Anotācija (ex-ante)

22-TA-2636: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 4. janvāra noteikumos Nr. 9 "Melioratīvās hidrometrijas darbu veikšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meliorācijas likuma 13.pants

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt melioratīvās hidrometrijas upju, ezeru un drenu hidrometrisko posteņu atrašanās vietas atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā esošajā Ministru kabineta 2018.gada 4.janvāra noteikumu Nr.9 "Melioratīvās hidrometrijas darbu veikšanas kārtība" pielikumā ir norādīti hidrometrisko posteņu atrašanās vietas novados, bet saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumu pagastu un novadu pašvaldības ir apvienotas citos novados.
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs (turpmāk–LVĢMC)” Virszemes ūdeņu monitoringa programmas īstenošanas ietvaros  iegūst hidroloģijas datus, t.sk. valsts SIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" (turpmāk-ZMNĪ) uzkrātos hidroloģijas datus. Ar hidroloģisko datu apstrādes programmas HYMER palīdzību tiek veikta novērojumu datu kvalitātes kontrole, izmantojot dažādu parametru novērojumu grafikus, telpisko analīzi, un nepieciešamības gadījumā veic trūkstošo datu atjaunošanu, labošanu vai brāķēšanu. MK noteikumi Nr.9 6.8.apakšpunkts nosaka ZMNĪ pienākumu noteikt ūdens caurplūduma Q līknes, kurā caurplūdums Q ir funkcija no ūdens līmeņa augstuma H (Q = f(H)).
Savukārt MK noteikumi Nr.9 7.5.apakšpunkts nosaka ZMNĪ pienākumu hidrometrijas gadagrāmatā ietvert ūdens caurplūduma Q = f(H) līknes.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz ar to nepieciešams precizēt un pielikumā noteikt hidrometrisko posteņu atrašanās vietas novados, kas atbilst Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā noteiktajam novadu sadalījumam.
Risinājuma apraksts
Izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2018.gada 4.janvāra noteikumu Nr.9 "Melioratīvās hidrometrijas darbu veikšanas kārtība" pielikumā
Problēmas apraksts
Ja LVĢMC ar hidroloģisko datu apstrādes programmas HYMER palīdzību veic hidroloģijas datu apstrādi, izmantojot arī ZMNĪ iegūtos hidroloģiskajos posteņos iegūtos datus, tad nav nepieciešams noteikt ūdens caurplūduma Q līknes un publicēt tās hidrometrijas gadagrāmatā.
Ja ir zināms ūdens līmeņa augstums H, tad jebkura persona ar matemātisku funkciju var aprēķināt caurplūdumu Q katrai ūdens tilpnei un izveidot līkni.
Bez tam,  LVĢMC hidroloģisko datu apstrādes programma HYMER, Q līknes aprēķina un veido automātiski un tādēļ nav nepieciešams veikt atsevišķu aprēķinu hidrometrijas gadagrāmatai.
Caurplūduma Q pēc vajadzības kā funkciju var matemātiski aprēķināt, bet šādi dati no ZMNĪ  tiek reti pieprasīti, tad nav nepieciešams ZMNĪ uzkrāt lielu datu apjomu un publicēt tos gadagrāmatā.
Tāpēc nav nepieciešams aprēķināt, uzglabāt un publicēt tādus datus, ko var viegli aprēķināt katrs ūdens objekta projektētājs vai izmantot LVĢMC ar hidroloģisko datu apstrādes programmas HYMER aprēķinātos datus. Hidroloģijas gadagrāmatā ZMNĪ lielā datu apjoma dēļ tos neievieto un nepublicē drukātā formā, bet elektroniskajā gadagrāmatas versijā saglabājas Q un H dati bez līknēm.
Risinājuma apraksts
LVĢMC hidroloģisko datu apstrādes programma HYMER, tad nepieciešams svītrot MK noteikumos Nr.9 ZMNĪ doto uzdevumu, kas noteikts 6.8.apakšpunktā un 7.5. apakšpunktā:  noteikt ūdens caurplūduma Q līknes un publicēt tās hidrometrijas gadagrāmatā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ieguvums ir tiesiskā noteiktība, kas nerada papildus izmaksas vai prasības.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mazie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Komercsabiedrības datu varēs saņemt digitālā formātā

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VSIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Meliorācijas sistēmu projektētāji varēs izmantot digitālus datus

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi