Anotācija (ex-ante)

24-TA-1331: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Līdz 2024.gada 31.decembrim nodrošināt iespējas lielākam skaitam karadarbībā Ukrainā ievainoto saņemt stacionāro medicīnisko rehabilitāciju Latvijā, kā arī pārskatīt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu programmas atsevišķiem stacionāriem, nodrošināt insulta pacientu ārstēšanai nepieciešamā pakalpojuma (endovaskulāra trombektomija) veikšanā izmantojamo medicīnisko ierīču apmaksu SIA "Daugavpils reģionālā slimnīca" un vienkāršot procedūru izmaiņu veikšanai no valsts līdzekļiem apmaksājamo manipulāciju sarakstā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības aprūpes finansēšanas un organizēšanas kārtību, tai skaitā veselības aprūpes pakalpojumu veidus un apjomus, kuri tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem, kā arī samaksas kārtību par minētajiem pakalpojumiem nosaka 2018.gada 28.augusta Ministru kabineta noteikumi Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr.555). 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.555 273.1.apakšpunkts paredz līdz 2024.gada 31.decembrim valsts apmaksātos medicīniskās transportēšanas pakalpojumus, lai nodrošinātu Ukrainas iedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus, tai skaitā medicīnisko rehabilitāciju, stacionārajās ārstniecības iestādēs Latvijā. Pacientu uzņemšanas algoritms paredz, ka stacionārā medicīniskā rehabilitācija šiem pacientiem tiek nodrošināta VSIA "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"". Latvijas un Ukrainas amatpersonu sarunās saņemts Ukrainas puses lūgums palielināt stacionārās medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu saņēmēju skaitu, taču šī stacionāra kapacitāte Ukrainā ievainoto uzņemšanai ir sasniegusi maksimālo līmeni. Šo pacientu skaita palielināšana VSIA "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" varētu ietekmēt pakalpojumu kvalitāti un pakalpojumu pieejamību Latvijas iedzīvotājiem, kas nav pieļaujams.  

Saskaņā ar Noteikumu Nr.555 5.3.apakšpunktu no valsts budžeta apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus sniedz ārstniecības iestādes, kuras noslēgušas līgumu ar Nacionālo veselības dienestu par stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu. Līgumu slēdz ar šo noteikumu 6. pielikumā "Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi" minētajām ārstniecības iestādēm atbilstoši attiecīgās ārstniecības iestādes līmenim un šo noteikumu 6. pielikumā minētajiem stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu programmu apmaksas nosacījumiem. Pārskatot valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu programmas atsevišķiem stacionāriem, nepieciešamas atbilstošas izmaiņas Noteikumu Nr.555 6.pielikuma 2.punktā. 

Atbilstoši Noteikumu Nr.555 7.pielikuma "Atbilstoši ārstniecības iestāžu iesniegtajiem rēķiniem apmaksājamie veselības aprūpes pakalpojumi" 7.punktam endovaskulāras trombektomijas veikšanai nepieciešamās medicīniskās ierīces tiek apmaksātas tikai VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" un SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca". Endovaskulāru trombektomiju šobrīd veic arī SIA "Daugavpils reģionālā slimnīca", bet Nacionālais veselības dienests šobrīd nevar samaksāt SIA "Daugavpils reģionālā slimnīca" par minētā pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamajām medicīniskajām ierīcēm.  

Atbilstoši Noteikumu Nr.555 154.7.apakšpunktam noteikumos minēto veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas apmēru nosaka, ņemot vērā manipulāciju sarakstā minētās veselības aprūpes pakalpojumu manipulācijas un šo manipulāciju apmaksas nosacījumus. Izmaiņas veselības aprūpes pakalpojumu manipulācijās un šo manipulāciju apmaksas nosacījumos Nacionālajam veselības dienestam jāsaskaņo ar Veselības ministriju. 
Prakse rāda, ka minētā kārtība kavē Nacionālā veselības dienesta darbu tā nolikumā noteikto funkciju izpildē, sevišķi steidzamos gadījumos, kad nepieciešams nodrošināt no valsts budžeta apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktu pieejamību (piemēram, kā tas bija Covid-19 pandēmijas laikā). 
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" (turpmāk - Noteikumu projekts) paredz:
1) līdz 2024.gada 31.decembrim nodrošināt iespējas vēl 50 karadarbībā Ukrainā ievainotajām personām saņemt stacionāro medicīnisko rehabilitāciju Latvijā (Noteikumu projekta 2.punkts).
Lai nodrošinātu stacionārās medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu vēl 50 Ukrainā ievainotām personām, šo pakalpojumu piekritusi sniegt arī SIA "Sanare-KRC Jaunķemeri". Šī rehabilitācijas iestāde nodrošina stacionāro medicīnisko rehabilitāciju, taču šie pakalpojumi nav valsts apmaksāti. Līdz ar to Noteikumu projekts paredz tiesības Nacionālajam veselības dienestam slēgt līgumu ar SIA "Sanare-KRC Jaunķemeri" par stacionārās medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu konkrētai pacientu grupai (Ukrainā ievainotajiem, kas medicīniski transportēti uz Latviju) līdz 2024.gada 31.decembrim, kā arī nosaka pakalpojumu apmaksu. 
Pakalpojumu sniegšanai SIA "Sanare-KRC Jaunķemeri" ir nozīme arī iestādes atrašanās vietas dēļ (Jūrmala). Prakse rāda, ka Ukrainā ievainotajiem var būt nepieciešamas arī klīnisko universitātes slimnīcu speciālistu konsultācijas (terciārā līmeņa pakalpojumi), tāpēc ir būtiski, lai attālums starp ārstniecības iestādēm nebūtu liels un neradītu grūtības pacientu pārvietošanai. Tāpat ir svarīgi, ka SIA "Sanare-KRC Jaunķemeri" un VSIA ""Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" atrodas tuvu viena otrai, jo tas palīdzēs iestāžu sadarbībai un pieredzes apmaiņai. 
Papildus nepieciešams norādīt, ka Ukrainā ievainoto pacientu stacionārā medicīniskā rehabilitācija tiek nodrošināta Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024.gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2023.gada 23.decembra rīkojumu Nr.927) 7.2.apakšpunktā minētā pasākuma ietvaros. Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra sēdes protokollēmuma (Nr. 62 95. §) “Rīkojuma projekts “Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024.gadam”" 5.punktam Veselības ministrijai pasākumu plāna īstenošanai indikatīvais nepieciešamā finansējuma apmērs nepārsniedz 6 931 061 euro. Ja Veselības ministrijai pasākumu plāna īstenošanai nepieciešams papildu finansējums, Veselības ministrijai sadarbībā ar Iekšlietu ministriju nepieciešams izstrādāt un veselības ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par papildu finanšu līdzekļu piešķiršanu atbilstoši faktiski nepieciešamajam, nepārsniedzot plāna kopējo finanšu apjomu 80 000 000 euro.
Pasākuma īstenošanas termiņš (2024.gada 31.decembris) noteikts atbilstoši iepriekš minētā Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam termiņam un Noteikumu Nr.555 273.punktā noteiktajam termiņam. Nepieciešamības gadījumā šis termiņš tiks pārskatīts atbilstoši aktuālajai situācijai un objektīvajai nepieciešamībai saskaņā ar pārējiem valsts atbalsta pasākumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem. 
2) pārskatīt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu programmas atsevišķiem stacionāriem (Noteikumu projekta 3. un 4.punkts).
Noteikumu projekts paredz šādas izmaiņas Noteikumu Nr.555 6.pielikumā "Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi":
- A/S "Latvijas Jūras medicīnas centrs" turpmāk sniegs valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus plānveida īslaicīgās ķirurģijas pakalpojumu programmās (ginekoloģija un vispārīgā ķirurģija) (izmaiņas veiktas 2.3.2. un 2.10.4.apakšpunktā);
Plānveida īslaicīgās ķirurģijas gultas Rīgā pieejamas tikai V līmeņa slimnīcās (klīniskās universitātes slimnīcas). Lai atslogotu šīs terciārā līmeņa ārstniecības iestādes no tādu pakalpojumu sniegšanas, kurus var nodrošināt arī citos stacionāros, plānveida īslaicīgās ķirurģijas pakalpojumi ginekoloģijā un vispārējā ķirurģijā turpmāk būs pieejami arī A/S "Latvijas Jūras medicīnas centrs".
- valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi narkoloģijas programmā tiek pārcelti no SIA "Liepājas reģionālā slimnīca" uz VSIA "Piejūras slimnīca" (izmaiņas veiktas 1.1.2.1., 1.1.7.3. un 2.25.13.5.apakšpunktā);
Šobrīd Liepājā valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus programmā "Narkoloģija" nodrošina SIA "Liepājas reģionālā slimnīca". Pakalpojumu nodrošināšanai slimnīca nomā telpas no VSIA "Piejūras slimnīca" ar mērķi - narkoloģisko pacientu aprūpes nodaļas izvietošanai. 
SIA "Liepājas reģionālā slimnīca" vairākkārt lūgusi pakalpojumu pārcelt uz VSIA "Piejūras slimnīca", lūgumu pamatojot ar to, ka atkarību izraisošo vielu lietošanas rezultātā cilvēkam var rasties psihiski un uzvedības traucējumi. Šajā gadījumā ārstēšanas procesā iesaistās ne tikai narkologi, bet arī psihiatri. 
Izvērtējot minēto ierosinājumu un specializēto ārstniecības iestāžu (piemēram, VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" un VSIA "Slimnīca "Ģintermuiža"") pieredzi, secināms, ka lietderīgi narkoloģijas profila un psihiatrijas profila pacientus ārstēt vienuviet, lai nepieciešamības gadījumā nodrošinātu abu minēto specialitāšu ārstu pieejamību. Turklāt šajā gadījumā pacientu ārstēšanā tiek iesaistīta multiprofesionāla komanda. 
Lai VSIA "Piejūras slimnīca" varētu uzsākt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu programmā "Narkoloģija", ir nepieciešams īstenot virkni pasākumu pakalpojuma pārņemšanai (telpu iekārtošana, materiāltehniskais nodrošinājums, personāls utt.). Ievērojot šos objektīvos apsvērumus un nepieciešamību nodrošināt pakalpojumu nepārtrauktību iedzīvotājiem, Noteikumu projekts paredz, ka pārejas periodā programmu "Narkoloģija" turpina nodrošināt sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Liepājas reģionālā slimnīca".
3) endovaskulāras trombektomijas veikšanai nepieciešamo medicīnisko ierīču apmaksu SIA "Daugavpils reģionālā slimnīca" (Noteikumu projekta 5.punkts).
Tā kā endovaskulāru trombektomiju šobrīd veic arī SIA "Daugavpils reģionālā slimnīca", tādējādi nodrošinot Latgales reģiona iedzīvotājiem nepieciešamos pakalpojumus insulta gadījumā, Noteikumu projekts paredz atbilstošus grozījumus Noteikumu Nr.555 7.pielikumā "Atbilstoši ārstniecības iestāžu iesniegtajiem rēķiniem apmaksājamie veselības aprūpes pakalpojumi", lai Nacionālais veselības dienests varētu samaksāt SIA "Daugavpils reģionālā slimnīca" par minētā pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamajām medicīniskajām ierīcēm. 
4) vienkāršot procedūru izmaiņu veikšanai no valsts līdzekļiem apmaksājamo manipulāciju sarakstā (Noteikumu projekta 1.punkts)
Noteikumu projekts paredz svītrot prasību, kas nosaka pienākumu Nacionālajam veselības dienestam saskaņot ar Veselības ministriju izmaiņas veselības aprūpes pakalpojumu manipulācijās un šo manipulāciju apmaksas nosacījumos. Minētās prasības atcelšana atvieglos Nacionālā veselības dienesta ikdienas darbu, kā arī ļaus operatīvi reaģēt gadījumos, kad steidzamības kārtā nepieciešams nodrošināt no valsts budžeta apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktu pieejamību. 
Papildus norādāms, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 1.novembra noteikumiem Nr.850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums" dienesta darbības mērķis ir īstenot valsts politiku veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā un administrēt veselības aprūpei paredzētos valsts budžeta līdzekļus, nodrošinot racionālu un maksimāli efektīvu valsts budžeta līdzekļu izmantošanu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā. No šī mērķa izriet dienesta funkcijas un uzdevumi, tai skaitā uzdevums izstrādāt no valsts budžeta līdzekļiem apmaksājamos veselības aprūpes pakalpojumu tarifus un samaksas nosacījumus. 
Līdz ar to secināms, ka Nacionālais veselības dienests ir atbildīgs par racionālu un maksimāli efektīvu valsts budžeta līdzekļu izmantošanu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, un no valsts līdzekļiem apmaksājamo manipulāciju saraksta un tajā ietvertos manipulāciju apmaksas nosacījumu izstrādāšana un pārskatīšana ir dienesta kompetence un atbildība. 
Izmaiņas manipulāciju sarakstā Nacionālais veselības dienesta veic ciešā sadarbībā ar ārstniecības personu profesionālajām organizācijām un ārstniecības iestādēm, taču dienests atbild par to, ka valsts budžeta līdzekļi tiek izmantoti racionāli un maksimāli efektīvi, veicot apmaksu atbilstoši Nacionālā veselības dienesta aprēķinātajiem manipulāciju tarifiem, kuriem vienlaikus ir jābūt valstij pēc iespējas ekonomiski izdevīgākiem un jāsaglabā pakalpojumu pieejamība.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās personas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Veselības aprūpes finansēšanas likuma 7., 9. un 11. pantam un Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta ceturtajai daļai. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē ārstniecības iestādes, kas noslēgušas vai kuras noslēgs līgumus par valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
679 484 583
0
591 223 093
0
591 223 093
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
679 484 583
0
591 223 093
0
591 223 093
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
679 484 583
297 518
591 223 093
227 284
591 223 093
227 284
227 284
2.1. valsts pamatbudžets
679 484 583
297 518
591 223 093
227 284
591 223 093
227 284
227 284
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-297 518
0
-227 284
0
-227 284
-227 284
3.1. valsts pamatbudžets
0
-297 518
0
-227 284
0
-227 284
-227 284
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
297 518
0
227 284
0
227 284
227 284
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2024. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2024.gada 10.jūniju:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

apakšprogrammā 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”:
Resursi izdevumu segšanai   435 069 936 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 816 391 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 434 253 545 euro
Izdevumi 435 069 936  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 435 069 936 euro
   
    apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   244 414 647 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 230 707 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 244 183 940 euro
Izdevumi 244 414 647  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 244 414 647  euro
 
Finansējums 2025. un 2026. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam”:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

apakšprogrammā 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”:
Resursi izdevumu segšanai 372 133 285  euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 816 391 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 371 316 894 euro
Izdevumi 372 133 285  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 372 133 285 euro
   
    apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”:
Resursi izdevumu segšanai   219 089 808 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 230 707 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 218 859 101 euro
Izdevumi 219 089 808  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 219 089 808  euro

1.Noteikumu Nr.555 283.punkts (Noteikumu projekta 2.punkts) paredz, ka Nacionālais veselības dienests slēdz līgumu ar SIA "Sanare-KRC Jaunķemeri" par stacionārās medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu 273.1. apakšpunktā minētajiem pacientiem līdz 2024.gada 31.decembrim, samaksu veicot atbilstoši šo noteikumu 6. pielikuma 2.20.1., 2.20.2. un 2.20.4.apakšpunktā noteiktajiem viena pacienta ārstēšanas tarifiem ar indikatīvu finansiālu ietekmi 183 876 euro*, atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra sēdes protokollēmuma (Nr. 62 95. §) “Rīkojuma projekts “Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024.gadam”" 5.punktam, kurš nosaka, ka Veselības ministrijai pasākumu plāna īstenošanai indikatīvais nepieciešamā finansējuma apmērs nepārsniedz 6 931 061 euro un, ja Veselības ministrijai pasākumu plāna īstenošanai nepieciešams papildu finansējums, Veselības ministrijai sadarbībā ar Iekšlietu ministriju izstrādāt un veselības ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par papildu finanšu līdzekļu piešķiršanu atbilstoši faktiski nepieciešamajam, nepārsniedzot plāna kopējo finanšu apjomu 80 000 000 euro.
*aprēķins SIA "Sanare-KRC Jaunķemeri" par stacionārās medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu konkrētai pacientu grupai (Ukrainā ievainotajiem, kas medicīniski transportēti uz Latviju) līdz 2024.gada 31.decembrim: 
3 677, 51 euro (rehabilitācijas vidējās ārstēšanas izmaksas (21 dienas rehabilitācijas kurss)) x 50 (karadarbībā Ukrainā ievainotās personas) = 183 875,50 euro ~183 876 euro. 
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.

2.Noteikumu Nr.555 6.pielikuma 2.3.2. un 2.10.4.apakšpunkts (Noteikumu projekta 4.punkts) paredz, ka A/S "Latvijas Jūras medicīnas centrs" turpmāk sniegs valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus plānveida īslaicīgās ķirurģijas pakalpojumu programmās (ginekoloģija un vispārīgā ķirurģija). Finansējums 2024.gadam    37 469 euro un 2025.gadam un turpmāk ik gadu 74 938 euro (apkšprogramma 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”), skat., anotācijas 2.pielikumu. Finansējumu plānots rast apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros, jo Nacionālais veselības dienests veiks finanšu līdzekļu pārvirzīšanu no SIA "Jelgavas pilsētas slimnīca" uz A/S "Latvijas Jūras medicīnas centrs", lai nodrošinātu pakalpojumu programmas "Plānveida īslaicīgā ķirurģijas" pacientu ārstēšanu. Finansējums tiks pārvirzīts no SIA "Jelgavas pilsētas slimnīca", kurai uz 2024.gada četru mēnešu datiem bija neizpildes uz ģeogrāfiski tuvāko stacionāro ārstniecības iestādi (A/S "Latvijas Jūras medicīnas centrs"), kas var nodrošināt šo pakalpojumu (veicot  SIA "Jelgavas pilsētas slimnīca" programmas "Plānveida īslaicīgā ķirurģijas" neapgūtā finansējuma horizontālo pārdali uz A/S "Latvijas Jūras medicīnas centrs" 37 469 euro apmērā, atlikusī neapgūtā summa, kas uz doto brīdi sastāda 49 011 euro (86 480 euro - 37 469 euro) tiks pārdalīta programmas ietvaros uz citu ģeogrāfiski tuvāko stacionāru). Tiek prognozēts, ka šāds pats finanšu līdzekļu atlikums un finanšu līdzekļu pārvirzīšanas princips vienas pakalpojumu programmas ietvaros uz ģeogrāfiski tuvākajām stacionārajām ārstniecības iestādēm tiks saglabāts arī 2025.gadā un turpmāk ik gadu. 

3. Noteikumu Nr.555 7.pielikuma 7.punkts (Noteikumu projekta 5.punkts) paredz nodrošināt insulta pacientu ārstēšanai nepieciešamā pakalpojuma (endovaskulāra trombektomija) pieejamību Latgales reģiona iedzīvotājiem. Finansējums 2024.gadam 76 173 euro un 2025.gadam un turpmāk ik gadu 152 346 euro (apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”), skat., anotācijas 1.pielikumu. Finansējumu plānots rast apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” ietvaros, jo Nacionālais veselības dienests veiks finanšu līdzekļu pārvirzīšanu no VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" pakalpojumu programmas "Endovaskulāra trombektomija no precerebrālām un cerebrālām artērijām" uz SIA "Daugavpils reģionālo slimnīca" pakalpojumu programmu "Endovaskulāra trombektomija no precerebrālām un cerebrālām artērijām", lai nodrošinātu endovaskulāro trombektomiju (insulta ārstēšanas procedūru) pieejamību pacientiem tuvāk viņu dzīvesvietai, jo tas var samazināt insulta seku smaguma pakāpi un uzlabot pacienta atveseļošanās izredzes. Tieši šāds pats finanšu līdzekļu pārvirzīšanas princips vienas pakalpojumu programmas ietvaros starp stacionārajām ārstniecības iestādēm tiks saglabāts arī 2025.gadā un turpmāk ik gadu.

Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2024.gadā ir 297 518 euro, tai skaitā:
-      183 876 euro apmērā nepieciešams segt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” plānotā finansējuma;
-     113 642 euro apmērā, Veselības ministrijas budžeta ietvaros pārstrukturizējot pasākumus, sadalījumā pa Veselības ministrijas apakšprogrammām:
apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” – 76 173 euro.
apakšprogramma 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” - 37 469 euro.

Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2025.gadā un turpmāk ik gadu ir 227 284 euro, tai skaitā:
227 284 euro apmērā, Veselības ministrijas budžeta ietvaros pārstrukturizējot pasākumus, sadalījumā pa Veselības ministrijas apakšprogrammām:
apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” – 152 346 euro
apakšprogramma 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” - 74 938 euro.

*Informācijai:
Noteikumu Nr.555 284.punkts (Noteikumu projekta 3.punkts) un 6.pielikuma 1.1.2.1., 1.1.7.3. un 2.25.13.5. apakšpunkts (Noteikumu projekta 4.punkts), paredz, ka
VSIA "Piejūras slimnīca" šo noteikumu 6. pielikuma 1.1.7.3.apakšpunktā noteikto narkoloģijas profilu un 2.25.13.5.apakšpunktā noteikto programmu “Narkoloģija” nodrošina atbilstoši līgumā ar dienestu noteiktajai kārtībai. Līdz minētā stacionārā veselības aprūpes pakalpojuma profila un veselības aprūpes pakalpojumu programmas uzsākšanai VSIA "Piejūras slimnīca" tos turpina nodrošināt SIA "Liepājas reģionālā slimnīca"*. SIA “Liepājas reģionālā slimnīca” pakalpojumu programmas “Narkoloģija” finansējums 2024.gadam  161 511 euro un 2025.gadam un turpmāk ik gadu 323 022 euro (skat., anotācijas 3. pielikumu),  kopējais finansējuma apjoms nemainīsies arī tad, kad valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus narkoloģijas programmā sāks nodrošināt VSIA “Piejūras slimnīca” (apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”). Tiklīdz valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus narkoloģijas programmā sāks nodrošināt VSIA “Piejūras slimnīca” finansējumu plānots rast apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” ietvaros, veicot finanšu līdzekļu pārvirzīšanu no SIA "Liepājas reģionālās slimnīca"  uz  VSIA “Piejūras slimnīca” saglabājot finansējuma apjomu tādā pašā līmenī, kāds tas ir SIA "Liepājas reģionālās slimnīca".
* VSIA "Piejūras slimnīca", lai varētu uzsākt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu programmā "Narkoloģija", ir nepieciešams īstenot virkni pasākumu pakalpojuma pārņemšanai (telpu iekārtošana, materiāltehniskais nodrošinājums, personāls utt.). Ievērojot šos objektīvos apsvērumus un nepieciešamību nodrošināt pakalpojumu nepārtrauktību iedzīvotājiem, Noteikumu projekts paredz, ka pārejas periodā programmu "Narkoloģija" turpina nodrošināt sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Liepājas reģionālā slimnīca".
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Noteikumu projektā ietvertais regulējums dažādos formātos ir apspriests ar ārstniecības iestādēm, kuras šis regulējums ietekmēs. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz pilnveidot valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un saņemšanas kārtību, veicinot šo pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
-