Anotācija

25-TA-2867: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 403 "Prasības mājas (istabas) dzīvnieku specializētajām tirdzniecības vietām un to reģistrācijas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumiem Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 403 "Prasības mājas (istabas) dzīvnieku specializētajām tirdzniecības vietām un to reģistrācijas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 403) jāstājas spēkā līdz 2025. gada 30. decembrim.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pagarināt atļaujas termiņu specializētās tirdzniecības vietas (turpmāk – tirdzniecības vieta) darbībai būvē vai telpu grupā, kurai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk - sistēma) nav reģistrēts būves vai telpu grupas lietošanas veids vai tas norādīts neatbilstoši īstenotajai darbībai, lai būves īpašnieks varētu aktualizēt sistēmā vajadzīgos datus.
Noteikt skaidru rīcību Pārtikas un veterinārajam dienestam (turpmāk – dienests) situācijā, kad nav izpildīts iepriekšminētais pienākums.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu Nr. 403 35. punktā noteikts, ka pirms noteikumu Nr. 403 spēkā stāšanās dienas reģistrētas tirdzniecības vietas īpašnieks, kas darbojas būvē vai telpu grupā, kurai sistēmā nav reģistrēts būves vai telpu grupas lietošanas veids vai tas norādīts neatbilstoši īstenotajai darbībai, līdz 2025. gada 31. decembrim aktualizē datus sistēmā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dienests atbilstoši Dzīvnieku aizsardzības likuma 9. panta pirmās daļas 1. punkta "a" apakšpunktā noteiktajam nodrošina uzraudzību un kontroli tirdzniecības vietās. Pildot šo pienākumu, dienests izanalizēja sistēmā pieejamo informāciju par dienestā reģistrēto tirdzniecības vietu telpu lietošanas veida atbilstību īstenotajai saimnieciskajai darbībai un konstatēja, ka no 84 dienestā reģistrētām tirdzniecības vietām sistēmā tikai 22 ir reģistrēts atbilstošs būves vai telpu grupas lietošanas veids. Pārējām tirdzniecības vietām nav norādīts precīzs lietošanas veids vai būves tips u. tml. Ievērojot iepriekšminēto, līdz š. g. 31. decembrim tirdzniecības vietas ierobežotā laika dēļ nepagūs izpildīt noteikumu Nr. 403 35. punktā noteikto pienākumu, bet, tā kā ir svarīgi valstī veicināt uzņēmējdarbību un mazo uzņēmēju attīstību, nepieciešams pagarināt termiņu datu aktualizācijai sistēmā. 
Analizējot sistēmā pieejamos datus, secināms, ka sistēmā ir norādīta neatbilstoša informācija, piemēram:
1) vienai adresei ir reģistrēti vairāki kadastra apzīmējumi, taču nav zināms, kurš no tiem attiecināms uz konkrēto objektu (20 objektu);
2) galvenā lietošanas veida būves tipam ar konkrētu kadastra apzīmējumu var būt reģistrētas vairākas atšķirīgas telpu grupas, t. i., vairākas dažādas telpas (36 objekti). Piemēram, tirdzniecības centram ir viens kadastra apzīmējums, viens galvenais lietošanas veids un viens būves tips, taču tajā ietilpst vairākas telpu grupas.

Tādējādi ir izveidojusies situācija, kad lielākajā daļā objektu pašlaik nav izpildītas noteikumu Nr. 403 35. punkta prasības. Iespējamie šādas situācijas iemesli:
1) katras būves un telpas lietošanas veida maiņa prasa papildu finanšu līdzekļus. Pirms lietošanas veida maiņas ir jāsamaksā par dokumentu sagatavošanu un iesniegšanu attiecīgajā pašvaldībā vai par kadastrālo uzmērīšanu un datu reģistrāciju vai aktualizāciju Valsts Zemes dienestā, ja tas nepieciešams;
2) sarežģīts un laikietilpīgs process – saskaņojumi ar būvvaldi, tehniskie noteikumi, arhitektu vai projektētāju darbs, ugunsdrošības, ventilācijas, pieejamības prasību ievērošana. Ietekmē arī attiecīgās pašvaldības noslogojums;
3) konkrēto būvju potenciālie mantinieki dažādu iemeslu dēļ nav sakārtojuši vai nav paguvuši sakārtot īpašuma tiesības, tāpēc nav tiesīgi Valsts zemes dienestā lūgt izmaiņu izdarīšanu, it īpaši, ja objekts atrodas piemēram, privātmājā, daudzdzīvokļu mājā (tas ir aktuāli laukos un mazpilsētās).

Noteikumos Nr. 403 nav noteikta dienesta skaidra rīcība situācijā, kad tirdzniecības vietas īpašnieks nav aktualizējis datus sistēmā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 403 35. punktā noteiktais termiņš, līdz kuram tirdzniecības vietas īpašniekam jāaktualizē dati Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, jāpagarina līdz 2027. gada 31. decembrim. 
Noteikumi Nr. 403 ir jāpapildina ar 35.1 punktu, lai noteiktu dienesta rīcību situācijā, kad tirdzniecības vietas īpašnieks nav aktualizējis datus Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā līdz 2027. gada 31. decembrim, t. i., pieņemt lēmumu par tirdzniecības vietas reģistrācijas anulēšanu dienesta uzraudzības objektu reģistrā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Specializēto tirdzniecības vietu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Tirdzniecības vietu īpašniekiem, kuriem nepieciešams aktualizēt datus Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, termiņa pagarināšana minētā pienākuma izpildei dod iespēju bez steigas sagatavot un iesniegt dokumentus, izvairoties no kļūdām un nepieciešamības pēc atkārtotiem labojumiem, kā arī iesniegt pilnīgus un faktiskajai situācijai atbilstošus datus, lai nākotnē atvieglotu jebkuras ar īpašumu saistītas procedūras.
Tā kā lielākā daļa tirdzniecības vietu īpašnieku ir mazie uzņēmēji ar ierobežotu naudas plūsmu, ir svarīgi dot iespēju datu aktualizācijas izmaksas plānot ilgtermiņā.
Juridiskās personas
  • Specializēto tirdzniecības vietu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Tirdzniecības vietu īpašniekiem, kuriem nepieciešams aktualizēt datus Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, termiņa pagarināšana minētā pienākuma izpildei dod iespēju bez steigas sagatavot un iesniegt dokumentus, izvairoties no kļūdām un nepieciešamības pēc atkārtotiem labojumiem, kā arī iesniegt pilnīgus un faktiskajai situācijai atbilstošus datus, lai nākotnē atvieglotu jebkuras ar īpašumu saistītas procedūras.
Tā kā lielākā daļa tirdzniecības vietu īpašnieku ir mazie uzņēmēji ar ierobežotu naudas plūsmu, ir svarīgi dot iespēju datu aktualizācijas izmaksas plānot ilgtermiņā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ja informācijas aktualizēšanas termiņš netiks pagarināts, pēc tirdzniecības vietas reģistrācijas anulēšanas dienesta uzraudzības objektu reģistrā 62 tirdzniecības vietām būs jāpārtrauc uzņēmējdarbība.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Pēc tirdzniecības vietas reģistrācijas anulēšanas dienesta uzraudzības objektu reģistrā tirdzniecības vietai jāpārtrauc uzņēmējdarbība.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Pēc tirdzniecības vietas reģistrācijas anulēšanas dienesta uzraudzības objektu reģistrā tirdzniecības vietai jāpārtrauc uzņēmējdarbība, un tajā nodarbinātie tiek atbrīvoti no darba. 

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības process nav nepieciešams, jo grozījumu mērķis ir precizēt jau pastāvošo regulējumu un noteikt skaidru rīcību situācijās, kad atsevišķi tirdzniecības vietu īpašnieki nav izpildījuši noteikto pienākumu aktualizēt datus sistēmā.
Šie grozījumi skar salīdzinoši nelielu personu loku – tikai tās reģistrētās tirdzniecības vietas, kuru darbības īstenošanai jānodrošina būves vai telpu grupas lietošanas veida atbilstība faktiskajai saimnieciskajai darbībai. Tādējādi grozījumi galvenokārt ir tehnisks precizējums, lai nodrošinātu normu vienveidīgu piemērošanu praksē un dotu laiku datu sakārtošanai tiem uzņēmējiem, kurus tieši skar regulējums.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Dienestam būs noteikta skaidra rīcība situācijā, kad tirdzniecības vietas īpašnieks nav aktualizējis datus Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā līdz 2027. gada 31. decembrim. Dienests projekta izpildi nodrošinās esošā finansējuma ietvaros.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi