21-TA-851: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ministru kabineta (turpmāk – MK) 17.07.2018. noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punktu, kā arī:
• MK 10.11.2020. noteikumiem Nr. 675 “Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 675) (ņemot vērā 26.10.2021. MK sēdē pieņemtos grozījumus);
• MK 10.11.2020. noteikumiem Nr. 676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 676) (ņemot vērā 26.10.2021. MK sēdē pieņemtos grozījumus).
• MK 10.11.2020. noteikumiem Nr. 675 “Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 675) (ņemot vērā 26.10.2021. MK sēdē pieņemtos grozījumus);
• MK 10.11.2020. noteikumiem Nr. 676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 676) (ņemot vērā 26.10.2021. MK sēdē pieņemtos grozījumus).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz nodrošināt finansējumu Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk - VID), lai izmaksātu atbalstu nodokļu maksātājiem to darbības saglabāšanai valstī noteikto saimnieciskās darbības ierobežojumu apstākļos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valstī sākot ar 2021. gada 11. oktobri noteikta ārkārtējā situācija (09.10.2021. MK rīkojums Nr. 720 (prot. Nr. 67 1. §)) un ir noteikti dažāda veida ierobežojumi, kas kopumā kavē tautsaimniecības attīstību un ekonomikas atveseļošanos, līdz ar to nepieciešams īstenot īpašus pasākumus un atbalsta mehānismus Covid-19 krīzes pārvarēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 675 un MK noteikumi Nr. 676 paredz uzdevumu VID izmaksāt nodokļu maksātājiem un to nodarbinātajiem atbalstu saistībā ar ieņēmumu no saimnieciskās darbības samazinājumu, kas radies valstī izsludinātajā ārkārtējā situācijā noteikto saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ.
26.10.2021. MK sēdē pieņemts lēmums, ka atbalsta periods ir no 2021. gada 1. oktobra līdz 30.novembrim - uz ārkārtas situācijas laiku.
Ņemot vērā saimnieciskās darbības ierobežojumus, tiek ierobežota ne tikai uzņēmumu pelnīt spēja, bet arī tiek krasi samazināta to iespēja segt saimnieciskajā darbībā tekošos maksājumus, piemēram, darbinieku algas, rēķinus par saņemtajiem pakalpojumiem u.tml. Līdz ar to īpaši svarīgi no valsts puses sniegt atbalstu, kas novērš Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem iepriekš aprakstīto situāciju un stabilizē apgrozāmo līdzekļu plūsmu.
Tiek būtiski ietekmēta saimnieciskā darbība, kā rezultātā nepieciešams tūlītējs atbalsts saimnieciskās darbības veicējiem, līdz ar to paredžets turpināt Covid-19 straujās infekcijas izplatības epidemiloģisko ierobežojumu rezultātā pieejamo atbalstu algu subsīdijas veidā darba devēju darbiniekiem, pašnodarbinātām personām un patentmaksātājiem, kuriem Covid-19 epidemiloģisko ierobežojumu dēļ ir pārtraukta saimnieciskā darbība vai samazināts saimnieciskās darbības apjoms un bez atbalsta darbinieku atlīdzības segšanai tiktu pārtrauktas darba attiecības vai pašnodarbināto personu un patentmaksātāju gadījumā izbeigta saimnieciskā darbība.
26.10.2021. MK sēdē pieņemts lēmums, ka atbalsta periods ir no 2021. gada 1. oktobra līdz 30.novembrim - uz ārkārtas situācijas laiku.
Ņemot vērā saimnieciskās darbības ierobežojumus, tiek ierobežota ne tikai uzņēmumu pelnīt spēja, bet arī tiek krasi samazināta to iespēja segt saimnieciskajā darbībā tekošos maksājumus, piemēram, darbinieku algas, rēķinus par saņemtajiem pakalpojumiem u.tml. Līdz ar to īpaši svarīgi no valsts puses sniegt atbalstu, kas novērš Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem iepriekš aprakstīto situāciju un stabilizē apgrozāmo līdzekļu plūsmu.
Tiek būtiski ietekmēta saimnieciskā darbība, kā rezultātā nepieciešams tūlītējs atbalsts saimnieciskās darbības veicējiem, līdz ar to paredžets turpināt Covid-19 straujās infekcijas izplatības epidemiloģisko ierobežojumu rezultātā pieejamo atbalstu algu subsīdijas veidā darba devēju darbiniekiem, pašnodarbinātām personām un patentmaksātājiem, kuriem Covid-19 epidemiloģisko ierobežojumu dēļ ir pārtraukta saimnieciskā darbība vai samazināts saimnieciskās darbības apjoms un bez atbalsta darbinieku atlīdzības segšanai tiktu pārtrauktas darba attiecības vai pašnodarbināto personu un patentmaksātāju gadījumā izbeigta saimnieciskā darbība.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu atbalstu nodokļu maksātājiem un to nodarbinātajiem saistībā ar ieņēmumu no saimnieciskās darbības samazinājumu, kas radies valstī izsludinātajā ārkārtējā situācijā noteikto saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ, un, pamatojoties uz MK noteikumos Nr. 675 un MK noteikumos Nr. 676 noteiktiem kritērijiem, VID veiks atbalsta izmaksu.
VID atbalsta izmaksu veic tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
VID atbalsta izmaksu veic tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- darba ņēmēji
- pašnodarbinātas personas
- patentmaksātāji
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
- mikrouzņēmumi
- mazie uzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
- lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Ir paredžets sniedz atbalstu Latvijā reģistrētiem nodokļu maksātājiem, kas atbilst mikro, mazo un vidējo, kā arī lielo uzņēmumu statusam, atbilstoši Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ noteiktajām definīcijām, kā arī darba ņēmejiem, pašnodarbinātām personām un patentmaksātājiem, atbilstoši MK noteikumos Nr.675 un MK noteikumos Nr.676 noteiktajiem atbalsta sniegšanas kritērijiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
140 291 312
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
140 291 312
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-140 291 312
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-140 291 312
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
140 291 312
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbalsta izmaksai nepieciešamā finansējuma kopējais apmērs ir norādīts atbilstošo Ekonomikas ministrija sniegtajām prognozēm, kas veidots pamatoties uz Covid -19 epidemioloģisko ierobežojumu atbalsta piešķiršanas tendencēm periodā no 01.12.2020. - 30.06.2021.
Lai 2021.gadā nodrošinātu atbalsta izmaksu nodokļu maksātājiem, VID no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ir nepieciešams papildu finanējums 140 milj. euro apmērā (t.sk.,apgrozāmo līdzekļu atbalsta sniegšanai 120 milj. euro, algu subsīdijas atbalsta kompensēšanai - 20 milj. euro)
VID līdzekļu pieprasījumu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” iesniegs pa daļām, pieprasot sākotnēji 70 000 000 euro.
Ar MK Noteikumu Nr. 675 un MK Noteikumu Nr.676 grozījumiem veikto izmaiņu iestrādāšanai VID informāciju sistēmās 2021. gadā nepieciešams papildu finansējums provizoriski 291 312 euro apmērā, tai skaitā izmaiņu veikšanai Datu noliktavas sistēmā (DNS) 121 892.98 euro (241 c/d x 505,78 euro), Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) 86 248,80 euro (176 c/d x 490,05 euro), Nodokļu informācijas sistēmā (NIS) 80 767,50 euro (178 c/d x 453,75 euro), Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmā (MAIS) 2 401,85 euro (5 c/d x 480,37 euro).
Lai 2021.gadā nodrošinātu atbalsta izmaksu nodokļu maksātājiem, VID no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ir nepieciešams papildu finanējums 140 milj. euro apmērā (t.sk.,apgrozāmo līdzekļu atbalsta sniegšanai 120 milj. euro, algu subsīdijas atbalsta kompensēšanai - 20 milj. euro)
VID līdzekļu pieprasījumu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” iesniegs pa daļām, pieprasot sākotnēji 70 000 000 euro.
Ar MK Noteikumu Nr. 675 un MK Noteikumu Nr.676 grozījumiem veikto izmaiņu iestrādāšanai VID informāciju sistēmās 2021. gadā nepieciešams papildu finansējums provizoriski 291 312 euro apmērā, tai skaitā izmaiņu veikšanai Datu noliktavas sistēmā (DNS) 121 892.98 euro (241 c/d x 505,78 euro), Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) 86 248,80 euro (176 c/d x 490,05 euro), Nodokļu informācijas sistēmā (NIS) 80 767,50 euro (178 c/d x 453,75 euro), Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmā (MAIS) 2 401,85 euro (5 c/d x 480,37 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums Covid-19 krīzes skartajiem nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai nodrošināšanai tiks pārdalīts no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, VID finansējumu pieprasot pa daļām atbilstoši nepieciešamajam apmēram.
Atbilstoši šī brīža aplēsēm, lai nodrosīnātu atbalsta sniegšanu par visu atbalsta periodu (01.10.2021. - 30.11.2021.), VID kopumā ir nepieciešams finansējums 304 milj. euro apmērā (t.sk., apgrozāmo līdzekļu atbalsta sniegšanai 240 milj. euro, algu subsīdijas atbalsta kompensēšanai - 64 milj. euro)
Finansējums izmaiņu veikšanai VID IS tiks pārdalīts no resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiskajai finansējuma nepieciešamībai.
Gadījumā, ja atbalsta izmaksai būs nepieciešams papildu finansējums, kā arī ja Covid-19 izplatības ierobežošanai noteikto saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ atbalsts nodokļu maksātājiem būs izmaksājams arī turpmākajos periodos, tiks sagatavots jauns MK rīkojuma projekts par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Atbilstoši šī brīža aplēsēm, lai nodrosīnātu atbalsta sniegšanu par visu atbalsta periodu (01.10.2021. - 30.11.2021.), VID kopumā ir nepieciešams finansējums 304 milj. euro apmērā (t.sk., apgrozāmo līdzekļu atbalsta sniegšanai 240 milj. euro, algu subsīdijas atbalsta kompensēšanai - 64 milj. euro)
Finansējums izmaiņu veikšanai VID IS tiks pārdalīts no resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiskajai finansējuma nepieciešamībai.
Gadījumā, ja atbalsta izmaksai būs nepieciešams papildu finansējums, kā arī ja Covid-19 izplatības ierobežošanai noteikto saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ atbalsts nodokļu maksātājiem būs izmaksājams arī turpmākajos periodos, tiks sagatavots jauns MK rīkojuma projekts par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts ieņēmumu dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi