24-TA-3049: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Sarmītes" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederoša nekustamā īpašuma “Sarmītes" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0036) daļu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma “Sarmītes” Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0036) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263) 0,46 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0264) 1,27 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0265) 0,83 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0266) 1,11 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0267) 0,4 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0268) 0,0157 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0269) 0,16 ha platībā (turpmāk arī – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu:
1) Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās zemes vienības:
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0264) 1,27 platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0265) 0,83 ha Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0266) 1,11 ha pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0267) 0,4 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0268) 0,0157 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0269) 0,16 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa pārbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263) 0,46 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet ir papildus atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu:
1) Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās zemes vienības:
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0264) 1,27 platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0265) 0,83 ha Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0266) 1,11 ha pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0267) 0,4 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0268) 0,0157 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0269) 0,16 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa pārbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263) 0,46 ha platībā, kas nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet ir papildus atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums sastāv no:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0036) 10 ha platībā;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 002 0060) 4 ha platībā;
3) pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0146) sadales un kadastrālās uzmērīšanas astoņām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0262) 2,97 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263) 0,46 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0264) 1,27 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0265) 0,83 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0266) 1,11 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0267) 0,4 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0268) 0,0157 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0269) 0,16 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.909, īpašumtiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības. Nekustamais īpašums nav apgrūtināts ar lietu tiesībām.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) reģistrēti apgrūtinājumi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,1 ha un biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,46 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0264): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,09 ha, biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 1,27 ha un līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,00 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0265): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,13 ha un biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,83 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0266): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,04 ha; biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 1,11 ha, tauvas joslas teritorija gar upi – 0,01 ha un līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,03 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0267): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,08 ha un biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,04 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0268): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0098 ha un biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,0157 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0269): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,08 ha, biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,16 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,06 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,15 ha.
2) noteikti lietošanas mērķi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263): “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība” (kods 0101);
- zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 6672 001 0264, 6672 001 0265, 6672 001 0266, 6672 001 0267, 6672 001 0268, 6672 001 0269): “Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101).
3) platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,42 ha un zeme zem ūdeņiem – 0,04 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0264): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 1,24 ha un zeme zem ūdeņiem – 0,03 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0265): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,79 ha un zeme zem ūdeņiem – 0,04 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0266): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 1,09 ha un zeme zem ūdeņiem – 0,02 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0267): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,38 ha un zeme zem ūdeņiem – 0,02 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0268): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,0157 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0269): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,12 ha un zeme zem ūdeņiem – 0,04 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka atsavināmajai Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļu veidojošās zemes vienības atrodas biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi”.
Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 6672 001 0264, 6672 001 0265, 6672 001 0266, 6672 001 0267, 6672 001 0268, 6672 001 0269) 0,14 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0262) 2,97 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263) 0,46 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada administrācijas Nekustamā īpašuma teritoriālā plānojuma nodaļas 2023. gada 22. novembra vēstulē Nr. 8.2/23/1462 sniegtajai informācijai, zemes vienības atlikusī (neapbūvētā) daļa nevar būt mazāka par 2 ha, līdz ar to atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0262) 2,97 ha platībā atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, savukārt atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263) 0,46 ha platībā neatbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
Saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju, atlikušajām zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 6672 001 0262 un 6672 001 0263) piekļuve tiks nodrošināta no projektētajiem pašvaldības nozīmes autoceļiem.
Ņemot vērā, ka Īpašnieks nevēlas saglabāt savā īpašumā atlikušo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263) 0,46 ha platībā, tā papildus atsavināma valsts īpašumā saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks pieteica prasījumus un informēja par apstākļiem, kas var ietekmēt Nekustamā īpašuma vērtību un viņam Institūcijas 2024. gada 9.augusta vēstulē Nr. 2.3.N/2024- 4123 tika sniegtas atbildes:
1) par meliorācijas sistēmu nepārtrauktu un kvalitatīvu funkcionēšanu – atbilstoši par projektēšanu atbildīgās AS RB Rail sniegtajai informācijai Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma atlikušajā (neatsavināmajā) nekustamā īpašuma daļā būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” izdotajiem tehniskajiem noteikumiem;
2) par zaudējumu kompensēšanu saistībā ar īpašuma platības samazinājumu un konfigurācijas maiņu – prasījums ir izvērtēts un ņemts vērā, sertificētam nekustamā īpašuma vērtētājam nosakot atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0262) 2,97 ha platībā vērtības samazinājumu;
3) par Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas apgrūtināšanu būvniecības procesa laikā – atbilstoši par projektēšanu atbildīgās AS RB Rail sniegtajai informācijai Nekustamā īpašuma daļu būvniecības procesā nav paredzēts papildus apgrūtināt. Būvniecības procesā vispirms tiek veikta komunikāciju pārbūve esošo aizsargjoslu ietvaros vai, ja nepieciešams, saņemot saskaņojumu darbiem Nekustamā īpašuma neatsavināmajā daļā. Pēc komunikāciju pārbūves veicama ceļu tīkla pārbūve, kur nepieciešams nodrošinot pagaidu ceļu savienojumus līdz jauno savienojumu izbūvei, kam sekos dzelzceļa līnijas būvniecība. Ja būvdarbu veikšanai (tehnikas vai materiālu novietnēm) būs nepieciešamas platības ārpus atsavināmās daļas, par to jāvienojas ar Īpašnieku papildus;
4) par jaunas elektrolīnijas izbūvi – sākotnēji nesadalītā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0146) neatrodas posmā, kur paredzēta jaunizbūvējamā 110kV gaisvadu elektrolīnija;
5) par piekļuves iespējām atdalāmām zemes vienībām - piekļuve tiks nodrošināta atbilstoši projekta tehniskajiem risinājumiem. Atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0262) 2,97 ha platībā piekļuve tiks nodrošināta no projektētā pašvaldības nozīmes autoceļa;
6) par iespēju izmantot laukus lopu ganīšanai, kā arī par Nekustamā īpašuma izmantošanu līdz būvdarbu uzsākšanai – atbilstoši Likuma 17.panta pirmajai daļai Īpašnieks atbrīvos Nekustamā īpašuma daļu līgumā par labprātīgu atsavināšanu noteiktajā termiņā, kas nosakāms, balstoties uz objektīvi pamatotiem apsvērumiem;
7) par citu taisnīgu atlīdzības kompensācijas veidu, izmantojot līdzvērtīgu lauksaimniecības zemi – Limbažu novada pašvaldības rīcībā nav līdzvērtīgi nekustamie īpašumi, kas varētu kalpot par atlīdzības kompensācijas veidu (Limbažu novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Nekustamā īpašuma un teritorijas plānojuma nodaļas 2024. gada 14. augusta vēstule Nr. 8.2/24/961). Īpašniekam tika piedāvāti Zemkopības ministrijas un Satiksmes ministrijas rīcībā esoši nekustamie īpašumi, kas nav nepieciešami ministrijas funkciju realizēšanai un varētu tikt izmantoti atlīdzības kompensācijai (Zemkopības ministrijas 2024.gada 30.augusta vēstule Nr. 3.4-11e/1536/2024, Satiksmes ministrijas 2023. gada 11. septembra vēstule Nr. 03.1-04/2569). Īpašnieks no piedāvātajiem īpašumiem atteicās.
8) par Nekustamā īpašuma daļā esošajiem kokiem – Īpašnieks vēlas paturēt savām vajadzībām un pats tos nozāģēt. Koku vērtība nav iekļauta atlīdzības apmērā. Īpašnieks būs tiesīgs kokus nozāģēt par saviem līdzekļiem līdz Nekustamā īpašuma daļas ierakstīšanai zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā un nodošanai. Ja Īpašnieks savas tiesības līdz noteiktajam termiņam neizmantos, valstij būs tiesības rīkoties ar tiem pēc saviem ieskatiem;
9) par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas procesa virzību - Īpašniekam sniegts skaidrojums par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas procesa posmiem un Īpašnieka tiesībām pieteikt zaudējumus arī pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, ievērojot Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 2. punktā nostiprināto.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 27. novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3957 nolēma:
1) apstiprināt atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Sarmītes” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720010036) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010263) 0,46 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010264) 1,27 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010265) 0,83 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010266) 1,11 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010267) 0,4 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010268) 0,0157 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010269) 0,16 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 28 446,19 euro (divdesmit astoņi tūkstoši četri simti četrdesmit seši euro un deviņpadsmit centi);
2) atlīdzināt kompensējamos zaudējumus par neatsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010262) 2,97 ha platībā vērtības samazinājumu 1188 euro (viens tūkstotis viens simts astoņdesmit astoņi euro);
3) noraidīt Īpašnieka prasījumu un atlīdzības apmērā neiekļaut izdevumus saistībā ar jurista pakalpojumiem, kredītsaistībām un kredīta procentu maksājumiem, jo šie izdevumi nav saistīti tiešā cēloņsakarībā ar Īpašuma atsavināšanu valsts īpašumā, bet gan saistīti ar Īpašuma iegādi Īpašnieka īpašumā.
Satiksmes ministrija apstiprina taisnīgas atlīdzības kopējo summu 29 634,19 euro (divdesmit deviņi tūkstoši seši simti trīsdesmit četri euro un deviņpadsmit centi) apmērā.
No Īpašnieka saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram (prasījumu neuztur).
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija veic darbības pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0036) 10 ha platībā;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 002 0060) 4 ha platībā;
3) pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0146) sadales un kadastrālās uzmērīšanas astoņām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0262) 2,97 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263) 0,46 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0264) 1,27 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0265) 0,83 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0266) 1,11 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0267) 0,4 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0268) 0,0157 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0269) 0,16 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.909, īpašumtiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības. Nekustamais īpašums nav apgrūtināts ar lietu tiesībām.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) reģistrēti apgrūtinājumi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,1 ha un biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,46 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0264): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,09 ha, biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 1,27 ha un līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,00 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0265): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,13 ha un biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,83 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0266): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,04 ha; biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 1,11 ha, tauvas joslas teritorija gar upi – 0,01 ha un līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,03 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0267): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,08 ha un biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,04 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0268): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0098 ha un biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,0157 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0269): ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošās hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,08 ha, biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,16 ha, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,06 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,15 ha.
2) noteikti lietošanas mērķi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263): “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība” (kods 0101);
- zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 6672 001 0264, 6672 001 0265, 6672 001 0266, 6672 001 0267, 6672 001 0268, 6672 001 0269): “Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101).
3) platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,42 ha un zeme zem ūdeņiem – 0,04 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0264): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 1,24 ha un zeme zem ūdeņiem – 0,03 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0265): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,79 ha un zeme zem ūdeņiem – 0,04 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0266): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 1,09 ha un zeme zem ūdeņiem – 0,02 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0267): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,38 ha un zeme zem ūdeņiem – 0,02 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0268): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,0157 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0269): lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,12 ha un zeme zem ūdeņiem – 0,04 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka atsavināmajai Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļu veidojošās zemes vienības atrodas biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi”.
Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 6672 001 0264, 6672 001 0265, 6672 001 0266, 6672 001 0267, 6672 001 0268, 6672 001 0269) 0,14 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0262) 2,97 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263) 0,46 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada administrācijas Nekustamā īpašuma teritoriālā plānojuma nodaļas 2023. gada 22. novembra vēstulē Nr. 8.2/23/1462 sniegtajai informācijai, zemes vienības atlikusī (neapbūvētā) daļa nevar būt mazāka par 2 ha, līdz ar to atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0262) 2,97 ha platībā atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, savukārt atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263) 0,46 ha platībā neatbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
Saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju, atlikušajām zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 6672 001 0262 un 6672 001 0263) piekļuve tiks nodrošināta no projektētajiem pašvaldības nozīmes autoceļiem.
Ņemot vērā, ka Īpašnieks nevēlas saglabāt savā īpašumā atlikušo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263) 0,46 ha platībā, tā papildus atsavināma valsts īpašumā saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks pieteica prasījumus un informēja par apstākļiem, kas var ietekmēt Nekustamā īpašuma vērtību un viņam Institūcijas 2024. gada 9.augusta vēstulē Nr. 2.3.N/2024- 4123 tika sniegtas atbildes:
1) par meliorācijas sistēmu nepārtrauktu un kvalitatīvu funkcionēšanu – atbilstoši par projektēšanu atbildīgās AS RB Rail sniegtajai informācijai Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma atlikušajā (neatsavināmajā) nekustamā īpašuma daļā būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” izdotajiem tehniskajiem noteikumiem;
2) par zaudējumu kompensēšanu saistībā ar īpašuma platības samazinājumu un konfigurācijas maiņu – prasījums ir izvērtēts un ņemts vērā, sertificētam nekustamā īpašuma vērtētājam nosakot atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0262) 2,97 ha platībā vērtības samazinājumu;
3) par Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas apgrūtināšanu būvniecības procesa laikā – atbilstoši par projektēšanu atbildīgās AS RB Rail sniegtajai informācijai Nekustamā īpašuma daļu būvniecības procesā nav paredzēts papildus apgrūtināt. Būvniecības procesā vispirms tiek veikta komunikāciju pārbūve esošo aizsargjoslu ietvaros vai, ja nepieciešams, saņemot saskaņojumu darbiem Nekustamā īpašuma neatsavināmajā daļā. Pēc komunikāciju pārbūves veicama ceļu tīkla pārbūve, kur nepieciešams nodrošinot pagaidu ceļu savienojumus līdz jauno savienojumu izbūvei, kam sekos dzelzceļa līnijas būvniecība. Ja būvdarbu veikšanai (tehnikas vai materiālu novietnēm) būs nepieciešamas platības ārpus atsavināmās daļas, par to jāvienojas ar Īpašnieku papildus;
4) par jaunas elektrolīnijas izbūvi – sākotnēji nesadalītā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0146) neatrodas posmā, kur paredzēta jaunizbūvējamā 110kV gaisvadu elektrolīnija;
5) par piekļuves iespējām atdalāmām zemes vienībām - piekļuve tiks nodrošināta atbilstoši projekta tehniskajiem risinājumiem. Atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0262) 2,97 ha platībā piekļuve tiks nodrošināta no projektētā pašvaldības nozīmes autoceļa;
6) par iespēju izmantot laukus lopu ganīšanai, kā arī par Nekustamā īpašuma izmantošanu līdz būvdarbu uzsākšanai – atbilstoši Likuma 17.panta pirmajai daļai Īpašnieks atbrīvos Nekustamā īpašuma daļu līgumā par labprātīgu atsavināšanu noteiktajā termiņā, kas nosakāms, balstoties uz objektīvi pamatotiem apsvērumiem;
7) par citu taisnīgu atlīdzības kompensācijas veidu, izmantojot līdzvērtīgu lauksaimniecības zemi – Limbažu novada pašvaldības rīcībā nav līdzvērtīgi nekustamie īpašumi, kas varētu kalpot par atlīdzības kompensācijas veidu (Limbažu novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Nekustamā īpašuma un teritorijas plānojuma nodaļas 2024. gada 14. augusta vēstule Nr. 8.2/24/961). Īpašniekam tika piedāvāti Zemkopības ministrijas un Satiksmes ministrijas rīcībā esoši nekustamie īpašumi, kas nav nepieciešami ministrijas funkciju realizēšanai un varētu tikt izmantoti atlīdzības kompensācijai (Zemkopības ministrijas 2024.gada 30.augusta vēstule Nr. 3.4-11e/1536/2024, Satiksmes ministrijas 2023. gada 11. septembra vēstule Nr. 03.1-04/2569). Īpašnieks no piedāvātajiem īpašumiem atteicās.
8) par Nekustamā īpašuma daļā esošajiem kokiem – Īpašnieks vēlas paturēt savām vajadzībām un pats tos nozāģēt. Koku vērtība nav iekļauta atlīdzības apmērā. Īpašnieks būs tiesīgs kokus nozāģēt par saviem līdzekļiem līdz Nekustamā īpašuma daļas ierakstīšanai zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā un nodošanai. Ja Īpašnieks savas tiesības līdz noteiktajam termiņam neizmantos, valstij būs tiesības rīkoties ar tiem pēc saviem ieskatiem;
9) par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas procesa virzību - Īpašniekam sniegts skaidrojums par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas procesa posmiem un Īpašnieka tiesībām pieteikt zaudējumus arī pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, ievērojot Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 2. punktā nostiprināto.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 27. novembra lēmumu Nr. 03.1-14/3957 nolēma:
1) apstiprināt atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Sarmītes” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720010036) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010263) 0,46 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010264) 1,27 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010265) 0,83 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010266) 1,11 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010267) 0,4 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010268) 0,0157 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010269) 0,16 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 28 446,19 euro (divdesmit astoņi tūkstoši četri simti četrdesmit seši euro un deviņpadsmit centi);
2) atlīdzināt kompensējamos zaudējumus par neatsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010262) 2,97 ha platībā vērtības samazinājumu 1188 euro (viens tūkstotis viens simts astoņdesmit astoņi euro);
3) noraidīt Īpašnieka prasījumu un atlīdzības apmērā neiekļaut izdevumus saistībā ar jurista pakalpojumiem, kredītsaistībām un kredīta procentu maksājumiem, jo šie izdevumi nav saistīti tiešā cēloņsakarībā ar Īpašuma atsavināšanu valsts īpašumā, bet gan saistīti ar Īpašuma iegādi Īpašnieka īpašumā.
Satiksmes ministrija apstiprina taisnīgas atlīdzības kopējo summu 29 634,19 euro (divdesmit deviņi tūkstoši seši simti trīsdesmit četri euro un deviņpadsmit centi) apmērā.
No Īpašnieka saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram (prasījumu neuztur).
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija veic darbības pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Sarmītes" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0036) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0263) 0,46 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0264) 1,27 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0265) 0,83 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0266) 1,11 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0267) 0,4 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0268) 0,0157 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0269) 0,16 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi