Anotācija

25-TA-463: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumos Nr. 97 "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par pārdevējiem, kuri gūst ienākumus, izmantojot digitālās platformas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Iniciatīva ir saistīta ar nepieciešamību pārņemt Padomes 2023. gada 17. oktobra direktīvas (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā (turpmāk – DAC8), prasības attiecībā Eiropas Savienības dalībvalsts identifikācijas pakalpojuma izmantošanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi ir sagatavoti, lai paredzētu iespēju ziņojošās platformas operatoriem izmantot Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Savienības izstrādāto identifikācijas pakalpojumu, vācot un nosūtot mazāku pārdevēju identificējošo informācijas apjomu, jo šī informācija būs pieejama, izmantojot identifikācijas pakalpojumu. Ar DAC8 arī tika vienkāršota ziņojošo platformu operatoru izslēgšanas procedūra no Eiropas Komisijas izveidotā centrālā reģistra.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
DAC8 prasības attiecībā uz identifikācijas pakalpojuma izmantošanu ir jāpārņem līdz 2025. gada 31. decembrim.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumu Nr. 97 "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par pārdevējiem, kuri gūst ienākumus, izmantojot digitālās platformas" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 97) 9. punktā ir paredzēta vispārēja iespēja ziņojošajam platformas operatoram nevākt informāciju par pārdevēja galveno adresi, nodokļa maksātāja identifikācijas numuru, pievienotās vērtības maksātāja reģistrācijas numuru (ja tāds ir), dzimšanas datumu fiziskai personai vai identifikācijas numuru juridiskai personai, ja ziņojošais platformas operators var saņemt pārdevēja identitātes un rezidences apstiprinājumu, izmantojot identifikācijas pakalpojumu (elektronisku saskarni), ko iesaistītā valsts vai Eiropas Savienība nodrošina, lai pārliecinātos par pārdevēja identitāti un nodokļu rezidenci.
Tā kā MK noteikumu Nr. 97 9. punktā šobrīd ir paredzēta vispārēja iespēja nevākt informāciju, noteikumos (36. punktā) netika konkrēti uzskaitīts, kādu informāciju Valsts ieņēmumu dienests paziņo citām kompetentajām iestādēm, ja identifikācijas pakalpojums (elektroniskā saskarne) tiek izmantots.
Līdzīgi arī MK noteikumu Nr. 97 35. punktā netika detalizēti uzskaitīts, kādu informāciju ziņojošās digitālās platformas operatoram nav nepieciešams ievākt. Konkrētajā normā ir aprakstīts, kādu informāciju ziņojošais platformas operators paziņo (iesniedz) Valsts ieņēmumu dienestam – sevi – ziņojošo platformas operatoru identificējošo informāciju un informāciju par pārdevēju atkarībā no pārdevēja veiktās darbības (vispārīga informācija saskaņā ar MK noteikumu Nr. 97 35.2.apakšpunktu un specifiska informācija, ja tiek sniegti nekustamā īpašuma iznomāšanas pakalpojumi saskaņā ar MK noteikumu nr.97 35.3. apakšpunktu).
Līdz šim, lai svītrotu ziņojošo platformas operatoru no Eiropas Komisijas izveidotā centrālā reģistra, Valsts ieņēmumu dienestam bija jāvēršas Eiropas Komisijā ar šādu lūgumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Paredzams, ka vairākas Eiropas Savienības dalībvalstis ir ieviesušas (piemēram, Dānija - https://skat.dk) vai ieviesīs identifikācijas pakalpojumus kā vienkāršotu un standartizētu līdzekli pakalpojumu sniedzēju un nodokļu maksātāju identifikācijai. Eiropas Savienības dalībvalstīm, kas vēlas izmantot minēto identifikācijas pakalpojumu, vajadzētu būt atļautam to darīt, ja tas neietekmē informācijas plūsmu un kvalitāti citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kuras neizmanto šādu identifikācijas pakalpojumu, tāpat identifikācijas pakalpojuma izmantošanai nebūtu jāietekmē pienācīgas pārbaudes procedūras vai prasības vākt informāciju. Paredzams, ka Eiropas Savienības dalībvalstu ieviestajos identifikācijas pakalpojumos izmantotā informācijas ieguves pieeja un apjoms dažos aspektos atšķirsies no attiecīgajiem Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas standartiem par automātisku informācijas apmaiņu. Tāpēc DAC8 veiktās izmaiņas precizē Padomes 2021. gada 22. marta Direktīvas (ES) 2021/514, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvo sadarbību nodokļu jomā (turpmāk - DAC7) regulējumu attiecībā uz identifikācijas pakalpojumu izmantošanu, to sašaurinot, lai neietekmētu to, vai informācija, kas paziņota un ar ko apmainās, ievērojot vienošanos starp Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentajām iestādēm un ārpus Savienības esošu jurisdikciju, ir līdzvērtīga vai atbilstoša Padomes 2011. gada 15. februāra Direktīvā 2011/16/ES  par administratīvu sadarbību nodokļu jomā un ar ko atceļ Direktīvu 77/799/EEK (turpmāk - DAC), noteiktajai informācijai. Ar DAC8 tiek precizēts, ka izņēmums attiecas tikai uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Savienības ieviestajiem identifikācijas pakalpojumiem, nevis arī iesaistīto valstu (kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis) identifikācijas pakalpojumiem.
Risinājuma apraksts
Šobrīd  MK noteikumos Nr. 97 ir paredzēta vispārēja iespēja vākt mazāku pārdevēju identificējošo informāciju. Ar DAC8 tiek ieviests specifisks identifikācijas pakalpojums, kuru nodrošina tikai Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Savienība, DAC8 arī ir konkretizēts tas informācijas apjoms, kādu ziņojošajam platformas operatoram nevajadzēs vākt. Lai šo jauno Eiropas Savienības ietvaros paredzēto identifikācijas pakalpojumu varētu izmantot, ir nepieciešami šādi grozījumi MK noteikumos Nr. 97:
1) grozījums noteikumu 2. punktā, iekļaujot identifikācijas pakalpojuma definīciju;
2) tiek svītrots noteikumu 9. punkts, kas paredzēja vispārēju iespēju izmantot identifikatoru, jo ar DAC8 tiek ieviests jauns, Eiropas Savienības ietvaros izmantojams identifikācijas pakalpojums, kas atšķiras no šobrīd paredzētās vispārējās identifikācijas procesa izmantošanas iespējas, izmantojot elektroniskās saskarnes, kuras nodrošina trešās valstis. Tiek precizēts arī 16. punkts, kurā bija atsauce uz 9. punktu. Ar DAC8 tika grozīts DAC V. pielikums, svītrojot II. iedaļas B punkta 3. apakšpunktu, kas tika pārņemts ar MK noteikumu Nr. 97 9. punktu. Savukārt 9. punkts ar šiem grozījumiem tiek svītrots, tāpēc nepieciešams veikt tehniskus precizējumus 16. punktā;
3) noteikumi papildināti ar 35.1 punktu, paredzot tiesības ziņojošajam platformas operatoram nevākt un neziņot visu pārdevēju identificējošo informāciju, ja tas paļaujas un izmanto Eiropas Savienības dalībvalsts izveidoto identifikācijas pakalpojumu. Šādos gadījumos būs jāpaziņo tikai pārdevēja nosaukums (ja pārdevējs ir fiziska persona, tad vārds un uzvārds), identifikācijas pakalpojuma identifikators un Eiropas Savienības dalībvalsts – identifikatora izdevējs. MK noteikumu Nr. 97. 2.3. apakšnodaļā, konkrētāk – 7. un 8. punktā ir noteikta tā informācija, kas ziņojošajam platformas operatoram ir jāiegūst par katru pārdevēju. Ar šiem grozījumiem tiek mazināts administratīvais slogs ziņojošajiem platformu operatoriem. Ja tiek izmantots Eiropas Savienības dalībvalsts izveidotais identifikācijas pakalpojums, šajos gadījumos varēs ziņot mazāku informācijas apjomu, jo būs jāziņo tikai pārdevēja nosaukums, identifikators un identifikatora izdevējs;
4) precizēts tas informācijas apjoms, ar kuru Valsts ieņēmumu dienests apmainīsies ar citām Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm, paredzot iespēju paziņot tikai identifikācijas pakalpojuma identifikatoru un Eiropas Savienības dalībvalsti – identifikatora izdevēju. Kompetentās iestādes – Valsts ieņēmumu dienesta ziņojamās informācijas apjoms tiek precizēts, jo, ieviešot identifikācijas pakalpojuma identifikatoru, tiek mazināts administratīvais slogs, un ir jāziņo mazāk datu;
5) pašreiz, konstatējot pamatu ziņojošā platformas operatora svītrošanai no Eiropas Komisijas izveidotā centrālā reģistra (pārtraukta darbība, neatbilst prasībām vai pārkāpj ziņošanas pienākumu) kompetentajai iestādei – Valsts ieņēmumu dienestam ir jāvēršas Eiropas Komisijā ar lūgumu svītrot ziņojošo platformas operatoru. Mazinot birokrātisko slogu un vienkāršojot procedūru, ar DAC8 ir paredzēta iespēja kompetentajai iestādei pašai svītrot ziņojošo platformas operatoru, tāpēc tiek precizēta noteikumu 46. punkta ievaddaļa, svītrojot pienākumu lūgt Eiropas Komisiju svītrot ziņojošo platformas operatoru no Eiropas Komisijas izveidota centrālā reģistra.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Šobrīd Eiropas Savienībā ir izveidots un darbojas rīks nodokļu maksātāja identifikācijas numura algoritma pareizības pārbaudei - https://ec.europa.eu/taxation_customs/tin/#/check-tin.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Izmaiņas ietekmēs ziņojošos platformu operatorus, mazinot administratīvo slogu, ja Eiropas Savienības dalībvalsts, kurā pārdevējs ir nodokļu rezidents, būs ieviesusi identifikācijas pakalpojumu.
Nozare
Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L2226
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīva (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā
Apraksts
Ar šo noteikumu projektu tiek pārņemtas Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīvas (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā, prasības attiecībā Eiropas Savienības dalībvalsts identifikācijas pakalpojuma izmantošanu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīva (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
DAC8 1. panta 5. punkts (DAC 8.ac panta 2. punkta pirmās daļas m) apakšpunkts)
Noteikumu projekta 1.5. apakšpunkts (Noteikumu 36.13. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības
DAC8 1. panta 18. punkts (DAC V. pielikums)
Noteikumu projekta 1.1., 1.2, 1.3., 1.4. un 1.6. apakšpunkts (Noteikumu 2.25. apakšpunkts; 9. un 16. punkts; 35.1 punkts; 46. punkta ievaddaļa)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības
DAC8 2. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 1.7. apakšpunkts (Informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām) un 2. punkts (noteikumu spēkā stāšanās)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības
DAC8 II. pielikuma 1) apakšpunkts (DAC V. pielikuma I iedaļas C punkta 10. apakšpunkts)
Noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts (noteikumu 2.25. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības
DAC8 II. pielikuma
2) apakšpunkts (tiek svītrots DAC V. pielikuma II iedaļas B punkta 3. apakšpunkts)
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts (noteikumu 9. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības. Līdz šim pārņemtās, no Eiropas Savienības tiesību normām  izrietošās prasības netiek ietekmētas.
DAC8 II. pielikuma 3) apakšpunkts (DAC V. pielikuma III iedaļas B punkta 4. apakšpunkts)
Noteikumu projekta 1.4. apakšpunkts (noteikumu 35.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības
DAC8 II. pielikuma 4) apakšpunkts (DAC V. pielikuma IV iedaļas F punkta 5. apakšpunkts)
Noteikumu projekta 1.6. apakšpunkts (noteikumu 46. punkta ievaddaļa)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības. Līdz šim pārņemtās, no Eiropas Savienības tiesību normām  izrietošās prasības netiek ietekmētas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Lai pārņemtu DAC8 prasības, ir izstrādāti grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām” (24-TA-3148), kas atbalstīti Ministru kabineta 2025.gada 3.jūnija sēdē, un Ministru kabineta 2020. gada 14. aprīļa noteikumos Nr. 210 "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām" (25-TA-382), kas šobrīd ir iesniegti izskatīšanai Ministru kabineta sēdē. 
Ir veicami grozījumi arī šādos MK noteikumos:
- Ministru kabineta 2016. gada 5. janvāra noteikumos Nr. 20 "Kārtība, kādā finanšu iestāde izpilda finanšu kontu pienācīgas pārbaudes procedūras un sniedz Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par finanšu kontiem";
- Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumos Nr. 1245 "Kārtība, kādā tiek veikta informācijas apmaiņa nodokļu jomā starp Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm un ārvalstu kompetentajām iestādēm, ar kurām ir noslēgti Latvijas Republikas Saeimas apstiprināti starptautiskie līgumi";
- Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 397 “Noteikumi par starptautiskas uzņēmumu grupas pārskatu par katru valsti”.
Tāpat notiek darbs pie jaunu MK noteikumu izstrādes, kuros būs aprakstīti nosacījumi, kuriem iestājoties ir sniedzama informācija, iesniedzamās informācijas apjoms un kārtība, kādā informācija tiek iegūta, pārbaudīta un iesniegta Valsts ieņēmumu dienestam, pasākumi, kādi veicami automātiskās informācijas apmaiņas nodrošināšanai, kārtība, kādā Valsts ieņēmumu dienests veic automātisko informācijas apmaiņu ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm vai citas valsts vai teritorijas kompetento iestādi, ar kuru Latvijas Republikas kompetentā iestāde, pamatojoties uz Latvijas Republikas noslēgto starptautisko līgumu, noslēgusi attiecīgu kompetento iestāžu līgumu attiecībā uz ziņojumu par darījumiem ar kriptoaktīviem.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/24bd6854-3727-40f6-aeaf-bcc5afb02658

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskā apspriešana notika no 2025. gada 25. marta līdz 2025. gada 8. aprīlim un viedokļi netika saņemti.
Par Noteikumu pieņemšanu sabiedrība tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi