Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
23-TA-1331: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumu Nr.618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.618) 2. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai” (turpmāk – projekts) mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainai, nododot bez atlīdzības Ukrainai (Ukrainas Aizsardzības ministrijas Kara daļām Nr. A0224, Nr. A1008, Nr. A1126, Nr. A3091, Nr. A7028) Iekšlietu ministrijas Informācijas centra grāmatvedības uzskaitē esošo valsts kustamo mantu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saistībā ar Krievijas militārā iebrukuma izraisīto situāciju Ukrainā, Iekšlietu ministrijas informācijas centrs (turpmāk – Centrs) ir saņēmis palīdzības lūgumu no Ukrainas Aizsardzības ministrijas Kara daļām Nr.A0224, Nr.A1008, Nr.A1126, Nr.A3091, Nr.A7028 (turpmāk – Ukrainas kara daļas) (Ukrainas Aizsardzības ministrijas Kara daļas Nr.A0224 2023.gada 10.maija vēstule Nr.642/2740; Ukrainas Aizsardzības ministrijas Kara daļas Nr.A1008 2023.gada 1.jūnija vēstule Nr.2100A; Ukrainas Aizsardzības ministrijas Kara daļas Nr.A1126 2023.gada 10.maija vēstule Nr.691/2482; Ukrainas Aizsardzības ministrijas Kara daļas Nr.A3091 2023.gada 10.maija vēstule Nr.511/окп; Ukrainas Aizsardzības ministrijas Kara daļas Nr.A7028 2023.gada 31.maija vēstule Nr.1255) par nepieciešamajām Motorola automašīnu rācijām Ukrainas kara daļu uzdevumu izpildes nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izvērtējot saņemto palīdzības pieprasījumu, Centrs ir radis iespēju, veicot grāmatvedības uzskaitē esošo materiālo vērtību apzināšanu un sakaru komunikāciju infrastruktūras uzlabošanas un atjaunošanas pasākumus, nodot bez atlīdzības Ukrainas kara daļām, kas ir Ukrainas valsts iestādes, 377 automašīnu radiostacijas Motorola, 420 GPS telemetrijas ierīces un 3 programmēšanas komplektus HK1613B.
 
Risinājuma apraksts
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 panta pirmo daļu un MK noteikumu Nr. 618 2. punktu, projekts paredz atļaut Centram nodot bez atlīdzības Ukrainas kara daļām valsts kustamo mantu:
1) 338 (trīs simti trīsdesmit astoņas) radiostacijas Motorola XTL 5000 W7 (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
2) 39 (trīsdesmit deviņas) radiostacijas Motorola XTL 5000 W7 KOD (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
3) 420 (četri simti divdesmit) GPS telemetrijas ierīces HKLN4474A ar GPS antenu (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
4) 3 (trīs) programmēšanas komplektus HK1613B GPS telemetrijas ierīcēm (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro),
par nodošanu noformējot un parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu, atbilstoši MK noteikumu Nr.618 4. punktā noteiktajai procedūrai.

Motorola XTL 5000 radiostacijas ir paredzētas izmantošanai transportlīdzekļos vai stacionāri iekštelpās. 2014.gadā Iekšlietu ministrijas radiosakaru sistēmas modernizācijas ietvaros tika veikta radiosakaru sistēmas modernizācija. Modernizācijas ietvaros veikta Motorola XTL 500 radiostaciju firmware maiņa, lai padarītu tās saderīgas ar ciparu sistēmas standartu APCO P25.
Iekšlietu ministrijas iestādēs vienlaicīgi notika štatu reorganizācijas, līdz ar to pieprasījums pēc radiostacijām transportlīdzekļos samazinājās. Tā rezultātā lielākā daļa no radiostacijām tika noglabātas noliktavās un netiek izmantotas. Turklāt Iekšlietu ministrijas iestādes izvairās no Motorola XTL 5000 modeļa radiostaciju izvēles transportlīdzekļos, jo to uzstādīšanai papildus ir nepieciešama vieta GPS iekārtas izvietošanai.
Pamatojoties uz iepriekš minēto Centrs ir izvērtējis visus vērā ņemamos aspektus un tika pieņemts lēmums, ka minēto materiālo vērtību nodošana bez atlīdzības Ukrainas kara daļām neietekmēs Centra un Iekšlietu ministrijas pakļautībā esošo iestāžu darbību, noteikto funkciju izpildi un to kvalitāti.
Papildu finanšu resursi materiālo vērtību transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai Ukrainas kara daļām nebūs nepieciešami, jo no biedrības "Bruņotava", Reģ. Nr.40008317830, (turpmāk - biedrība "Bruņotava") saņemts 2023.gada 1.jūnija apliecinājums (Centrā reģistrēts ar Nr.14-24-1/7240/23), ka nododamās materiālās vērtības uz Ukrainu transportēs biedrība "Bruņotava" par saviem līdzekļiem, un arī organizēs nodošanas un pieņemšanas aktu parakstīšanu.

Saskaņā ar MK noteikumu Nr.618 3. punktā noteikto - valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. MK noteikumu Nr.618 4. punkts nosaka, ka, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt MK noteikumu Nr.618 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Krievijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Iekšlietu ministrijas ieskatā minētie apstākļi ir objektīvs iemesls, kā dēļ nav iespējama MK noteikumu Nr.618 3. punktā minētā līguma noslēgšana. Līdz ar to, lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī ņemot vērā, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, Iekšlietu ministrija uzskata par nepieciešamu piemērot MK noteikumu Nr.618 4. punktā noteikto procedūru - valsts kustamo mantu nodot bez atlīdzības, neslēdzot rakstisku līgumu, bet noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus t.i. noformējot nodošanas un pieņemšanas aktu.
Par kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu ir noformējams trīspusējs mantas nodošanas un pieņemšanas akts, ko parakstīs attiecīgi:
1) Centra atbildīgā amatpersona;
2) biedrības "Bruņotava" pārstāvis, apliecinot, ka pieņem valsts kustamo mantu nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas valdības institūcijām, tajā skaitā veicot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās nodošanas un pieņemšanas akta parakstīšanu no Ukrainas valdības pārstāvja puses, un parakstīta nodošanas un pieņemšanas akta iesniegšanu Centrā;
3) Ukrainas valdības institūcijas pārstāvis, kurš saņēmis valsts kustamo mantu no biedrības "Bruņotava".
Atbilstoši noteikumu Nr. 618 5. punktam parakstīto valsts kustamās mantas nodošanas un pieņemšanas aktu apstiprinās Centra priekšnieks.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Izmaksu samērīgums ir izvērtēts, papildus izmaksas nav paredzētas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Centrs ir izvērtējis visus vērā ņemamos aspektus un tika pieņemts lēmums, ka projektā minētās valsts kustamās mantas nodošana bez atlīdzības Ukrainas kara daļām neietekmēs Centra un Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu darbību, noteikto funkciju izpildi un to kvalitāti.
Papildu finanšu resursi projektā minētās valsts kustamās mantas transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai Ukrainas kara daļām nebūs nepieciešami, jo no biedrības "Bruņotava" saņemts 2023.gada 1.jūnija apliecinājums, ka nododamā valsts kustamā manta uz Ukrainu tiks transportētas par biedrības "Bruņotava" līdzekļiem.
Centram papildu finanšu resursi nododamās kustamās mantas atjaunošanai nebūs nepieciešami.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā "Tiesību aktu projekti".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Nevalstiskā organizācija - biedrība "Bruņotava"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi