Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-364: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 25. janvāra noteikumos Nr. 75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 25. janvāra noteikumos Nr. 75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem" (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Labklājības ministrijas iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts ar mērķi pilnveidot aktīvo nodarbinātības pasākumu tiesisko regulējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Viens no atbalsta pasākumiem,  kas veicina bezdarbnieku ar atkarību problēmām iekļaušanos darba tirgū, ir Minesotas 12 soļu programma. Organizējot Minesotas 12 soļu programmu, Nodarbinātības valsts aģentūra slēdz līgumus ar ārstniecības iestādēm, kuru pakalpojumi saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar Nacionālo veselības dienestu, tiek apmaksāti no valsts pamatbudžeta (ārstniecības izdevumi) un pakalpojumu saņēmēju līdzekļiem un kuras nodrošina atkarības slimību ārstēšanu saskaņā ar Minesotas 12 soļu programmu. 
Papildus Ministru kabineta 2011. gada 25. janvāra noteikumu Nr. 75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem" (turpmāk - MK noteikumi Nr.75) 163.8 1. punkts paredz segt pacienta iemaksu (līdzmaksājumu) 7,11 euro apmērā par vienu ārstēšanas dienu, ja bezdarbnieks nav atbrīvots no pacienta iemaksas, savukārt MK noteikumu Nr.75 163.8 2. punkts paredz, ka Minesotas 12 soļu programmas ietvaros, ja ārstniecības pakalpojumus saņem ambulatori (dienas stacionārā), segt izmitināšanas un ēdināšanas izdevumus 15 euro dienā proporcionāli faktiskajam bezdarbnieka izmitināšanas un ēdināšanas dienu skaitam, kopā nepārsniedzot 30 dienas, ja ārstniecības pakalpojumus saņem ambulatori (dienas stacionārā). 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021.gada 20.decembrī Labklājības ministrija saņēma viena no pakalpojuma sniedzējiem – SIA “Akrona 12” vēstuli ar aicinājumu pārskatīt izmitināšanas un uzturēšanas izdevumu izmaksas, pamatojot, ka faktiskās izmaksas būtiski pārsniedz MK noteikumos Nr.75 paredzēto finansējumu. 
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Nacionālā veselības dienesta apstiprinātajiem ārstniecības manipulāciju tarifiem pacienta ārstēšanas diena stacionārā tiek apmaksāta 28,93 euro ar pacienta līdzmaksājumu. Vienlaikus ārstniecības iestādēs, kurās Minesotas 12 soļu programma tiek nodrošināta stacionārā, saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumu Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” 6.pielikuma 2.25.13.4.punktu Minesotas programma stacionārā tiek apmaksāta 2026,62 euro apmērā. Minesotas programma tiek īstenota 28 dienas, tādējādi vienas ārstēšanas dienas izmaksas veido 72,38 euro. Tomēr Minesotas 12 soļu programmu stacionārā nodrošina slimnīcas VSIA "Slimnīca "Ģintermuiža"" un VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”, līdz ar to uzturēšanās izmaksas dienas stacionārā nav pielīdzināmas ārstēšanai stacionārā. Vienlaikus, ņemot vērā minēto tarifu, kā arī izvērtējot ievērojamu preču un pakalpojumu cenu kāpumu, jo īpaši energoresursu cenu pieaugumu pēdējā gada laikā, Noteikumu projekts paredz palielināt uzturēšanās un ēdināšanas izmaksas Minesotas 12 soļu programmas ietvaros līdz 30 euro par vienu ārstēšanas dienu.
Problēmas apraksts
Lai pārvarētu Covid-19 izraisīto sabiedrības veselības krīzi, 2021.gada 23.novembrī pieņemti grozījumi MK noteikumos Nr. 75, kas noteica papildu prasību dalībai aktīvajā nodarbinātības pasākumā “Algoti pagaidu sabiedriskie darbi”, proti, iesaistīties minētajā pasākumā var tikai tādi bezdarbnieki, kuri ir ieguvuši derīgu sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu vai atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19. Papildus MK noteikumi Nr.75 tika papildināti ar nosacījumu, ka minētā sertifikāta neesība nevar tikt uzskatīta par pamatotu iemeslu, lai bezdarbnieks atteiktos no piemērota darba nosacījumiem atbilstoša darba piedāvājuma.  
 

 
Risinājuma apraksts
Savukārt sabiedrības veselības krīzei mazinoties, kā arī, ievērojot plānotos Covid-19 radīto ierobežojumu mīkstināšanu, t.sk. attiecībā uz sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu pielietojumu, plānots turpmāk atteikties no iepriekš minētās prasības pasākumā “Algoti pagaidu sabiedriskie darbi”. Algoti pagaidu sabiedriskie darbi ir aktīvais nodarbinātības pasākums bezdarbniekiem darba iemaņu iegūšanai un uzturēšanai, veicot sociāla labuma darbus, piemēram, parku labiekārtošana vai teritoriju uzkopšana. Algoti sabiedriskie darbi nav saistīti ar paaugstinātu inficēšanas risku vai Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" noteiktajiem darbiem, kas ir saistīti ar risku citu cilvēku veselībai. 
Ievērojot minēto, Noteikumu projekts paredz svītrot 141.2 4. apakšpunktu. kā arī svītrot 141.19 punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Minesotas 12 soļu programma tiek īstenota ESF projekta Nr. 9.1.1.1./15/I/001 „Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” ietvaros un, ievērojot Covid – 19 izraisīto ierobežojumu ietekmē radušos finanšu ietaupījumu, uzturēšanās un ēdināšanas izmaksu palielinājums tiks nodrošināts esošā finansējuma ietvaros. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Bezdarbnieki, kuriem nav derīga sadarbspējīga vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta vai atzinuma par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19.
Aktīvie nodarbinātības pasākumi un preventīvie bezdarba samazināšanas pasākumi atstāj labvēlīgu ietekmi uz iedzīvotāju ekonomisko aktivitāti un konkurētspēju darba tirgū, tāpat  nodrošina arī ienākumus bezdarba periodā, kuri tiek izmantoti patēriņam un pamatvajadzību nodrošināšanai. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādes, kuru pakalpojumi saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar Nacionālo veselības dienestu, tiek apmaksāti no valsts pamatbudžeta (ārstniecības izdevumi) un pakalpojumu saņēmēju līdzekļiem un kuras nodrošina atkarības slimību ārstēšanu saskaņā ar Minesotas 12 soļu programmu, kas apstiprināta atbilstoši normatīvajiem aktiem par ārstniecībā izmantojamo medicīnisko tehnoloģiju apstiprināšanu un jaunu medicīnisko tehnoloģiju ieviešanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Minesotas 12 soļu programma tiek īstenota ESF projekta Nr. 9.1.1.1./15/I/001 „Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” ietvaros un, ievērojot Covid – 19 izraisīto ierobežojumu ietekmē radušos finanšu ietaupījumu, uzturēšanās un ēdināšanas izmaksu palielinājums tiks nodrošināts esošā finansējuma ietvaros. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nodarbinātības valsts aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/9f67756a-647f-4975-b4f2-fb42e5e68f4d/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskās apspriedes rezultātā iebildumi vai priekšlikumi par Noteikumu projektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi