Anotācija (ex-ante)

23-TA-1294: Cits plānošanas dokumenta (grozījumu) projekts (Groza ar plānošanas dokumentu)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 12. jūlija rīkojumā Nr. 346 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 54.0. versija)"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 14. marta rīkojuma Nr.136 “Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 15. jūlija rīkojumā Nr.374 "Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" un 2.2.1.2. pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" projektu iesniegumu atlases 1. un 2. kārtas projektu sarakstu Eiropas Savienības fondu 2014.-2020. gada plānošanas periodam" (turpmāk - Rīkojums) 2.pielikuma izmaiņām, projektam “Būvniecības procesu un IS attīstība (2.kārta)” (projekts Nr.2.2.1.1./19/l/005; turpmāk – Projekts) plānotais finansējums tiek palielināts par 566 100 EUR, nosakot tā kopējo finansējumu 4 421 100 euro apmērā.

Projekts ir Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekts, kas tiek īstenots Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzija fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1.pasākuma “Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” ietvaros.
Ievērojot iepriekšminēto, nepieciešami grozījumi apstiprinātajās Projekta izmaksās un pielikumā iekļautā projekta apraksta tvērumā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar Ministru kabineta rīkojuma projektu tiek apstiprināts un iekļauts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) mērķarhitektūras 54.0 versijā jaunais projekta apraksta tvērums  - paplašināta projektā realizējamā funkcionalitāte un precizētas projekta izstrādes izmaksas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
VARAM ir atbalstījis projekta iekļaušanu IKT mērķarhitektūras kārtējā versijā un konceptuāli atbalstījis uzturēšanas izmaksu palielinājumu, pamatojoties un projekta tvēruma paplašināšanu un to, ka pēc projekta tvēruma paplašināšanas jānodrošina konsultācijas un atbalsts jaunam un potenciāli apjomīgam klientu lokam.
Līdz ar plānoto papildu aktivitāšu realizāciju projektā ir pārskatītas projekta uzturēšanas izmaksas gan pēc projekta 6.laidiena realizācijas, kurš sākotnēji bija projekta pēdējais laidiens, gan pēc projekta beigām.

Projekta 2.kārtas realizācija tika uzsākta 2019.gadā un 2022. gada novembrī visi projekta rezultāta un iznākuma rādītāji ir sasniegti, bet projekts nav vēl noslēdzies un pabeigts.
Projekta realizācijas gaitā ir izveidots jauns, kā arī pilnveidoti jau esošie procesi, kas uzlabo darbu būvspeciālistiem, nekustamo īpašumu pārvaldniekiem, būvvalžu un kontrolējošo iestāžu darbiniekiem.

Ar Projekta grozījumiem ir plānots pilnveidot būvdarbu finanšu informācijas un būvlaukumos nodarbināto darba laika uzskaites atbalsta procesu; Būvniecības informācijas sistēmas (turpmāk - BIS) datu apmaiņas saskarņu administrēšanas procesu, kā arī izveidot jaunu būvprojektu ekspertīzes pārvaldības procesu.


Mainot projekta apraksta tvērumu, ir:
• veikti projekta detalizētā apraksta grozījumi;
• precizētas projekta iznākuma rādītāju sasniedzamās vērtības, tās papildinot ar trim izstrādātiem un pilnveidotiem BIS darbību procesiem;
• precizēta projekta summa atbilstoši Rīkojumā noteiktajam.

  
Grozījumi Projektā neietekmēs jau noslēgtos līgumus par projekta īstenošanu, uzsāktos projektus, tostarp finansējuma saņēmēju un Projekta izpildi. Iepirkums ir noslēdzies un tiek slēgts līgums ar izstrādātāju par grozījumu projektā ietvertajām izmaiņām.
Plānotie projekta grozījumi tiek uzskatīti par būtiskiem, jo tie tieša veidā ietekmē projekta ietvaros izstrādāto procesu uzturēšanu un turpmāko pilnveidošanu, kas sasaucas ar BIS funkcionalitāti un izmantošanu.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekta īstenošanas sociālekonomiskais ieguvums 1 gada periodā ir aptuveni 19,676 milj. euro, kas 10 gadu periodā ir lielāks par kopējām Projekta izstrādes (4,4211 milj. euro) un papildus funkcionalitātes uzturēšanas izmaksām (11,007623 milj. euro), kas sastāda 15,428723 milj. euro.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekta realizācijas rezultātā tiks samazināts administratīvais slogs iedzīvotājiem, nodrošinot BIS pakalpojumu pieejamības uzlabošanu un publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu.
Būvniecības nozares produktivitāte un būvniecības procesa efektivitāte tiks kāpināta, paaugstinot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošanu būves dzīves cikla pārvaldībā.
Augstāk minēto darbību īstenošana radīs būtisku ietekmi uz tautsaimniecību kopumā, jo samazinās ar būvniecību saistītus izdevumus un laika patēriņu privātpersonām.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekta realizācijas rezultātā tiks samazināts administratīvais slogs juridiskām personām, nodrošinot BIS pakalpojumu pieejamības uzlabošanu un publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu.
Būvniecības nozares produktivitāte un būvniecības procesa efektivitāte tiks kāpināta, paaugstinot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošanu būves dzīves cikla pārvaldībā.
Augstāk minēto darbību īstenošana radīs būtisku ietekmi uz tautsaimniecību kopumā, jo samazinās ar būvniecību saistītus izdevumus un laika patēriņu komersantiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiks radīta pozitīva ietekme uz tautsaimniecību kopumā, jo tiks samazināti ar būvniecību saistītie izdevumi.

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
481 185
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
481 185
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 181 920
0
1 033 234
0
1 056 117
1 114 784
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 181 920
0
1 033 234
0
1 056 117
1 114 784
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-700 735
0
-1 033 234
0
-1 056 117
-1 114 784
3.1. valsts pamatbudžets
0
-700 735
0
-1 033 234
0
-1 056 117
-1 114 784
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-700 735
-1 033 234
-1 056 117
-1 114 784
5.1. valsts pamatbudžets
-700 735
-1 033 234
-1 056 117
-1 114 784
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projektam “Būvniecības procesu un IS attīstība (2.kārta)” plānotais finansējums tiek palielināts par 566 100 euro, nosakot tā kopējo finansējumu 4 421 100 euro apmērā.
Plānots, ka papildu finansējums projekta īstenošanai 566 100 euro apmērā (tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 481 185 euro un nacionālais līdzfinansējums 84 915 euro) būs nepieciešams 2023.gadā.

Lai nodrošinātu ilgtspējību projekta ietvaros izstrādātiem un ieviestiem IKT risinājumiem, pēc projekta termiņa beigām ir plānojamas IKT risinājumu uzturēšanas izmaksas: 2023.gadā 615 820 euro; 2024.gadā 1 033 234 euro (tajā skaitā 77 198 euro projekta pagarinājuma (7.laidiena) papildinājuma ietvaros izstrādātās funkcionalitātes uzturēšanai); 2025.gadā 1 056 117 euro (tajā skaitā 77 198 euro projekta pagarinājuma (7.laidiena) papildinājuma ietvaros izstrādātās funkcionalitātes uzturēšanai); 2026.gadā un turpmāk - 1 114 784 euro (tajā skaitā 103 818 euro projekta pagarinājuma (7.laidiena) ietvaros izstrādātās funkcionalitātes uzturēšanai; papildus projekta „Būvniecības informācijas sistēmas izstrāde” un projekta "Būvniecības procesu un IS attīstība (1.kārta)” IKT risinājumu uzturēšanas izmaksām).

Detalizēts aprēķins nepieciešamajam finansējumam pa gadiem:
2023.gadā - sistēmas problēmu, kļūdu novēršanas un profilaktiskās uzturēšanas pakalpojumiem nepieciešami 42 592 euro; sistēmas pielāgošanas pakalpojumiem nepieciešami 408 173 euro; datu centru infrastruktūras uzturēšanai nepieciešami 19 166 euro, kā arī citiem izdevumiem nepieciešami 145 889 euro. Kopā 2023.gadā nepieciešami 615 820 euro.

2024.gadā - sistēmas problēmu, kļūdu novēršanas un profilaktiskās uzturēšanas pakalpojumiem nepieciešami 74 536 euro; sistēmas pielāgošanas pakalpojumiem nepieciešami 689 458 euro (tajā skaitā 77 198 euro projekta pagarinājuma (7.laidiena) papildinājuma ietvaros izstrādātās funkcionalitātes pielāgošanai); datu centru infrastruktūras uzturēšanai nepieciešami 38 333 euro; sistēmas auditam nepieciešami 19 269 euro, kā arī citiem izdevumiem nepieciešami 211 638 euro. Kopā 2024.gadā nepieciešami 1 033 234 euro.

2025.gadā - sistēmas problēmu, kļūdu novēršanas un profilaktiskās uzturēšanas pakalpojumiem nepieciešami 111 804 euro; sistēmas pielāgošanas pakalpojumiem nepieciešami 682 629 euro (tajā skaitā 77 198 euro projekta pagarinājuma (7.laidiena) papildinājuma ietvaros izstrādātās funkcionalitātes pielāgošanai); datu centru infrastruktūras uzturēšanai nepieciešami 51 110 euro, kā arī citiem izdevumiem nepieciešami 210 574 euro. Kopā 2025.gadā nepieciešami 1 056 117 euro.

2026.gadā - sistēmas problēmu, kļūdu novēršanas un profilaktiskās uzturēšanas pakalpojumiem nepieciešami 165 044 euro (tajā skaitā 103 818 euro projekta pagarinājuma (7.laidiena) papildinājuma ietvaros izstrādātās funkcionalitātes uzturēšanai); sistēmas pielāgošanas pakalpojumiem nepieciešami 656 009 euro; datu centru infrastruktūras uzturēšanai nepieciešami 63 888 euro; sistēmas auditam nepieciešami 19 269 euro, kā arī citiem izdevumiem nepieciešami 210 574 euro. Kopā 2026.gadā nepieciešami 1 114 784 euro.

Detalizēta aprēķina tabula pievienota Projekta anotācijai kā pielikums.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav plānotas
Cita informācija
Projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums tiks pieprasīts no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, savukārt pēc projekta pabeigšanas nepieciešamais finansējums projekta uzturēšanas izmaksu segšanai (2023. gadā ne vairāk kā 615 820 euro; 2024. gadā ne vairāk kā 1 033 234 euro (tajā skaitā 77 198 euro projekta pagarinājuma (7.laidiena) ietvaros izstrādātās funkcionalitātes uzturēšanai); 2025. gadā ne vairāk kā 1 056 117 euro (tajā skaitā 77 198 euro projekta pagarinājuma (7.laidiena) ietvaros izstrādātās funkcionalitātes uzturēšanai) un 2026. un turpmākajos gados ne vairāk kā 1 114 784 euro (tajā skaitā 103 818 euro projekta pagarinājuma (7.laidiena) ietvaros izstrādātās funkcionalitātes uzturēšanai) apmērā) tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar grozījumu projektā ietvertās funkcionalitātes izstrādi tiks būtiski uzlabota publisko pakalpojumu attīstība, tiks atvieglota publisko pakalpojumu izmantošana kā fiziskām, tā juridiskām personām.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar grozījumu projektā ietvertās funkcionalitātes izstrādi tiek pozitīvi ietekmēta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstība, pilnveidojot, uzlabojot un attīstot jau esošo valsts sistēmas funkcionalitāti un lietošanas ērtumu.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar rīkojuma grozījumu projektā ietvertā finansējuma piešķiršanu procesu automatizācijai, tiks veicināta fizisko personu datu aizsardzība.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēta aprēķinu tabula