22-TA-3266: Rīkojuma projekts (Naudas balvas un pabalsti)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Administratīvās apgabaltiesas 2021. gada 13. jūlija spriedums lietā Nr. A420129719, kas stājies spēkā 2022. gada 11. oktobrī, ņemot vērā Latvijas Republikas Senāta 2022. gada 11. oktobra Rīcības sēdes lēmumu Lietā Nr. A420129719 (SKA-498/2022).
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. un 43. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nepieciešamība piešķirt finanšu līdzekļus, lai izpildītu Administratīvās apgabaltiesas 2021. gada 13. jūlija spriedumu lietā Nr. A420129719, kas stājies spēkā 2022. gada 11. oktobrī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ņemot vērā Latvijas Republikas Senāta Rīcības sēdes 2022. gada 11. oktobra lēmumu lietā Nr. A420129719 (SKA-498/2022) par atteikumu ierosināt kasācijas tiesvedību sakarā ar Ministru kabineta un Izglītības un zinātnes ministrijas kasācijas sūdzībām par Administratīvās apgabaltiesas 2021.gada 13.jūlija spriedumu lietā A420129719, ir stājies spēkā Administratīvās apgabaltiesas 2021. gada 13. jūlija spriedums lietā Nr. A420129719 (turpmāk arī – Spriedums).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Spriedumu Ministru kabinetam uzlikts pienākums mēneša laikā no Sprieduma stāšanās spēkā izdot administratīvo aktu, piešķirot naudas balvas par izciliem sasniegumiem 2017. gada Nedzirdīgo spēlēs: sportistam M. Grēniņam par izcilo panākumu 2017. gada Nedzirdīgo spēlēs ir piešķirama naudas balva 100 % apmērā no maksimāli iespējamās, t.i., 142 288 euro (papildus arī nauda nodokļu samaksai), ņemot vērā ar Ministru kabineta 2017.gada 5.decembra rīkojumu Nr.727 "Par naudas balvu piešķiršanu par izciliem sasniegumiem sportā" pieteicējam jau piešķirto naudas balvas apmēru. Sportistei Z. Embrektei par izcilo panākumu 2017.gada Nedzirdīgo spēlēs ir piešķirama naudas balva 100 % apmērā no maksimāli iespējamās, t.i., 30 734,21 euro (papildus arī nauda nodokļu samaksai). Sportistam S. Soklokovam par izcilo panākumu 2017. gada Nedzirdīgo spēlēs ir piešķirama naudas balva 100 % apmērā no maksimāli iespējamās, t.i., 11 064,32 euro (papildus arī nauda nodokļu samaksai).
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz piešķirt naudas balvas šādā apmērā:
(1) Latvijas Nedzirdīgo sporta federācijas sportistam Mārim Grēniņam par 2017. gada Nedzirdīgo spēlēs izcīnīto pirmo vietu tāllēkšanā – 165 915,75 euro (tai skaitā 44 744,75 euro nodokļu samaksai);
(2) sportista M. Grēniņa trenerei Mārītei Lūsei – 78 385 euro (tai skaitā 17 963 euro nodokļu samaksai);
(3) Latvijas Nedzirdīgo sporta federācijas sportistei Zanei Embrektei par 2017. gada Nedzirdīgo spēlēs izcīnīto ceturto vietu peldēšanā 50 m brīvajā stilā – 39 489,51 euro (tai skaitā 8 755,30 euro nodokļu samaksai);
(4) sportistes Z. Embrektes trenerei Gaļinai Brokai – 19 532,22 euro (tai skaitā 4 165,12 euro nodokļu samaksai);
(5) Latvijas Nedzirdīgo sporta federācijas sportistam Sergejam Soklakovam par 2017. gada Nedzirdīgo spēlēs izcīnīto sesto vietu trīssoļlēkšanā – 13 944,19 euro (tai skaitā 2 879,87 euro nodokļu samaksai);
(6) sportista S. Soklakova trenerei Mārītei Lūsei – 7 506,35 euro (tai skaitā 1 974,19 euro nodokļu samaksai).
Vienlaikus Ministru kabineta rīkojuma projektā atsevišķi ir norādīts maksājamā iedzīvotāju ienākuma nodokļa apmērs (ievērojot likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 10. punktā noteikto), kas tiek ietverts ar naudas balvu apbalvojamai personai piešķiramajā naudas balvā. Tādejādi iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājumu (23% no summas, kas pārsniedz 1423 euro) no apbalvojamai personai piešķirtās naudas balvas apbalvojamajai personai jāveic pašai. M. Grēniņam un M. Lūsei par naudas balvu summu virs 78 100 euro ir jāveic iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājums 31% apmērā.
Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzēts Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai iepriekšminēto naudas balvu izmaksai 324 774 euro (tai skaitā 80 482,23 euro nodokļu samaksai).
(1) Latvijas Nedzirdīgo sporta federācijas sportistam Mārim Grēniņam par 2017. gada Nedzirdīgo spēlēs izcīnīto pirmo vietu tāllēkšanā – 165 915,75 euro (tai skaitā 44 744,75 euro nodokļu samaksai);
(2) sportista M. Grēniņa trenerei Mārītei Lūsei – 78 385 euro (tai skaitā 17 963 euro nodokļu samaksai);
(3) Latvijas Nedzirdīgo sporta federācijas sportistei Zanei Embrektei par 2017. gada Nedzirdīgo spēlēs izcīnīto ceturto vietu peldēšanā 50 m brīvajā stilā – 39 489,51 euro (tai skaitā 8 755,30 euro nodokļu samaksai);
(4) sportistes Z. Embrektes trenerei Gaļinai Brokai – 19 532,22 euro (tai skaitā 4 165,12 euro nodokļu samaksai);
(5) Latvijas Nedzirdīgo sporta federācijas sportistam Sergejam Soklakovam par 2017. gada Nedzirdīgo spēlēs izcīnīto sesto vietu trīssoļlēkšanā – 13 944,19 euro (tai skaitā 2 879,87 euro nodokļu samaksai);
(6) sportista S. Soklakova trenerei Mārītei Lūsei – 7 506,35 euro (tai skaitā 1 974,19 euro nodokļu samaksai).
Vienlaikus Ministru kabineta rīkojuma projektā atsevišķi ir norādīts maksājamā iedzīvotāju ienākuma nodokļa apmērs (ievērojot likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 10. punktā noteikto), kas tiek ietverts ar naudas balvu apbalvojamai personai piešķiramajā naudas balvā. Tādejādi iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājumu (23% no summas, kas pārsniedz 1423 euro) no apbalvojamai personai piešķirtās naudas balvas apbalvojamajai personai jāveic pašai. M. Grēniņam un M. Lūsei par naudas balvu summu virs 78 100 euro ir jāveic iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājums 31% apmērā.
Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzēts Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai iepriekšminēto naudas balvu izmaksai 324 774 euro (tai skaitā 80 482,23 euro nodokļu samaksai).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas". Pēc Ministru kabineta rīkojuma spēkā stāšanās Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavos un ne vēlāk kā divu nedēļu laikā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu apropriācijas izmaiņām, kā arī pēc apropriāciju izmaiņu veikšanas nodrošinās līdzekļu piešķiršanu attiecīgajiem finansējuma saņēmējiem. Sprieduma rezolutīvajā daļā no Ministru kabineta par labu M. Grēniņam piespriesto viņa samaksātās valsts nodevas 90 euro apmērā atmaksu veiks Izglītības un zinātnes ministrija esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
324 774
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
324 774
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-324 774
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-324 774
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
324 774
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Skatīt Ministru kabineta rīkojuma projekta 1. punktā, kā arī Anotācijas sadaļā "1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība" minēto.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas."
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ar Ministru kabineta rīkojuma projektu tiek izpildīts Administratīvās apgabaltiesas 2021. gada 13.jūlija spriedums lietā Nr. A420129719 (stājies spēkā 2022. gada 11. oktobrī), tāpēc sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Izglītības un zinātnes ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi