Anotācija

25-TA-478: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 8. oktobra rīkojumā Nr. 809 "Par Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas 2025. gada budžeta apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024.gada 8.oktobra rīkojumā Nr. 809 "Par Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas 2025. gada budžeta apstiprināšanu" (turpmāk- Projekts) izstrādāts saskaņā ar  Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu un Dzelzceļa likuma 33. panta piekto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas (turpmāk- Inspekcija) 2025. gada budžeta izdevumus atbilstoši aktuālajai situācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
No 2010. gada 1. janvāra Inspekcija ir budžeta nefinansēta valsts pārvaldes iestāde, kura tiek finansēta no publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras finansējuma saskaņā ar Dzelzceļa likuma 33. panta piekto daļu, kas noteic, ka Inspekcijai ik gadu no Dzelzceļa likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā noteiktajiem finansēšanas avotiem piešķir finansējumu 1,79 procentu apmērā no kopējā šā likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā minētā dzelzceļa infrastruktūras finansējuma apjoma, ko veido ieņēmumi no maksas par Dzelzceļa likuma 12.1 panta pirmajā daļā minēto minimālo piekļuves pakalpojumu kompleksu un ieņēmumi no tās valstij piederošās zemes nodošanas lietošanā par atlīdzību, uz kuras izvietota publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūra (Dzelzceļa likuma 15. panta otrā daļa) un šis apjoms nedrīkst būt mazāks par finansējumu, kāds piešķirts 2022. gadam.
Ar Ministru kabineta 2024. gada 8. oktobra rīkojumu Nr. 809 „Par Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas 2025. gada budžeta apstiprināšanu” tika apstiprināts Inspekcijas ieņēmumu un izdevumu plāns 2025. gadam 1 082 001 euro apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams apstiprināt grozījumus Inspekcijas 2025. gada budžetā, jo Inspekcijas 2025. gada izdevumi tiek palielināti par 339 417 euro, izmantojot daļu no iepriekšējo gadu finanšu līdzekļu uzkrājuma. Aktuālais Inspekcijas 2025. gada ieņēmumu  plāns veido 1 082 001 euro un izdevumu plāns  1 421 418 euro.
Risinājuma apraksts
Ar šo projektu tiek koriģēti Inspekcijas 2025. gada izdevumi – tie palielinās par 339 417 euro , izmantojot iepriekšējo gadu finanšu līdzekļu uzkrājumu (atlikums uz 2025. gada 1. janvāri ir 504 853 euro) atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 6.1 panta piektajā daļā noteiktajam, ka budžeta nefinansētu iestāžu kārtējā gada līdzekļu atlikumu var izmantot nākamā gada izdevumu finansēšanai.
Šobrīd Inspekcijas ieņēmumu un izdevumu aktuālais budžeta plāns 2025. gadam kopā ar iepriekšējo gadu finanšu līdzekļu uzkrājumu veido 1 421 418 euro.  Izdevumu palielinājums ir saistāms ar atlīdzības un pakalpojumu izmaksu palielinājumu.
2025. gadā Inspekcija atalgojumu nodarbinātajiem nav palielinājusi, izdevumu pieaugums ir saistāms ar vakanto amata vietu aizpildīšanu un nepieciešamību nodrošināt esošā atalgojuma līmeni nodarbinātajiem, kas balstīts uz Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteikto. Izdevumi atlīdzībai palielinās par  276 034 euro.
Izdevumi precēm un pakalpojumiem palielinās par   59 633 euro. Ir pieaugušas izmaksas par IT, sakaru u.c. pakalpojumiem un kiberdrošības nodrošināšanas pasākumiem.
Kapitālie izdevumi palielinās par 2000 euro. Inspekcija plāno iegādāties jaunas datorprogrammu licences, pakāpeniski pārejot uz Microsoft Office 365.
Projektā ir paredzēta jauna pozīcija – transferti, lai nodrošinātu tīmekļvietņu vienotās platformas uzturēšanas izmaksu segšanu, tā kā Inspekcija ir Valsts budžeta nefinansēta iestāde. Tīmekļvietņu vienotās platformas izmaksas 2025., 2026. ir noteiktas 1750 euro apmērā.
Inspekcijas ieņēmumi 2025. gadā nemainās - 1 082 001 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Inspekcijas darbības stratēģija 2023. - 2026. gadam pieejama tīmekļvietnē:
https://www.vdzti.gov.lv/lv/strategijas?utm_source=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam, sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk