gada decembrim ir sniegta anotācijas 1. pielikumā.
Tādējādi kopējā papildus nepieciešamā summa Sabiedrībai ir 324 091 euro, iekļaujot pievienotās vērtības nodokli. Pieejamais finansējums, kuru iespējams novirzīt pārdalēm ir 324 091 euro, kuru var pārdalīt filmas ražošanas izdevumu daļējai segšanai.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Kultūras ministrija rosina veikt pārdali 2022.gadā Kultūras ministrijas valsts budžeta programmas 21.00.00 “Kultūras mantojums” ietvaros, samazinot finansējumu Dziesmu svētku ekspozīcijas izveidei un uzturēšanai 324 091 euro apmērā un novirzot to Centram, lai nodrošinātu filmas izdevumu daļēju segšanu.
Risinājuma apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta trīspadsmitās daļas 1.punkts nosaka, ka finanšu ministram ir tiesības Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, informējot par to Saeimu, veikt apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
Ņemot vērā minēto, Projekts paredz atļaut Kultūras ministrijai pārdalīt finansējumu 324 091 euro apmērā Kultūras ministrijas valsts budžeta programmas 21.00.00 “Kultūras mantojums” ietvaros, attiecīgi samazinot izdevumus precēm un pakalpojumiem un novirzot tos Centram vēsturiskās filmas "Zeme, kas dzied" izdevumu daļējai segšanai izdevumiem precēm un pakalpojumiem. Centrs izlietos finansējumu, ievērojot Publisko iepirkumu likuma prasības.
Ņemot vērā minēto, Projekts paredz atļaut Kultūras ministrijai pārdalīt finansējumu 324 091 euro apmērā Kultūras ministrijas valsts budžeta programmas 21.00.00 “Kultūras mantojums” ietvaros, attiecīgi samazinot izdevumus precēm un pakalpojumiem un novirzot tos Centram vēsturiskās filmas "Zeme, kas dzied" izdevumu daļējai segšanai izdevumiem precēm un pakalpojumiem. Centrs izlietos finansējumu, ievērojot Publisko iepirkumu likuma prasības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projektam nav ietekmes uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem. Projekts paredz finansējuma pārdali starp mērķiem nemainot izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodus, finansējumus saglabājas precēs un pakalpojumos 324 091 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Nacionālais kultūras centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Spēlfilmas "Zeme, kas dzied" izmaksu sadārdzinājums