25-TA-1506: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 11. februāra noteikumos Nr. 99 "Kārtība, kādā lieliem, nozīmīgiem publiskiem pasākumiem un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību aktu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 11. februāra noteikumos Nr. 99 "Kārtība, kādā lieliem, nozīmīgiem publiskiem pasākumiem un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums"" (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai noteiktu, ka atbalstu biežāk par reizi četros gados var saņemt dižpasākums, kas var parādīt ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā, kā arī noteikt papildus dokumentāciju, kas jāiesniedz pēc dižpasākuma projekta pabeigšanas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt, ka atblstu biežāk par reizi četros gados var saņemt tāds dižpasākums, kas var parādīt ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā, kā arī noteikt dižpasākuma īstenotājam papildus iesniedzamo dokumentāciju pēc projekta pabeigšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Dižpasākumu organizēšana un ārvalstu filmu uzņemšana veido Latvijas valsts tēlu, pozicionējot Latviju kā radošu, atvērtu un starptautiski konkurētspējīgu valsti.
Dižpasākumu organizēšana un ārvalstu filmu uzņemšana Latvijā piesaista ievērojamus finanšu līdzekļus – gan no ārvalstu investoriem, gan no tūristiem. Tūrisms un viesmīlības nozare (viesnīcas, restorāni, transporta pakalpojumi) iegūst tiešus ieņēmumus no pasākuma apmeklētājiem vai filmēšanas grupām. Savukārt, vietējie uzņēmumi – tehniskais personāls, dekorāciju būvētāji, ēdinātāji, dizaineri – tiek iesaistīti un gūst papildu ienākumus.
Ministru kabinets 2025. gada 11. februārī apstiprināja Ekonomikas ministrijas virzītos noteikumus Nr. 99 "Kārtība, kādā lieliem, nozīmīgiem publiskiem pasākumiem un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums" (turpmāk - MK noteikumi Nr.99), kuru mērķis ir nodrošināt valsts budžeta līdzfinansējumu dižpasākumu organizēšanai un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā, radot pozitīvu ekonomisko ietekmi, kā arī veicinot Latvijas valsts tēla starptautisko atpazīstamību.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - aģentūra) no 2025. gada 3. marta līdz 3. aprīlim organizēja 1. atlases kārtu, kurā tika saņemti 14 atbalsta pieteikumi ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā (kopējais līdzfinansējuma apmērs 2025.-2026. gadā ir 10,5 milj. euro, plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs 5,9 milj. euro), kā arī trīs atbalsta pieteikumi dižpasākumu organizēšanai Latvijā (kopējais līdzfinansējuma apmērs no 2025.-2027.gadam 759 tūkst. euro, plānotais pievienotā vērtības nodokļa apmērs 2,6 milj. euro).
Kopumā aģentūra pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu 1. atlases kārtas ietvaros 12 projektiem par kopējo summu 5 626 853,31 EUR, kopējais plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs atbalstītajos projektos ir 5 358 663,61 EUR, kas ir 95% no kopējā pieprasītā līdzfinansējuma. Aprēķinos par nomaksātajiem nodokļiem ir vērtēts tikai pievienotās vērtības nodoklis, jāatzīmē, ka papildus vēl ir citi nodokļi, kā arī kopējā ietekme uz ekonomiku.
Šobrīd MK noteikumos Nr.99 ir paredzēts, ka dižpasākums noris ne biežāk kā reizi četros, bet var atbalstīt arī tādu dižpasākumu, kas pēdējo reizi ir noticis pirms īsāka laika perioda, ja dižpasākuma projekts mēroga ziņā būtiski atšķiras no iepriekšējā - dižpasākuma projektā plānotie ieņēmumi un izdevumi vismaz trīs reizes pārsniedz iepriekšējā dižpasākuma projekta ieņēmumu un izdevumu apjomu.
Dižpasākumu organizēšana un ārvalstu filmu uzņemšana Latvijā piesaista ievērojamus finanšu līdzekļus – gan no ārvalstu investoriem, gan no tūristiem. Tūrisms un viesmīlības nozare (viesnīcas, restorāni, transporta pakalpojumi) iegūst tiešus ieņēmumus no pasākuma apmeklētājiem vai filmēšanas grupām. Savukārt, vietējie uzņēmumi – tehniskais personāls, dekorāciju būvētāji, ēdinātāji, dizaineri – tiek iesaistīti un gūst papildu ienākumus.
Ministru kabinets 2025. gada 11. februārī apstiprināja Ekonomikas ministrijas virzītos noteikumus Nr. 99 "Kārtība, kādā lieliem, nozīmīgiem publiskiem pasākumiem un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums" (turpmāk - MK noteikumi Nr.99), kuru mērķis ir nodrošināt valsts budžeta līdzfinansējumu dižpasākumu organizēšanai un ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā, radot pozitīvu ekonomisko ietekmi, kā arī veicinot Latvijas valsts tēla starptautisko atpazīstamību.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - aģentūra) no 2025. gada 3. marta līdz 3. aprīlim organizēja 1. atlases kārtu, kurā tika saņemti 14 atbalsta pieteikumi ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā (kopējais līdzfinansējuma apmērs 2025.-2026. gadā ir 10,5 milj. euro, plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs 5,9 milj. euro), kā arī trīs atbalsta pieteikumi dižpasākumu organizēšanai Latvijā (kopējais līdzfinansējuma apmērs no 2025.-2027.gadam 759 tūkst. euro, plānotais pievienotā vērtības nodokļa apmērs 2,6 milj. euro).
Kopumā aģentūra pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu 1. atlases kārtas ietvaros 12 projektiem par kopējo summu 5 626 853,31 EUR, kopējais plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs atbalstītajos projektos ir 5 358 663,61 EUR, kas ir 95% no kopējā pieprasītā līdzfinansējuma. Aprēķinos par nomaksātajiem nodokļiem ir vērtēts tikai pievienotās vērtības nodoklis, jāatzīmē, ka papildus vēl ir citi nodokļi, kā arī kopējā ietekme uz ekonomiku.
Šobrīd MK noteikumos Nr.99 ir paredzēts, ka dižpasākums noris ne biežāk kā reizi četros, bet var atbalstīt arī tādu dižpasākumu, kas pēdējo reizi ir noticis pirms īsāka laika perioda, ja dižpasākuma projekts mēroga ziņā būtiski atšķiras no iepriekšējā - dižpasākuma projektā plānotie ieņēmumi un izdevumi vismaz trīs reizes pārsniedz iepriekšējā dižpasākuma projekta ieņēmumu un izdevumu apjomu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr.99 neietver izņēmuma iespēju organizēt dižpasākumu biežāk nekā reizi četros gados pie nosacījuma, ka dižpasākums var pierādīt 6 milj. EUR ietekmi Latvijas tautsaimniecībā. Vienlaikus ir nepieciešams noteikt mehānisms, kā varētu aprēķināt un pierādīt šo ietekmi. Tādēļ ir nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr. 99.
Risinājuma apraksts
Ir svarīgi veidot atbalstošu vidi dižpasākumu organizēšanas projektu īstenošanai Latvijā, tas sekmē gan Latvijas valsts tēlu, gan investīciju piesaisti, kā arī nodrošina ekonomisko atdevi.
Ar MK noteikumu projektu paredzēts veikt šādas izmaiņas:
1. noteikt, ka dižpasākuma projekta īstenotājs atbalstu var saņemt biežāk par reizi četros gados, ja var pierādīt dižpasākuma ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā.
Šobrīd dižpasākumu var rīkot arī biežāk kā reizi četros gados, ja dižpasākuma projekts mēroga ziņā būtiski atšķiras no iepriekšējā – dižpasākuma projektā plānotie ieņēmumi un izdevumi vismaz trīs reizes pārsniedz iepriekšējā dižpasākuma projekta ieņēmumu un izdevumu apjomu.
MK noteikumos Nr. 99 ir noteikts, ka dižpasākumā paredzētais ārvalstu viesu skaists ir vismaz 5000, kas Latvijas tūristu mītnēs pavada vismaz divas naktis. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem viens ārvalstu viesis 2024. gadā vidēji vienā diennaktī iztērē vismaz 212 euro. Attiecīgi, kopējais eksporta apjoms tad ir 2 120 000 euro (5000*2*212).
Lai noteiktu papildus kritēriju, ka dižpasākumu var rīkot arī biežāk nekā reizi gadā, ar MK noteikumu projekts tiek noteikts, ka dižpasākums nodrošinās ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā. Aģentūra pēc dižpasākuma noslēguma pārskata iesniegšanas pārbauda dižpasākuma ietekmi Latvijas tautsaimniecībā pēc Ekonomikas ministrijas izstrādātās metodoloģijas, kas aprakstīta MK noteikumu Nr. 99 anotācijā.
Vismaz 6 milj. euro ietekmes Latvijas tautsaimniecībā apmērs noteikts, nosakot 3 reizes lielāku ārvalstu viesu apgrozījuma apjomu nekā šobrīd tas jau ir iespējams MK noteikumu Nr. 99 ietvaros. Attiecīgi šo ietekmi aprēķina = ārvalstu viesu skaits * ārvalstu viesu pavadīto nakšu skaits * Centrālās statistiskas pārvaldes dati par ārvalstu viesu vidējo patēriņu vienā diennaktī kalendārā gada laikā (2024. gadā 212 euro).
Attiecīgi, tiek noteikts, ka dižpasākuma projekta īstenotājam, ja attiecināms, ir jāiesniedz trīs mēnešus pēc dižpasākuma projekta pabeigšanas dižpasākuma projekta ietekmes aprēķinu uz Latvijas tautsaimniecību, ko aprēķina sareizinot plānoto ārvalstu viesu skaitu ar ārvalstu viesu pavadīto nakšu skaitu Latvijā un ārvalstu viesu izdevumiem vienā diennaktī iepriekšējā kalendārajā gadā atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes datiem.
2. noteikt dižpasākuma projekta īstenotājam pēc projekta pabeigšanas iesniegt pārskatu par pārdotajām biļetēm ārvalstu viesiem, tajā skaitā, pārskatu par ārvalstu viesu pārvietošanos un pārstāvēto valsti.
Šī atskaite ir nepieciešama, lai iegūtu detalizētākus datus par ārvalstu viesiem, kas ierodas uz sacensībām Latvijā – faktisko skaitu, uzturēšanās ilgumu un pārvietošanos pa Latvijas teritoriju, apmeklējot sacensību norises vietas. Dižpasākuma organizators šos datus var iegūt no biļešu tirgotāja un mobilo sakaru operatoriem, t.sk., par pārvietošanos (no biļešu aprocēm).
Šie nosacījumi attieksies uz tiem dižpasākumu projektiem, par kuriem projektu iesniegumi vēl nav saņemti.
Ar MK noteikumu projektu paredzēts veikt šādas izmaiņas:
1. noteikt, ka dižpasākuma projekta īstenotājs atbalstu var saņemt biežāk par reizi četros gados, ja var pierādīt dižpasākuma ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā.
Šobrīd dižpasākumu var rīkot arī biežāk kā reizi četros gados, ja dižpasākuma projekts mēroga ziņā būtiski atšķiras no iepriekšējā – dižpasākuma projektā plānotie ieņēmumi un izdevumi vismaz trīs reizes pārsniedz iepriekšējā dižpasākuma projekta ieņēmumu un izdevumu apjomu.
MK noteikumos Nr. 99 ir noteikts, ka dižpasākumā paredzētais ārvalstu viesu skaists ir vismaz 5000, kas Latvijas tūristu mītnēs pavada vismaz divas naktis. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem viens ārvalstu viesis 2024. gadā vidēji vienā diennaktī iztērē vismaz 212 euro. Attiecīgi, kopējais eksporta apjoms tad ir 2 120 000 euro (5000*2*212).
Lai noteiktu papildus kritēriju, ka dižpasākumu var rīkot arī biežāk nekā reizi gadā, ar MK noteikumu projekts tiek noteikts, ka dižpasākums nodrošinās ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā. Aģentūra pēc dižpasākuma noslēguma pārskata iesniegšanas pārbauda dižpasākuma ietekmi Latvijas tautsaimniecībā pēc Ekonomikas ministrijas izstrādātās metodoloģijas, kas aprakstīta MK noteikumu Nr. 99 anotācijā.
Vismaz 6 milj. euro ietekmes Latvijas tautsaimniecībā apmērs noteikts, nosakot 3 reizes lielāku ārvalstu viesu apgrozījuma apjomu nekā šobrīd tas jau ir iespējams MK noteikumu Nr. 99 ietvaros. Attiecīgi šo ietekmi aprēķina = ārvalstu viesu skaits * ārvalstu viesu pavadīto nakšu skaits * Centrālās statistiskas pārvaldes dati par ārvalstu viesu vidējo patēriņu vienā diennaktī kalendārā gada laikā (2024. gadā 212 euro).
Attiecīgi, tiek noteikts, ka dižpasākuma projekta īstenotājam, ja attiecināms, ir jāiesniedz trīs mēnešus pēc dižpasākuma projekta pabeigšanas dižpasākuma projekta ietekmes aprēķinu uz Latvijas tautsaimniecību, ko aprēķina sareizinot plānoto ārvalstu viesu skaitu ar ārvalstu viesu pavadīto nakšu skaitu Latvijā un ārvalstu viesu izdevumiem vienā diennaktī iepriekšējā kalendārajā gadā atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes datiem.
2. noteikt dižpasākuma projekta īstenotājam pēc projekta pabeigšanas iesniegt pārskatu par pārdotajām biļetēm ārvalstu viesiem, tajā skaitā, pārskatu par ārvalstu viesu pārvietošanos un pārstāvēto valsti.
Šī atskaite ir nepieciešama, lai iegūtu detalizētākus datus par ārvalstu viesiem, kas ierodas uz sacensībām Latvijā – faktisko skaitu, uzturēšanās ilgumu un pārvietošanos pa Latvijas teritoriju, apmeklējot sacensību norises vietas. Dižpasākuma organizators šos datus var iegūt no biļešu tirgotāja un mobilo sakaru operatoriem, t.sk., par pārvietošanos (no biļešu aprocēm).
Šie nosacījumi attieksies uz tiem dižpasākumu projektiem, par kuriem projektu iesniegumi vēl nav saņemti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka atbalstu var saņemt biežāk kā reizi četros gados tāds dižpasākuma īstenotājs, kas var parādīt ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka atbalstu var saņemt biežāk kā reizi četros gados tāds dižpasākuma īstenotājs, kas var parādīt ietekmi uz eksportu Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka atbalstu var saņemt biežāk kā reizi četros gados tāds dižpasākuma īstenotājs, kas var parādīt ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka atbalstu var saņemt biežāk kā reizi četros gados tāds dižpasākuma īstenotājs, kas var parādīt ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka atbalstu var saņemt biežāk kā reizi četros gados tāds dižpasākuma īstenotājs, kas var parādīt ietekmi Latvijas tautsaimniecībā vismaz 6 milj. euro apmērā. Atbalsta saņemšana var nodrošināt papildus darba vietu vietu izveidi, attiecīgi paaugstināt nodarbinātības līmeni.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
-Nevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
