Anotācija

25-TA-944: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumos Nr. 304 "Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Saeimā 2024. gada 31. oktobrī pieņemto Nodokļu un muitas policijas  likumu, kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī, 3.pantu Nodokļu un muitas policijas funkcijas ir atklāt, novērst un izmeklēt noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā. Minēto uzdevumu īstenošanai  ir paredzēti dienesta transportlīdzekļi, tai skaitā dienesta transportlīdzekļi kuriem piešķirts operatīvā transportlīdzekļa statuss. Saskaņā ar Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumiem Nr. 304 “Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem” tiesības lietot operatīvos transportlīdzekļus ir noteiktas Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) struktūrvienībām. Ņemot vērā, ka ar 2026.gada 1.janvāri no VID tiks atdalīta nodokļu un muitas policija, to izveidojot kā atsevišķu valsts pārvaldes iestādi, tad ir nepieciešams VID nodokļu un muitas policijai normatīvajos aktos noteiktās tiesības un pienākumus attiecināt uz Nodokļu un muitas policiju, kas ir uzdevumu un funkciju pārņēmēja.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumos Nr. 304 “Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem” (turpmāk -Noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai noteiktu Nodokļu un muitas policijas tiesības izmantot operatīvos transportlīdzekļus un noteikt operatīvo transportlīdzekļu veidus.   
Spēkā stāšanās termiņš
01.12.2025.
Pamatojums
Stājas spēkā vienlaikus ar Nodokļu un muitas policijas likumu 2026.gada 1.janvārī

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Nodokļu un muitas policija ir viena no VID patstāvīgajām struktūrvienībām un spēkā esošs ir:
likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”, kura 13. panta astotajā daļā un 16.6 panta trešās daļas 7. punktā ir noteiktas VID Iekšējās drošības pārvaldes un Nodokļu un muitas policijas ierēdņu kā muitas iestāžu ierēdņu tiesības apturēt transportlīdzekli muitas kontroles veikšanai Latvijas Republikas teritorijā un nogādāt transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai. Transportlīdzekļu apturēšanu Latvijas Republikas teritorijā muitas kontroles veikšanai un transportlīdzekļa nogādāšana Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestādē muitas kontroles veikšanai  kārtību nosaka Ministru kabinets;  
Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumi Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem”, kur 34. punktā ir noteikts, ka transportlīdzekli līdz muitas amatpersonas norādītajai vietai pavada muitas amatpersona ar Valsts ieņēmumu dienesta operatīvo transportlīdzekli;
Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 279 “Ceļu satiksmes noteikumi”, kuru 25. punktā ir noteikti transportlīdzekļa vadītāja pienākumi apturēt transportlīdzekli, ja muitas amatpersona dod norādījumu no Valsts ieņēmumu dienesta automobiļa vai motocikla.
Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdē (protokols Nr. 6, 33.§, 1., 3., 4., 5. punkts) Ministru kabinets izskatīja un pieņēma zināšanai Finanšu ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” un nolēma atbalstīt informatīvajā ziņojumā ietvertos priekšlikumus par VID reorganizāciju, saskaņā ar kuriem paredzēts VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumus nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai.
Pamatojoties uz Ministru kabineta doto uzdevumu ir izstrādāts un 2024. gada 31. oktobrī Saeimā pieņemts Nodokļu un muitas policijas likums, kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024.gada 31.oktobrī Saeimā pieņemti likumi “Valsts ieņēmumu dienesta likums”  un “Nodokļu un muitas policijas likums”. Likumā “Valsts ieņēmumu dienesta likums”  pārejas noteikumi noteic, ka ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par Valsts ieņēmumu dienestu". Abi minētie likumi stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī. Tādējādi jāveic grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumos Nr. 304 “Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem” -, nosakot Nodokļu un muitas policijai  tiesības lietot operatīvos transportlīdzekļus.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Nodokļu un muitas policijas likuma, kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī, 8. panta trešās daļas 6. punktā noteiktās tiesības veikt muitas kontroli visā Latvijas Republikas muitas teritorijā, tostarp apturēt transportlīdzekli un veikt tā apskati, ja ir pamats aizdomām, ka transportlīdzeklis tiek izmantots likumpārkāpuma izdarīšanā muitas lietu jomā, apturēt transportlīdzekli muitas kontroles veikšanai visā Latvijas Republikas muitas teritorijā un nogādāt transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem muitas jomā, kuru realizācijai nepieciešams izmantot dienesta operatīvos transportlīdzekļus, kas aprīkoti ar speciālo skaņas un gaismas signālu, izstrādāts Noteikumu projekts, kas paredz veikt grozījumus 1999. gada 31. augusta Ministru kabineta noteikumos Nr. 304 “Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem”, iekļaujot vienotā regulējumā arī Nodokļu un muitas policiju. Noteikumu projektā tehniski saglabāts vispārējais tiesiskais regulējums atsaucoties uz Noteikumos Nr. 304 noteikto par VID struktūrvienībām atļautajiem operatīvajiem transportlīdzekļiem, kuriem statusu piešķir vai anulē finanšu ministrs, attiecīgi precizējot VID struktūrvienības, kuras savu funkciju nodrošināšanai tiesīgas izmantot operatīvos transportlīdzekļus, svītrojot no Noteikumiem Nr. 304 finanšu policiju un papildinot tos ar Nodokļu un muitas policiju, kā arī precizējot operatīvo transportlīdzekļu veidus, kurus izmanto Nodokļu un muitas policija.
Noteikumu projektā atbilstoši precizēts, ka operatīvos transportlīdzekļus ar stacionāri uzstādītām zilām bākugunīm, speciālām skaņas iekārtām un speciālu krāsojumu drīkst izmantot VID nodokļu administrācijas un muitas struktūrvienības un Nodokļu un muitas policija. Noteikumi projektā papildināts juridisko personu uzskaitījums, kurām ir tiesības lietot operatīvos transportlīdzekļus ar uzstādītām zilām bākugunīm, stacionāri uzstādītām speciālām skaņas iekārtām un bez speciāla krāsojuma, papildinot to ar Nodokļu un muitas policiju.
Vērtējot praksi, kuros gadījumos VID Nodokļu un muitas policijas pārvalde savu funkciju nodrošināšanā izmanto operatīvos transportlīdzekļus, secināts, ka operatīvo transportlīdzekļu izmantošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu gan likumā “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” deleģētos uzdevumus, realizējot skaidras naudas pārvietošanas pāri Latvijas Republikas iekšējām robežām uzraudzību un kontroli, gan Operatīvās darbības likumā un Kriminālprocesa likumā noteikto uzdevumu izpildi, īpaši saistībā ar izmeklēšanas darbību nodrošināšanu un noziedzīgu nodarījumu izdarījušu personu aizturēšanu.
Praksē operatīvie transportlīdzekļi tiek izmantoti, lai nodrošinātu izmeklēšanas darbības, kuru rezultātā tiek veikta noziedzīgu nodarījumu izdarījušu personu aizturēšana vai transportlīdzekļu apturēšana riskos balstītas muitas kontroles veikšanai, vai kriminālprocesa ietvaros izpildītu tiesas sankcionētas kratīšanas izdarīšanu transportlīdzekļos. Bez operatīvo transportlīdzekļu izmantošanas uzlikto funkciju izpildē var rasties apdraudējums realizējot ar likumu uzliktās tiesības un pienākumus novēršot organizētās noziedzības aktivitātes, īpaši tādās jomās kā narkotisko vielu vai akcīzes preču kontrabanda. Minētās darbības realizē speciāli apmācītas un bruņotas Nodokļu un muitas policijas pārvaldes amatpersonas, kuru rīcībā ir operatīvie transportlīdzekļi ar stacionāri uzstādītām zilām bākugunīm, speciālām skaņas iekārtām un speciālu krāsojumu. Ņemot vērā reģionālos aspektus un pārrobežu noziedzību spējai neatliekami reaģēt uz notikumiem ir kritiska nozīme gan no noziedzīgo darbību pārtraukšanas aspekta, gan arī iesaistīto amatpersonu drošības nodrošināšanas aspekta.,
Pamatojoties uz iepriekš minēto Noteikumu projekts paredz papildināt juridisko personu uzskaitījumu, kuriem ir tiesības izmantot operatīvos transportlīdzekļus ar uzstādītām zilām bākugunīm, stacionāri uzstādītām speciālām skaņas iekārtām un bez speciāla krāsojuma ar Nodokļu un muitas policiju.
Papildus minētajam nepieciešams veikt izmaiņas valsts standartā LVS 63:2021 "Operatīvie transportlīdzekļi, krāsojums, aprīkojums", attiecīgi tos papildinot ar Nodokļu un muitas policijas operatīvā transportlīdzekļa prasībām, saglabājot esošo Valsts ieņēmumu dienesta operatīvā transportlīdzekļa krāsojumu, bet atbilstoši nomainot trafarējuma uzrakstu uz transportlīdzekļa no “VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTS” uz “NODOKĻU UN MUITAS POLICIJA”

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Nodokļu un muitas policijas ierēdņi
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neskar sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus sabiedriskā apspriešana nav nepieciešama.
Noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā jeb TAP portālā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodokļu un muitas policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi