22-TA-759: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
[1] Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. pants.
[2] Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 10. punkts. Rīkojums bija spēkā Latvijā ārkārtējās situācijas laikā un attiecināms uz šajā laikā veiktajiem pasākumiem un pieņemtajiem lēmumiem.
[10. Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes un Muitas pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī pašvaldības policijas darbiniekiem un Pārtikas un veterinārā dienesta robežkontroles inspektoriem nosaka piemaksu par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos saistībā ar Covid-19 infekcijas slimības uzliesmojumu un tās seku novēršanu 75 procentu apmērā no stundas algas likmes. Piemaksas noteikšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību attiecībā uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēm nosaka iekšlietu ministrs, attiecībā uz Valsts ieņēmumu dienestu – finanšu ministrs, bet attiecībā uz Pārtikas un veterinārā dienesta robežkontroles inspektoriem – zemkopības ministrs. Piemaksas noteikšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību attiecībā uz pašvaldības policijas darbiniekiem nosaka attiecīgās pašvaldības dome. Ar piemaksām saistītos izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.]
[3] Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
Noteikumu 48.punkts nosaka, ka pašvaldībai nepieciešamos līdzekļus pieprasa Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, tomēr šajā konkrētajā gadījumā, ievērojot līdzšinējo praksi saistībā ar izdevumu kompensēšanu pašvaldībām, kad pašvaldību policijas darbinieki tika iesaistīti iedzīvotāju pārvietošanās aizlieguma ievērošanas uzraudzībā (2021.gada 1.janvāris līdz 7.februārim), un to, ka pašvaldību policijas iesaisti organizē Valsts policija, finansējuma pieprasījumu ir sagatavojusi Iekšlietu ministrija. Noteikumu 52. punkts nosaka, ka, ja ministrija saņemtos līdzekļus pārskaita pašvaldībai vai citam līdzekļu izlietotājam, ministrija ir atbildīga par līdzekļu izlietojuma uzraudzību atbilstoši mērķim. Ministrijai ir tiesības pieprasīt pārskatus par līdzekļu izlietojumu, lai nodrošinātu šajā punktā minēto uzraudzību par mērķa sasniegšanu.
[2] Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 10. punkts. Rīkojums bija spēkā Latvijā ārkārtējās situācijas laikā un attiecināms uz šajā laikā veiktajiem pasākumiem un pieņemtajiem lēmumiem.
[10. Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes un Muitas pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī pašvaldības policijas darbiniekiem un Pārtikas un veterinārā dienesta robežkontroles inspektoriem nosaka piemaksu par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos saistībā ar Covid-19 infekcijas slimības uzliesmojumu un tās seku novēršanu 75 procentu apmērā no stundas algas likmes. Piemaksas noteikšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību attiecībā uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēm nosaka iekšlietu ministrs, attiecībā uz Valsts ieņēmumu dienestu – finanšu ministrs, bet attiecībā uz Pārtikas un veterinārā dienesta robežkontroles inspektoriem – zemkopības ministrs. Piemaksas noteikšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību attiecībā uz pašvaldības policijas darbiniekiem nosaka attiecīgās pašvaldības dome. Ar piemaksām saistītos izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.]
[3] Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
Noteikumu 48.punkts nosaka, ka pašvaldībai nepieciešamos līdzekļus pieprasa Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, tomēr šajā konkrētajā gadījumā, ievērojot līdzšinējo praksi saistībā ar izdevumu kompensēšanu pašvaldībām, kad pašvaldību policijas darbinieki tika iesaistīti iedzīvotāju pārvietošanās aizlieguma ievērošanas uzraudzībā (2021.gada 1.janvāris līdz 7.februārim), un to, ka pašvaldību policijas iesaisti organizē Valsts policija, finansējuma pieprasījumu ir sagatavojusi Iekšlietu ministrija. Noteikumu 52. punkts nosaka, ka, ja ministrija saņemtos līdzekļus pārskaita pašvaldībai vai citam līdzekļu izlietotājam, ministrija ir atbildīga par līdzekļu izlietojuma uzraudzību atbilstoši mērķim. Ministrijai ir tiesības pieprasīt pārskatus par līdzekļu izlietojumu, lai nodrošinātu šajā punktā minēto uzraudzību par mērķa sasniegšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Piešķirt Iekšlietu ministrijai finansējumu 312 691 euro apmērā, lai segtu izdevumus piemaksām pašvaldību policijas darbiniekiem par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos saistībā ar Covid-19 infekcijas slimības uzliesmojumu un tās seku novēršanu par laika periodu no 2022. gada 1. janvāra līdz 31. janvārim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojumam Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” (turpmāk – rīkojums Nr. 720) Latvijā no 2021. gada 11. oktobra līdz 2022. gada 28. februārim bija izsludināta ārkārtējā situācija, lai apturētu straujo Covid-19 infekcijas izplatību.
Lai nodrošinātu COVID-19 izplatīšanās ierobežošanu, pašvaldību policijas darbinieki veica darba pienākumus paaugstināta riska un slodzes apstākļos sabiedrības veselības apdraudējumā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un seku novēršanu laika periodā no no 2022. gada 1. janvāra līdz 31. janvārim. Tika iesaistīti vairāk nekā 1150 pašvaldību policijas darbinieku.
Pašvaldību policijas darbinieki veica šādus pasākumus:
1) tirdzniecības vietu, sabiedriskās ēdināšanas vietu, degvielas uzpildes staciju, skaistumkopšanas salonu, spēļu zāļu apsekošana, lai kontrolētu Covid-19 ierobežojumu ievērošanu;
2) sabiedriskās kārtības nodrošināšana objektos, nodrošinot apmeklētāju un objektu darbinieku ielaišanu un to kontroli atbilstoši objektu iekšējo kārtību noteikumu prasībām, kā arī sejas aizsargmasku nēsāšanas kontroli un sadarbspējīga Covid-19 sertifikāta un personu apliecinošu dokumentu kontroli;
3) pulcēšanās ierobežojumu kontroli, apsekojot, piemēram, jauniešu iespējamās pulcēšanas vietas;
4) sabiedrisko transportlīdzekļu apsekošana, sejas masku lietošanas kontrole;
5) personu aizturēšana un pārmeklēšana, personu nogādāšana policijas iestādē;
6) procesuālo darbību veikšana administratīvo pārbaužu lietu ietvaros (paskaidrojumu, liecību pieņemšana u.c.) vai pārrunu vedēja pienākums tiešā vai ilgstošā kontaktā ar pakalpojuma saņēmējiem vai procesa dalībniekiem;
7) personu aizturēšana un nogādāšana uz atskurbšanas telpām, slimnīcas uzņemšanas nodaļu vai uz personas mājokli;
8) personu (kuras ir bez noteiktas dzīvesvietas vai krīzes situācijā nonākušas pilngadīgas personas, kā arī personas alkohola, narkotisko vai toksisko vielu reibumā, kuras nav iespējams nogādāt savā dzīvesvietā) nogādāšana nakts patversmē;
9) piedalīšanās Valsts policijas rīkotājās zibakcijās, pārbaudot tirdzniecības vietas un sabiedrisko transportu;
10) sabiedriskās kārtības un drošības pasākumu nodrošināšana, reaģējot uz izsaukumiem par karantīnas vai pašizolācijas pārkāpumiem un citiem likumpārkāpumiem;
11) piedalīšanās kopā ar sociālo dienestu, bāriņtiesu, Valsts darba inspekciju objektu un dzīvesvietu apsekošanā;
12) izsaukumu apkalpošana.
Rīgas pašvaldības policijas darbinieki strādāja atbilstoši speciāli izstrādātiem pasākuma plāniem, nodrošinot kārtību un rīkojuma Nr. 720 noteikto aizliegumu kontroli Rīgas apkaimēs. Pārskata periodā Rīgas pašvaldības policijas uzdevumu izpildē Covid-19 profilakses jomā un iestādes darbības nepārtrauktības nodrošināšanā bija iesaistīti 660 darbinieki. Rīgas pašvaldības policijas darbinieki 3452 reizes apsekoja dažādus objektus, konstatējot tajos 231 ierobežojumu neievērošanas gadījumus. Veicot pašizolācijas kontroles pasākumus, pārbaudītas 967 personas. Veicot ikdienas kontroles pasākumus, kopumā fiksēti 519 pārkāpumi, kas saistīti ar ārkārtējās situācijas neievērošanu.
Ādažu pašvaldības policija, veicot kontroles un uzraudzības pasākumus noteikto ierobežojumu laikā, veica darbību iespēju robežās klātienē un nodrošināja policijas darbu nepārtrauktības režīmā, kā rezultātā nodrošināta ierašanās notikumu un izsaukumu vietās pēc saņemtajām informācijām 330 reizes, nodrošinātas ikdienas patrulēšanas un pastiprināta pārvietošanās ierobežojumu kontrole, pārbaudīti 49 transporta līdzekļi, pārbaudītas 231 personas. Kontrolējot ierobežojumus, veikti 208 tirdzniecības vietu apsekošanas pasākumi. Šajā laikā iestādēs uzsākti 38 administratīvo pārkāpumu procesi, veiktas procesuālās darbības, pieņemti procesuālie lēmumi.
Balvu novada pašvaldības policijas darbinieki apsekoja 23 riska ģimenes, sadarbībā ar Bāriņtiesu, medicīnas darbiniekiem sniegta palīdzība 4 gadījumos. „Zaļajā režīmā” notiekošajos pasākumos pārbaudīti vakcinācijas sertifikāti.
Jēkabpils pilsētas pašvaldības policija veica 5 tirdzniecības vietu pārbaudes, 32 procesuālās darbības administratīvo, pārbaužu lietu ietvaros, nogādāja 34 personas ievietošanai speciāli ierīkotājās un pagaidu turēšanas telpās, apkalpoja 118 izsaukumus, kuros iesaistītas personas, sadarbības ietvaros kopā ar (7 gadījumos) Jēkabpils novada sociālo dienestu, Jēkabpils novada bāriņtiesu, piedalījās 16 personu, objektu un dzīvesvietu apsekošanā.
Bauskas novada pašvaldības policijas darbinieki pārbaudīja 214 personas, uzsākti 35 administratīvā pārkāpuma procesi.
Daugavpils pilsētas pašvaldības policija veica sabiedriskās kārtības nodrošināšanu SIA „Daugavpils reģionālā slimnīcā”, veica pārbaudes, vai tiek ievēroti noteiktie epidemioloģiskās drošības pasākumi tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietās, veica sabiedriskās kārtības nodrošināšanu. Uzsākti 16 administratīvā pārkāpuma procesi par mutes un deguna aizsega nelietošanu, 4 - par darba pienākumu pildīšanu bez sadarbspējīga sertifikāta, kā arī izteikti 260 aizrādījumi par epidemioloģiskās drošības prasību pārkāpumiem.
Reģionālā pašvaldības policija (Ķekavas nodaļa, Baldones nodaļa, Iecavas nodaļa (Iecavas nodaļa ir pie Reģionālās pašvaldības policijas atbilstoši Pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumam, kas noslēgts 2019. gada 26. jūnijā starp Iecavas novada pašvaldību un Ķekavas novada pašvaldību) veica 32 tirdzniecības vietu pārbaudes, 14 sabiedriskā transporta pārbaudes, sniedza 8 preventīvā rakstura norādījumus.
Liepājas pilsētas Pašvaldības policijas darbinieki kontrolēja Covid-19 ierobežošanas prasību ievērošanu, pārbaudīja, vai izklaides vietas nestrādā pēc atļautā laika. 2022.gada janvārī tika veiktas pārbaudes Liepājas sabiedriskās ēdināšanas vietās, tirdzniecības vietās, tirgos un degvielas uzpildes stacijās, lai kontrolētu Covid-19 ierobežojumu ievērošanu. Šīs vietas tika pārbaudītas 627 reizes. Papildus gandrīz katru dienu, iespēju robežās tika veiktas arī pārbaudes sabiedriskajā transportā, kopumā janvāra mēnesī pārbaudot 328 sabiedriskā transporta vienības.
Ogres novada pašvaldības policiju darbinieki apsekoja sabiedriskos transportlīdzekļus, izteikti aizrādījumi par nepareizu mutes un deguna aizsegu lietošanu. Darbs klātienē notika galvenokārt konsultējot iedzīvotājus, tirdzniecības vietu, sabiedrisko ēdināšanas vietu īpašniekus par jauniem ierobežojumu nosacījumiem vai veicot procesuālās darbības, izskatot iedzīvotāju iesniegumus. Apsekotas sociāli nelabvēlīgās ģimenes. Apsekotas tirdzniecības vietas gan zibakciju ietvaros, gan izbraucot uz policijas izsaukumiem.
Salaspils novada pašvaldības policija izbrauca uz 124 izsaukumiem. Pašvaldības policijas personu pagaidu turēšanas telpās nogādāti 7 aizturētie. Nogādātas nakts patversmē “Gaiziņš” 3 personas. Veiktas pulcēšanās ierobežojumu, masku lietošanas, distances ievērošanas pārbaudes (iekštelpas, ārtelpas) 226 reizes, 11 personām doti preventīvi norādījumi, izteikts mutvārdu aizrādījums un uzsākti 5 administratīvā pārkāpuma procesi. Tirdzniecības objektos 201 reizi veikta Covid – 19 izplatības ierobežojumu tirdzniecībai kontrole, sastādīti 35 pārbaudes akti.
Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestāde "Ventspils Pašvaldības policija" preventīvi pārbaudīja 617 telpas (iekštelpas, ārtelpas), 928 personas, doti 831 preventīvi norādījumi, ir uzsākti 80 administratīvo pārkāpumu procesi.
Arī citās pašvaldībās pašvaldības policijas veikto pasākumu rezultātā tika nodrošināta drošība un kārtība, sekmējot COVID-19 izplatīšanās ierobežošanu.
Lai nodrošinātu COVID-19 izplatīšanās ierobežošanu, pašvaldību policijas darbinieki veica darba pienākumus paaugstināta riska un slodzes apstākļos sabiedrības veselības apdraudējumā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un seku novēršanu laika periodā no no 2022. gada 1. janvāra līdz 31. janvārim. Tika iesaistīti vairāk nekā 1150 pašvaldību policijas darbinieku.
Pašvaldību policijas darbinieki veica šādus pasākumus:
1) tirdzniecības vietu, sabiedriskās ēdināšanas vietu, degvielas uzpildes staciju, skaistumkopšanas salonu, spēļu zāļu apsekošana, lai kontrolētu Covid-19 ierobežojumu ievērošanu;
2) sabiedriskās kārtības nodrošināšana objektos, nodrošinot apmeklētāju un objektu darbinieku ielaišanu un to kontroli atbilstoši objektu iekšējo kārtību noteikumu prasībām, kā arī sejas aizsargmasku nēsāšanas kontroli un sadarbspējīga Covid-19 sertifikāta un personu apliecinošu dokumentu kontroli;
3) pulcēšanās ierobežojumu kontroli, apsekojot, piemēram, jauniešu iespējamās pulcēšanas vietas;
4) sabiedrisko transportlīdzekļu apsekošana, sejas masku lietošanas kontrole;
5) personu aizturēšana un pārmeklēšana, personu nogādāšana policijas iestādē;
6) procesuālo darbību veikšana administratīvo pārbaužu lietu ietvaros (paskaidrojumu, liecību pieņemšana u.c.) vai pārrunu vedēja pienākums tiešā vai ilgstošā kontaktā ar pakalpojuma saņēmējiem vai procesa dalībniekiem;
7) personu aizturēšana un nogādāšana uz atskurbšanas telpām, slimnīcas uzņemšanas nodaļu vai uz personas mājokli;
8) personu (kuras ir bez noteiktas dzīvesvietas vai krīzes situācijā nonākušas pilngadīgas personas, kā arī personas alkohola, narkotisko vai toksisko vielu reibumā, kuras nav iespējams nogādāt savā dzīvesvietā) nogādāšana nakts patversmē;
9) piedalīšanās Valsts policijas rīkotājās zibakcijās, pārbaudot tirdzniecības vietas un sabiedrisko transportu;
10) sabiedriskās kārtības un drošības pasākumu nodrošināšana, reaģējot uz izsaukumiem par karantīnas vai pašizolācijas pārkāpumiem un citiem likumpārkāpumiem;
11) piedalīšanās kopā ar sociālo dienestu, bāriņtiesu, Valsts darba inspekciju objektu un dzīvesvietu apsekošanā;
12) izsaukumu apkalpošana.
Rīgas pašvaldības policijas darbinieki strādāja atbilstoši speciāli izstrādātiem pasākuma plāniem, nodrošinot kārtību un rīkojuma Nr. 720 noteikto aizliegumu kontroli Rīgas apkaimēs. Pārskata periodā Rīgas pašvaldības policijas uzdevumu izpildē Covid-19 profilakses jomā un iestādes darbības nepārtrauktības nodrošināšanā bija iesaistīti 660 darbinieki. Rīgas pašvaldības policijas darbinieki 3452 reizes apsekoja dažādus objektus, konstatējot tajos 231 ierobežojumu neievērošanas gadījumus. Veicot pašizolācijas kontroles pasākumus, pārbaudītas 967 personas. Veicot ikdienas kontroles pasākumus, kopumā fiksēti 519 pārkāpumi, kas saistīti ar ārkārtējās situācijas neievērošanu.
Ādažu pašvaldības policija, veicot kontroles un uzraudzības pasākumus noteikto ierobežojumu laikā, veica darbību iespēju robežās klātienē un nodrošināja policijas darbu nepārtrauktības režīmā, kā rezultātā nodrošināta ierašanās notikumu un izsaukumu vietās pēc saņemtajām informācijām 330 reizes, nodrošinātas ikdienas patrulēšanas un pastiprināta pārvietošanās ierobežojumu kontrole, pārbaudīti 49 transporta līdzekļi, pārbaudītas 231 personas. Kontrolējot ierobežojumus, veikti 208 tirdzniecības vietu apsekošanas pasākumi. Šajā laikā iestādēs uzsākti 38 administratīvo pārkāpumu procesi, veiktas procesuālās darbības, pieņemti procesuālie lēmumi.
Balvu novada pašvaldības policijas darbinieki apsekoja 23 riska ģimenes, sadarbībā ar Bāriņtiesu, medicīnas darbiniekiem sniegta palīdzība 4 gadījumos. „Zaļajā režīmā” notiekošajos pasākumos pārbaudīti vakcinācijas sertifikāti.
Jēkabpils pilsētas pašvaldības policija veica 5 tirdzniecības vietu pārbaudes, 32 procesuālās darbības administratīvo, pārbaužu lietu ietvaros, nogādāja 34 personas ievietošanai speciāli ierīkotājās un pagaidu turēšanas telpās, apkalpoja 118 izsaukumus, kuros iesaistītas personas, sadarbības ietvaros kopā ar (7 gadījumos) Jēkabpils novada sociālo dienestu, Jēkabpils novada bāriņtiesu, piedalījās 16 personu, objektu un dzīvesvietu apsekošanā.
Bauskas novada pašvaldības policijas darbinieki pārbaudīja 214 personas, uzsākti 35 administratīvā pārkāpuma procesi.
Daugavpils pilsētas pašvaldības policija veica sabiedriskās kārtības nodrošināšanu SIA „Daugavpils reģionālā slimnīcā”, veica pārbaudes, vai tiek ievēroti noteiktie epidemioloģiskās drošības pasākumi tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietās, veica sabiedriskās kārtības nodrošināšanu. Uzsākti 16 administratīvā pārkāpuma procesi par mutes un deguna aizsega nelietošanu, 4 - par darba pienākumu pildīšanu bez sadarbspējīga sertifikāta, kā arī izteikti 260 aizrādījumi par epidemioloģiskās drošības prasību pārkāpumiem.
Reģionālā pašvaldības policija (Ķekavas nodaļa, Baldones nodaļa, Iecavas nodaļa (Iecavas nodaļa ir pie Reģionālās pašvaldības policijas atbilstoši Pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumam, kas noslēgts 2019. gada 26. jūnijā starp Iecavas novada pašvaldību un Ķekavas novada pašvaldību) veica 32 tirdzniecības vietu pārbaudes, 14 sabiedriskā transporta pārbaudes, sniedza 8 preventīvā rakstura norādījumus.
Liepājas pilsētas Pašvaldības policijas darbinieki kontrolēja Covid-19 ierobežošanas prasību ievērošanu, pārbaudīja, vai izklaides vietas nestrādā pēc atļautā laika. 2022.gada janvārī tika veiktas pārbaudes Liepājas sabiedriskās ēdināšanas vietās, tirdzniecības vietās, tirgos un degvielas uzpildes stacijās, lai kontrolētu Covid-19 ierobežojumu ievērošanu. Šīs vietas tika pārbaudītas 627 reizes. Papildus gandrīz katru dienu, iespēju robežās tika veiktas arī pārbaudes sabiedriskajā transportā, kopumā janvāra mēnesī pārbaudot 328 sabiedriskā transporta vienības.
Ogres novada pašvaldības policiju darbinieki apsekoja sabiedriskos transportlīdzekļus, izteikti aizrādījumi par nepareizu mutes un deguna aizsegu lietošanu. Darbs klātienē notika galvenokārt konsultējot iedzīvotājus, tirdzniecības vietu, sabiedrisko ēdināšanas vietu īpašniekus par jauniem ierobežojumu nosacījumiem vai veicot procesuālās darbības, izskatot iedzīvotāju iesniegumus. Apsekotas sociāli nelabvēlīgās ģimenes. Apsekotas tirdzniecības vietas gan zibakciju ietvaros, gan izbraucot uz policijas izsaukumiem.
Salaspils novada pašvaldības policija izbrauca uz 124 izsaukumiem. Pašvaldības policijas personu pagaidu turēšanas telpās nogādāti 7 aizturētie. Nogādātas nakts patversmē “Gaiziņš” 3 personas. Veiktas pulcēšanās ierobežojumu, masku lietošanas, distances ievērošanas pārbaudes (iekštelpas, ārtelpas) 226 reizes, 11 personām doti preventīvi norādījumi, izteikts mutvārdu aizrādījums un uzsākti 5 administratīvā pārkāpuma procesi. Tirdzniecības objektos 201 reizi veikta Covid – 19 izplatības ierobežojumu tirdzniecībai kontrole, sastādīti 35 pārbaudes akti.
Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestāde "Ventspils Pašvaldības policija" preventīvi pārbaudīja 617 telpas (iekštelpas, ārtelpas), 928 personas, doti 831 preventīvi norādījumi, ir uzsākti 80 administratīvo pārkāpumu procesi.
Arī citās pašvaldībās pašvaldības policijas veikto pasākumu rezultātā tika nodrošināta drošība un kārtība, sekmējot COVID-19 izplatīšanās ierobežošanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Par pašvaldību policijas darbinieku darba pienākumu veikšanu COVID-19 izplatīšanās ierobežošanā tika veikti aprēķini par faktiski nepieciešamo finansējumu, lai nodrošinātu piemaksas par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos (turpmāk – riska piemaksa) par laika periodu no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. janvārim. Rīkojuma Nr. 720 10. punkts nosaka riska piemaksu 75 procentu apmērā no stundas algas likmes, un to, ka piemaksas noteikšanas kritērijus un piešķiršanas kārtību attiecībā uz pašvaldības policijas darbiniekiem nosaka attiecīgās pašvaldības dome, un ar piemaksām saistītos izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
Atbilstoši pašvaldību institūciju iesniegtajiem aprēķiniem pašvaldību institūcijām kompensējamo izdevumu apmērs riska piemaksai kopā ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (turpmāk – DD VSAOI) no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ir 312 691 euro.
Atbilstoši pašvaldību institūciju iesniegtajiem aprēķiniem pašvaldību institūcijām kompensējamo izdevumu apmērs riska piemaksai kopā ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (turpmāk – DD VSAOI) no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ir 312 691 euro.
Risinājuma apraksts
Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu, kas paredz:
1. Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Iekšlietu ministrijai finansējumu 312 691 euro apmērā pārskaitīšanai šā rīkojuma pielikumā minētajām pašvaldību institūcijām, lai kompensētu izdevumus, kas saistīti ar piemaksām pašvaldību policijas darbiniekiem par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un tās seku novēršanu laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. janvārim.
2. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1. punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas izmaiņas.
4. Šā rīkojuma pielikumā minētās pašvaldību institūcijas ir atbildīgas par piešķirtā finansējuma izlietojumu atbilstoši tā piešķiršanas mērķim.
1. Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Iekšlietu ministrijai finansējumu 312 691 euro apmērā pārskaitīšanai šā rīkojuma pielikumā minētajām pašvaldību institūcijām, lai kompensētu izdevumus, kas saistīti ar piemaksām pašvaldību policijas darbiniekiem par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un tās seku novēršanu laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. janvārim.
2. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1. punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas izmaiņas.
4. Šā rīkojuma pielikumā minētās pašvaldību institūcijas ir atbildīgas par piešķirtā finansējuma izlietojumu atbilstoši tā piešķiršanas mērķim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Pašvaldību policijas darbinieki
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta taisnīga un tiesību aktu prasībām atbilstoša darba samaksa par darba pienākumu izpildi paaugstināta riska un slodzes apstākļos.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
312 691
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
312 691
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-312 691
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-312 691
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
312 691
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pašvaldību institūcijas iesniegušas aprēķinus par pašvaldību institūciju izdevumiem piemaksām pašvaldību policijas darbiniekiem par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos saistībā ar Covid-19 infekcijas slimības uzliesmojumu un tās seku novēršanu laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. janvārim, atbilstoši kuriem 312 691 euro plānots kompensēt no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
EKK 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām” - 312 691 euro.
Aprēķina kopsavilkumu un detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumos.
EKK 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām” - 312 691 euro.
Aprēķina kopsavilkumu un detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav.
Cita informācija
Izdevumi tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” Iekšlietu ministrijai, kas savukārt tos pārskaitīs attiecīgajai pašvaldību institūcijai. Pašvaldību institūcijas ir atbildīgas par sniegtās informācijas patiesumu. Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Iesaistītās pašvaldību institūcijasNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrija
- Finanšu ministrija
- Iesaistītās pašvaldību institūcijas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Kopsavilkums par pašvaldību institūciju izdevumiem (euro) pašvaldības policijas darbinieku piemaksām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos par laika periodu no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. janvārim
2. pielikums
Nosaukums
Pašvaldību institūciju izdevumi (euro) pašvaldības policijas darbinieku piemaksām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos ārkārtas sabiedrības veselības apdraudējumā saistībā ar “Covid-19” uzliesmojumu un seku novēršanu par laika periodu no 2022.gada 1.janvāra līdz 31.janvārim
3. pielikums
Nosaukums
Rīgas pašvaldības policija*_Izdevumi (euro) pašvaldības policijas darbinieku piemaksām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos ārkārtas sabiedrības veselības apdraudējumā saistībā ar “Covid-19” uzliesmojumu un seku novēršanu par laika periodu no 2022.gada 1.janvāra līdz 31.janvārim