Anotācija

24-TA-2130: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 2. decembra noteikumos Nr. 748 "Noteikumi par darījumiem ar lauksaimniecības zemi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 19.septembra sēdes protokollēmuma (protokols Nr.38 2.§) Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam" 32.punkts

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noregulēt jautājumu par budžeta līdzekļu izlietojumu pašvaldību komisijām, kas izvērtē darījumus ar lauksaimniecības zemi, kas samazinātu arī administratīvo slogu tiesību aktu sagatavošanā par izdevumu atlīdzināšanu par nenozīmīgiem līdzekļu apmēriem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2014. gada 2. decembra noteikumu Nr. 748 "Noteikumi par darījumiem ar lauksaimniecības zemi" (turpmāk - noteikumi Nr.748) 14.punkts noteic pienākumu Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - VARAM) no valsts budžeta līdzekļiem atlīdzināt novadu pašvaldību komisijām finanšu izdevumus, kas ir saistīti ar komisiju administrētajiem darījumiem ar lauksaimniecības zemi un kas ir radušies komisijām nodrošinot korespondenci ar darījumos iesaistītajām personām. Savukārt saskaņā ar noteikumu Nr.748 15. punktu novadu pašvaldības reizi gadā līdz 15. oktobrim sagatavo un iesniedz Zemkopības ministrijā informāciju par to administrēto darījumu skaitu, kuri attiecas uz lauksaimniecības zemi, kā arī saistībā ar tiem nosūtīto vēstuļu skaitu un izdevumus apliecinošo dokumentu kopijas. 
Valsts budžeta līdzekļus novadu pašvaldību komisiju darbības finanšu izdevumu segšanai pašvaldībām pārskaita VARAM saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumu par finansējuma sadalījumu starp pašvaldībām, pamatojoties uz Zemkopības ministrijas apkopoto un sagatavoto informāciju.
Šiem mērķiem VARAM budžetā ik gadus bija paredzēti 10 000 eiro. 
Saskaņā ar minēto regulējumu 2014. un 2015. gadā izdevumi atlīdzināti 18 pašvaldībām kopumā 105,33 euro; 2016.gadā - 14 pašvaldībām par kopējo summu 58,75 euro, bet 2017.gadā - 9 pašvaldībām izmaksāti 38,39 eiro. Vienai pašvaldībai kompensējamie izdevumi variēja no 1,5 līdz 8 eiro.
Ņemot vērā, ka lielākoties informācijas aprite notiek elektroniski, kopš 2017.gada pašvaldībām izdevumi vairs nav atlīdzināti, jo atbilstoši pašvaldību sniegtajiem informācijai kopējie izdevumi nepārsniedza 20 eiro un tas vairs nebija jēgpilni sagatavot tiesību akta projektus par tik nelielu summu atlīdzināšanu. Līdz ar to minētie līdzekļi kopš spēkā stājās noteikumi Nr.748 šiem mērķiem nekad nav bijuši izlietoti pilnā apjomā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt esošo regulējumu par pašvaldību komisijām radušos izdevumu atlīdzināšanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz svītrot noteikumu Nr.748 14. un 15.punktu, tādējādi pašvaldībām vairs netiek noteikts pienākums Zemkopības ministrijai iesniegt informāciju par administrētajiem darījumiem ar lauksaimniecības zemi un nav nepieciešams iesniegt informāciju par nosūtīto vēstuļu skaitu un izdevumus apliecinošo dokumentu kopijas. Sekojoši tiek samazināts administratīvais slogs un VARAM nav nepieciešams sagatavot Ministru kabineta rīkojuma projektu par izdevumu sadalījumu un nav nepieciešams, sagatavojot valsts budžetu kārtējam gadam, tajā paredzēt 10 000 eiro VARAM budžetā pašvaldību komisijām radušos izdevumu atlīdzināšanai, kas pēc būtības netiek izlietoti. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Kā alternatīvs risinājums ir izvērtēta iespēja grozīt noteikumus Nr.748, nosakot, ka pašvaldībām radušos izdevumus sedz VARAM nepastarpināti bez Ministru kabineta iesaistes. Bet kā jau iepriekš norādīts, pašvaldības komunikāciju ar darījumos iesaistītajiem un valsts reģistriem, no kuriem ir nepieciešams iegūt informāciju, lai izvērtētu darījumu un tajā iesaistītās personas, tad pašvaldībām vairs nav korespondences izdevumu vai arī tie ir nebūtiski. Līdz ar to nav lietderīgi saglabāt regulējumu, kas noteic pienākumu no valsts budžeta atlīdzināt šādus izdevumus.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pašvaldības, Zemkopības ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Ietekmes apraksts
Informācijas apkopošana un nosūtīšana pašvaldībām rada zināmu administratīvo slogu. Tāpat administratīvais slogs ir Zemkopības ministrijai, lai apkopotu pašvaldību iesniegto informāciju un to nosūtītu VARAM. Savukārt VARAM administratīvais slogs ir sagatavot attiecīgos tiesību aktu projekts, tos saskaņot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā. Tāpat administratīvais slogs ir arī citām institūcijām, kas ir atbildīgas par sagatavotā tiesību akta izvērtēšanu un saskaņošanu. Viss minētais administratīvais process tiek izveikts, lai pašvaldībā varētu izmaksāt 1,5 - 8 eiro par izdevumiem, kas tām ir radušās, veicot korespondenci ar darījumos iesaistītām personām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ar noteikumu projektu tiek izslēgta tiesību norma, kas paredz pienākumu VARAM no tai attiecīgajam gadam piešķirtajiem budžeta līdzekļiem segt finanšu izdevumus novadu pašvaldību komisiju darbības nodrošināšanai līdz 10 tūkstošiem eiro gadā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 19.septembra sēdes lēmumu (prot. Nr.38 2.§ 32.punkts), atbalstot VARAM priekšlikumu, finansējums 10 000 euro apmērā pārdalīts citam mērķim.

4.1.1. Likums "Par zemes privatizāciju lauku apvidos"

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt likuma 30.panta ceturtās daļas 4.punktu,  izslēdzot vārdus “finansēta un” , tādējādi izslēdzot deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā tiek finansēta pašvaldības komisija
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Kā izriet no Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkta, tad institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Noteikumu projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu, līdz ar to projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk