Anotācija (ex-ante)

22-TA-2442: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par izsaucēja atrašanās vietas datu apstrādi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9.panta piektā daļa.
Elektronisko sakaru likuma (Latvijas Vēstnesis, 2022, Nr. 144) (stājies spēkā 2022. gada 29. jūlijā) 19. panta otrās daļas 12. punkts, 98. panta devītā daļa un pārejas noteikumu 2. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai noteiktu kārtību, ko līdz šim noteica Ministru kabineta 2014. gada 26. maija noteikumi Nr. 271 "Noteikumi par izsaucēja — izsaucošās elektronisko sakaru pakalpojumu lietotāja galiekārtas — atrašanās vietas datu noteikšanu, apstrādi, uzturēšanu un nodošanu" (turpmāk - Noteikumi Nr.271).
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Ievērojot, ka ir izstrādāts Elektronisko sakaru likums, kas ir pieņemts 2022. gada 14. jūlijā un stājies spēkā 2022. gada 29. jūlijā (Latvijas Vēstnesis, 2022, Nr. 144).

Ievērojot Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9.panta piekto daļu, stājoties spēkā jaunam Elektronisko sakaru likumam, zaudēs spēku Ministru kabineta noteikumi, kas izdoti uz iepriekšējā Elektronisko sakaru likuma (Latvijas Vēstnesis, 2004, Nr. 183) pamata.

Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma pārejas noteikumu 2.punktu Noteikumi Nr.271 paliek spēkā līdz jaunu noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 30. septembrim.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumi Nr.271 ir zaudējuši spēku ar 2022. gada 1. oktobri.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešami noteikumi, kas būs spēkā turpmāk pēc tam, kad Noteikumu Nr.271 vairs nav spēkā.

Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 90.punkts noteic, ka  projekta nosaukumu veido iespējami īsu un atbilstošu likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam. Līdz ar to Noteikumu projekta nosaukums ir izteikts iespējami īss un viegli uztverams. Termins "apstrāde" ietver visas iespējamās darbības, kas raksturīgas datu apstrādei atbilstoši Vispārīgajā datu aizsardzības regulā lietotajam terminam.

Noteikumi Nr.271 neatrunā Iekšlietu ministrijas Informācijas centra iespējas saņemt un apstrādāt Advanced Mobile Location datus no komersantiem, kas nav elektronisko sakaru komersanti Elektronisko sakaru likuma izpratnē, piemēram, operētājsistēmu izstrādātājiem kā Google, Apple u.c., kas padara iespējamu attiecīgo lietotāju atrašanās vietas datu nodošanu ārkārtas palīdzības dienestiem.

Noteikumu projektā apstrādājamo datu apjoms jāpapildina ar vārdiem “datu iesūtīšanas datums un laiks”, jo attiecīgais lielums ir būtisks ārkārtas palīdzības dienestu darbā. Proti, ir būtiski zināt personas pēdējo atrašanās vietu un reģistrācijas laiku, jo īpaši gadījumos, kad savienojums pārtrūkst, bet persona atrodas kustībā.

Noteikumi Nr.271 nenosaka datu glabāšanas termiņu.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts turpinās noteikt kārtību, kas noteikta Noteikumos Nr.271. 

Noteikumi papildināti ar punktu, kas atspoguļo Iekšlietu ministrijas Informācijas Centra iespējas slēgt vienošanās ar komersantiem, kas nav aptverti ar Elektronisko sakaru likuma tvērumu par Advanced Mobile Location pakalpojumu saņemšanu.

Noteikumu projekta 6.punkts papildināts ar vārdiem “datu iesūtīšanas datums un laiks”.

Noteikumu projekts papildināts ar punktu par datu glabāšanas termiņu un datu dzēšanu.

Precizēta III sadaļa, nosakot vienotu kārtību, kādā komersanti, kas nodrošina fiksēto elektronisko sakaru tīklu, samērīga līdzsvara ietvaros sniedz galalietotāju atrašanās vietas datus Iekšlietu ministrijas Informācijas Centram.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/6727a68c-762b-442c-b669-aeb87418654c

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav saņemti iebildumi vai priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz ārkārtas dienestu numuru "110", "112", "113", "114" vai "115" izsaukuma gadījumos noteikt izsaucēja atrašanās vietu vai ģeogrāfiskās koordinātas un sniegt Iekšlietu ministrijas Informācijas centram datus par tām.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi