25-TA-888: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumos Nr. 519 "Depozīta sistēmas darbības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumos Nr. 519 "Depozīta sistēmas darbības noteikumi" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāti, izvērtējot pastāvošo normatīvo regulējumu un reālo situāciju attiecībā uz depozīta sistēmas darbību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pilnveidot normatīvo regulējumu depozīta sistēmas darbībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Depozīta sistēmas darbība noris atbilstoši 2021. gada 14. janvārī noslēgtajam līgumam par depozīta sistēmas darbības nodrošināšanu starp Valsts vides dienestu (turpmāk – dienests) un SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” un SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” Depozīta sistēmas darbības organizēšanas un īstenošanas plānam, kas izstrādāts un apstiprināts atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumiem Nr. 519 “Depozīta sistēmas darbības noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 519).
Praksē konstatēti atsevišķi problēmjautājumi, kuru risināšanai izstrādāts noteikumu projekts.
Praksē konstatēti atsevišķi problēmjautājumi, kuru risināšanai izstrādāts noteikumu projekts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Papildus svītrkodam un kvadrātkodam pastāv arī citi tehniskie risinājumi - digitālās un vizuālās autentifikācijas elementi, kas satur nepieciešamo informāciju par depozīta iepakojuma vienību un nodrošina depozīta iepakojuma uzskaiti.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr. 519 4. punktu attiecībā uz informāciju, kas izvietojama uz depozīta iepakojuma etiķetes.
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt depozīta iepakojuma apsaimniekošanas maksas projekta sagatavošanas termiņu, nosakot, ka depozīta sistēmas operators to sagatavo līdz 15. oktobrim (iepriekš – 1. septembrim). Termiņa pagarinājums ir nepieciešams, lai ņemtu vērā makroekonomiskos rādītājus, kuri tiek publicēti vēlāk.
Risinājuma apraksts
Pagarināt no 1. septembra līdz 15. oktobrim MK noteikumu Nr. 519 19. punktā noteikto depozīta iepakojuma apsaimniekošanas maksas projekta sagatavošanas termiņu.
Apstiprināšanas termiņš – 30. oktobris – paliek nemainīgs.
Apstiprināšanas termiņš – 30. oktobris – paliek nemainīgs.
Problēmas apraksts
Grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā no 2025. gada 1. augusta paredz izmaiņas alkoholisko dzērienu tirdzniecības laikā. Depozīta iepakojuma pieņemšanu nevajadzētu sasaistīt ar alkoholisko dzērienu tirdzniecības laika ierobežojumiem, lai novērstu situācijas, kurās tirgotāji pēc pulksten 20:00 darbadienās vai pēc pulksten 18:00 svētdienās varētu atteikt depozīta iepakojuma pieņemšanu.
Risinājuma apraksts
Precizēt MK noteikumu Nr. 519 28. punkta depozīta iepakojuma pieņemšanas, uzglabāšanas un nodošanas prasības tirdzniecības vietās, nosakot, ka šie pienākumi jāveic visu tirdzniecības vietas darba laiku.
Problēmas apraksts
Nepieciešams aktualizēt informācijas iesniegšanas kārtību par noslēgtajiem līgumiem starp depozīta sistēmas operatoru, iepakotājiem un pārdevējiem, pielāgojot to dienesta jaunizveidotajam e-pakalpojumam.
Risinājuma apraksts
Precizēt MK noteikumu Nr. 519 42.7. apakšpunktā noteikto informācijas iesniegšanas kārtību.
Problēmas apraksts
Jāprecizē depozīta sistēmas nodrošināšanai nepieciešamo pamatlīdzekļu pārņemšanas kārtība ar mērķi novērst finanšu riskus esošajam depozīta sistēmas operatoram, veicot ieguldījumus depozīta sistēmas attīstībā, jo nodrošinās, ka nepieciešamie pamatlīdzekļi tiek pārņemti par to atlikušo bilances vērtību.
Risinājuma apraksts
Precizēt MK noteikumu Nr. 519 44. punktu, nosakot, ka pēc līguma par depozīta sistēmas darbības nodrošināšanu izbeigšanas esošais depozīta sistēmas operators nodod, bet jaunais depozīta sistēmas operators pārņem visus MK noteikumu Nr. 519 44. punktā uzskaitītos pamatlīdzekļus.
Problēmas apraksts
Praksē depozīta sistēmas operators ziņo par depozīta iepakojuma pieņemšanas vietām dienestam un tas publicē šo informāciju tīmekļvietnē “Šķiro viegli”.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 519 45.7. apakšpunktā noteikt, ka depozīta sistēmas operatora tīmekļvietnē jābūt saitei uz dienesta tīmekļvietni "Šķiro viegli".
Problēmas apraksts
Atbilstoši dienesta sniegtajai informācijai konstatēti gadījumi, kad depozīta sistēmas īstenošanā netika sasniegts noteiktais melnā metāla iepakojuma savākšanas un pārstrādes apjoms, ko būtiski ietekmēja ārēji faktori. Prognozējams, ka arī turpmākos periodos melnā metāla (tērauda) iepakojuma atgriešanas rādītājus ietekmēs gan Latvijas akcīzes nodokļa politika, kas veicina pierobežas alkohola pirkumus, gan citu importētāju aktivitāte, kas nosaka dzērienu pieejamību depozīta iepakojumā Latvijas tirgū.
Risinājuma apraksts
Precizēt līguma par depozīta sistēmas darbības nodrošināšanu izbeigšanas nosacījumus (MK noteikumu Nr. 519 48.2. apakšpunkts), nosakot, ka līgums par depozīta sistēmas darbības nodrošināšanu tiek izbeigts, ja trīs mēnešu laikā pēc pārkāpuma konstatēšanas atkārtoti tiek fiksēts pārkāpums, izņemot gadījumus, kad tas nav atkarīgs no depozīta sistēmas operatora. Šāds izņēmums nepieciešams, lai novērstu situācijas, kad depozīta sistēmas organizēšanas un īstenošanas plāna izpilde netiek nodrošināta atbilstoši normatīvo aktu prasībām objektīvu apstākļu dēļ.
Papildus veikts tehniska rakstura precizējums, atsaucoties uz atbilstošo MK noteikumu Nr.519 punktu (MK noteikumu Nr. 519 48.1. apakšpunkts).
Papildus veikts tehniska rakstura precizējums, atsaucoties uz atbilstošo MK noteikumu Nr.519 punktu (MK noteikumu Nr. 519 48.1. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Jāaktualizē kārtība, kādā depozīta sistēmas operators dienestam iesniedz pārskatu par depozīta sistēmas īstenošanu un tajā iekļaujamo informāciju.
Risinājuma apraksts
Noteikt:
1) ka depozīta sistēmas operators iesniedz dienestam pārskatu par depozīta sistēmas īstenošanu par laikposmu no 1. janvāra līdz 30. jūnijam, ja šāda prasība ir noteikta līgumā par depozīta sistēmas darbības nodrošināšanu (MK noteikumu Nr. 519 51. punkts);
2) informācijas saturu dokumentiem, kas apliecina izlietotā dzērienu depozīta iepakojuma apsaimniekošanu (jauns 54.1 punkts);
3) ka dienests pēc gada pārskata izskatīšanas informē depozīta operatoru par izvērtēšanas rezultātiem attiecībā uz plastmasas (polimēru) iepakojumu (jauns 54.2 punkts).
1) ka depozīta sistēmas operators iesniedz dienestam pārskatu par depozīta sistēmas īstenošanu par laikposmu no 1. janvāra līdz 30. jūnijam, ja šāda prasība ir noteikta līgumā par depozīta sistēmas darbības nodrošināšanu (MK noteikumu Nr. 519 51. punkts);
2) informācijas saturu dokumentiem, kas apliecina izlietotā dzērienu depozīta iepakojuma apsaimniekošanu (jauns 54.1 punkts);
3) ka dienests pēc gada pārskata izskatīšanas informē depozīta operatoru par izvērtēšanas rezultātiem attiecībā uz plastmasas (polimēru) iepakojumu (jauns 54.2 punkts).
Problēmas apraksts
Praksē SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” saskārās ar dzērienu tirgotāju interpretāciju, kur viņu ieskatā jaukto dzērienu/dzērienu maisījumu kategorijā ietilptu arī aromatizētie vīni, karstvīni, nereti arī pat liķieri, jo šie dzērieni ir vīna/spirta maisījums ar garšvielām, aromatizētājiem u.c. piemaisījumiem. Pastāv risks, ka interpretācija turpinās būt neviennozīmīga un pielikumā norādītie iekļauti dzērieni būs pretrunā ar daļu, kurā ir noteikti izņēmumi.
Risinājuma apraksts
Precizēt MK noteikumu Nr. 519 1. pielikumā ietverto alkoholisko dzērienu klāstu stikla iepakojumā, svītrojot “jauktie dzērieni (dzērienu maisījumi)” un “aromatizēti vīni”, papildinot ar “dzirkstošie dzērieni”, vienlaikus precizējot izņēmumu sarakstu.
Vienlaikus svarīgi atzīmēt, ka uzskatīto piemēru sarakstā ietverti izplatītākie dzērienu veidi, bet saraksts nav izsmeļošs.
Papildus noteikumu projektā precizēts:
1) MK noteikumu Nr. 519 3. pielikums, nosakot atsevišķus mērķrādītājus depozīta iepakojuma pieņemšanai, nodošanai atkārtotai izmantošanai un pārstrādei 2026. un 2027. gadam;
2) MK noteikumu Nr. 519 8. pielikums, pielāgojot depozīta sistēmas pārskata formu jaunizveidotajam dienesta e-pakalpojumam.
Vienlaikus svarīgi atzīmēt, ka uzskatīto piemēru sarakstā ietverti izplatītākie dzērienu veidi, bet saraksts nav izsmeļošs.
Papildus noteikumu projektā precizēts:
1) MK noteikumu Nr. 519 3. pielikums, nosakot atsevišķus mērķrādītājus depozīta iepakojuma pieņemšanai, nodošanai atkārtotai izmantošanai un pārstrādei 2026. un 2027. gadam;
2) MK noteikumu Nr. 519 8. pielikums, pielāgojot depozīta sistēmas pārskata formu jaunizveidotajam dienesta e-pakalpojumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Alternatīvi risinājumi nav paredzēti.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā noteiktās prasības un izmaksas ir samērīgas pret ieguvumiem.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Noteikumu projektā ietvertais regulējums attiecas uz SIA “Depozīta Iepakojuma Operators”, dzērienu ražotājiem, kas izmanto depozīta iepakojumu dzērienu iepakošanai un realizācijai Latvijā, pārdevējiem vai izplatītājiem, kas ieved un realizē vai izplata Latvijā dzērienus depozīta iepakojumā.
Ietekmes apraksts
Precizētas prasības komersantiem attiecībā uz depozīta iepakojuma apsaimniekošanu.
Sabiedrības mērķgrupai noteikumu projekts pēc būtības nemainīs veicamās darbības, līdz ar to neietekmēs administratīvo slogu.
Sabiedrības mērķgrupai noteikumu projekts pēc būtības nemainīs veicamās darbības, līdz ar to neietekmēs administratīvo slogu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Valsts vides dienests noteikumu projektā paredzētos uzdevumus īstenos Valsts vides dienestam piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota pēc publiskās apspriedes noslēgšanās.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Informācija tiks pievienota pēc publiskās apspriedes noslēgšanās.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir pozitīva ietekme uz iepakojuma un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, līdz ar to ilgtermiņā – uz vidi kopumā.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
