25-TA-1545: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2001. gada 8. augusta rīkojumā Nr. 385 "Par biedrībām, nodibinājumiem un starptautiskajām izglītības un sadarbības programmām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 8. punkts.
Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija noteikumu Nr. 359 "Kārtība, kādā stipendijas atbrīvojamas no aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli" 2. un 3. punkts.
Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija noteikumu Nr. 359 "Kārtība, kādā stipendijas atbrīvojamas no aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli" 2. un 3. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas sniegtajai informācijai Ministru kabineta 2001. gada 8. augusta rīkojums Nr. 385 "Par biedrībām, nodibinājumiem un starptautiskajām izglītības un sadarbības programmām" (turpmāk - Rīkojums) papildināts ar vienu starptautisko izglītības un sadarbības programmu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 8. punktam ar iedzīvotāju ienākuma nodokli netiek apliktas stipendijas, kas izmaksātas no budžeta, Ministru kabineta apstiprinātu biedrību un nodibinājumu līdzekļiem vai no to starptautisko izglītības vai sadarbības programmu līdzekļiem, kurās līdzdalību ir apstiprinājis Ministru kabinets. Biedrības, nodibinājumi un starptautiskās izglītības vai sadarbības programmas tiek apstiprinātas ar Rīkojumu.
Šobrīd Rīkojumu nepieciešams papildināt ar vienas starptautiskās izglītības un sadarbības programmas nosaukumu.
Šobrīd Rīkojumu nepieciešams papildināt ar vienas starptautiskās izglītības un sadarbības programmas nosaukumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Finanšu ministrija ir saņēmusi Izglītības un zinātnes ministrijas vēstuli ar lūgumu papildināt Rīkojumu ar vienas starptautiskās izglītības un sadarbības programmas nosaukumu.
2023. gada 19. jūnijā tika parakstīts Šveices un Latvijas sadarbības programmas otrā perioda ietvarlīgums (https://likumi.lv/ta/id/344830), kura ietvaros Izglītības un zinātnes ministrija no 2025. gada līdz 2029. gadam īstenos Šveices un Latvijas sadarbības programmu “Lietišķā pētniecība” un programmu “Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības un mācību pilnveidošanai Latvijā” (turpmāk – Programmas).
2024. gada 13. novembrī tika parakstīts Programmas “Lietišķā pētniecība” līgums (https://swiss-contribution.lv/ar-sveices-atbalstu-stiprinas-lietisko-petniecibu-latvija/), kas paredz attīstīt lietišķās pētniecības kapacitāti, kā arī veicināt Latvijas un Šveices sadarbību inovatīvu materiālu, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju un viedās enerģētikas jomās. Programma tiek realizēta, īstenojot divas Programmas komponentes:
1. LACHMAT – Programmas komponente vērsta uz uzlabotu būvmateriālu un tehnoloģiju attīstību, īpaši koncentrējoties uz ilgtspējīgiem un inovatīviem risinājumiem ceļu segumiem un betonam. LACHMAT veidos noturīgu akadēmisko un industriālo sadarbību, stiprinot Programmas komponentē iesaistīto institūciju pētniecības kapacitāti, nodrošinās inovāciju pārnesi uz būvniecības nozari un palīdzēs mazināt oglekļa emisijas, veicinot ilgtspējīgu infrastruktūras attīstību. LACHMAT ietvaros tiks popularizēta arī STEM izglītība Latvijā. Tās ietvaros ir paredzēts maksāt stipendijas maģistra, bakalaura studentiem, kā arī vidusskolēniem. Kopumā stipendiju izmaksām LACHMAT ir paredzēts novirzīt 120 000.00 EUR. Stipendijas veicinās kvalitatīvas izglītības un zinātniskās darbības attīstību, stiprinot Latvijas jauno pētnieku un inženieru sagatavošanu, kas ir būtiski Latvijas un Šveices zinātniskās sadarbības veicināšanai.
2. LACISE – Programmas komponente ir vērsta uz mūsdienu aktuālāko enerģētikas problēmu risināšanu un nākamās zinātnieku paaudzes izglītošanu. LACISE ietvaros tiks veikta izpēte un izstrādāti risinājumi gan īstermiņa ieviešanai, gan ilgtermiņa attīstībai būtiskās enerģētikas nozarēs, kas veicina energoapgādes sistēmas stabilitāti, nākamās paaudzes bateriju attīstību un ūdeņraža ražošanas tehnoloģiju pilnveidošanu.
Programmas “Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības un mācību pilnveidošanai Latvijā” iesniegumu Šveices kompetentās institūcijas ir apstiprinājušas 2024. gada 12. decembrī un programmas līguma parakstīšana ir plānota 2025. gada 1. ceturkšņa ietvaros. Šīs programmas komponentē “Uzņēmumā balstītas profesionālās izglītības attīstība” ir plānota stipendiju izmaksa no programmas finansējuma profesionālās izglītības audzēkņiem, kuri piedalās uzņēmumā balstīta profesionālās izglītības modeļa īstenošanas pilotprojektā. Plānotais dalībnieku skaits, kuriem tiek plānots maksāt stipendijas, ir 145 personas.
2023. gada 19. jūnijā tika parakstīts Šveices un Latvijas sadarbības programmas otrā perioda ietvarlīgums (https://likumi.lv/ta/id/344830), kura ietvaros Izglītības un zinātnes ministrija no 2025. gada līdz 2029. gadam īstenos Šveices un Latvijas sadarbības programmu “Lietišķā pētniecība” un programmu “Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības un mācību pilnveidošanai Latvijā” (turpmāk – Programmas).
2024. gada 13. novembrī tika parakstīts Programmas “Lietišķā pētniecība” līgums (https://swiss-contribution.lv/ar-sveices-atbalstu-stiprinas-lietisko-petniecibu-latvija/), kas paredz attīstīt lietišķās pētniecības kapacitāti, kā arī veicināt Latvijas un Šveices sadarbību inovatīvu materiālu, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju un viedās enerģētikas jomās. Programma tiek realizēta, īstenojot divas Programmas komponentes:
1. LACHMAT – Programmas komponente vērsta uz uzlabotu būvmateriālu un tehnoloģiju attīstību, īpaši koncentrējoties uz ilgtspējīgiem un inovatīviem risinājumiem ceļu segumiem un betonam. LACHMAT veidos noturīgu akadēmisko un industriālo sadarbību, stiprinot Programmas komponentē iesaistīto institūciju pētniecības kapacitāti, nodrošinās inovāciju pārnesi uz būvniecības nozari un palīdzēs mazināt oglekļa emisijas, veicinot ilgtspējīgu infrastruktūras attīstību. LACHMAT ietvaros tiks popularizēta arī STEM izglītība Latvijā. Tās ietvaros ir paredzēts maksāt stipendijas maģistra, bakalaura studentiem, kā arī vidusskolēniem. Kopumā stipendiju izmaksām LACHMAT ir paredzēts novirzīt 120 000.00 EUR. Stipendijas veicinās kvalitatīvas izglītības un zinātniskās darbības attīstību, stiprinot Latvijas jauno pētnieku un inženieru sagatavošanu, kas ir būtiski Latvijas un Šveices zinātniskās sadarbības veicināšanai.
2. LACISE – Programmas komponente ir vērsta uz mūsdienu aktuālāko enerģētikas problēmu risināšanu un nākamās zinātnieku paaudzes izglītošanu. LACISE ietvaros tiks veikta izpēte un izstrādāti risinājumi gan īstermiņa ieviešanai, gan ilgtermiņa attīstībai būtiskās enerģētikas nozarēs, kas veicina energoapgādes sistēmas stabilitāti, nākamās paaudzes bateriju attīstību un ūdeņraža ražošanas tehnoloģiju pilnveidošanu.
Programmas “Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības un mācību pilnveidošanai Latvijā” iesniegumu Šveices kompetentās institūcijas ir apstiprinājušas 2024. gada 12. decembrī un programmas līguma parakstīšana ir plānota 2025. gada 1. ceturkšņa ietvaros. Šīs programmas komponentē “Uzņēmumā balstītas profesionālās izglītības attīstība” ir plānota stipendiju izmaksa no programmas finansējuma profesionālās izglītības audzēkņiem, kuri piedalās uzņēmumā balstīta profesionālās izglītības modeļa īstenošanas pilotprojektā. Plānotais dalībnieku skaits, kuriem tiek plānots maksāt stipendijas, ir 145 personas.
Risinājuma apraksts
Projekts papildināts ar 2.6.25.apakšpunktu, izsākot to šādā redakcijā:
"2.6.25. Šveices un Latvijas sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda stipendijas".
"2.6.25. Šveices un Latvijas sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda stipendijas".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
- personas, kas saņems stipendijas
Ietekmes apraksts
Nav
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/b113b9a6-f2ea-444c-8cdc-8c450ae31547
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības pārstāvju iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
